Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5520
Noen som har smakt eller/og lager vin med turbogjær?
-Smaker det godt?
-Må du lage det i apperat eller bare blande det i dunk?
-Hvordan lager du det?
Vin med turbogjør smaker ikke noe annerledes, den bare gjærer og blir ferdig fortere.
Du må ikke lage vinen i noe apparat nei (hvorfor skulle du det?).
Du klarer nok ikke å lage turbogjær selv. Er rimelig billig, og fåes i mange butikker.

Les om det på http://partyman.se/turboyeast.htm - du kan også bestille gjær derfra.
Sist endret av Grimdoc; 30. august 2006 kl. 17:59.
Noe sted i oslo man kan få kjøpt dette over disk da ? tenker på å lage en "liten" posjon men mjød skjønner du
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mjød blir definitivt best med vanleg gjær, ikkje ølgjær eller turbogjær. Du får det garantert over disk dei fleste plasser som selger vinutstyr though
Trådstarter
6 0
Lurte ikke på hvordan du lager gjæren men vin med gjæren!
Noen som vet??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
lager gjæren? Lager vin med gjæren? Uh-oh. Følge oppskrifta?
Trådstarter
6 0
gidd jo ikkje og kjøpe det for å finne ut hva man skal gjøre, vil finne ut om eg har de tilstrekkelige middlene hjemme som trengs før eg kjøper!
Brygging.net
Bryggeri.net

Anbefaler deg å lese litt på sidene over. Dersom du foretrekker at noen andre finner frem til all informasjonen du trenger og mekker en oversiktlig liste/oppskrift, så tar jeg skarve 350,- pr. påbegynte time i betaling som personlig surfe- og googleassistent.
▼ ... over et år senere ... ▼
Får man kjøpt turbogjær i dagligvarebutikker?
Er det noe særlig forskjell fra turbogjær og tørr-gjær?
[quote=MatseMats;1344942]Får man kjøpt turbogjær i dagligvarebutikker?/QUOTE]
Du får kjøpt det på nesten alle Europris-butikker.
Sist endret av plohg; 9. februar 2009 kl. 16:11.
Sitat av MatseMats Vis innlegg
Får man kjøpt turbogjær i dagligvarebutikker?
Er det noe særlig forskjell fra turbogjær og tørr-gjær?
Vis hele sitatet...
Som sagt allerede, Europris. Ellers så kommer det jo voldsomt ann på hva du har tenkt å lage da.. Skal du bake kake så vil jeg nok holde en knapp på tørrgjær!

Ellers så er vel største forskjellen mellom de 2 at ved brygging av vin/sats så er turbogjæren mye raskere, og den kan bli opptil 22%, mens tørrgjær til baking ikke blir mer enn rundt 12-15%..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Prøvde på å lage meg litt mjød her om dagen, Litt lunket vann blandet ut med honning, masse sukker, litt under en halv pakke idun tørrgjær. Putta alt i en 0,5 liters colaflaske med et lite hull med sugerør nedi (vil ikke risikere å sprenge greiene utover hele rommet) og lot det stå 1-2 uker. nå er den klar og fin og gjærrestene ligger på bunn.
Smaker godt og er ganske så sterk.

Så altså; det går fint å bruke vanlig gjær, i hvertfalltil mjød, vikingene hadde vel ikke noe turbogjær??