Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2537
Hei!
Jeg var på sesjon del 2 og gledet meg til å få et år i millitæret. Etter alle testene ble jeg fortalt at jeg skal inn i førstegangstjenesten i Januar. Dette var noe jeg ikke var så begeistret for ettersom at da blir det to år før jeg får startet å studere. Nå nærmer det seg januar og jeg er fast bestemt på å komme meg unna det, men jeg vet ikke hvordan. To år før jeg får studert er bare noe som ikke funker for meg og jeg takler ikke tanken på det. Planen er å dra til legen å prøve å overbevise om at jeg er deprimert, men jeg vet ikke hvor lett det er og vet ikke om jeg har dette i meg. Har også vært på tanken om å sende en mail å si at jeg har blitt pasifist etter Ukraina krigen eller Iserael vs Palestina. Har også vurdert å sende en mail om at jeg har røyket den såkalte djevelens salat, men jeg er usikker på om det blir noe konsekvenser av dette. Er også usikker på om jeg vil at staten tror at jeg røyker tjall på fritiden. Noen som har noe tips eller tanker på hvordan jeg kan komme meg unna på 3 måneder? Jeg trenger foresten ikke å høre hvor fint en millitærtjeneste hadde vært for meg ettersom dette er noe jeg har hørt alt for mange ganger og jeg vet dette, men jeg er fast bestemt på å komme meg unna.
I disse dager er vel ikke førstegangstjeneste obligatorisk lengre, men et resultat av søknad hvor militæret tar inn de som er motivert.
Kan ikke se for meg at det vil være så voldsomt utfordrende å komme seg ut av nåløyet da. Ta en telefon og fortell om at du angrer på at du i det hele tatt har søkt og at du har innsett at dette overhodet ikke er riktig for deg. Og kanskje legg til at du har fått en viss angst og frykt av verdensbildet som er og at du har reflektert over hva krig faktisk er i praksis og at dette er noe du tar sterk avstand fra.
Som sagt kan jeg vanskelig se for meg at det er noen stor utfordring å komme seg ut av det.

Og det er jo bare å forsøke en gradvis prosess hvor den siste utvei er å si at du knarker. Men, forsøk for all del å unngå det
Skaff deg en diagnose de ikke liker.

Jeg hadde faktisk lyst og skulle inn i marinen, kom på madla så fikk de vite at jeg hadde ADHD, da snudde tonen rimelig kjapt.
Det gikk fra du skal på fregatt og seile de syv hav!
Til du har visst ikke lov å bære våpen i felten så du skal ingen steder, du kan stå her på vakt inn til leiren, det er omtrent det eneste du får lov å gjøre her med ADHD, fikk så jeg valget om å bli sendt hjem på medisinsk grunnlag eller stå vaktpost hele perioden, og ikke få være med på aktiviteter, jeg skulle inn for å seile, men det ble nei.
Ble nærmest behandlet som Are-Ketil etter de fikk vite at jeg hadde ADHD, det var litt trist så jeg dro hjem..
Studieplass er nok til å slippe militæret
Bare av nysgjerrighet, kan jeg spørre hvorfor 2 år før studier er så uaktuelt?
Sitat av Stekesmør Vis innlegg
Bare av nysgjerrighet, kan jeg spørre hvorfor 2 år før studier er så uaktuelt?
Vis hele sitatet...
Ja det kan du. Mye av grunnen er vel at jeg vil studere neste år og ikke året etter der, med de som er to år yngre enn meg. Jeg har rett og slett lyst til å komme igang med studiene så fort som mulig samt mista motivasjonen til millitæret.
Ble aldri innkalt til sesjon del 2 etter å ha svart på allergiseksjonen at jeg var allergisk mot både pollen og mygg. Jeg ønsket faktisk å bli med i militæret men det ble aldri noe av.
Angrer litt på at jeg ikke var pågående nok og prøvde litt hardere for å bli tatt inn. Året etter var det plutselig valgfritt.
Røyk deg en joint sammen med baggen du tar med klærne dine med. Du må stå på rekke og bli sniffet av hund i en gymsal. Om de markerer deg så si du tok et trekk på en fest for en måned siden, da er du automatisk ikke kvalifisert.
Sist endret av Antonym; 12. oktober 2023 kl. 04:21.
Mange kjente ble sendt rett hjem bare de nevnte vondt i ryggen, og knær.
Sitat av chugjug420 Vis innlegg
Ja det kan du. Mye av grunnen er vel at jeg vil studere neste år og ikke året etter der, med de som er to år yngre enn meg. Jeg har rett og slett lyst til å komme igang med studiene så fort som mulig samt mista motivasjonen til millitæret.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare ubegrunnet tull. Du kommer uansett til å studere med folk som er eldre enn deg!

Gjennomsnittsalderen blant alle førstegangsregistrerte høsten 2021 var 22 år. Dette tilsier at den gjennomsnittlige førstegangsstudenten begynner i universitets- og høgskoleutdanning 3 år etter at man vanligvis fullfører videregående opplæring
Vis hele sitatet...
Du skrev du hadde gledet deg til militæret det er en mulighet du har nå, høyere utdanning har ingen øvre aldersgrense. Mange utdanningsmuligheter i militæret også der slipper du studielån…

Jeg skal ikke rekruttere deg men jeg har selv unngått militæret og angret på det.
Si at du har mørke tanker og ikke stoler på deg selv rundt våpen
I dag trenger du ikke mer enn å si at du er demotivert, møte opp til sesjon som en shabby ustelt loser og si at du ikke vil delta i militæret, om du ønsker , oppsikt at du er pacifist elns.

De gidder ikke dra inn umotiverte folk.

Andre som nevner at de angrer på å ikke ha gått i milla har sluppet å sløse ni måneder av sine beste år på ingenting.
Kan du ikke bare si at du sliter med angst og depresjon eller noe?
Det burde vel egentlig være nok grunnlag til og få slippe det..

I min tid så nektet jeg å bære våpen og skyte noen, og det var nok til at jeg slapp militæret.
Dette er over 20 år siden.
Jeg vil tro det er enda lettere å slippe i dag.
Vil egentlig anbefale deg å gjøre førstegangstjenesten. Den blir hva du gjør det til og man lærer sjukt mye om hvor mye man takler. Tonnevis med gratis kurs og hvis man er villig til å ofre noen fritimer. Gode papirer og gjennomført førstegangstjeneste er også gull verdt på CV'en. Lenge siden jeg var inne, men det er som de sier: Norges største barnehage.
Pleier å si at du slipper ikke militæret, du går glipp av det.

Man kan seff havne i en vaffelenhet som ikke gjør stort annet enn vakt og sikring.

Men var jeg deg ville jeg gått stolt inn, fullført, og det ser bra ut på CV-en. Hvertfall de første årene etter.

Kom deg til panserbataljo en, 2.bataljon der jeg selv var i 05/07. Er vel lett infanteri nå men var mekanisert før.

Kanskje har du en jeger i deg? Hauger av kurs og karrieremuligheter kan du og dra nytte av hvis du spiller korta riktig.

Prøv, du kan alltid fake et eller annet for å dimme senere. Studieplasser beholdes jo
Var selv innom sesjon del 2 for en del år siden, gjorde det ganske greit både teoretisk/fysisk og var aktuell for tjeneste. Sa til karen som ledet intervjuet at eg var lite interessert og motivert til å tjene siden eg hadde komt inn på drømmestudiet og ville gjerne fullføre dette. Fikk tommel og lykke til videre frå han og har ikkje hørt noe mer frå dem siden.

Kommer vell helt an på hvem du får snakke med og hva behovet er der å da. Men etter min erfaring gjekk det helt greit .
Sitat av Utvandrer Vis innlegg
Skaff deg en diagnose de ikke liker.

Jeg hadde faktisk lyst og skulle inn i marinen, kom på madla så fikk de vite at jeg hadde ADHD, da snudde tonen rimelig kjapt.
Det gikk fra du skal på fregatt og seile de syv hav!
Til du har visst ikke lov å bære våpen i felten så du skal ingen steder, du kan stå her på vakt inn til leiren, det er omtrent det eneste du får lov å gjøre her med ADHD, fikk så jeg valget om å bli sendt hjem på medisinsk grunnlag eller stå vaktpost hele perioden, og ikke få være med på aktiviteter, jeg skulle inn for å seile, men det ble nei.
Ble nærmest behandlet som Are-Ketil etter de fikk vite at jeg hadde ADHD, det var litt trist så jeg dro hjem..
Vis hele sitatet...
Har man en eller annen diagnose, så blir vel sånne ting oppdaget for eksempel i løpet av Sesjon del 2.

Hvis en person allerede gått gjennom Sesjon-delen, uten at de oppdager noen diagnoser, så blir det vel litt merkelig hvis man plutselig har utviklet for eksempel ADHD eller dysleksi eller noe - rett før man faktisk skal inn i militæret.
holdt for meg og si ustabil psyke og rusproblemer men det er 15 år siden
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kan hende min informasjon er utdatert men den gang jeg avtjente verneplikt tok de knapt inn 1/3 av alle menn

Faren min måtte skrive til marinen/forsvaret for å sikre inntak

Ellers er føtter en vei å gå. Få deg en eller annen fot diagnose
Sist endret av meaculpaUIO; 13. oktober 2023 kl. 18:38.
En venn av meg hadde automatikerutdanning så han ble tvangsvervet til marinen. Han fikk diagnose for depresjon og angst grunnet militær, men det gikk ikke så han begynte på avrusning for kokainavhengigheten sin og det virket.
En kompis ble tatt for og røyke bønne ett par måneder før han måtte inn, 3 dager før han skulle inn ble han ringt og fikk ikke lov til og bli med lengre.

Så det er en quickfix i allefall.
Sa bare at jeg brukte litt rusmidler av og til, ble sendt hjem på dagen. Dette var når jeg var på den obligatoriske helse sjekken/sesjon.
Sitat av Utvandrer Vis innlegg
Skaff deg en diagnose de ikke liker.
Vis hele sitatet...
Som å gå ned på butikken for å skaffe seg en kartong med melk? Tror det skal litt til for å bare skaffe seg en diagnose.

Det er jo bare å si at en er imot våpen, krig og den pakka der.
Militæret er jo snasne saker, du får gå på barnehage i ett år og det det gangster ut på CVen, pluss du får rote med gønners og Tanks og slikt.
Var i samme båt med tanke på å "miste" 2 år grunnet inntak til militæret var i januar det året jeg var inne.
Trodde jeg ville bli eldst på studiet og at det ville bli dritt. Viste seg at jeg var yngst av alle 40 studentene på studiet.
Slapp av, ta et år i grønt, studer etterpå. Du kommer ikke til å angre.