Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1653
Hei,
Fikk i dag tre e-mailer fra Phillips Axelsson i Dropbox. Mailene lå i ca 15 sek i mailboksen før de forsvant. Et par timer senere ble all nettkontakt blokkert på den maskinen, og er fortsatt blokkert. Vi kjenner ikke noen Axelsson og antar at vi er angrepet av et eller flere virus. Har noen kjennskap til noe lignende?

Mvh
Tolle
Hei,
dette er en ganske vanlig metode mange benytter seg av for å spre malware, også kjent som spear phishing.

Du skriver at dere antar at dere har blitt rammet av ett eller flere virus. Har du gjort noen funn som styrker antagelsen?

Var det noen som åpnet vedlegget, evt. trykket på en eller flere linker i e-posten?
Du snakker om "vi", som i et selskap, der det nevnte systemet anses for å være forretningskritisk? Eller er det snakk om en hjemmemaskin?

Har du funnet ut noe mer om hvilke malware e-posten innehold?
skriv ned hva du vet og send en mail til dropbox, de har flere logger enn deg.
Hvis virusen stenger hele maskinen er det bare å resete hardisken.
Sitat av Bamse5b Vis innlegg
Hvis virusen stenger hele maskinen er det bare å resete hardisken.
Vis hele sitatet...
Idiotium. La mannen få vite hva som har skjedd først. Ta reinstaller skitet ditt tilbake til windows forumet du kom fra.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Idiotium. La mannen få vite hva som har skjedd først. Ta reinstaller skitet ditt tilbake til windows forumet du kom fra.
Vis hele sitatet...
Det er lite håp å redde en pc fra flere virus hvis du ikke har anti-virus
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Bamse5b Vis innlegg
Hvis virusen stenger hele maskinen er det bare å resete hardisken.
Vis hele sitatet...
Hvis det er ett virus. Man kan bli kvitt ett virus, men idiot råd er det langt værre med.
Jeg at ingen glede av å peke deg ut, men du ber en reinstallere for ett problem som tydeligvis er ett server problem og ikke ett bruker problem.

Dessuten, hvis du treffer folk som har store windows problemer ber du de installere Linux Mint, så kommer de til min verden.
Det vil ikke hjelpe å sende mail til Dropbox, da avsender av e-posten etter all sannsynlighet et spoofet. Mailen har med andre ord ikke noe med Dropbox å gjøre (og er derfor heller ikke et server-problem), og de vil derfor ikke finne den igjen i sine logger.

Og dersom maskinen har blitt infisert, så er faktisk det tryggeste å retanke boksen, slik Bamse5b skrev. Man kan aldri vite hvor dypt den skadelige koden sitter.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Hvis det er ett virus. Man kan bli kvitt ett virus, men idiot råd er det langt værre med.
Jeg at ingen glede av å peke deg ut, men du ber en reinstallere for ett problem som tydeligvis er ett server problem og ikke ett bruker problem.

Dessuten, hvis du treffer folk som har store windows problemer ber du de installere Linux Mint, så kommer de til min verden.
Vis hele sitatet...
Du ber han først sende en mail til Dropbox "fordi de har flere logger". Dette vil selvsagt aldri fungere, da Dropbox ikke har sendt denne eposten. En reinstallering er forøvrig det en IT-tekniker hadde gjort dersom han hadde fått maskinen inn på service. Det enkle er ofte det beste.

En som har store problemer med Windows vil nok heller ikke få mindre problemer av å bytte til Linux.

-

TS: Dersom ett virusprogram og/eller programvare slik som Ad-Aware ikke finner og fjerner viruset/malwaren, så hadde jeg reinstallert Windows. Det er fort gjort.
Sist endret av caperno; 23. september 2012 kl. 19:34.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Hvis det er ett virus. Man kan bli kvitt ett virus, men idiot råd er det langt værre med.
Jeg at ingen glede av å peke deg ut, men du ber en reinstallere for ett problem som tydeligvis er ett server problem og ikke ett bruker problem.

Dessuten, hvis du treffer folk som har store windows problemer ber du de installere Linux Mint, så kommer de til min verden.
Vis hele sitatet...
Hva er problemet ditt? EN reinstall er helt klart den enkleste løsningen her. Gå å ta deg en bolle.

Det er like greit å formatere alt, etter du har tatt ut en sikkerhetskopi av viktige filer.