Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2625
Finnes det en anonymiseringstjeneste som virker for xchat?
Det er jo mange tjenester som hidemyass som gir deg en annen IP når du surfer, men hva kan brukes for chat?
VPN? *titegn*
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
En irc bouncer gir deg vhost. Fant en som kostet 5$ året. Da er man anonym.

Mange irc tilbydere gir deg anonymisering. fx Quakenet.

Men fx Efnet har ikke dette.
Men VPN koster vel penger?
Er det noen gratis tjenester som kan brukes for xchat?

Skal lete og se om den bouncer greia kan brukes.
Sist endret av ompapa; 19. august 2012 kl. 12:27.
Har du testa Tor?
Ja har såvidt testet Tor Browser. Og det virker jo selv om ting går veldig tregt.
Men jeg ser ingen måte å bruke Tor for xchat. Om det er det må du gjerne informere om hvordan.

Når jeg ser på VPN så virker det jo som om det ville løst anonymiseringen også for xchat.
Problemet med feks hidemyass er jo at de tar betalt for sin VPN, provpn.

Er det noen som vet om det finnes gratis VPN?

Eller andre tjenester som virker på samme måte?

Sorry caperno, leste først ikke den linken du la med og trodde du snakket om Tor Browser, men ser nå at det gjorde du ikke. Skal lese mer og se om det løser saken. Virker lovende når jeg skumleste.
Hva med HotspotShield?
du kan sette opp maskinen din hjemme som VPN-server. Da vil de som eventuelt overvåker skolenettet kun se at det går kryptert trafikk mellom deg og maskinen din hjemme og har ingen mulighet til å vite hva du bruker nettet til.
Har du hørt om google? Det finnes mange gratis VPN-tjenester.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja har såvidt testet Tor Browser. Og det virker jo selv om ting går veldig tregt.
Men jeg ser ingen måte å bruke Tor for xchat. Om det er det må du gjerne informere om hvordan.
Vis hele sitatet...
Du må endre proxy-instillingene i xchat slik at trafikken routes gjennom Tor.


Sitat av ompapa Vis innlegg
Er det noen som vet om det finnes gratis VPN?

Eller andre tjenester som virker på samme måte?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare betale? Skikkelig VPN koster jo like 1kr dagen, er det så ille?
Sist endret av Grix; 23. august 2012 kl. 14:05.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvorfor ikke bare betale? Skikkelig VPN koster jo like 1kr dagen, er det så ille?
Vis hele sitatet...
Hvis man først skal betale, anbefaler jeg virkelig VyprVPN på det sterkeste !
Joda prisen er lav men er fortsatt dritblakk og har ikke penger til luksus.

Vet at det er gratis VPN men det har vært så stor skepsis blant mange rundt dette at jeg aldri har tatt sjansen på å teste. Det var snakk om at slike gratis tjenester kunne både logge bruken, snappe opp passord, følge med på hvor du beveger deg på nett og logge din IP adresse og dermed kan slikt kanskje utleveres til feks politi på forespørsel.

Har ingen erfaring med VPN så jeg er ikke sikker på hvorvidt dette stemmer men har ikke veldig lyst til å teste ut forskjellige gratis alternativer for om dem logger og overvåker så vil jo ikke jeg kunne merke det likevel.

Om noen har gode erfaringer med en leverandør av gratis VPN kom gjerne med link.

Kanskje jeg bare må innse at jeg ikke har kunnskaper til å gjøre ting på nettet som bryter med lover og regler.
Åssen klarer dere å suge til dere så masse kunnskap om så spesielle felt som VPN og TOR og alt slik?
Er dere nettverk-gurus eller har jeg alvorlige brister i allmennkunnskapen?

Blir helt stresse jeg når jeg forsøker å lese meg opp på emnet og har vansker med å forstå sammenhengene.

Men pokker ta skal klare dette i løpet av helga og nå skal jeg lese så mye jeg klarer før søvnen tar meg.

Skal sjekke ut hotspotshield først nå. Er den til å stole på?
HotSpotshield er til å stole på.

Loket litt rundt på nettet før jeg hadde bestemt meg for hvilken vpn jeg skulle bruke, og da sto det mellom Hotspot, og Vypr.

I tillegg lagrer de ingenting av informasjon om brukeren hvis jeg har skjønt det rett
http://bestvpnreviews.com/best-free-...ree-vpn-review <--- ang hotspotshield. De oppfører seg igrunn mer som et reklamebyrå enn en vpn-tilbyder med høyt fokus på sikkerhet. Hvis de ikke selger deg noe, er det igrunn en fare for at de selger deg. Og det gjør de, med reklame rettet mot deg, som jeg ihvertfall opplevde som sjenerende da jeg testet.

Sitat av Anchorfree
AnchorFree’s Hotspot Shield Privacy Notice does not apply to, and we cannot control the activities of, such other advertisers or other web sites visited by Users. . . . .”
Vis hele sitatet...
Ikke noe jeg hadde stolt på ang sikkerhet ihvertfall. Camolist er den jeg hadde stolt mest på, han hadde egen makulator for dmcaforespørsler, men det er gjerne derfor siden hans er nede og twitteren ikke har vært oppdatert siden mars.

http://torrentfreak.com/which-vpn-pr...iously-111007/

Sluttsum: Skal du ha noe som du kan stole på så må du betale, men det koster stortsett ikke mer enn at du kan samle flasker en fredag for å sikre deg et år med anonym surfing.
Hvorfor ikke bare gjøre det tryggeste, som jeg foreslo tidliggere, å sette opp en eller annen maskin du har hjemme som VPN-server og koble deg til denne fra skole-nettet? Vil også gjerne gi betraktelig bedre ytelse enn mange gratis-vpner, samt at du kan jo gjerne stole på deg selv mer enn man kan stole på fremmede.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av etse Vis innlegg
Hvorfor ikke bare gjøre det tryggeste, som jeg foreslo tidliggere, å sette opp en eller annen maskin du har hjemme som VPN-server og koble deg til denne fra skole-nettet? Vil også gjerne gi betraktelig bedre ytelse enn mange gratis-vpner, samt at du kan jo gjerne stole på deg selv mer enn man kan stole på fremmede.
Vis hele sitatet...

Nei det jeg tenkte var en type anonymiserings VPN.
En som gir meg IP i USA slik at jeg kan bruke de tjenester som ikke godtar norsk IP som feks streaming.

Har fått jobbet i et par uker nå og har noen kroner nå så nå kan jeg faktisk betale for en slik tjeneste sålenge ikke prisen er avskrekkende.

Tanken er jo at når en først har VPN så bør en jo kunne stole på den. Altså bruke den til alt mulig rart. Surfe på åpne trådløse nett uten å frykte at noen snapper opp passord o.l. Bruke min supre LinuxUSB maskin når jeg bruker andres maskiner uten at de kan logge aktiviteter, tjenester og nettsteder jeg besøker.


Har lest mange innsiktsfulle innlegg av deg her på freak etse og det virker jo som om du har langt over snittet peiling på IT. Så oppfølgingsspørsmålet til deg blir jo da hva bør jeg tenke på om jeg betaler for en
VPN tjeneste? Kan jeg være trygg på at mine data er trygge grunnet krypteringen eller vil VPN tilbyder enkelt kunne logge og kartlegge alt fra nettbruk og data oversendt samt få tilgang til passord etc?

Hva om en bruker feks 2 trinns verifisering slik som nettbank gjør? Vil det være trygt via kommersiell VPN, eller vil VPN tilbyder kunne "henge seg på" min session i nettbanken?

Vil feks tjenester som lastpass helt eliminere evt. risiko eller kanskje minimere risikoen slik at det å kjøpe seg VPN fra en tilbyder ikke blir spesielt risikabelt?

Er det slik at jeg kan forvente at bruk av VPN i USA vil ødelegge hastigheten fullstendig, ikke ulikt når en bruker TOR browser?

Og kan en feks bruke en europeisk VPN for maks fart og bruke en åpen VPN på toppen av den ved feks streaming? Tenker bare slik at jeg slipper å herje for mye med alle innstillinger hver gang en skal bruke slikt.
Hvis du er helt imot betalingsløsninger, kan du vel egentlig bare slutte å lese her ;P

Men med VyprVPN kan du bruke IP-adresser fra følgende steder:

United States - Washington, D.C.
USA VPNUnited States - Los Angeles, CA
USA VPNUnited States - Austin, TX
Global VPNNetherlands - Amsterdam
France VPNFrance - Paris New!
UK VPNUnited Kingdom - London
Germany VPNGermany - Frankfurt
Hong Kong VPNAsia - Hong Kong

Den spiser ikke mye av hastigheten, så den kan til å med brukes når du gamer (selv om det ikke anbefales på det sterkeste....)

Bruker den hele tiden til alt mulig rart, og er mer enn fornøyd!
Nei er ikke helt imot betalingsløsninger for nå er jeg ikke helt blakk lengre
Faktisk vil jeg foretrekke en betalingsløsning for da blir det mindre styr for meg iom at jeg ikke kan særlig mye om slikt.

Men hvordan vite hvem tilbyder man kan stole på?

VyperVPN feks, hvordan kan du være trygg når du bruker den? De ser jo trafikken før den krypteres eller?
Har brukt Vypr i ca et halvt år, og ikke hatt noen problemer

Om de ser hva du driver med, vet jeg ikke..
Men hadde de brydd seg, hadde jeg fått hørt det for lenge siden.. :P
http://pastie.org/4662264

Der har du det python scriptet jeg bruker for å hoppe mellom norsk og amerikansk ip.

Merk: Du trenger Python som er å finne her http://python.org/ftp/python/2.7.3/python-2.7.3.msi
Hm vypervpn virker kun med windows ifølge nettsidene deres.
Forsøker å presse meg til å kun bruke linux nå om dagen for å lære det skikkelig. Så da utgår vypervpn. HotSpotshield virker vist heller ikke i Linux ifølge nettsiden.

Noen andre som kan anbefale en VPN løsning som også virker i Linux?

Fant en liten test av VPN service her.

Men av de som også støtter Linux ser det ut som det kun er TorVPN som duger noe særlig.
Noen som har erfaring med TorVPN eller kanskje vet om andre som tilbyr VPN service til en overkommelig månedspris og som også virker for Linux?

Om ingen har andre gode anbefalinger så ser det ut som jeg får teste TorVPN selv om det var litt mye begrensninger på trafikk. Og unlimited trafikk gjaldt bare til 3 servere........

Hadde jo helt glemt av hidemyass, de har jo også en pro versjon.
Støtter Linux og ser ut som det beste alternativet akkurat nå.

Men usikker på om pro versjonen til hidemyass støtter SSH slik TorVPN gjør. For lese litt mer før jeg bestemmer meg.
Sist endret av ompapa; 4. september 2012 kl. 21:20.
Etter et raskt søk, fant jeg gopenvpn.

Ettersom jeg er på jobb, har jeg ikke tid til å lese og sette meg inn i hvordan det funker, men virker ihvertfall som en ok løsning
Sitat av ompapa Vis innlegg
Hm vypervpn virker kun med windows ifølge nettsidene deres.

Hadde jo helt glemt av hidemyass, de har jo også en pro versjon.
Støtter Linux og ser ut som det beste alternativet akkurat nå.

Men usikker på om pro versjonen til hidemyass støtter SSH slik TorVPN gjør. For lese litt mer før jeg bestemmer meg.
Vis hele sitatet...
Ikke bruk HideMyAss, de innrømmet å ha lekket info til FBI. http://www.techweekeurope.co.uk/news...-hackers-40663

https://airvpn.org er bra og billig. Støtter også Linux ser det ut som.
Ser jeg må lære meg basic nettverk før jeg stuper inn i dette.
For ta noen dager å lese litt for jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan isolere mitt nett fra alle andre "punks" der ute.

Siden filserveren knelte tidligere i sommer så har jeg nå bare 1 stasjonær og den har bare 1 nettverksport. Hadde jeg hatt filserveren oppe så kunne jeg hatt 2 forskjellige nett og da ville det ikke vært noe issue. Men det går jo ikke nå så da må jeg bare lære meg mer for å skjønne gangen i dette.

Kjipt det der med hidemyass. Og det er jo et kjempeproblem når det gjelder VPN. Kan man egentlig stole på de som tilbyr VPN?

Kanskje må man bare gå sammen en gjeng å leie seg egen server og kjøre sin egen software på den?
En vet jo faktisk aldri om idiotene man kjøper VPN tjenester fra faktisk overvåker og stjeler fra deg eller er løpegutter for FBI, hollywood og platebransjen.