Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5530
Hei. Legger til litt for mye detaljer enn for lite, bare for å beskrive situasjonen best mulig. (TLDR-VERSJON HELT NEDERST)

Nå har det seg sånn at jeg flyttet til utlandet høsten 2011 for å starte på studier i utlandet, og gjorde ferdig 4-årig bachelor, og jobbet på diverse steder i ca. 3-4 år etter endt studie.

"Problemet" mitt er følgende:

- Jeg hadde en billig bruktbil jeg hadde brukt en stund, og betalte alle regninger, veldig streng med å ikke kødde til forsikring m.m

Jeg har en relativt stor familie, og lot bilen stå parkert hjemme, og alle nøklene i skapet vårt i tilfelle noen skulle trenge den. Den er nemlig i flott stand både innvendig og utvendig, den er bare litt gammel.

Iløpet av disse årene måtte jeg fornye BankID-brikke, få bestilt nye kort som gikk ut på dato osv. Og jeg hadde i og for seg ikke noe bruk for Digipost - og skyndte meg ikke akkurat med å få meg det.

i 2017'ish fikk jeg en melding på Digipost fra Kemneren i <norsk by> om at jeg hadde en ubetalt bot fra sommeren 2012, som hadde steget fra 500 til et femsifret beløp.

Jeg fikk litt sjokk, og skjønte ingenting før jeg så på datoen at den opprinnelige boten var i 2012, på en tid jeg ikke engang var i Norge. Og jeg har spurt familie, men ingen kan huske å ha fått en bot i 2012 i denne byen.

Jeg svarte ikke på denne mailen, og har ikke gitt noen respons fordi jeg ikke synes det var riktig - og vet hvor aggressive de er så fort man "godtar" boten

Spørsmålet mitt til dere er da:

Denne boten har altså vokst siden 2012 fra 500 til over 10 000,-

Og "kravene" de har sendt meg på Digipost er nesten så simple at det ser ugyldige ut. Ingen saksnummer, ingen frist for betaling, detaljer osv, kun konto man skal betale til og beløp

En i familien har sagt "bare ignorer de der. De prøver helt til de får napp. Bare ignorer den, de har ikke hjemmel til å trakassere deg nærmest 9 år etter den opprinnelige boten"

Jeg har heller ikke mottatt brev om denne boten, ingen andre mail eller brev på e-post heller.

Eneste jeg har fått er den boten på over 10 000 i Digipost, noen dager etter at jeg åpnet Digipost for første gang.

Jeg kan ikke se at jeg har fått noen betalingsanmerkninger, ingen krav.

Er det trygt å bare ignorere den helt? Som sagt har jeg ingen anelse om hvem som har kjørt engang. Og jeg befant meg på andre siden av kloden når denne boten skal ha blitt gitt.

Takk på forhånd.

TLDR: Flyttet til utlandet i 2011, flyttet tilbake sent i 2018, åpnet digipost og fikk melding om en bot i et annet fylke som har vokst til over 10 000. Jeg var ikke i landet engang da denne boten skal ha blitt gitt, og jeg aner ikke hvem som har kjørt bilen som står på mitt navn. Ikke hørt et ord, ingen mailer, ingen brev, ingenting - før jeg åpnet Digipost for første gang og mottok et krav hvor det står veldig lite utenom summen man "skylder" + kontonummeret.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gitt at kemneren krev inn har dei legalpant i bilen. Dei kan mao. tvangsselgje bilen. Og dei kan trekkje deg i lønn og.

Du bør umiddelbart ta kontakt med kreditor. Å ikkje gjere det vil gjere at prosessen vert dyrare. Kemneren gløymer ikkje heller. Ei heller sender dei ugyldige krav.
Nå har du ikke sagt noe om hvilken type bot dette er, men bot er generelt noe staten kan gi deg, alle andre kan kun gi gebyrer (type parkeringsgebyr eks), så gå inn på Statens innkrevningssentral og se hvorvidt kravet faktisk legitimt. Der kan du evt. betale på mange forskjellige måter med en gang uten å måtte gå inn i nettbank og sende penger til det du mistenker kan være illegale innkrevere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Nå har du ikke sagt noe om hvilken type bot dette er, men bot er generelt noe staten kan gi deg, alle andre kan kun gi gebyrer (type parkeringsgebyr eks), så gå inn på Statens innkrevningssentral og se hvorvidt kravet faktisk legitimt. Der kan du evt. betale på mange forskjellige måter med en gang uten å måtte gå inn i nettbank og sende penger til det du mistenker kan være illegale innkrevere.
Vis hele sitatet...
Kommunale parkeringsgebyr vert inndrevne av kemneren, og danner grunnlag for legalpant i bilen.

Bøter vert inndrevne av SI. Så at du ikkje finn kravet på SI vil ikkje sei at det ikkje er legitimt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kommunale parkeringsgebyr vert inndrevne av kemneren, og danner grunnlag for legalpant i bilen.

Bøter vert inndrevne av SI. Så at du ikkje finn kravet på SI vil ikkje sei at det ikkje er legitimt.
Vis hele sitatet...
Nettopp, er det en faktisk bot, ordet trådstarter bruker, så vil det være hos SI. Nettopp fordi parkeringsgebyrer ofte også blir kalt bøter på folkemunne nevnte jeg eksplisitt at parkeringsgebyrer ikke er bøter.
Kan det være at det "kamera-bot"? At noen i familien din har lånt bilen mens du var utenlands og blitt tatt i ATK/fartsboks?
Om boten stammer fra noe slikt så er du nok på trygg grunn. Da kan du fortelle at du ikke var i Norge på tidspunktet og be de legge fram fotobevis. Og for at de skal kunne kreve boten må fotoet vise at det er du som kjører. Såvidt jeg husker er man ikke pliktig å vitne mot familie men det bør du undersøke slik at du evt. kan si at du ikke ønsker å svare om de spør deg hvem som er på bildet. Finner de ikke ut hvem sjåføren er så skal boten nulles og kravet frafalles.

Er det parkeringsbot så tilfaller i utgangspunktet den bileier, men er usikker på hva som vil skje i ditt tilfelle. Kanskje om du forklarer saken at kravet frafalles eller at du må betale opprinnelig krav bare?

Om du vektlegger at du trodde kravet i digi-post så ut som en standard scam-epost og at tidspunktet for boten gjorde at du ble helt sikker på at det var scam pga at du studerte utenlands på den tiden og kunne ikke fått noen bot.

Tror det verste du gjør er å stikke hodet i ned i sanden og håpe at de glemmer kravet. Da ender du opp med å få trekk i skattepenger, lønn eller bilen tvangssolgt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Er det parkeringsbot så tilfaller i utgangspunktet den bileier, men er usikker på hva som vil skje i ditt tilfelle. Kanskje om du forklarer saken at kravet frafalles eller at du må betale opprinnelig krav bare?
Vis hele sitatet...
Parkeringsbot er ikkje ei bot eller eit forelegg. Det er eit gebyr. Distinksjonen er viktig. Gebyr er formelt sett ikkje straff, og det er altså irrelevant om du har handla med forsett, og beviskrava er heilt forskjellige. For gebyr er det nok at det er sannsynsovervekt, og bileigar hefter solidarisk med førar, og kreditor har legalpant i bilen.

Uansett er jo det generelle rådet om å snakke med kreditor alltid lurt. Noko anna er dyrt. Spesielt når kemneren, som har ei rimeleg rikholdig verktøykasse å ta av, tar hand om kravet.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Parkeringsbot er ikkje ei bot eller eit forelegg. Det er eit gebyr. Distinksjonen er viktig. Gebyr er formelt sett ikkje straff, og det er altså irrelevant om du har handla med forsett, og beviskrava er heilt forskjellige.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Du ser ut til å være like enig med meg i at bøter er bøter, og gebyr er gebyr, uansett hvordan folk i dagligtale sier de har fått parkeringsbot fra private parkeringsselskaper.
Siden trådstarter brukte ordet bot (en bot), så nevnte jeg at bøter skal være synlige i Statens Innnkrevningssentral, men at jeg ikke så bort ifra at trådstarter likegodt kunne mene gebyr, noe som ikke nødvendigvis dukker opp hos Statens Innkrevningssentral.

Mao, har du fått en bot (og ikke et gebyr), og ikke ser den etter innlogging hos SI, så bør du være forsiktig. Hvis du egentlig fikk et gebyr, så bør du bruke ordet gebyr, og ikke bot.
støtter bashfoo. Bot og gebyr er vel for folk flest akkurat det samme i dagligtale? Unøyaktig, definitivt men feks blir min mor fortsatt opprørt når hun passerer fotoboks etter at hun fikk "bot". Hun ble veldig engasjert da hun fikk "parkeringsbot" til tross for at hun akkurat hadde lært seg å bruke en parkings-app på mobilen og måtte styre med å kontakte selskapet bak "parkeringsboten". Nå skjønner jeg jo at å bruke sin mor som standard for hva som er vanlig kan slå svært uheldig ut i mange situasjoner men jeg velger å tro at hun er temmelig folkelig på akkurat dette punktet.

Så før vi drar dette noe lengre så hjelper det kanskje om ts avklarer hva det er for krav han egentlig har fått. For vidarlo har jo rett, det er en forskjell på bot og forelegg. Og det er jo greit å være nøyaktig om man kan. Det vil jo også være lettere å foreslå noe konkret når det er klart hva det faktisk dreier seg om fremfor å måtte gjette og ta forbehold.
Står vel noe om hvem som er kreditor etc ? 2012 er lenge siden, rart det ikke hadde blitt krevd inn på et vis hvis det var et legit krav!.
Trådstarter
3 0
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Nettopp, er det en faktisk bot, ordet trådstarter bruker, så vil det være hos SI. Nettopp fordi parkeringsgebyrer ofte også blir kalt bøter på folkemunne nevnte jeg eksplisitt at parkeringsgebyrer ikke er bøter.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en parkeringsbot.

Har dog aldri sett et eneste brev eller krav fra SI.

Husker mange år tilbake hadde jeg visst fått et krav fra SI på ubetalt TV-lisens. Faktisk året etter jeg flyttet utenlands.

Siden jeg ikke hadde lest brevet, og glemt å melde fra om at jeg hadde flyttet utenlands trakk de automatisk fra kontoen min etter noen måneder uten respons fra meg.

Dette er snart 9 år siden.

Det står ganske tydelig at parkeringsbøter osv foreldes etter noen år, så derfor jeg lurer

Sitat av zerexian Vis innlegg
Står vel noe om hvem som er kreditor etc ? 2012 er lenge siden, rart det ikke hadde blitt krevd inn på et vis hvis det var et legit krav!.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det som er så rart i mine øyne.

Jeg ble krevd for ubetalt NRK-lisens mange år tilbake, hadde flyttet til utlandet og ikke tenkt på den i det hele tatt. Så hadde den kommet, og ligget ubetalt i noen uker/måneder, og blitt trukket automatisk fra kontoen min.

Sitat av random67489 Vis innlegg
støtter bashfoo. Bot og gebyr er vel for folk flest akkurat det samme i dagligtale? Unøyaktig, definitivt men feks blir min mor fortsatt opprørt når hun passerer fotoboks etter at hun fikk "bot". Hun ble veldig engasjert da hun fikk "parkeringsbot" til tross for at hun akkurat hadde lært seg å bruke en parkings-app på mobilen og måtte styre med å kontakte selskapet bak "parkeringsboten". Nå skjønner jeg jo at å bruke sin mor som standard for hva som er vanlig kan slå svært uheldig ut i mange situasjoner men jeg velger å tro at hun er temmelig folkelig på akkurat dette punktet.

Så før vi drar dette noe lengre så hjelper det kanskje om ts avklarer hva det er for krav han egentlig har fått. For vidarlo har jo rett, det er en forskjell på bot og forelegg. Og det er jo greit å være nøyaktig om man kan. Det vil jo også være lettere å foreslå noe konkret når det er klart hva det faktisk dreier seg om fremfor å måtte gjette og ta forbehold.
Vis hele sitatet...
Ja det er en simpel parkeringsbot, ikke noe fartsbøter eller noe annet skummelt

Burde vært litt tydeligere, men trodde "en bot på 500 som har vokst til over 10 000" fikset biffen

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Nettopp. Du ser ut til å være like enig med meg i at bøter er bøter, og gebyr er gebyr, uansett hvordan folk i dagligtale sier de har fått parkeringsbot fra private parkeringsselskaper.
Siden trådstarter brukte ordet bot (en bot), så nevnte jeg at bøter skal være synlige i Statens Innnkrevningssentral, men at jeg ikke så bort ifra at trådstarter likegodt kunne mene gebyr, noe som ikke nødvendigvis dukker opp hos Statens Innkrevningssentral.

Mao, har du fått en bot (og ikke et gebyr), og ikke ser den etter innlogging hos SI, så bør du være forsiktig. Hvis du egentlig fikk et gebyr, så bør du bruke ordet gebyr, og ikke bot.
Vis hele sitatet...
hei igjen bashfoo, nå spammer jeg deg litt med quotes her, hehe. men jeg gjorde som du sa, og logget inn på "Din Side" på statens innkrevingssentral.

Der står det "Ubetalte krav (0)"

Jeg er som nevnt tidligere veldig streng med regninger og sånne ting, og ble mildt sjokkert når jeg så det brevet i digipost for første gang.

Jeg holdt på å svare dem at dette var helt uaktuelt, og at jeg ikke kjenner til en bot som har vokst og vokst siden 2012. Men så kom jeg på at jeg har lest at så fort man vedkjenner eller godtar et krav, så er det som om den er helt ny, og foreldesesfristen nullstilles.

Jeg skjønner ikke hvordan det har gått så lang tid uten at det har blitt krevd inn via trekk e.l

takk for hjelp forresten

https://www.framtidinord.no/article122805.ece

her har et firmaet som har krevd inn på vegne av parkeringsfirmaet sendt ut purring etter 2 år, og han i parkeringsfirmaet sier selv at det er 3 års foreldesesfrist på slike krav

"markedsdirektør Rolf Wilhelmsen i Aktiv Kapital.

Han beklager på det sterkeste at kundene har måtte vente lenge på å motta pengekravene.

– Men kravene er reelle, de har bare ikke blitt purret. Det er tre års foreldelsesfrist på slike krav."
Sist endret av thezealot; 28. mai 2019 kl. 10:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Foreldelsesfristen kan avbrytast. Du kan ikkje tolke ting heilt så bokstaveleg som du gjer, for det er hakket meir komplekst enn du gir inntrykk av.
Foreldelsesfristen om jeg husker rett, avbrytes ved å fornye kravet. Feks at det sendes ut en purring eller det blir opprettet kontakt med skyldner. Skjer ikke det i løpet av 3 år så skal kravet såvidt jeg vet automatisk nulles. Eller inkassogjengen nuller neppe kravet helt av seg selv - de tjener jo penger om du faktisk blir å betale til sist, men er det lengre enn 3 år siden du har hørt noe så skal du i prinsippet trygt kunne kontakte dem og gjøre dem oppmerksom på at du ikke vedkjenner deg kravet, du kan dokumentere at du var utenlands, og du gjør samtidig oppmerksom på at gyldigheten på kravet er gått ut på dato og ber dem nulle kravet fullstendig.

Verdt et forsøkt.
Sist endret av random67489; 28. mai 2019 kl. 13:37.
Sitat av thezealot Vis innlegg
Ja, det er en parkeringsbot.
Vis hele sitatet...

Som forklart for deg, parkeringsbot er ikke bot, det er gebyr.

Sitat av thezealot Vis innlegg
Har dog aldri sett et eneste brev eller krav fra SI.
Vis hele sitatet...
Siden det er gebyr du har fått, og ikke bot fra staten, så er det naturlig.

Sitat av thezealot Vis innlegg
Det står ganske tydelig at parkeringsbøter osv foreldes etter noen år, så derfor jeg lurer
Vis hele sitatet...
Parkeringsgebyrer i så fall.

Sitat av thezealot Vis innlegg
Ja det er en simpel parkeringsbot, ikke noe fartsbøter eller noe annet skummelt
Vis hele sitatet...
*Parkeringsgebyr

Sitat av thezealot Vis innlegg
Burde vært litt tydeligere, men trodde "en bot på 500 som har vokst til over 10 000" fikset biffen
Vis hele sitatet...
Ikke bot, gebyr

Sitat av thezealot Vis innlegg
hei igjen bashfoo, nå spammer jeg deg litt med quotes her, hehe. men jeg gjorde som du sa, og logget inn på "Din Side" på statens innkrevingssentral.

Der står det "Ubetalte krav (0)"
Vis hele sitatet...
Nettopp, for det er ikke bot du har fått (som jeg mistenkte), det er gebyr. Kun staten kan gi deg bøter.
Sist endret av bashfoo; 28. mai 2019 kl. 15:31.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
parkeringsbot er ikke bot, det er gebyr.

det er gebyr du har fått, og ikke bot fra staten, så er det naturlig.

Parkeringsgebyrer i så fall.

*Parkeringsgebyr

Ikke bot, gebyr

for det er ikke bot du har fått (som jeg mistenkte), det er gebyr. Kun staten kan gi deg bøter.
Vis hele sitatet...
Gratulerer med at du hadde rett. Nå som vi har konstatert at det er en gebyr og ikke en bot - Kan vi gå tilbake til å referere til det som en parkeringsbot nå, som normale folk?
Du sier tross alt selv parkeringsbot i innlegget ditt.


TS. her virker det som du bare kan senke skuldrene. Det er gått to ganger foreldelsesfristen, dette kan du bruke i evt. Korrespondanse hvor du også kan bevise at du i denne perioden var ute av landet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ExcludedBug Vis innlegg
TS. her virker det som du bare kan senke skuldrene. Det er gått to ganger foreldelsesfristen, dette kan du bruke i evt. Korrespondanse hvor du også kan bevise at du i denne perioden var ute av landet.
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje sjå på når kravet opprinneleg oppsto for å fastslå at foreldelsesfristen er ute. Det er mange særreglar når det gjeld fristen, og det er fullt ut mogeleg å halde eit krav varmt i langt lengre tid enn foreldelsesfristen.
Riktig, men kan det være nok å sende krav per digipost? Er jo svært mange som ikke engang har digipost? Kravet må vel bekjentgjøres i gjennom tradisjonelle kanaler som brevpost evt. samtale per telefon for å fortsatt ha gyldighet? Nå vet vi jo ikke om ts har fått purring per brev heller da. Men det er jo noe ts kanskje har oversikt over selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Riktig, men kan det være nok å sende krav per digipost? Er jo svært mange som ikke engang har digipost? Kravet må vel bekjentgjøres i gjennom tradisjonelle kanaler som brevpost evt. samtale per telefon for å fortsatt ha gyldighet? Nå vet vi jo ikke om ts har fått purring per brev heller da. Men det er jo noe ts kanskje har oversikt over selv.
Vis hele sitatet...
Ja, gitt at vedkommande har samtykka til å kommunisere med det offentlege elektronisk. I tillegg har vel kemneren rutiner på å sende det som brev om ikkje elektroniske meldinger vert åpna innan ei viss tid.

Her har vedkommande opna meldingene, og digipost nyttar sterk autentisering, som gjer det lite truleg at tredjepersoner har opna dei. Det er heller ikkje motstrid om meldingene har komt fram.

Det som ikkje kjem fram frå innlegget er om vedkommande har endra folkeregistrert adresse.

Kort sagt kan det tenkast at det er forelda. Det er imidlertid umulig å sei ut frå dei opplysningane som er gitt i tråden, ettersom dei er såpass generelle. Uansett gjeld rådet om å kontakte kreditor. Det er alltid lurt, uavhengig av situasjon. Spesielt ettersom kemneren har ei såpass interessant verktøykasse.
Det er postmottaker som er risikobærer for posten, dersom den er sendt folkeregistrert adresse, og TS ikke er registrert som utvandret.
Uvaksinert 👍
Parkeringsgebyr fra private er mot fører av bil og ikke bileier. Er det kommunal parkering kan de kreve inn fra bileier.