Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3465
Det er ingen tattoovering aldersgrense i norge. Er det noen som kan fortelle meg en sjappe som tattooverer under 16? har tilatelse med foreldre og kan kjøre hvorsom helst i norge
IT-Konsulent
Hei, hvor lenge har du tenkt på å ta akkurat den tattooveringen du vil ha? Vil ikke gi deg noe moralpreiken, men du er under 16 år, og kommer til å forandre deg selv, dine interesser og alt de neste årene.

Det skal også sies at de beste tattoovørene i Norge, ikke tattooverer barn.
Lvl 5 Taskenspiller
Jeg regner med at du ikke ønsker å bli frarådet å følge drømmen om en tatovering, men jeg vil oppfordre deg til å tenke på dette:
Hvis du hadde tatt en tatovering for 2 år siden, ville du da ha valgt noe som du hadde vært fornøyd med i dag?
Hva er sjansen for at du om 2 år vil være fornøyd med den du velger nå?
Tro meg, du kommer til å forandre deg like mye de 2 neste årene, som du har gjort de 2 siste årene...
Dette er ikke ment som moralisering, men som et tips.
Det er ingen lovfestet nedre aldersgrense for å ta tatovering i Norge, men de fleste studioene har en selvpålagt aldersgrense på 18 år (noen steder 16 år med tillatelse fra foreldre)

Det beste for deg å gjøre er å høre rundt med forskjellige studioer, hva de har som grense og hvordan de setter seg til tillatelse ifra foresatte.
Det skal også sies at tattoen du tar nå, kommer du mest sannsynlig til å angre på før du har fylt 20.
Anonym bruker
"Avhengig Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mange tullinger som sier mye rart her. Bare tattover deg du, men tenk selvfølgelig nøye gjennom hva du vil ha på kroppen. Hvorfor skulle TS angre på en tattovering om 2 år, mens når han er 18år så er det helt greit og han har mindre sjanse for å angre?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mange tullinger som sier mye rart her. Bare tattover deg du, men tenk selvfølgelig nøye gjennom hva du vil ha på kroppen. Hvorfor skulle TS angre på en tattovering om 2 år, mens når han er 18år så er det helt greit og han har mindre sjanse for å angre?
Vis hele sitatet...
Fordi man endrer seg mindre jo eldre man blir. I ungdomsårene og puberteten endrer man seg veldig mye. Man møter sannsynligvis flere nye personer, danner seg nye meninger, og blir lettere påvirket i ungdomsårene.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mange tullinger som sier mye rart her. Bare tattover deg du, men tenk selvfølgelig nøye gjennom hva du vil ha på kroppen. Hvorfor skulle TS angre på en tattovering om 2 år, mens når han er 18år så er det helt greit og han har mindre sjanse for å angre?
Vis hele sitatet...
Ts skriver at han er under 16, så det er ikke mye rart som står her.
Tattoveringstudioer i Norge har en aldersgrense de følger.
Det er en grunn til at du ikke ser alle 14 åringer gå rundt med kroppen full av tattoveringer.

16 år er grensa (Så lenge foreldre har gitt tillatelse)
Er personen som blir tattovert under dette så risikerer studioet å bli lagt ned samt at tattovøren kan bli anmeldt og få bøter.

Tatoveringer medfører en risiko for infeksjoner noe som fordrer at den som kjøper tjenesten er myndig. I tillegg kan det også være at et så stort inngrep fysisk krever en minstealder med tanke på gyldigheten av avtalen/betalingen. At det ikke står ordrett "det er ikke tillatt å tatovere personer under xx år" i lovteksten betyr ikke at ikke andre reguleringer slår inn - basert på hvilken type inngrep det er snakk om, de helsemessige implikasjonene som nevnt, i tillegg til at en 15 åring ikke kan inngå kontrakter. Bransjen har selv innført egne regler i forhold til alder for å beskytte seg selv mot nettopp det å havne i trøbbel.
Jeg tok det da jeg var 15, hadde med far som sa at det gikk fint. Var på Lillestrøm et sted som jeg ikke husker helt feil. Dama som skulle gjøre arbeidet var litt skeptisk da jeg sa jeg var 15, men gikk fint når far sa at dette hadde vi snakket om eller noe lignende piss