Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 936
Hei!

Jeg har overtatt en stor leilighet på ca. 100 kvm, hvor vi per dags dato har god internett i stue (hvor routeren er), men dårlig internett i de øvrige rom. Jeg har mac, og ser på airport at signalet ikke forsvinner, men blir betraktelig svekket (én-to streker), så jeg antar det har noe med rekkevidden å gjøre. Vi flyttet inn til det internettet som var installert, og jeg vet dessverre ingenting om noenting som har med slik å gjøre.

Da jeg begynte å rydde i ledningskaoset som var ved router osv. fant jeg ut at vi tilsynelatende har to routere. En "Linksys Wireless-G" og en "Belkin - Basic Wireless Router". I tillegg har vi en "Motorola - SB5100E SURFboard cable modem, som er koblet til Belkin-boksen, og som jeg ikke vet hva gjør.

Linksys-boksen er ikke koblet til noen ting. Jeg fant ledninger i kaoset som tilhørte boksen, men disse var ikke koblet til noe. Belkin-boksen er koblet til Motorolaen med en blå nettverksledning, den har også en grå nettverksledning ut som ikke er koblet til noe den heller (?), og er koblet til strøm.

Alle disse boksene er stasjonert på bakkenivå. Jeg snakket med en kundebehandler som mente signalet ble forsterket dersom jeg flyttet routeren på et høyere plan, men jeg har ikke fått testet dette ut ettersom det er ting jeg lurer på før dette, og kundebehandleren var ikke så tålmodig.

Mine spørsmål i første rekke er

Vil dere tro jeg har dårlig internett pga rekkevidde, eller at alt er koblet opp feil? Hva skal jeg gjøre med disse to routerne - trenger jeg begge? Hva er motorola-boksen? Jeg har søkt på internett, men forstår ikke dette data-språket.

Takker for hjelp!

Mvh

Marte
Hei!
Sitter med det samme problemet med en Mac (har den såkalte "hvitplastikk" modellen altså vanlig Macbook). Routeren er hos meg klistra på loftet og når jeg sitter på kjøkkenet og deler av stuen har jeg ikke kjangs å få internett. Sliter også med å få koblet meg opp mot mobilruter. Har hørt litt her og der, har fått med meg at det kan være Snowlepoard om du ikke har oppgradert til lion? Har ikke gjort dette selv ettersom jeg er forsåvidt er tvungen macbruker (gjennomskole hvor vi ikke får oppgradering gratis igjennom skolen pga programmer som ikke er kompitabel). Det jeg ville prøvd om jeg var deg, om du ikke allerede har det er å kjøpe lion. Det er egentlig ikke dyrt om du skal se iforhold til å kjøpe en windows lisens. Om du ikke har dette. Det kan jo alltid være krypteringen på routeren eller rett og slett noe galt med nettverkskortet? Om du kjenner noen med mac kunne det være en ide å spørre personen pent om å komme hjem til deg for å teste? For om det kun er på din mac problemet ligger.. Kan jo du klø deg litt i hode og skjønne at det ikke er du som har gjort noe galt. Det kan muligens også være krypteringen på boksen din som macen ikke er så veldig god venn med? Har ikke helt fått testa her hjemme hos meg selv enda.