Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4200
Jeg fikk nylig en jobb i Trondheim kommune - 22% deltidsstilling ved siden av studier.

Jeg så med en gang at jeg har blitt satt opp som senvakt nyttårsaften og tidligvakt 1. nyttårsdag - og av erfaring er det helt sjanseløst og få byttet vakter (ikke bare fordi det er nyttår, men fordi sektoren jeg jobber i er helt sprengt etter folk). Det er bare å glemme.

Er ikke høytider noe som skal avklares under årsmøte på starten av et nytt år? Jeg bor ikke i byen jeg studerer, og skal feire jul hos min mor i Italia - et besøk jeg må kutte kort for å sitte alene i Trondheim.

Har jeg noen rettigheter her?
Vet ikke om du har noen rettigheter, men synes det virker ufint å sette opp en nyansatt på disse vaktene uten å avklare det først. Har du prøvd å prate med sjefen og forklare situasjonen?
Sykemelding også reise utenlands? Ikke helt innafor vel?

Forsøk å snakke med sjefen din, tror det er eneste mulighet. Bortsett fra det - velkommen inn i turnusarbeid. Er ikke alltid vaktlister blir slik en ønsker. Og om du tenker deg godt om så har sikkert de aller aller fleste andre på jobben også tungtveiende grunner for å ikke jobbe disse to vaktene. Ta det som en mann og feire det nye året på jobb.
Det er ikke alltid umulig å få byttet nyttårsvakter, da de er ganske bra betalt. Du kan jo prøve. Ellers så har du selvsagt ikke rett på ikke jobbe helligdager. Det pleier å gå på omgang.
Ja det stemmer det entropi, de har vel 133% helligdagstillegg på senvakt etter 15.00 nyttårsaften vel og hele første nyttårsdag.
Sitat av Vurtne Vis innlegg
Er ikke høytider noe som skal avklares under årsmøte på starten av et nytt år?
Vis hele sitatet...
Hvor får du det fra?! Årsmøte for å avklare høytider? What?!
Velkommen til arbeidslivet og gratulerer med fri på juleaften.
Sitat av luni Vis innlegg
Velkommen til arbeidslivet og gratulerer med fri på juleaften.
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme, faktisk så har man kun krav på å få vite vaktlisten 14 dager i forveien.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvor får du det fra?! Årsmøte for å avklare høytider? What?!
Vis hele sitatet...
Dette kan avklares på årsmøter for fagorganiserte mtp. å inngå nye tariffavtaler.
Enkelte avtaler kan også gi arbeidstakeren muligheten til å velge om han/hun ønsker å jobbe på høytidsdager eller ikke.

Denne ordningen har jeg personlig vært underlagt, men jeg husker ikke om dette var generelt for Verkstedsoverenkomsten 2009-2010 eller om det også var andre forhandlinger gjennom den lokale klubben i forhold til reisejobber og offshorerotasjoner.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Tenkte det samme, faktisk så har man kun krav på å få vite vaktlisten 14 dager i forveien.
Vis hele sitatet...
Om det ikke har skjedd endringer så er det eller var det vanlig å få vaktlisten 6 uker før den trådte i kraft. Dette ble også gjort slik at de med liten stillingsbrøk hadde god tid og oversikt slik at de kunne fylle opp med ledige vakter. Kan jo for alt jeg vet være fagforeningen som krevde turnusliste klar 6 uker i forveien.
Burde kanskje søkt om fri i julen?

Husk at du har krav på å få ferie i løpet av året, uavhengig av når du ble ansatt.

Fra ferieloven:
"Arbeidstaker som tiltrer senest 30 september i ferieåret, har rett til full feriefritid, jfr likevel § 7 nr. 1. Arbeidstaker som tiltrer etter dette tidspunkt, har rett til feriefritid på 6 virkedager."


Så søk om ferie i julen =)
Du har deg selv å takke her. Under intervju eller før du signerte kontrakt kunne du ha informert om at du ikke kunne jobbe i julen/nyttår. Er ganske sikker på at du ikke hadde fått jobben da dem er ute etter jul og nyttårs hjelp.

Å søke om ferie eller ta ut sykemelding er for å være ærlig patetisk da du ikke har gitt klar beskjed om når du ikke kan jobbe.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om det ikke har skjedd endringer så er det eller var det vanlig å få vaktlisten 6 uker før den trådte i kraft. Dette ble også gjort slik at de med liten stillingsbrøk hadde god tid og oversikt slik at de kunne fylle opp med ledige vakter. Kan jo for alt jeg vet være fagforeningen som krevde turnusliste klar 6 uker i forveien.
Vis hele sitatet...
Ble litt usikker selv, kikket på kilden jeg brukte og ser dette: "Hvis du er ekstravakt, har du krav på å vite når du skal jobbe minst 14 dager frem i tid. En måned er vanlig. "
Vet ikke om det er forskjell på vanlig deltid og ekstravakt, men det er nok forskjellige praksis rundt om kring.

Uansett så har TS blitt varslet i relativt god tid vil jeg si.

https://karrierestart.no/sommerjobb/...har-du-krav-pa
Har jobbet nattevakt både julaften og nyttårsaften samme år. Det sugde, men overlevde greit. Er dette en jobb du skal beholde kan du si i fra i sommerferien at du har planer både jul og nyttår, i tillegg så jobbet du nyttårsaften forrige år så da er det noen andre som burde steppe opp. Det er livet mann
har jobbet på nyttårsaften, det er ikke så dumt. Var mye værre å jobbe over hele påska, det sugde rimelig hardt.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Ble litt usikker selv, kikket på kilden jeg brukte og ser dette: "Hvis du er ekstravakt, har du krav på å vite når du skal jobbe minst 14 dager frem i tid. En måned er vanlig. "
Vet ikke om det er forskjell på vanlig deltid og ekstravakt, men det er nok forskjellige praksis rundt om kring.

Uansett så har TS blitt varslet i relativt god tid vil jeg si.

https://karrierestart.no/sommerjobb/...har-du-krav-pa
Vis hele sitatet...

Ja det er stor forskjell. En deltidsansatt har gjerne en stillingsbrøk. Feks 16,33% stilling. Fast ansatt men i en svært lav stillingsprosent. Men det kan også være fast deltid feks annen hver helg pluss ferier.

Ekstravakter eller tilkallingsvakter er normalt ikke i en fast turnus rotasjon. De får enten forespørsel ved behov feks sykdom, eller kan selv sette seg opp på vakter som ikke ble fylt opp av ordinær turnus. Ofte har de dermed ikke faste vakter, eller fast stillingsbrøk. Om det er noe ledig så kanskje de får jobbe. Dersom disse "løsarbeiderne" settes opp på vaktliste feks for å dekke høytider så gjøres det gjerne en stund i forkant og da er det som du sier vanlig å gi minst 2 ukers varsel.

Men de kan også ringes opp direkt ved frafall.
Helse/omsorg eller? Sånn kan det være, selv tror jeg jeg har jobba julehelg siste seks årene på rad, (vel å merke frivillig, som regel alternerer en mellom jul/påske/nyttår på fairness-prinsipp) barnløs og familie som er vant til skift, så tar man en for laget for småbarnsfolkets skyld. Kan faktisk være ganske trivelig å jobbe høytid, blir en egen stemning blant de som er på vakt, alle er i samme båt.
Sist endret av Mastermark; 10. november 2016 kl. 18:54.