Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4200
Jeg fikk nylig en jobb i Trondheim kommune - 22% deltidsstilling ved siden av studier.

Jeg så med en gang at jeg har blitt satt opp som senvakt nyttårsaften og tidligvakt 1. nyttårsdag - og av erfaring er det helt sjanseløst og få byttet vakter (ikke bare fordi det er nyttår, men fordi sektoren jeg jobber i er helt sprengt etter folk). Det er bare å glemme.

Er ikke høytider noe som skal avklares under årsmøte på starten av et nytt år? Jeg bor ikke i byen jeg studerer, og skal feire jul hos min mor i Italia - et besøk jeg må kutte kort for å sitte alene i Trondheim.

Har jeg noen rettigheter her?
Vet ikke om du har noen rettigheter, men synes det virker ufint å sette opp en nyansatt på disse vaktene uten å avklare det først. Har du prøvd å prate med sjefen og forklare situasjonen?
Sykemelding også reise utenlands? Ikke helt innafor vel?

Forsøk å snakke med sjefen din, tror det er eneste mulighet. Bortsett fra det - velkommen inn i turnusarbeid. Er ikke alltid vaktlister blir slik en ønsker. Og om du tenker deg godt om så har sikkert de aller aller fleste andre på jobben også tungtveiende grunner for å ikke jobbe disse to vaktene. Ta det som en mann og feire det nye året på jobb.
Det er ikke alltid umulig å få byttet nyttårsvakter, da de er ganske bra betalt. Du kan jo prøve. Ellers så har du selvsagt ikke rett på ikke jobbe helligdager. Det pleier å gå på omgang.
Ja det stemmer det entropi, de har vel 133% helligdagstillegg på senvakt etter 15.00 nyttårsaften vel og hele første nyttårsdag.
Sitat av Vurtne Vis innlegg