Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 17598
Heisann.

Har skaffet meg en HDMI-kabel som jeg har koblet fra PCen til TVen (Samsung M86), og hadde tenkt å bruke denne for å se film i vesentlig større format enn den 19" pc-skjermen min. Bildemessig fungerer dette fint, men det suger med tanke på lyden, i og med at jeg fortsatt må bruke PC-høyttalerne. Jeg klarer ikke for mitt bare liv å finne ut hvordan jeg skal få lyd på TVen. Å bruke vanlige AV-kabler for lyd er dødfødt, siden jeg da må bytte kanal for å få lyden, noe som etterlater meg uten bilde. Noen som vet om en fungerende løsning på dette?

På forhånd takk.
Dagens HDMI ut/inn- ganger skal støtte lyd sammen med bilde. Har du sjekka innstillingene på pc'en din? Eventuelt sjekka HDMI innstillingene på TV'en din.

Om ikke noe av dette hjelper, vil kansje en alternativ løsning være å kjøre lyden gjennom minijack-pluggen på pc'en din, og inn på tv'en. Ofte er det egen inngang for dette bak på tv'en din, som du ofte kan velge som lydinngang i menyen på tv'en din.

En annen måte er å kjøre lyd og bilde seperat. Du kan kjøre bilde inn via DVI, og lyd inn via minijack, som vil gi ca. samme resultat som HDMI.

Mvh!
Høyreklikk på lydikonet på oppgavelinjen. Velg playback devices og sett digital audio / HDMI som standard. Lukk eventuelle lydavspillinger som står på og prøv igjen. Nå skal du ha lyd via HDMI på tv-en
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Takk for svar!

Sitat av Bj0njzter Vis innlegg
Høyreklikk på lydikonet på oppgavelinjen. Velg playback devices og sett digital audio / HDMI som standard. Lukk eventuelle lydavspillinger som står på og prøv igjen. Nå skal du ha lyd via HDMI på tv-en
Vis hele sitatet...
Jeg har nå prøvd meg litt, og finner ingen muligheter hvor jeg kan velge dette som alternativ. Om det hjelper kan jeg opplyse om at skjermkortet er et nVidia Geforce 9800GTX. Ingen innstillinger der jeg må tukle litt med? Beklager at jeg nå fremstår som totalt vitende, men er mektig forvirra for the time being
Sist endret av Hedges; 21. november 2008 kl. 20:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kontollpanel -> Lyd, her velger du HDMI utgang. Høyreklikk og klikk test, hører du noe lyd? Om du gjør det, klikk sett som standard (slik som Bj0njzter skrev), lukk evt. åpne mediaspillere og start filmen på nytt. Da skal lyden komme, om ikke restart pc'en og prøv igjen...
Du trenger en kabel fra lydkort/hovedkort til skjermkort for passthrough av lyd til HDMI.
Skjermkortet ditt har ikke egen lydbrikke.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Så det vil si at jeg må gå til innkjøp av en kabel/adapter før jeg kan sende lyd og bilde igjennom HDMI-kabelen? Noen som gidder å linke til en slik en?
Sjekk boksen du fikk skjermkortet ditt i.
Skal følge med en.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Sjekka litt opp på dette, og fant følgende:
Like other GeForce 9000-series cards, the 9800 GTX supports HDMI output and can pass digital audio through an HDMI connection. The card doesn't include the necessary conversion dongle for HDMI output, however, so you'll need to purchase a certified DVI-to-HDMI adapter to connect to a TV or monitor via an HDMI cable.
Vis hele sitatet...
kilde

Denne sier jo at det eneste som mangler er en DVI-HDMI kabel, noe jeg allerede har. Men skal prøve å se hva som var med kortet og se om jeg ikke finner en kabel av den typen.

Hvordan ser kabelen ut forresten, Goophy?
Sist endret av Hedges; 21. november 2008 kl. 22:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kommer an på hvilket skjermkort, hovedkort og eventuelt lydkort du har.

Men noe sånt:
http://benchmarkreviews.com/images/r...ital_Audio.jpg
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Nope. Ingen slike, eller noe som kan ligne i det hele tatt fulgte med det jeg har av kabler o.l her. Hva heter den typen kabel, så kan jeg kjøpe meg en sånn i morgen?
SPDIF internal cable.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
denne er safe kjøp?

Takk for hjelpen!
Sist endret av Hedges; 21. november 2008 kl. 22:43.
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Vet du om laptoper med HDMI-utgang normalt sett også kan overføre lyd via den, Goophy? Om det i det hele tatt er noe normalt på det området.
Kan DVI-utgangen på skjermkortet sende ut lyd ved metoden som er nevnt over? Jeg er ikke kjent med dette skjermkortet, men av det jeg ser på nettet er det 2x DVI utganger? Jeg trodde DVI-kabler kun leder bilde, mens HDMI-kabler kan lede både bilde og lyd? En slik DVI-HDMI kabel kan vel ikke lede lyd og bilde? Eller er jeg helt på jordet?

Har hatt samme problemstilling tidligere. Endte med at jeg trakk en Jack-kabel ved siden av dvi-hdmi kabelen mellom PC og TV. (Har en hodetelefonutgang ved høyttalerne på skrivebordet for rask tilkobling)
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Sitat av ma10as Vis innlegg
Kan DVI-utgangen på skjermkortet sende ut lyd ved metoden som er nevnt over? Jeg er ikke kjent med dette skjermkortet, men av det jeg ser på nettet er det 2x DVI utganger? Jeg trodde DVI-kabler kun leder bilde, mens HDMI-kabler kan lede både bilde og lyd? En slik DVI-HDMI kabel kan vel ikke lede lyd og bilde? Eller er jeg helt på jordet?

Har hatt samme problemstilling tidligere. Endte med at jeg trakk en Jack-kabel ved siden av dvi-hdmi kabelen mellom PC og TV. (Har en hodetelefonutgang ved høyttalerne på skrivebordet for rask tilkobling)
Vis hele sitatet...
Var i alle fall det siden jeg linket til lenger oppe sa, at med rett adapter er det i stand til å sende lyd med HDMI-kabel.
Sitat av Bjølg Vis innlegg
denne er safe kjøp?
Vis hele sitatet...
Kommer an på hovedkortet / lydkortet ditt. Har det en slik konnektor, så ja.

Sitat av dain Vis innlegg
Vet du om laptoper med HDMI-utgang normalt sett også kan overføre lyd via den, Goophy? Om det i det hele tatt er noe normalt på det området.
Vis hele sitatet...
Kommer an på hva produsenten gadd å lage, noen har det, andre har ikke.

Sitat av Bjølg Vis innlegg
Var i alle fall det siden jeg linket til lenger oppe sa, at med rett adapter er det i stand til å sende lyd med HDMI-kabel.
Vis hele sitatet...
...så lenge skjermkortet støtter det.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Faen, virker som om hovedkortet ikke har denne typen utgang for S/PDIF-lyd. (eller jeg er totalt inkompetent og ikke klarer å finne den). Hovedkortet mitt er et Gigabyte GA n650 SLi DS4. Har bladd igjennom manualen men finner ikke noe om SPDIF ut utenom den optiske utgangen bak PC-en, som jeg tar det for gitt at det ikke er(?)
Hvis hovedkortet mitt er inkompatibelt er det vel bare å hoppe i det sure eplet og skaffe meg lydkort, or what?

-Bjølg, totalt noob på dette punktet.
Internal I/O Connectors:

1 24-pin ATX power connector
1 8-pin ATX 12V power connector
1 floppy connector
2 IDE connectors
4 SATA 3Gb/s connectors
1 CPU fan connector
1 system fan connector
1 North Bridge fan connector
1 power fan connector
1 front panel connector
1 front audio connector
1 CD In connector
1 S/PDIF In connector
2 USB 2.0/1.1 connectors for additional 4 ports by cables
2 IEEE 1394a connectors for additional 2 ports by cables
1 power LED connector
1 Chassis Intrusion connector


Let litt til i manualen, så finner du det nok!
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Inn, ja. Jeg så den, men er det den jeg er ute etter? Tenker i de baner at det er S/PDIF out jeg er ute etter?
Selvfølgelig 1 min for sein til å edite innlegget :P

EDIT: Den røde pluggen oppe til venstre på bildet. Kan ikke det stemme? Står det ikke med liten skrift på siden av den, på HK ditt?
Link til bilde: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/...li-ds4_big.jpg

Lykke til!
Mvh!

Ah, det var out du skulle ha.. hm.
Sist endret av saftus; 23. november 2008 kl. 00:28.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Har sett på den, og den har tre pinner når kabelen min har to, så det kan nok ikke være den :P Takk for hjelpen uansett
Jeg skjønner ikke problemet. Hvorfor ikke bare bruke en vanlig audiokabel (vanlig minijack eller hva det nå heter) male-male? Fra lyd ut på PCen og til AUX på TVen/anlegget.
Sist endret av charz0r; 23. november 2008 kl. 00:37.
God of Fire
Hedges's Avatar
Trådstarter
Basically fordi jeg allerede har kjøpt kabelen, og fordi jeg nå er såpass gira på å få det til å funke at det er like så greit å gjennomføre det. Har uansett tenkt på å kjøpe meg lydkort en stund, så dette kan vel ses på som en god katalysator. Det, og at det allerede er trekt nok av ledninger på tvers av rommet.