Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1785
Nå begynner jeg å bli møkk lei av å betale moms 2 ganger. I dag fikk jeg en pakke fra Tyskland med en momsrrgning på 1552 kr. Saken er at jeg betalte moms ved kjøp på Ebay.de fra en privatperson. Jeg synes 1,5k er for mye å kaste bort. Jeg la til voec i adressen min, det virket visst ikke. Hva faen gjør jeg? Er det mulig å handle på Ebay uten å betale moms der?

God påske!
Hvorfor tok selgeren fra Ebay norsk moms for pakken sin? Høres ut som du ble delvis svindlet.
Ta kontakt med posten så fikser de det.
KVAKKsalver
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Ta kontakt med posten så fikser de det.
Vis hele sitatet...
Jeg har nettopp fått svar fra Posten og de har (selvfølgelig) ikke gjort noe feil, fordi voec nummeret var på feil sted.

Noen som vet hva en utenlandsk selger får beskjed om når de skal sende til Norge?
Har lest at Tyskland ligger litt bak i digitalisering og da blir det kanskje vanskelig for evneveike selgere derfra å finne riktig varenummer i tolltariffen manuelt fra sånn stor tykk bok fra Deutsche Post eller hva enn de bruker der. Det er bare sånn vi tar for gitt i mer digitaliserte land. Varenummerne er jo basert på internasjonal standard, så det blir nok lettere for evneveike selgere fra mindre digitaliserte land hvis du finner riktig varenummer for dem itillegg til eBay sitt VOEC nr ja. Det er bare å gå til tolletaten eller skattetaten sine nettsider (husker ikke på sparket nøyaktig hvor) også er du nok smart nok til å finne frem til det selv siden du også er smart nok til å bygge dine egne atombomber
Om du bor slik at du har muligheten til å dra over til Sverige så vet endel som får varer kjøpt fra ebay/amazon levert i sverige også svipper de over å henter varene selv.
Alle varer på Ebay, Aliexpress etc har norsk moms innlagt automatisk. Men på enkelte produkter er det toll også, og den betales inn i Norge.

Dessuten liker staten godt å rane deg for samme avgiften (moms) selv om den allerede er betalt.

Staten. Tidenes største røveri satt i system!!
KVAKKsalver
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om du bor slik at du har muligheten til å dra over til Sverige så vet endel som får varer kjøpt fra ebay/amazon levert i sverige også svipper de over å henter varene selv.
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke førerkort lenger. Og å ta buss/tog over grensa er tidkrevende.

Jeg har lurt en del på hva som skjer om jeg skriver adressen slik:

Kvakkus Kvakkesen
Kvakkveien 55
0xxx Oslo
Sverige

Vil den komme fram til Norge etterhvert, eller bli returnert med adresse ukjent?

Sitat av steinbukk100 Vis innlegg
Alle varer på Ebay, Aliexpress etc har norsk moms innlagt automatisk. Men på enkelte produkter er det toll også, og den betales inn i Norge.

Dessuten liker staten godt å rane deg for samme avgiften (moms) selv om den allerede er betalt.

Staten. Tidenes største røveri satt i system!!
Vis hele sitatet...
Problemet er at avsenderen, en privatperson i Tyskland ikke har fyllt inn adresselappen korrekt med VOEC-nummer. Også forstår jeg det slik at det også må meldes inn på noen måte.

Jeg vil mye heller kjøpe uten moms og betale fortollingsgebyret enn å betale dobbel moms og et enda dyrere fortollingsgebyr.
Sist endret av GakkGakk2; 4 uker siden kl. 22:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Problemet er digitoll der Posten krever at VOEC er meldt inn digital, der henger Ebay og de etter, og følger ikke selv ebay sine retningslinjer.
https://www.toll.no/digitoll

https://export.ebay.com/en/fees-and-...ns-for-norway/

"From 1 January 2024, you must always provide the VOEC number to your carrier as the carrier will be responsible for electronic transmission of the number to the Norwegian Customs."

Krever du Ebay for summen får du kun Mva tilbake og må gå på selger om det er selgers feil at du fikk Mva og tollegebyr en gang til
VOEC er galskap satt i system. Når det startet var det et helvette. MEN s fant man ut at ved å sette det i adressefeltet så det ble printet ut rett på sendingslappen så fungerte systemet.

Det ville ikke Norge ha noe av, så de la inn fra 1 januar i år at det skulle registreres rett i EDI. Problemet er at 31 desember 2023 var det nesten INGEN selgere på verken aliexpress, ebay eller noen andre tjenester som visste hva VOEC var.

Tolletaten vil sende deg til selger. Hvem er selger? Er det markedsplassen? Eller er det Ebay? Ebay sender deg rett til markedsplassen. Markedsplassen sender deg til Tolletaten hvor du kom fra. Og sist nevnte sender deg tilbake til markedsplassen. Er møkk lei hele staten og alt som følger med om dagen.


En ting til jeg vil si

LYKKE FUCKINGS TIL
Kjøper dere bare shady stuff på utenlandske nettbutikker eller ?

Jeg handler diverse fra ebay, temu, ali osv osv

Null problem med voec hverken fra private selgere eller forhandlere gjennom ebay fks .
.

Måtte krangle en gang med posten lenge før voec om en rephåndbok var definert som bøker og dermed fritatt for moms -> https://lovdata.no/lov/2009-06-19-58/§6-4

Ellers null problem , ebay sitt international shipping program har heller aldri feila meg .. eneste jeg har gjort er å velge Norge som land i settings , 15 forskjellige kjøp bare i 2024 allerede på Ebay

Når trådstarter betaler 1500kr i moms må jo varen være over 3k i verdi og voec gjelder ikke så ser ikke helt problemet
Sist endret av gekko4u; 4 uker siden kl. 11:14.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Kjøper dere bare shady stuff på utenlandske nettbutikker eller ?

Jeg handler diverse fra ebay, temu, ali osv osv

Null problem med voec hverken fra private selgere eller forhandlere gjennom ebay fks .
.

Måtte krangle en gang med posten lenge før voec om en rephåndbok var definert som vøker og dermed fritatt for moms -> https://lovdata.no/lov/2009-06-19-58/§6-4

Ellers null problem , ebay sitt international shipping program har heller aldri feila meg .. eneste jeg har gjort er å velge Norge som land i settings , 15 forskjellige kjøp bare i 2024 allerede på Ebay
Vis hele sitatet...

Nei, nei. kjøer div av ting som er billigere fra kina. ingenting ulovlig som ikke ville falle meg inn heller å gjøre. Du har flaks om dine selgere gjør det rett. skjedd med flere pakker for meg siden januar. Det finnes unntak som på alt der noen gjør rett også.

Jeg sender alltid selger melding med guide der de får all info, dette er kun for sikre meg slik at jeg kan kreve penger om de gjør feil. Er kun snakk om småsummer, men er prinsipp jeg krever ebay for under 50 lappen og de 45kr i gebyr fra Posten som selger må dekke.
om man har bevis på at man har betalt mva. så bør det jo være kurrant å få igjen den "doble" mva'n man har betalt. er vel tolletaten man må kreve det fra


https://www.toll.no/no/netthandel/so...g-av-avgifter/
Sist endret av DSlhm; 4 uker siden kl. 11:24.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
om man har bevis på at man har betalt mva. så bør det jo være kurrant å få igjen den "doble" mva'n man har betalt. er vel tolletaten man må kreve det fra


https://www.toll.no/no/netthandel/so...g-av-avgifter/
Vis hele sitatet...
Hjelper ikke, så lenge ikke selger har meldt inn rett digital så rikker ikke posten seg på flekken. Bare å glemme. Posten har funnet gullgruven her de kan hove inn uten ekstra jobb siden pakker blir scannet digital inn og sende ut krav på krav til mange.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Hjelper ikke, så lenge ikke selger har meldt inn rett digital så rikker ikke posten seg på flekken. Bare å glemme. Posten har funnet gullgruven her de kan hove inn uten ekstra jobb siden pakker blir scannet digital inn og sende ut krav på krav til mange.
Vis hele sitatet...
Jeg hører det motsatte, bare du dokumenterer at det er betalt så sletter/refunderer Posten.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg hører det motsatte, bare du dokumenterer at det er betalt så sletter/refunderer Posten.
Vis hele sitatet...
Hatt mine runder med posten jeg og sende de dokumentasjon. Får samme svar hver gang, så lenge ikke pakken er meldt inn i Digitoll fra selger har ikke krav blitt oppfylt og idag har det ikke noe å si om pakken har fysisk merket med VOEC nr
Det er enten skatteetaten eller eBay du skal kontakte hvis du har betalt dobbelt moms, ikke posten. Tror det er et eget skjema som du må sende inn til skatteetaten for å få tilbake på momsen. Fraktselskapet kan bare være villig til å gi tilbake avgiften de tar for å tollbehandle. Hvis selgeren er del av eBay sitt international shipping program håndteres det automatisk av eBay der pakken blir sendt til sånn fraktknutepunkt eller no. Hvis selgeren må gjøre ting manuelt er det nok lurt å ta ansvar fra din side og håndholde hen litt ja. 350 grensa er fjerna så du betaler moms fra første øre ja.

TS bør egentlig være ekspert på dette fordi han jobbet jo i posten. Hva gjorde du egentlig når du jobba der?
Sist endret av putinerdritt123; 4 uker siden kl. 12:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Nå begynner jeg å bli møkk lei av å betale moms 2 ganger. I dag fikk jeg en pakke fra Tyskland med en momsrrgning på 1552 kr. Saken er at jeg betalte moms ved kjøp på Ebay.de fra en privatperson. Jeg synes 1,5k er for mye å kaste bort. Jeg la til voec i adressen min, det virket visst ikke. Hva faen gjør jeg? Er det mulig å handle på Ebay uten å betale moms der?
Vis hele sitatet...
Systemet heter VOEC, den som krever inn MVA må skrive på sitt VOEC nummer for å kunne gjøre dette, hvis ikke er det svindel.
KVAKKsalver
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg hører det motsatte, bare du dokumenterer at det er betalt så sletter/refunderer Posten.
Vis hele sitatet...
Ja, fungerte fram til i fjor. I år går det ikke. bNytt av i år.

Det er mange selgere som ikke lenger sender til Norge, sikkert pga for mye arbeid.

Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
TS bør egentlig være ekspert på dette fordi han jobbet jo i posten. Hva gjorde du egentlig når du jobba der?
Vis hele sitatet...
Jeg jobbet som truckfører med intern transport og pakking av kontainere og lastebiler. Altså på Brevsenteret, IKKE på godssenteret hvor pakkene kommer. Tollseksjonen eller verdiavdelingen har jeg aldri jobbet på. Det er bortimot ti år siden jeg jobbet der, og dette tollsystemet eksisterte ikke da.
Sist endret av GakkGakk2; 4 uker siden kl. 13:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg hører det motsatte, bare du dokumenterer at det er betalt så sletter/refunderer Posten.
Vis hele sitatet...
Ikke hør på det, hvis pakken er under 3000 og ikke registrert digitalt og pakken blir tollbehandlet så betaler du dobbelt og posten nekter å gjøre noe med det. Vet ikke om posten/tollen ikke krever innbetaling fra stedet man handler på da det virker som det er penger som går rett i lomma på selger
For en tid tilbake sendte jeg bilde av følgeseddelen til posten med voec nummer og fikk ettergitt kravet men det spørs om det ikke er andre regler nå.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Problemet er digitoll der Posten krever at VOEC er meldt inn digital, der henger Ebay og de etter, og følger ikke selv ebay sine retningslinjer.
https://www.toll.no/digitoll
Vis hele sitatet...
Digitoll er ikke noe selger skal bry seg om , dette er for grensekryssende frakt av varer og ansvaret ligger hos befrakter å registrere i digitoll...
Selger skal kun melde inn til voec ordningen
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Digitoll er ikke noe selger skal bry seg om , dette er for grensekryssende frakt av varer og ansvaret ligger hos befrakter å registrere i digitoll...
Selger skal kun melde inn til voec ordningen
Vis hele sitatet...
Blir fortsatt det samme at selger må velde inn VOEC digitalt til fraktselskap. En ting er sikkert at reglene endres kun for å gjøre det vanskeligere og de kan utløse ektra inntekter. Blitt en gullgruve dette.
KVAKKsalver
Trådstarter
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
For en tid tilbake sendte jeg bilde av følgeseddelen til posten med voec nummer og fikk ettergitt kravet men det spørs om det ikke er andre regler nå.
Vis hele sitatet...
Det fungerte inntil i fjor.
Denne saken viser forskjellene på diskusjon.no og freak.no.. På freak er det bare synsing og gamle utdaterte irrelevante anekdoter, imens diskusjon.no flyter over av faktabaserte sitater fra skatteetaten.no som slår beina under de få som bare synser slik at de gir opp med konspirasjonsteoriene sine..
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Så du blir glad om jeg legger ved ei lenke? https://www.skatteetaten.no/en/busin...commerce-voec/
Vis hele sitatet...
Du tilførte null til diskusjonen med innlegget ditt ...


Folk her er jo i fullstendig autisme oppheng, voec ble innført i 2020 med overgangsordning som opphørte ved nyttår .

Nei Tolletaten har ikke med privatpersoner og voec å gjøre .

Posten ordner som regel opp kjapt så lenge du ikke kommuniserer full retard.

Voec har fungert helt utmerket for min del og syntes det er behagelig å vite at det ikke kommer ekstra kostnader ved innførsel...
Skulle det skje at posten krever ekstra moms , ta kontakt FØR du betaler så ordner det seg relativt smertefritt
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Du tilførte null til diskusjonen med innlegget ditt ...


Folk her er jo i fullstendig autisme oppheng, voec ble innført i 2020 med overgangsordning som opphørte ved nyttår .

Nei Tolletaten har ikke med privatpersoner og voec å gjøre .

Posten ordner som regel opp kjapt så lenge du ikke kommuniserer full retard.

Voec har fungert helt utmerket for min del og syntes det er behagelig å vite at det ikke kommer ekstra kostnader ved innførsel...
Skulle det skje at posten krever ekstra moms , ta kontakt FØR du betaler så ordner det seg relativt smertefritt
Vis hele sitatet...
Bare blity fucka 2 ganger av posten men da bare 50 spenn hjalp ikke å vise toll dokumenter, ble henvist til å klage til selger, var før jeg betalte å, andre pakker gått rett igjennom, alt i år seff men ikke alle selgere vet om edi/voec og da er msn litt ille ute med mindre man vil lede selger, men synes plagsomt sysyem for å fylle lommene.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Du tilførte null til diskusjonen med innlegget ditt ...

Folk her er jo i fullstendig autisme oppheng, voec ble innført i 2020 med overgangsordning som opphørte ved nyttår.
Vis hele sitatet...
Hva gikk den overgangen over i? Jeg blir fortsatt utsatt for VOEC. Jeg har dog endret adressen min til

Return if no VOEC
c/o Keto Daddy
Postboks 1234
5678 Eplekjekk
GNORE

*adressen er frisert for kjønnshår
Sist endret av ketoDaddy; 3 uker siden kl. 10:28.