Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1025
Hva bruker dere og hva synes dere virker tryggest?

Har nettopp lest litt om og lastet ned session. Virker veldig greit.
Session er vel såpass ny på markedet og lite brukt at jeg for min del kommer til å fortsette med Signal.

Utover det ser session ut til å ha mye positivt gående for seg

Telegram er vel basert i Dubai, det alene er rødt-flagg for meg, og når jeg da også leser at Pavel Durov, som er en av eierne er medlem av WEF (World Economic Forum) tenker jeg at Telegram klarer jeg meg uten
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Session er vel såpass ny på markedet og lite brukt at jeg for min del kommer til å fortsette med Signal.

Utover det ser session ut til å ha mye positivt gående for seg

Telegram er vel basert i Dubai, det alene er rødt-flagg for meg, og når jeg da også leser at Pavel Durov, som er en av eierne er medlem av WEF (World Economic Forum) tenker jeg at Telegram klarer jeg meg uten
Vis hele sitatet...
Det jeg synes er greit med session er at man slipper å registrere seg med tlfnr. Men nå går det vel ant å registrere seg på signal med et falsk nr og i guess.
Den sjeldne gangen jeg kjøper noe i gråsonen så benytter jeg meg av Wickr og/eller Proton mail.

Ellers bruker jeg masse telegram, men det er ikke til noe ulovlig.

Vær litt obs hvis noe er ganske nytt.
Sist endret av IneartheDx; 18. februar 2024 kl. 12:01.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Den sjeldne gangen jeg kjøper noe i gråsonen så benytter jeg meg av Wickr og/eller Proton mail.

Ellers bruker jeg masse telegram, men det er ikke til noe ulovlig.

Vær litt obs hvis noe er ganske nytt.
Vis hele sitatet...
Ble det ikke kjent at wickr var styrt av fbi eller cia for sånn 2 år siden?
Teknisk sett kan de rangeres fra mest til minst trygg slik:
  • Session: "Bleeding edge" sikkerhet med både end-to-end encryption og desentralisert, open source server.
  • Signal: Eldst og "mest etablert" med end-to-end encryption. Sentralisert, open source server. Krever registrering med telfonnummer.
  • Telegram: Ingen end-to-end encryption som default, men kan skrus på manuelt. Sentralisert, closed source server (selve appen er open source, så en blanding her). Propertiær kryptering (dvs "hjemmelaget" i motsetning til etablert industrstandard).
Alle tre er riktignok ekstremt mye bedre og sikrere alternativer enn "alt annet", da alle tre er open source apper med mulighet for end-to-end encryption.

Begreper:
  • Open source: Kildekoden kan verifiseres av alle som ønsker, som gjør appene ute av stand til å skjule hva de gjør og hvordan de fungerer (i motsetning til andre sosiale mediers hemmelige algoritmer).
  • End-end-encryption: Krypterte meldinger må åpnes med en nøkkel for å leses. End-to-end betyr at denne nøkkelen kun lagres på avsender og mottakers telefon og kun de som har tilgang til telefonen har tilgang til meldingene (i motsetning til messenger/imessage/snapchat etc hvor nøkkelen lagres på den sentrale servern hvor den er tilgjengelig for de som driver tjenesten).
  • Desentralisert: I motsetning til de fleste tjenester som driftes fra store datasentre i regi av de som driver tjenesten, så finnes ingen slik i en desentralisert tjeneste. Mange uavhengige servere kan driftes av alle som ønsker å bidra og snakker sammen i et nettverk av servere. Fordelen er at det blir tilnærmet umulig for myndigheter eller hackere å infiltrere, angripe eller sensurere tjenesten. Og selv om de som oprinnelig starta tjenesten forlater prosjektet helt eller blir pålagt av myndigheter å stenge tjenesten, kan appen leve videre. (Torrent og cryptocurrency er de mest utbredte desentraliserte tjenestene.)
Har brukt TG siden 2016, og bruker det enda for å holde kontakten med venner og spesielt russerne - viktig kommunikasjon skjer via enten secret chat i TG, tlf samtale via TG eller FaceTime. stoler ikke på noe annet, og om det passer oss begge reiser vi ned og møtes f2f enten i Baltikum, Tyrkia eller Dubai.

Liker mest å møte f2f da for min del det er viktig å holde kontakten med gamle kjente fjes og gir sjansen for å kommunisere bedre.

Ble opplyst ca ~4 uker siden Signal var ikke like trygt, så hoppa av der.

er iMessage/FaceTime trygt a? Backer alt opp på min 1tb MBP/IP og har ikke iCloud, utenom en ekstern SSD som er med meg 24/7.

Pepe
Sist endret av Pepe Julian; 18. februar 2024 kl. 18:09. Grunn: skriveleif
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Teknisk sett kan de rangeres fra mest til minst trygg slik:
  • Session: "Bleeding edge" sikkerhet med både end-to-end encryption og desentralisert, open source server.
  • Signal: Eldst og "mest etablert" med end-to-end encryption. Sentralisert, open source server. Krever registrering med telfonnummer.
  • Telegram: Ingen end-to-end encryption som default, men kan skrus på manuelt. Sentralisert, closed source server (selve appen er open source, så en blanding her). Propertiær kryptering (dvs "hjemmelaget" i motsetning til etablert industrstandard).
Alle tre er riktignok ekstremt mye bedre og sikrere alternativer enn "alt annet", da alle tre er open source apper med mulighet for end-to-end encryption.

Begreper:
  • Open source: Kildekoden kan verifiseres av alle som ønsker, som gjør appene ute av stand til å skjule hva de gjør og hvordan de fungerer (i motsetning til andre sosiale mediers hemmelige algoritmer).
  • End-end-encryption: Krypterte meldinger må åpnes med en nøkkel for å leses. End-to-end betyr at denne nøkkelen kun lagres på avsender og mottakers telefon og kun de som har tilgang til telefonen har tilgang til meldingene (i motsetning til messenger/imessage/snapchat etc hvor nøkkelen lagres på den sentrale servern hvor den er tilgjengelig for de som driver tjenesten).
  • Desentralisert: I motsetning til de fleste tjenester som driftes fra store datasentre i regi av de som driver tjenesten, så finnes ingen slik i en desentralisert tjeneste. Mange uavhengige servere kan driftes av alle som ønsker å bidra og snakker sammen i et nettverk av servere. Fordelen er at det blir tilnærmet umulig for myndigheter eller hackere å infiltrere, angripe eller sensurere tjenesten. Og selv om de som oprinnelig starta tjenesten forlater prosjektet helt eller blir pålagt av myndigheter å stenge tjenesten, kan appen leve videre. (Torrent og cryptocurrency er de mest utbredte desentraliserte tjenestene.)
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar!
Sitat av Pepe Julian Vis innlegg
Ble opplyst ca ~4 uker siden Signal var ikke like trygt, så hoppa av der.
Vis hele sitatet...
Har du lyst å dele opplysningene du fikk da? hvorfor er ikke signal trygt lenger?
Sitat av HeiG2006 Vis innlegg
Ble det ikke kjent at wickr var styrt av fbi eller cia for sånn 2 år siden?
Vis hele sitatet...
Link?

Jeg er bare en kjøper, så jeg er ikke så veldig redd. Tviler på verken FBI eller CIA gidder å banke på døra mi fordi jeg kjøper 5ere.

Ellers høres utsagnet ditt ut som noe som kunne vært spredd ut av intet.


Edit. Fant denne: https://www.forbes.com/sites/thomasb...h=ce46ab2633ec

Men den har ingenting med narko å gjøre.
Sist endret av IneartheDx; 18. februar 2024 kl. 19:40.