Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1084
heisann, jeg har ett prosjekt gående hvor jeg skal prøve og overføre noen 12V signaler fra ett punkt til ett annet punkt ca 5 meter unna.
jeg har lyst til og prøve og få dette til med hjelp av blåtann teknologien.

tanken er helst at man skal kunne ha en sender som jeg kan putte inn 12V signaler (både kontinuerlige og pulserende) og så sende de via blåtann til en mottaker hvor jeg kan sette på ett lite rele for og få ei lita lampe til og lyse.

MEN en liten del av tanken er at man skal kunne ta vekk den mottakeren og bytte den med en annen og kunne koble sammen disse kun ved hjelp av en trykk knapp, altså omtrent som når man kobler til ei trådløs mus. (trykke på en connect knapp på senderen og trykke på en connect knapp på mottakeren så de komuniserer sammen)

om noen har ideer om hvordan jeg kan lage en blåtann sender - mottaker uten denne connect muligheten så er det likevell til en kjempestor hjelp.

og hvis ikke lurer jeg på om det er noen som vet om noen ferdig bygde sett som bare går på radio frekvenser? jeg vet at jeg trenger minst 4 kanaler.
Du kan jo bruke et bluetooth shield for arduinoer. Fins sikkert flere tusen gode eksempler paa verdensveven.
Nå kan du ikke sende strøm trådløst med bluetooth, så du må jo ha en strømkilde i begge endene.

Når du sier du skal sende både kontinuerlig og pulserende strøm, mener du med dette at du skal sende både likestrøm og vekselstrøm, eller at du skal kunne "dimme" lyset opp og ned?

Skal du kunne "paire" mottaker og sender må du ha en form for mikrokontroller i begge ender.

Og sist men ikke minst, tenker du å bygge dette fra bunnen av eller tenker du å benytte mottakere og sendere fra f.eks. mus og tastatur som du har fra før?

tanken er helst at man skal kunne ha en sender som jeg kan putte inn 12V signaler (både kontinuerlige og pulserende) og så sende de via blåtann til en mottaker hvor jeg kan sette på ett lite rele for og få ei lita lampe til og lyse.
Vis hele sitatet...

Tok det som at han skulle styre et relé med blåtann, og ikke sende spenningen over blåtann, men intelligensnivået til noen av brukerene her forundrer meg stadigt.
Kikk gjerne litt på blåtann-prosjektene mine på bloggen min i linken under, det kan gi et lite innblikk i hva som kreves for å sette opp et semi-smart bluetooth nettverk. Men hvorfor vil du bruke blåtann? Kommunikasjonen du beskriver er jo veldig "dum" info, så hastighetene og sikkerheten ved bluetooth blir jo veldig overkill. Med mindre du har planer om å bygge ut med mobiltelefon-kontroll eller pc-kontroll senere?

Angående "connect"-featuren. Hvorfor kan ikke bare begge noder være satt opp til å lytte til signalene så lenge de er skrudd på? Når du vil bytte ut den ene med den andre, så skrur du av den ene, og skrur på den andre.