Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1173
Sitter her helt surrete i hodet nå, etter å ha lest mye forskjellig om nettutvikling.

'dette språket gjør dette' & "php sucks!" & 'php er ikke et programmerins språk!'

Siden jeg ble slått ut i tvil om jeg skal fortsette å lære meg PHP, tenkte jeg att jeg skulle spørre de folka som fikk meg interessert i nettutvikling til å begynne med; Freaks.

Derfor er spørsmålet til dere - som jeg faktisk blir å ta som en 'reliable source' - er det verdt strevet med å lære seg PHP?
Burde jeg bytte språk?

Jeg leste mye om att det er vanskelig å få en jobb der du driver med PHP, og att 'PHP er vanskelig for enkle funksjoner.'

( f.eks http://me.veekun.com/blog/2012/04/09...h-these-things )

Forresten, det jeg kan av PHP er matematikk, ta variabler fra et HTML form, else, else if, echo, et cetera. Som skrevet, det som er basic. Sorry hvis det er feil kategori.
ASP.NET
Javascript
HTMl/css
Kan du dette så får du jobb. Det er fler asp.net-jobber enn noe annet om dagen. i mine øyne er det gull å kunne dette.
(obs, vær forberedt på at asp kan være litt mye med en gang)

Men, det er ikke dumt å kunne php så om du er hypp på å lære det så kjør på. Det er allikevel ikke førsteanbefaling fra meg.
HTML, CSS og Javascript er nødvendig om du skal lage nettsider uansett. Javascript er den eneste av de tre som kan kalles for et programmeringsspråk.

Jeg er veldig fornøyd med å bruke Python, og med de erfaringene jeg har nå så ville jeg aldri lært meg PHP.

Python er mye brukt innen forskning, nettsider og diverse andre ting, det er rett og slett ganske flott!

Det kjører flott på linux, osx og windows, og sikkert en haug andre steder også.

ASP.NET er låst til windows, og ikke minst håpløst irriterende å bruke.

http://www.diveintopython.net/toc/index.html er en fin start. :-) Det finnes sikkert mer oppdaterte bøker/guider også, men jeg har ikke lest noen på en stund.
Akkurat som jeg forventet kom to av dere kunnskapfulle her inne til hjelp, takk!
-
Og jeg stoler på dere, derfor skal jeg heller kutte på PHP læren min nå som jeg kan litt, deretter switche over til Python. Når jeg kan Python ganske bra - da skal jeg prøve meg på "ASP.NET"

Hvis det er av interesse, det jeg kan fra før av er HTML og CSS. Selvfølgelig ikke veldig 'dreven' i det, men en statisk nettside klarer jeg!
Hvis du forventer et enstemmig svar på dette spørsmålet, tror jeg du vil bli skuffet. Det har vært et utall tråder om hvilket språk som er best - og hver gang blir debatten naturlig nok farget av personlige meninger.

Programmeringsspråk i C-stil (C/C++/Java/C#) er nok fremdeles desidert mest utbredt i utviklerstillinger i Norge og disse er det lett å bytte mellom. Samtidig er det stort sett C++ og java som læres vekk av høyere utdanningsinstitusjoner, så det blir jo produsert en del utviklere i disse språkene hvert år, med andre ord er det ikke sikkert at mange ledige stillinger betyr at det er lettere å få seg jobb. I utlandet er det nok litt mer mangfold. Spesielt Ruby har fått solid grobunn på grunn av Rails-rammeverket. Som nevnt er også python ganske populært til web.

Angående php, så er det et språk jeg overhode ikke kan fordra da det er fullstendig mangel på konvensjon i alt fra språk til rammeverk til community. Dette gjør etter min mening at det er vanskeligere å lære seg, fordi du i mye mindre grad enn f.eks .net intuitivt kan "navigere" rammeverket. Jeg mener å hørt at facebook brukte php tidligere, men nå har gått over til å bruke en web service skrevet i C++ kombinert med ajax for å øke ytelsen.

Til slutt vil jeg si at det kan være en fordel å lære seg to programmeringsspråk - et objekt-orientert og et funksjonelt. Hvis du forstår disse paradigmene er det forholdsvis enkelt å omstille seg til et annet språk. Den største tidsinvesteringen er imidlertid ikke å lære seg et programmeringsspråk, men et rammeverk. Du kan jo se på hvordan man gjør forskjellige ting i ulike språk og se hvilken syntaks du synes er mest naturlig.
PHP er et fint sted å starte, er aldri bortkastet å lære seg noe. Har du først lært deg et programmeringsspråk så er det mye enklere å lære seg ett til Og PHP er dessuten et enklere sted å starte enn f eks java.
Sitat av Europeanut Vis innlegg
Akkurat som jeg forventet kom to av dere kunnskapfulle her inne til hjelp, takk!
-
Og jeg stoler på dere, derfor skal jeg heller kutte på PHP læren min nå som jeg kan litt, deretter switche over til Python. Når jeg kan Python ganske bra - da skal jeg prøve meg på "ASP.NET"

Hvis det er av interesse, det jeg kan fra før av er HTML og CSS. Selvfølgelig ikke veldig 'dreven' i det, men en statisk nettside klarer jeg!
Vis hele sitatet...
Om det er nettsider du skal lage så er Flask et flott lite rammeverk for åSPAMlage små/enkle sider :-).

Det kan også brukes til å lage større sider men da bør man være forsiktig med hvordan man strukturerer ting såSPAMdet ikke blir kaos :-)
Igjen, takker for svar!

"Flask" er bookmarked, og siden jeg har blitt litt glad i PHP skal jeg sørge for att jeg ikke glemmer så mye av det nå når jeg skal begynne på Python.

Planen er også å bygge meg opp (bare litt) kunnskap om nesten alle språk som jeg har mulighet til, for å bli "allsidig."
Skal selvfølgelig ikke overdrive med å påføre meg ambisjoner om å kunne alle språk, men bare for å gjenkjenne de.