Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1366
Hei!

Kommunen jeg bor i har planer om å starte opp lan/fritidsklubb til dataungdommen. Med dette har jeg fått en server(pc) jeg hadde tenkt å bruke som fildelingsmedium koblet opp mot nett i bygget. På denne skal jeg kunne dele/lagre filer som spill, video, musikk osv samt det å kunne kjøre eks vis Dayz server, Minecraft server, WoW server.

Har sett litt på OS til dette og lurer på om denne lar seg bruke : http://www.ubuntu.com/download/server ?

Er veldig fresh på Linux, har brukt Ubuntu for mange år siden men husker fint lite fra dette.

Noen som har lyst å hjelpe en noob?
Det der kan gjøre alt du vil, og litt til.
Er dog usikker på gameserverne. Det er bare rett og slett fordi noen gameservere ikke er laget for Linux enda, kun Windows.
Men alt annet? Yep!

Vær gjerne OBS på at serverversjonen kun inneholder et kommandolinjegrensesnitt. Det vil si, ingen musepeker. Kun kommandoer som skal skrives inn.
Et lite hint på hva du kan forvente deg:
http://www.youtube.com/watch?v=jwHawUrSQO4
Dette er en film av et program som kjører i Windows som heter PuTTY. Dette programmet kobler seg til maskinen eksternt (Da må du installere ssh-server, bare skriv sudo apt-get install ssh i kommandolinja ved første gangs pålogging), slik at du slipper å ha tastatur / skjerm ved maskinen. Rett og slett, bare koble på nett og strøm.
Joda, spillene du lister kjører fint på ubuntu/debian.
Trådstarter
Takker for raske å gode svar. Har lest litt mer og forstått det slik at jeg kan få samme mulighetene med vanlig ubuntu (ikke server versjonen)?

Ekstra spørsmål: Hvordan er muligheten for fildeling gjennom ubuntu?

Har googlet litt rundt å funnet en del, men er som dere ser fortsatt noen ting jeg er litt usikker på.
Ja, det kan du, men det er i grunn bortkastet siden en kan gjøre alt i terminalen både raskere og enklere (Alt av guider bruker terminalen).

Går ut ifra at du for det meste har windows klienter? Sjekk ut Samba. Blir mye det samme som å dele en mappe i windows. Altså du navigerer til \\maskinnavn\deltressurs
Sitat av rolls Vis innlegg
Joda, spillene du lister kjører fint på ubuntu/debian.
Vis hele sitatet...
DayZ server kjører ikke på linux uten bruk av wine. Tenkte jeg skulle nevne det sånn at ikke TS får et helvete når han skal installere serveren...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
rolls er rett på her, skal du først hoste noe kjører du enten serverversjonen av ubuntu (gud forby) eller så kjører du f.eks debian eller tilsvarende.

Har du behov for å ha grafisk konsoll på linux kan du liksågreit holde deg til windows, og når det kommer til serverne du tenker å kjøre så håper jeg maskinen du skal bruke har 24+ GB RAM og minst 8 kjerner eller mer.
Trådstarter
Takker for alle svar!

Går nok for Ubuntu server med Samba.

Atx: Den har 16 gb ram å 8 kjerner, skal kjøre noen tester for å se om det holder.