Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4830
Var en onsdag med ei venninne på Elkjøp og kjøpte en TV som kosta 4995. Mandagen etter oppdaget hun tilfeldigvis at akkurat samme TV var på tilbud til 2795, så hun dro til Elkjøp og klaga, og fikk tilbake mellomlegget på 2200 kroner uten problemer, det virket som om det var vanlig praksis.

Regner med at de ansatte vet om slike kampanjer noen dager før de inntreffer, er det ikke da moralsk forkastelig å spekulere i at kundene ikke oppdager at de har krav på 2200 kroner tilbake i ettertid? Elkjøp opererer jo med 30 dagers fri retur uten spørsmål, så i verste fall hadde hun bare levert tilbake TV'n, fått tilbake 4995 kroner og deretter kjøpt samme TV til 2795.
Sist endret av KultNick; 14. mars 2013 kl. 20:49.
Provisjon/bonuser.

Selgeren kan vel også bare påstå at han ikke har fått vite om tilbudet? For alt vi vet så blir ikke selgerene informert om dette før tilbudet blir lagt ut uansett.
Døgnåpen
KultNick's Avatar
Trådstarter
Selgers personlige profitt burde da ikke gå foran kundevennlighet og service.

Kan hende at de ikke får vite slikt, men la oss gå ut fra at selger i dette tilfellet visste om det. Er det greit å la være å opplyse om tilbudet for å oppnå personlig fortjeneste, når han er på jobb som kundebehandler som skal yte service?
Sist endret av KultNick; 14. mars 2013 kl. 20:54.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av KultNick Vis innlegg
Kan hende at de ikke får vite slikt, men la oss gå ut fra at selger i dette tilfellet visste om det. Er det greit å la være å opplyse om tilbudet for å oppnå personlig fortjeneste, når han er på jobb som kundebehandler som skal yte service?
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt greit.
trur faktisk de ikke får lov til og fortelle om kommende tilbud, men som dere fant ut elkjøp har normal praksis at hvis du har kjøpt en vare og den kommer på tilbud innen 30 dager så skal du få mellom legget tilbake.
Hva er problemet? Opplever du at prisen har gått NED innen 30 dager, FÅR DU MELLOMLEGGET

Dette kalles Elkjøps prisgaranti, og slik har den vært i årevis.

Og NEI, det er ingen "lov" som forteller at de skal stå og fortelle kundene om hva som vil komme på tilbud.
Sist endret av watchman; 14. mars 2013 kl. 21:09.
Ved å bruke American Express Premium med EuroBonus får du prisforsikring på kjøpet. Da slipper man tragiske situasjoner som dette
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Da slipper man tragiske situasjoner som dette
Vis hele sitatet...
Hvor er situasjonen tragisk? kunden oppdaget en vare billigere litt etter kjøpet, og fikk tilbake pengene uten spørsmål.

trodde dette var god kundeservice, og ikke en tragisk historie...
Det er veldig vanlig at slike kjeder sjekker hverandres priser for deretter å sette opp eller ned prisen på den enkelte varen. Bruk bekjente som jobber i slike butikker for hva de er verdt, mye info å hente!
Døgnåpen
KultNick's Avatar
Trådstarter
Sitat av watchman Vis innlegg
Og NEI, det er ingen "lov" som forteller at de skal stå og fortelle kundene om hva som vil komme på tilbud.
Vis hele sitatet...
Du svarer på et spørsmål som ikke har blitt stilt. Jeg lurte på om folk synes det er helt greit eller ikke at en selger spekulerer i at kjøper ikke oppdager at varen er på tilbud noen få dager etterpå, ikke om det er ulovlig.

Selgere forsøker jo gjerne å ha en vennskapelig tone med kjøper, vinne tillit og gi relevante opplysninger. Da synes i alle fall jeg at det er dårlig gjort å utelate en opplysning som hadde hatt stor betydning for avgjørelse om kjøp eller ikke. Men kanskje det bare er meg.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Du svarer på et spørsmål som ikke har blitt stilt. Jeg lurte på om folk synes det er helt greit eller ikke at en selger spekulerer i at kjøper ikke oppdager at varen er på tilbud noen få dager etterpå, ikke om det er ulovlig.

Selgere forsøker jo gjerne å ha en vennskapelig tone med kjøper, vinne tillit og gi relevante opplysninger. Da synes i alle fall jeg at det er dårlig gjort å utelate en opplysning som hadde hatt stor betydning for avgjørelse om kjøp eller ikke. Men kanskje det bare er meg.
Vis hele sitatet...
Jeg svarte på et spørsmål som kom til å bli stilt av noen, og ikke nødvendigvis deg. Så du kan fjerne skjoldet , ingen forsvar nødvendig.. for dette vakke noe angrep ;-)
Forøvrig, en liten notis: De bak kassa på uansett elektronikk butikker kommer heller ikke til å fortelle deg, uansett hvor dårlig gjort du som kunde synes det er, hva som vil være prisen på en vare en stund fram i tid. Men du kan selvfølgelig alltids spørre
Har du en kunde i butikken som vil kjøpe tv så sender du ikke kunden hjem uten tv.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Jobber som selger, og kan konstatere at nei: Kunde blir ikke informert over kommende tilbud (dette på grunn av konkurrenter, og evt. deres priser sammenlignet). Vet ikke helt hvilken praksis det er på Elkjøp, men jeg får iallefall se kundeaviser tre, fire uker frem i tid.
Døgnåpen
KultNick's Avatar
Trådstarter
Ok, skjønner at det er akseptert å holde tilbake informasjon om tilbud. Men siden vi er i gang med denne diskusjonen, hva om man spør selger rett ut om denne varen kommer på tilbud innen 30 dager? Må selger lyve til kunden da? Og hadde det også vært greit?

Edit: når jeg tenker meg om, svarer de kanskje bare at de ikke kan opplyse om det..
Sist endret av KultNick; 14. mars 2013 kl. 21:51.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Selger kan jo bare si at h*n er usikker på om det kommer noen tilbud?

Ser ikke helt problemet med dette som flere sier da man har FULL returrett på Elkjip.

For å prøve å vinkle "problematikken": Om du hadde drevet en butikk der du solgte elektroprodukter og du hadde hatt ansatte. Ville du syns det hadde vært greit at de ansatte gikk rundt og sa at de kunne komme tilbake senere å få varen billigere, f.eks. 2000,- kontra prisen dagen kunder er innom, som kan være 12500,-?
Sitat av KultNick Vis innlegg
Selgers personlige profitt burde da ikke gå foran kundevennlighet og service.
Vis hele sitatet...
Hehe, så du mener at de skal heller ta hensyn til at DU blir fornøyd fremfor sin egne private og personlige økonomi? Tror du må ta en reality check mister.
Selvfølgelig burde de ikke oppgi dette. Da ville vel strengt tatt ingenting blitt solgt til full pris. Det vil alltid komme tilbud de neste ukene eller månedene. Ansatte er ikke der for å gi deg best mulig pris.
Mange her nå som sikkert sitter og tror at alle selgerne nå vet hvilke varer som kommer på tilbud og ikke. Dette er IKKE tilfelle, SELV OM du kan lese noen poster over her at en selger har mulighet til å lese avisen 3-4 uker fram i tid. Ikke alle selgere har mulighet eller gjør dette.

"Alle store" elektronikk butikker er ålreite på dette med å få tilbake penger om noe er satt ned kort tid etter du har kjøpt det. Noen har til og med prisgaranti, og den gjelder i 30 dager ETTER du har kjøpt produktet.
Du har forsåvidt ikke krav på en driiit. Å du er helt på jordet uansett.
Sist endret av Tafattt; 14. mars 2013 kl. 23:15.
mange butikker som unlater å fortelle selgerene om tilbud, siden selgeren ikke har lov til å lyve om at det kommer et tilbud uka etter om du skulle spør.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Jeg vil bare påpeke at svært mange kjeder kjører kampanjer med svært mange produkter, og når en selger konsentrerer seg om inneværende kampanje, blir det vanskelig å ha kontroll på alle produkter som kommer på kampanje de neste 30 dagene(som regel 2-4 kampanjer i løpet av den perioden).

Det er forsåvidt også uaktuelt for en selger å begynne å grave frem kampanjeblader for den neste måneden for å se om et produkt kanskje kommer på kampanje, da dette er både tidkrevende og koster mye penger for butikken(i arbeidstid).

Mao. vet som regel ikke en selger om et produkt kommer på kampanje om 25 dager, fordi det er veldig langt frem i tid(sett fra butikkperspektiv), og man har mer enn nok med å ha kontroll på det som gjelder akkuratt nå.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av doomsaier Vis innlegg
siden selgeren ikke har lov til å lyve om at det kommer et tilbud uka etter om du skulle spør.
Vis hele sitatet...
Sier hvem?

men sant, det er bare god selgerskikk å være ærlig, om en selger står og juger vil butikken/kjeden bare tape den kunden, samt noen andre potensielle kunder vedkommende har pratet med som heller ikke ønsker å handle der etter slik info

Jeg skjønner heller ikke hvor folk har det fra at selgere får provisjon for å selge bestemte produkter.
Jeg kjenner ikke til noen slike tilfeller, med unntak av salg av tjenester, dette er ofte provisjonsbetalt.

En selger har som regel ikke mer betalt enn vanlig timeslønn, men naturligvis vil sjefen/dl stille visse krav til inntjening, da det tross alt er en butikk som drives
Problemet er vell at det er alltid tilbud på elektronikk nå til dags, ene dagen får man en 40" til 4000, andre dagen en 32" til 3000. Slik er det hele tiden, selgerne vet garantert om kommende kampanjer, er ikke akkurat sånn at kampanjene blir skutt rett opp i ansiktet deres. Der jeg jobber så har vi kampanjekalender, sånn at vi får vite om alle kampanjene som er den kommende måneden.