Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1654
Driver å utvikler en CRM og CMS løsning for firmaet mitt, og en av punktene som hadde vært greit å ha i selve løsningen er et fakturaprogram. Har utviklet dette, men lurer på om dette kan klassifiseres som en gyldig faktura (navnene og 0-sifrene er så klart bare eksempel-data).
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skriv også momsprosenten ved mva.
Foretaksnummer, kundenummer, betalingsbetingelse.
Spørs om et selvlaget fakturaprogram er godkjent, i og med at du da har anledning til å overstyre nummereringen.

Er usikker, men du kan lese dette: http://www.skatteetaten.no/en/Radgiv...lgsdokumenter/
Ville satt mottaker øverst til venstre, ikke til høyre. Videre foretrekker jeg som fakturamottaker at MVA-satsen er spesifisert med prosentsats i tillegg til selve summen, det gjør det også litt lettere når dere må splitte grunnet forskjellige MVA-satser. Ellers finner du jo kravene i bokføringsforskriften § 5-1-1, og for meg ser dette ut til å være innenfor (gitt at systemet overholder krav til løpende fakturanr og det der)

Dersom dere leverer til det offentlige er det for øvrig verdt å merke seg at alle offentlige enheter er pålagt å kreve EHF-faktura, og at løsningen deres derfor må tilpasses det.
Trådstarter
12 0
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Spørs om et selvlaget fakturaprogram er godkjent, i og med at du da har anledning til å overstyre nummereringen.

Er usikker, men du kan lese dette: http://www.skatteetaten.no/en/Radgiv...lgsdokumenter/
Vis hele sitatet...
"Det er kun bruk av overstyringsfunksjonen som er ulovlig.". Direkte overstyring av fakturanummer er låst (privat) og er ikke åpen for noen av brukerene. Måten fakturaene blir gitt et fakturanummer på er å kjøre en spørring mot siste genererte faktura, hente dets fakturanummer og inkrementere på den sekvensen. Fakturanummer blir derfor aldri "manuelt" satt.

Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Ville satt mottaker øverst til venstre, ikke til høyre. Videre foretrekker jeg som fakturamottaker at MVA-satsen er spesifisert med prosentsats i tillegg til selve summen, det gjør det også litt lettere når dere må splitte grunnet forskjellige MVA-satser. Ellers finner du jo kravene i bokføringsforskriften § 5-1-1, og for meg ser dette ut til å være innenfor (gitt at systemet overholder krav til løpende fakturanr og det der)

Dersom dere leverer til det offentlige er det for øvrig verdt å merke seg at alle offentlige enheter er pålagt å kreve EHF-faktura, og at løsningen deres derfor må tilpasses det.
Vis hele sitatet...
Takk! Skal definitivt legge til prosentsatsen.
Sist endret av RasmusVag; 12. januar 2018 kl. 14:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det med mottaker (nesten) øverst til venstre er også lurt med tanke på konvolutter med vindu. Da slipper du å skrive på konvoluttene for hånd.

Det er også vanlig å skrive en tekst om hvordan firmaet behandler for sen betaling, inndriving, rentesatser o.l.

Nederst hvor det står Betalingsinformasjon ville jeg også hatt med totaltsum inkl mva som skal betales, og et felt for KID nr og forfallsdato. Slik får kunden all nødvendig informasjon for betaling på ett sted, etter at kunden har sett gjennom fakturaen. Dersom KID ikke skal brukes, kan du skrive feks "Vennligst merk betalingen med fakturanummer "#136"" e.l.
Ville anbefalt deg å starte en prøveperiode på et godt etablert fakturasystem f.eks tripletex og se hva fakturaene der inneholder.

EDIT: Her kan du også se hvordan de har andre dokumenter
Sist endret av FreeMyKiwi; 15. januar 2018 kl. 13:12. Grunn: Tillegsinfo