Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1833
http://www.dt.no/nyheter/slik-le-ver...-men-1.8632677

Denne saken preget forsiden av Drammens Tidendes papiravis. Stort bilde fra leiligheten. Er det fler enn meg som syns det er drøyt at mannen blir hengt ut på denne måten?

Greit, leiligheten hans er brannfarlig og må tvangsryddes. Men den mannen er åpenbart ikke i stand til å ta vare på seg selv, og derfor mener jeg den saken ikke har noe i offentligheten å gjøre.
Sist endret av iznogoud; 27. oktober 2014 kl. 15:23.
Sitat av iznogoud Vis innlegg
http://www.dt.no/nyheter/slik-le-ver...-men-1.8632677

Denne saken preget forsiden av Drammens Tidendes papiravis. Stort bilde fra leiligheten. Er det fler enn meg som syns det er drøyt at mannen blir hengt ut på denne måten?

Greit, leiligheten hans er brannfarlig og må tvangsryddes. Men den mannen er åpenbart ikke i stand til å ta vare på seg selv, og derfor mener jeg den saken ikke har noe i offentligheten å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ser ikke problemet, så lenge han er med på det.
Døren åpnes. Vi ønskes velkommen inn av drammenseren i 50-årene.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Alfeamnn; 27. oktober 2014 kl. 15:25.
Blir mannen hengt ut? På hvordan måte? er jo ingen navn eller adresse nevnt i artikkelen overhodet.

Forøvrig mener jeg det er viktig å belyse et tema som dette. Men ellers er det en "ikke" sak. Har null forståelse for hva dette skal kalles uthenging.
Det er mange som bor og lever i uverdige boliger også her i landet. Ofte er dette mennesker som har lav boligevne og som helt eller delvis mangler egenomsorg. De som lever slik ser kanskje ikke problemet selv - ikke mens ting skumper og går iallefall. Drammenseren ser jo heller ikke ut til å synes at dette er en uverdig måte å leve livet på.

Så når skal samfunnet gripe inn? Straks folk faller utenfor "normalen"? Vel da blir det travle dager for kummunenorge fremover. Eller skal man forsøke dialog? Når blir rot og gammal dritt et helseproblem eller utgjør en sikkerhetsrisiko?

Jeg tror at det nok dessverre er mange mennesker rundt i dette landet som ikke evner å ta vare på seg selv på en skikkelig måte - som lever i skitt og mugg og med elendige sanitære forhold. De er rett og slett for syke til å klare å gjøre noe med situasjonen, de klarer ikke holde boligen ren og ryddig.

For mange tror jeg livet ville vært svært mye bedre om de kunne bodd på en langtidsavdeling på en institusjon. Der hadde de hatt et nettverk rundt seg, de hadde fått omsorg og den hjelpen de trengte fremfor å leve et "møkkaliv" på siden av samfunnet. Tror ikke akkurat det er så enkelt for slik mennesker å pleie noe særlig sosial omgang med andre mennesker - ingen vil jo frivillig komme på kaffebesøk til et slikt hjem. Og da tror jeg de får kjenne på ensomheten på toppen av alt annet som er feil i livet. På en dertil egnet avdeling kunne de vært sosiale med andre i samme situasjon. De hadde hatt kontakt med pleiere hver eneste dag, og de hadde fått hjelp til å gå i rent tøy og blitt motivert til personlig renhold etc.

Må være trist å leve i en svinesti i over 30 år.
Navn nevnes ikke, det er ikke bilde av han og han ønsker tydeligvis avisen velkommen. Sånn som jeg ser det blir ikke mannen hengt ut her. Forøvrig er det vel egentlig ikke så interessant om du eller jeg syns han blir uthengt her, så lenge han ikke har noe problem med det selv.