Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1034
Hei!
Har arva et apparat og har lyst til å prøve det. Er relativt blank på dette, men har hørt at apparatet skal være rimelig bra. Er det noen som kan fortelle meg litt om dette? Har søkt mye, men finner ingen bilder av lignende kolonne. Kan på 1500watt på varmekolben.
Noen som har tips om hvor mye kjøling jeg skal kjøre på med?
Er et hull i toppen, skal det plugges igjen? Kunne tenkt meg å fått et termometer i toppen.
https://imma.gr/124594x93619
Det skal renne kaldt vann igjennom, og det skal etterhvert dryppe fra slangen/tuten. Hva trenger du termometeret til? Satsen skal koke, og du må ha nok kjølevann til at spriten kondenseres.
Dette ligner på en CM kolonne å du må prøve deg fram med hvor mye kjøling du trenger. Jeg bruker ei kokeplate med effektregulator jeg settet apparatet på. Kolonna di ser veldig kort ut så får å få brukbar sprit bør du brenne, blande ned til 40%, rense og blande ut til ca 20% og brenne en siste gang.
Hullet i toppen bør du plugge igjen. Reguler uttakshastigheten med kjølinga.
Sist endret av NokErNok; 1. desember 2023 kl. 17:49.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Dette ligner på en CM kolonne
Vis hele sitatet...
Ja. Det gjør det.
Og den kolonnen har sikkert en hylle eller en slags avdeling et sted inne. Der man kan tappe av destillatet, mener jeg.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Ja. Det gjør det.
Og den kolonnen har sikkert en hylle eller en slags avdeling et sted inne. Der man kan tappe av destillatet, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med tappe av destillatet? Det kommer jo utav den siste sylinderen med kjøling?
Jo, jeg mener det er sikkert slik som denne: (Beklager, det er litt vanskelig å forklare.)

At det har en av disse "hyllene" som i skjemaet over, der gasoline, diesel osv kan tappes av. (Etanol i OPs tilfelle så klart. Fant kun dette eksemplet i farten.)

I motsetning til denne typen:

der avkjølingen foregår med en kondensator utenom kolonnen. (Er ikke sikker på all fag-terminologien.)
Du må nesten sjekke innvendig for å være sikker på hva du har. Jeg tipper det er et LM-apparat (Liquid management), står litt om de her: https://homedistiller.org/forum/viewtopic.php?t=46605

Hullet på toppen skal du ikke plugge.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Du må nesten sjekke innvendig for å være sikker på hva du har. Jeg tipper det er et LM-apparat (Liquid management), står litt om de her: https://homedistiller.org/forum/viewtopic.php?t=46605

Hullet på toppen skal du ikke plugge.
Vis hele sitatet...
På LM-apparat har du en nåleventil så dette er nok et CM-apparat som jeg har. Hullet i toppen er mest sannsynlig for termometer og det trenger man egentlig ikke. På et VM-apparat er det helt åpent i toppen med en kobberspiral som kjøler og gjør at dampen ikke siver ut i rommet.
TS, har du bildet av hullet i toppen?
Sist endret av NokErNok; 1. desember 2023 kl. 22:43.
https://imma.gr/124599xfbe64
Dette er det beste bildet jeg får til i kveld. I øverste del er det doble vegger, så vil tro det er en spiral for kjøling mellom veggene? Eneste som syns ned kolonnen er knust glass og noe som ligner på stålull el. Hullet i toppen er anslagsvis Ø12-14mm.
Stusser mest på det at kjølevann går inn helt nede på kolonnen, da jeg leser at det ikke er anbefalt.
Sitat av ~Ûbern00b~ Vis innlegg
https://imma.gr/124599xfbe64
Dette er det beste bildet jeg får til i kveld. I øverste del er det doble vegger, så vil tro det er en spiral for kjøling mellom veggene? Eneste som syns ned kolonnen er knust glass og noe som ligner på stålull el. Hullet i toppen er anslagsvis Ø12-14mm.
Stusser mest på det at kjølevann går inn helt nede på kolonnen, da jeg leser at det ikke er anbefalt.
Vis hele sitatet...
Jeg kjører kjølevannet inn nederst og utløpet er ved uttaksrøret. Røret i toppen er sikkert for et termometer. Mitt er loddet igjen og er mindre. Har aldri sett doble vegger før. Jeg ville ha tettet igjen hullet og kjørt det som et CM-apparat.
Sist endret av NokErNok; 1. desember 2023 kl. 23:23.
@Nok: Du kan god har rett. Sliter litt med å forstå oppsettet, er det en 4. vannslange vi ikke ser? Jeg ser to grønne som jeg antar er til kondenseren, en tynn rød/klar som må være destillat og en oransje nederst på kolonnen. Hvis den er til kjøling av kolonne må den vel ha et eget utløp, eller er den koblet sammen med kondenseren?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
@Nok: Du kan god har rett. Sliter litt med å forstå oppsettet, er det en 4. vannslange vi ikke ser? Jeg ser to grønne som jeg antar er til kondenseren, en tynn rød/klar som må være destillat og en oransje nederst på kolonnen. Hvis den er til kjøling av kolonne må den vel ha et eget utløp, eller er den koblet sammen med kondenseren?
Vis hele sitatet...
Er kun de tre slangene som vises+ utløp for destillat. Oransje slange er innløp for kjøling, og grønn slange på topp er utløp.
Hva med nedre grønne slange? Hvis alle tre er koblet sammen er det lettere å forstå. Da er grønn innløp og utløp for hovedkondenser mens oransje er utløp for kolonnekjøling (CM). Du må da ha en liten ventil på oransje for å regulere.
Alle er koblet sammen ja. Er ventil på oransje slange som er koblet på vanntilførsel. Vil tro det går rør rett gjennom kolonne helt nederst, og at det enten er en spiral, eller at hele øvre del (Hovedkondenser?) fylles med kjølevann som går gjennom (Som sagt doble vegger helt i toppen der den blir bredere)? Beklager dårlig ordlegging.
Ja, hovedkondenser er nok bare to rør i hverandre. Funker helt greit det altså. Kolonne burde også være slik.
Okei, takk for oppklarende info. Burde jeg plugge hullet i toppen slik som er anbefalt lenger opp her? Kan se for meg dampen har lett for å forsvinne opp hvis ikke, men samtidig ser jeg ingen spor av at det er gjort tidligere?
Nei, det skal ikke være nødvendig. Hvis det kommer damp ut der har du ikke nok kjøling.