Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2089
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Hei jeg trenger ren ethanol helst høyest mulig prosent som et løsemiddel i dvs kjemi eksperimenter.
Jeg har tilgang på forskjellige løsemidler men jeg har aldri fått tak i ren ethanol.
Så mitt spørsmål er om det går ant å destillere ut ren ethanol fra noen slags ting man kan få kjøpt over disk her i Norge helst rimeligst mulig.

Takker for svar

Mvh CracklingPyro
nittiseks prosent heimbrent
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirituell Vis innlegg
nittiseks prosent heimbrent
Vis hele sitatet...
Har de noen butikker i Norge som selger dette rimelig eller tenker du på svarte markedet?
Sist endret av CracklingPyro; 14. mai 2013 kl. 20:03.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
Har de noen butikker i Norge som selger dette rimelig eller tenker du på svarte markedet?
Vis hele sitatet...
Skal nok leite lenge etter å finne 96 i butikken
Brenn sjøl.
Da må du nesten bygge deg et hjemmebrentapparat.. Og hvis du skal niseks/96% må du ha en god kolonne. Hvis eksperimentet er i forbindelse med universitet/studie mener jeg at du kan søke om å få tilgang til dette. Dessverre aner jeg ikke hvor du må søke..
Lykke til
Kan du ikke bruke rødsprit som alle andre?
Når jeg fremstiller såkalt amatør-teknisk sprit til synteser som krever "tørr" etanol, så destillerer jeg selv opp til ~90% fra sats, og deretter tilsetter jeg et overskudd CaO som får stå og røre godt i rundt 24 timer. CaO kan du selv lage med å varme opp CaCO3 (kritt), eller bare bestille, har selv over et kilo. Så destillerer jeg det igjen i et godt tørt apparat, du kan eventuelt lede vakuum-utgangen til et rør med CaO eller CaCl2.

Jeg vet ikke helt hvor ren denne etanolen blir, den har funket til alt så langt, og alkometeret dypper rundt 98-100% (ikke svært nøyaktig).

Den beste kilden til ganske ren etanol rett fra butikk er på Europris; Buschbeck sitt produkt "Bioetanol 96.6%", den de snakker om i denne artikkelen (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/r...land/1.8375771). Skal ifølge deres HMS datablad også inneholde 1% aceton, 1% butanon og 1% metyletylketon.

http://gfx.nrk.no/wjfiM8whucVJA5sGa1...blHig8jkfw.jpg
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Polesch Vis innlegg
Den beste kilden til ganske ren etanol rett fra butikk er på Europris; Buschbeck sitt produkt "Bioetanol 96.6%"
Vis hele sitatet...
Her aldri sett dette produktet på europris men skal sjekke nårtid kjøpte du det sist? kommer vertfall til å kjøpe en god del av dette vist jeg finner dette produktet.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Polesch Vis innlegg
Den beste kilden til ganske ren etanol rett fra butikk er på Europris; Buschbeck sitt produkt "Bioetanol 96.6%", den de snakker om i denne artikkelen (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/r...land/1.8375771). Skal ifølge deres HMS datablad også inneholde 1% aceton, 1% butanon og 1% metyletylketon.
Vis hele sitatet...
Så den ikke sist jeg var på Europris

Hjemmebrent er faktisk et forslag som ikke er så veldig dumt. Er man heldig får man kjøpt 96% fri for dårlig lukt.