Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3236
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
har noe avløpsrens her som inneholder 60-100% svovelsyre i følge flasken
noen som vet hvordan man kan avgjøre hvor mange prosent denne svovelsyren er?
ja jeg vet at man kan titrere men jeg skjønner ikke alt det med molen er rett og slett for dårlig i kjemi til det
noen som vet om noe utstyr som kan måle konsentrasjonen på svovelsyren lett helt opp til 100% svovelsyre?
kjedelig streiting
Vel så lenge det i all hovedsak dreier seg om ren svovelsyre og vann så kan du jo veie det og få et ca annslag. Tettheten til 98% Svovelsyre er i følge wikipedia på 1.83kg/l. Jeg ville dog lest meg opp så jeg hadde nok kunnskap om molare konsentrasjoner til å kunne titrere en sterk syre. Det er ikke veldig komplisert.
Sist endret av legalize_it; 25. mars 2013 kl. 21:18.
En liten titrering er alltid kjekt å utføre. Problemet er bare å finne en standardisert løsning, i ditt tilfelle trenger du en løsning base der du har stor sikkerhet i konsentrasjonen. Jeg kan bare tenke på to i farten, tørket krystallsoda (Na2CO3) og husholdsnings-ammoniakk (Salmi oppgir en konsentrasjon på 9% i sitt produkt). Utfører du en titrering med Na2CO3 må du tenke på CO2-gassen som avgis (og effekten på pH), jeg tenker fenolrød er en god indikator i dette tilfellet. Med ammoniakk vil ekvivalenspunktet ha en pH rundt 5.10, så da må du kanskje bruke bromocresol green eller eriochrome black T e.l.

Eventuelt kan du gjøre som legalize_it, veie et bestemt volum syre og finne tettheten. Det er mange grafer på nettet som viser %-svovelsyre mot tetthet. Du trenger da helst en litt god vekt, 10 mL av syren skal da veie 18.3 gram om den er 98%.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Polesch Vis innlegg
En liten titrering er alltid kjekt å utføre. Problemet er bare å finne en standardisert løsning, i ditt tilfelle trenger du en løsning base der du har stor sikkerhet i konsentrasjonen. Jeg kan bare tenke på to i farten, tørket krystallsoda (Na2CO3) og husholdsnings-ammoniakk (Salmi oppgir en konsentrasjon på 9% i sitt produkt). Utfører du en titrering med Na2CO3 må du tenke på CO2-gassen som avgis (og effekten på pH), jeg tenker fenolrød er en god indikator i dette tilfellet. Med ammoniakk vil ekvivalenspunktet ha en pH rundt 5.10, så da må du kanskje bruke bromocresol green eller eriochrome black T e.l.

Eventuelt kan du gjøre som legalize_it, veie et bestemt volum syre og finne tettheten. Det er mange grafer på nettet som viser %-svovelsyre mot tetthet. Du trenger da helst en litt god vekt, 10 mL av syren skal da veie 18.3 gram om den er 98%.
Vis hele sitatet...
ja jeg har jo rein kalium karbonat
men jeg vil vite hvordan jeg kan bruke dette til å titrere en syre i dette tilfelle svovelsyre
dessuten skal jeg lage konsentrert eddik syre snart av natrium bisulfat
for gøy
så har du noen måte jeg kan gjøre dette enkelt med titrering?
Hei er det en flaske lentherm du har ? Såfall bruk den helst ikke i kummen på kjøkkenet for den ødelegger emalien på det å det blir stygt
.....,,,,, spre dere
Sist endret av sromana; 27. mars 2013 kl. 12:57.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av sromana Vis innlegg
Hei er det en flaske lentherm du har ? Såfall bruk den helst ikke i kummen på kjøkkenet for den ødelegger emalien på det å det blir stygt
.....,,,,, spre dere
Vis hele sitatet...
?!?
Trenger du hjelp med matematikken?
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Polesch Vis innlegg
Trenger du hjelp med matematikken?
Vis hele sitatet...
yupp jeg kan litt mol men jeg er ikke så god
Det er to reaksjoner som vil være gjeldende her, teoretisk sett kan vi si at svovelsyre på kaliumkarbonat går følgende:
H2SO4 + K2CO3 -> K2SO4 + H2CO3

Denne er så øyeblikkelig etterfølgt av likevekten:

H2CO3 <-> H2O + CO2

Mesteparten av CO2-gassen som blir produsert vil forlate reaksjonen, men noe vil løses opp i vannet og du vil få to likevekter som vil påvirke pH-verdien:
H2CO3 <-> HCO3- + H+
HCO3- <-> CO3^2- + H+

Prosedyre for titrering:

1. Vei ut 8 gram K2CO3, plasser i en volumetrisk kolbe eller målesylinder, tilsett 10 mL distillert vann og rør om til alt er oppløst. Tilsett så vann opp til 50 mL-merket. 8 gram K2CO3 tilsvarer 0.0579 mol, i 0.025 liter får vi en konsentrasjon på 0.0579/0.050 = 1.158 mol/L (M).

2. Gjør det samme med svovelsyren, vei opp 3 gram H2SO4 eller 1.64 mL og tilsett vann slik at totalvolumet blir 25 mL.

3. Sluttløsningen vil ha en pH på 10^-6.367 = x^2/(0.0289-x) der x = 0.000111202. -log(0.000111202) = 3.95. Så en god indikator vil være metyl oransje.

4. Fyll K2CO3-løsningen i byretten, drypp 2-3 dråper metyl oransje i svovelsyre-løsningen og tilsett K2CO3-løsningen dråpevis til H2SO4-løsningen.

Svovelsyre-løsningen vil være rosa når du tilsetter indikatoren, titreringen er ferdig når fargen endrer til gul/oransje. Mol brukt K2CO3 = mol H2SO4 i løsningen. mol/vol = molar konsentrasjon.

Kanskje dette hjelper litt.

Sitat av Polesch Vis innlegg
3. Sluttløsningen vil ha en pH på 10^-6.367 = x^2/(0.0289-x) der x = 0.000111202. -log(0.000111202) = 3.95. Så en god indikator vil være metyl oransje.
Vis hele sitatet...
Løseligheten til CO2 er rundt 1.75 g/L ved romtemperaturen, som gir 10^-6.367 = x^2/(0.002-x) der x = 0.000029096. -log(0.000029096) = 4.53.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Polesch Vis innlegg
Det er to reaksjoner som vil være gjeldende her, teoretisk sett kan vi si at svovelsyre på kaliumkarbonat går følgende:
H2SO4 + K2CO3 -> K2SO4 + H2CO3

Denne er så øyeblikkelig etterfølgt av likevekten:

H2CO3 <-> H2O + CO2

Mesteparten av CO2-gassen som blir produsert vil forlate reaksjonen, men noe vil løses opp i vannet og du vil få to likevekter som vil påvirke pH-verdien:
H2CO3 <-> HCO3- + H+
HCO3- <-> CO3^2- + H+

Prosedyre for titrering:

1. Vei ut 8 gram K2CO3, plasser i en volumetrisk kolbe eller målesylinder, tilsett 10 mL distillert vann og rør om til alt er oppløst. Tilsett så vann opp til 50 mL-merket. 8 gram K2CO3 tilsvarer 0.0579 mol, i 0.025 liter får vi en konsentrasjon på 0.0579/0.050 = 1.158 mol/L (M).

2. Gjør det samme med svovelsyren, vei opp 3 gram H2SO4 eller 1.64 mL og tilsett vann slik at totalvolumet blir 25 mL.

3. Sluttløsningen vil ha en pH på 10^-6.367 = x^2/(0.0289-x) der x = 0.000111202. -log(0.000111202) = 3.95. Så en god indikator vil være metyl oransje.

4. Fyll K2CO3-løsningen i byretten, drypp 2-3 dråper metyl oransje i svovelsyre-løsningen og tilsett K2CO3-løsningen dråpevis til H2SO4-løsningen.

Svovelsyre-løsningen vil være rosa når du tilsetter indikatoren, titreringen er ferdig når fargen endrer til gul/oransje. Mol brukt K2CO3 = mol H2SO4 i løsningen. mol/vol = molar konsentrasjon.

Kanskje dette hjelper litt.



Løseligheten til CO2 er rundt 1.75 g/L ved romtemperaturen, som gir 10^-6.367 = x^2/(0.002-x) der x = 0.000029096. -log(0.000029096) = 4.53.
Vis hele sitatet...
tusen takk skjønte ikke helt men jeg skal prøve
▼ ... over en uke senere ... ▼
--> avløpsrens her som inneholder 60-100% svovelsyre

Intressant,

Hvilket merke og hvor har du kjøpt dette ?
Sitat av gurgle65 Vis innlegg
--> avløpsrens her som inneholder 60-100% svovelsyre

Intressant,

Hvilket merke og hvor har du kjøpt dette ?
Vis hele sitatet...
Latona Avløpsåpner, http://www.bad.no/produkter/kjemikal...opsrens-1-ltr/
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av Polesch Vis innlegg
Vis hele sitatet...
jepp det er den der ganske nyttig sak
til alt mulig innen kjemi
Kan dere ikke være så snille å ta slike ting over PM det er akkurat dette som er årsaken til at alt blir regulert. Tenk bare på Faxe #2
Corium 50 inneholder også en god slump svovelsyre.
60-100% på denne også
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Trådstarter
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Kan dere ikke være så snille å ta slike ting over PM det er akkurat dette som er årsaken til at alt blir regulert. Tenk bare på Faxe #2
Vis hele sitatet...
helt enig det ødeleger pyro det også vetu
ta det over pm ellers kan pyro bli mye vaskligere