Sitat av
Dodecha
Jeg får finne frem jaktkniven da, for nå skal det flås..
Om du tror den slags semantiske krumspring vil imponere i retten så tar du grundig feil. Bruk er bruk, altså som å ha inntatt stoffet og inneha det i blodstrømmen. For å vri den andre veien: besittelse er også ulovlig, og har du det i kroppen så besitter du jo teknisk sett stoffet ikke sant?
De har blodprøver og urinprøver for å bevise at man har intatt narkotika, dette er ikke ny teknologi.
Jeg mener personlig det er en forskjell mellom å aktivt bruke vs å ha brukt.
Å besitte kan ikke sammenlignes på samme måte. Hvis man har røykt en joint så er den røykt. Politiet kan ikke få narkotikaen i "hånda", og det kan ikke videreselges eller oppbevares etter at man har fortært den.
Å bortvise eller arresterte noen fordi de skyter heroin midt i gata vil definitivt gå under å aktivt bruke narkotika. Ville retten ansett det fair å arrestere noen som ble bevist for å ha brukt heroin for 5-6 timer siden, uten at det var noe "mer" i omstendighetene han ble tatt i?
Det er også forskjell mellom straffbarhet og ulovlighet. Her har jo ts spurt om det er ulovlig i trådens tittel, men avsluttende spørsmål i tråden er om det er straffbart.
Jeg føler meg temmelig sikker på at man ikke kan straffes hvis man påvises å ha inntatt et narkotisk stoff, uten noe videre rundt det, i et hypotetisk scenario hvor en heroin eller hasjbruker forteller politiet "for 6 timer siden kom det narkotika i blodbanen min, får jeg straff?"
Man kan også bruke ordet "bruker" til å referere til tidligere og fremtidige hendelser.
Hvordan kan man straffe en person som bruker ketamin en gang til dagen hver kveld, og våkner opp normal hver dag? Hvor går grensa på å "bruke" mellom før og etter det faktiske bruket?
Det er derfor jeg mener det er for vagt å bruke ordet bruke i lo sammenheng.
Hvis det var ulovlig å være ruset på narkotika, burde det vært skrevet slik: det er ulovlig å bruke narkotika. Under definisjonen å bruke narkotika innfaller å være "aktivt beruset", når det er selvforskyldt....
Med litt finere og pyntet jurdisk tydelighet.
Sist endret av frilansloser; 11. februar 2024 kl. 19:04.
Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.