Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 16465
Jeg husker med en gang busskortene kom i Sandnes. Vi har de der smartkortene eller hva det heter.
Jeg og en kompis "modda" dem, mekka halvsprø form og lakkerte dem litt fetere. Dem ble vi fratatt
"Våre busskort skal være grønne" var grunnen. Hehe.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Leste om det før en gang denne tråden og det jeg husker var at du ikke greide krypteringa. Send mail til noen matematikere (de kan sikkert forklare hvordan den fungerer) lån bøker på biblioteket om den typen kryptering.
Ja Lillegutt, har du kommet videre med noe eller sitter du fast? :/
Om du får meldingen "Vpp will be enabled. Please cancel if your card is not a PIC-card." så har det ingenting med kryptering å gjøre, som sagt før har dette med tilførselen av spenning til kortet, et smartkort er ikke bare et smartkort, det finnes flere typer av disse. http://www.ece.mcgill.ca/~info421/Le.../Lecture12.pdf
http://www.faqs.org/faqs/technology/smartcards/faq/
og den beste http://www.epanorama.net/links/smartcards.html.
VPP er programming voltage for smartkort. Tingen er sikkert at brenneren din ikke kan lese den typen kort du har eller den tror det er et pic kort(kjører på en 24lc16 prosessor derfor av navnet pic card) og det ikke er det.
Om du får ut akkurat samme data fra flere forskjellige kort kan det bety at den bare leser informasjonen i prosessoren, "operativsystemet" til kortet, som er akkurat lik for alle kortene og ikke klarer å få tak i informasjonen lagret i det andre minnet.
Her i Tr.heim er det bare en papirbit med nummer (1-10) på, som bussjåføren klipper av på for å merke at du har "betalt", så i bunn og grunn er det bare å undersøke det litt og trykke etter behov, ikke at jeg kan gjøre det, men det finnes vel folk som kan gjøre sånt. Men, seff er det serienummer o.s.v, men bussjåførene sjekker ikke sånt, de bare tar kortet, klipper på det og gir det tilbake igjen, så kan du gå å sette deg... å kjøpe den lille papirlappen koster hele 130,-! Can you belive it??
Vi har jo også klippekort av smartkort typen i Trondheim også da... Men siden det har vært så mye trøbbel med det nye systemet, så har buss selskapet kutta ut å gi ut flere kort... Men det kommer etterhvert... og da skal jeg ha et, slik at jeg får fiksa et som kanskje kan gi meg gratis turer til syvende og sist ...
Du er min venn
niigu's Avatar
Hmm.. Høres tricky ut!
Jeg bor også i Kristiansand. Si ifra om du klarer det, så møtes meg og deg og geir&dangerous for å oppdatere busskortet

Må bare benytte anledningen til å si grattis med over 1000 poster, kjetil - du er hackmaster.
Opprinnelig postet av LilleGutt
og hva skal vi gjøre hvis mr nazi buss kontroll duden kommer ?? gå av å vente på neste buss eller.no ;P
Vis hele sitatet...
For all del ikke trekk fram det hvite kortet iallefall, her i Bergen gjennomføres det kontroller jevnlig, og en som tar buss hverdagslig vil bli møtt av kontrollører ca. 3-4 ganger i året.

Her er boten man får for ikke å ha gyldig kort eller billett kr. 750, men oppdager kontrolløren at du har et piratkort (er jo strengt tatt det), så vil du nok bli straffedømt for noe tilsvarende forfalskning/dokumentfalsk med sine følger.

Lykke til uansett, spennende tråd. :)
Noen som har greid å knekke krypteringen eller funnet ut noe nytt?
Det var ikke noe kryptering.

Jeg vet ikke om jeg er noe unntak men jeg har tatt buss i åreeeviiis, og har faktisk aldri sett busskontrollører. Merkelig.
eneste måten og knekke disse kortene er og bruke en serial interface med logger mellom kortet og automaten på bussen for og lese ut datakomunikasjonen mellom kortene og for og lage et script som får tilgang til den delen av dataen på kortet som lagrer info om hvor mange klipp som er igjen på kortet... puh, lang setning
hei! hva med å stjele en maskin fra et buss-selskap? burde være mye enklere enn å google seg i hel..
Ok, er det noen her inne som er buss sjåfør? eller har tilgang til busser?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har tilgang til flere busser! Kan kanskje også få tak i en av de kortleserene bussene bruker. Det er den typen hvor du holder kortet over, og så leser den infoen.
Hvis noen hadde gidde å gitt meg en link en billig "serial interface med logger" så kan jeg sikkert legge ut dataen som overføres.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I ålesund så er det scannere og da tar du bare korter forran og det kommer et grønt lys opp...
De fleste har kortene sine i lommeboken og blir sjeldent sjekket, men skulle du ha et flaskt kort å bli sjekket er det jo bare å ha et ekte kort som ikke er fyllt på liggendes i lommeboken også..

Blir ofte brukt ved at smøsøsken fyller på barnekortene sine så bruker voksne det... Og blir det kontroll så er det jo ikke noe problem siden de har et ekte der også..Og det er umulig å sjekke om det er utgått siden kortet har akkuratt blitt dratt og vil vise rødt lys uansett....

Ble sikkert litt dårlig forklart her, men jeg er trøtt og da blir det ofte slik...
Opprinnelig postet av Stian-G
I ålesund så er det scannere og da tar du bare korter forran og det kommer et grønt lys opp...
De fleste har kortene sine i lommeboken og blir sjeldent sjekket, men skulle du ha et flaskt kort å bli sjekket er det jo bare å ha et ekte kort som ikke er fyllt på liggendes i lommeboken også..

Blir ofte brukt ved at smøsøsken fyller på barnekortene sine så bruker voksne det... Og blir det kontroll så er det jo ikke noe problem siden de har et ekte der også..Og det er umulig å sjekke om det er utgått siden kortet har akkuratt blitt dratt og vil vise rødt lys uansett....

Ble sikkert litt dårlig forklart her, men jeg er trøtt og da blir det ofte slik...
Vis hele sitatet...
Kontrolløren har vel et litt mer avansert system enn som så da :P
De kjører nok kortet inn i en liten boks eller no(det de gjør i kr.sand hvertfall) og får opp all info på den. Som fødselsdato osv.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Denne threaden får meg til å tenke på en mye mer genial ting.. Brenning av keycard til skianlegg. Det er fort 4000 spart på årskort f.eks..

Noen som vet hvordan det fungerer? Hvert skianlegg har jo unik ID, så det blir vel ikke bare bare?
Lillegutt, se her ICcard.rar
Har samlet diverse ting her. Blant annet så står det om
ScoopeX: eneste måten og knekke disse kortene er og bruke en serial interface med logger mellom kortet og automaten på bussen for og lese ut datakomunikasjonen mellom kortene
Vis hele sitatet...
og en del teknisk info om standarden, og hvor kortinfoen lagres osv. Tror du også kan bruke syre (nevnt i noen av de tinga) o.l for å komme inn til silikonbrikken osv, hvor du forhåpentligvis kan lese informasjonen som bøssan bruker.
Geir&Dangerous:
I Ålesund er det så enkelt
Sjekker bare med øynene om bildet stemmer..Det er det eneste..
Dem har ikke noe maskin...
Samme er det når vektere komme rpå og skal sjekke...
Sjekker bare om bildet stemmer...
Har blitt spurt om begge tingene...
Opprinnelig postet av ScoopeX
eneste måten og knekke disse kortene er og bruke en serial interface med logger mellom kortet og automaten på bussen for og lese ut datakomunikasjonen mellom kortene og for og lage et script som får tilgang til den delen av dataen på kortet som lagrer info om hvor mange klipp som er igjen på kortet... puh, lang setning
Vis hele sitatet...
Hvor kan du finne en slik ting du prater om da?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tror nok de bruker en mer avansert kryptering, nettopp for å hindre at hvemsomhelst skal kunne lage egne busskort... but that's my guess...

Vet du i det hele tatt om busskort-leseren på bussen følger iso-7811?



Opprinnelig postet av Loeve
Jeg er ikke sikker på om det er "slike" kort vi har her, men det er i alle fall et plastkort med en liten chip på.
Vis hele sitatet...
Du snakker om "smart-kort", det er en helt annen type kort. Vi snakker om et kort med magentstripe...
Ikke jeg...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Spørsmålet er todelt:

1) har kortet serienummer,
2) vil maskinen som leser kortet lagre dette serienummeret?

om svaret er nei, er det enkelt å reise uendelig mye med buss:

SEtt inn 40 klipp på klippekortet, bruk kortleser til å lese av hele kortet, og reis så mye du orker. Når du har reist 35 turer, last opp det du leste av, og du har 40 klipp igjen.

Hurra.

H
Opprinnelig postet av niigu
Hmm.. Høres tricky ut!
Jeg bor også i Kristiansand. Si ifra om du klarer det, så møtes meg og deg og geir&dangerous for å oppdatere busskortet

Må bare benytte anledningen til å si grattis med over 1000 poster, kjetil - du er hackmaster.
Vis hele sitatet...
Sørlending her også :P jeg vil også ha gratis buss kort :P

men men... kan kanskje få tak i en kortleser som brukes i bussene i kr.sand...

skriker ut hvis/når jeg får tak i en.
Om du ikke får det til: Skriv inn en "stygg" beskjed på kortet, og send det inn til busselskapet med en klage som sier at kortet ikke "virker"...
Gratis buss kort høres fint ut
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av The Vagabond
hei! hva med å stjele en maskin fra et buss-selskap? burde være mye enklere enn å google seg i hel..
Vis hele sitatet...
ME ME ME

kjører buss i stavanger

og for og bruke en bilettmasjin trenger dere et sjåførkort

og systemet logger deg ut når du har "tjent" over 20k . og da må du på en data og "tømme" kortet for og logge inn i gjenn , så den løsningen er rimelig no WAY
FtZ: så du kan ikke få tak i en slik maskin?

foresøår at hvis du får det til så lag ett kort som er over hele landet sånn at nFF'erne kan komme seg gratis til tg
for å ta opp igjen det devine var inne på, skikort, noen som har peil på hvordan de er kodet, det er vel værre enn å bare bruke hex kodene fra et eksisterende sesongkort og lagre dem på et annet?? og hvilket type smart kort blir brukt i skianlegg og evt. på busser? http://www.keycard.no/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ikke at jeg har så mye peiling, men går d ikke an og clone kortet eller noe sånt da?
Finnes vel ingen muligheter med togbilletter som går med regionstog uten plassbilletter?
Dico: Det kan man kanskje, men det hjelper ikke så mye dersom kortet er ugyldig på fra og med en bestemt dato. Det man isåfall må ha tak i er verdiene som tilsier hvilken dato kortet er gyldig til. Informasjonen som ligger på kortet er sikkert/garantert kryptert, så det er ikke bare bare å få tak i det heller.
bor også i Kr.sand!
og denne posten har ingen allmen interesse, men hyl ut når man finner noe nyttig
Angående skikort så finnes det forskjellige fabrikanter som lager kortlesereren, og de lager gjerne kortene selv! Men den største fabrikanten av alle er SkiData, de brukes i flertallet av skianleggene, SkiData brukes også til Parkeringskort o.l...
http://www.skidata.com/
er det noen som har et sånn skikort og en kort leser som kan legge ut filene. har veldig lyst å se på de.
skal ta opp forsøket på busskort igjen nå.
tenkte litt på telefonkort også. var på rixen ei stund, og der hadde de sånn kort til å sette i telefonen. når du kjøpte de kunne du velge sum selv, og hvis ikke du bruke det opp leverte du bare kortet og fikk pengene tilbake.
da begynte jeg selvfølgelig å tenke penger jeg kan jo tjene meg rik på å ligge der :P
men når jeg reiste glemte jeg selvfølgelig kortet *slå meg selv*
skal prøve å få tak i et sånn kort neste gang jeg er der. noen som har prøvd på dette eller ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Well, den eneste vettuge informasjonen i buss.hex fila er
01400F003F71
resten ser formatert ut.
Tipper at dette er kortnummeret ditt, som er lagret i busselskapets database.

Slik at når du betaler for en ny måned blir databasen oppdatert, og ikke kortet ditt!

Så kopiering av denne type kort har lite for seg!
mrglass: Jeg har tånnevis med skikort av typen "tråløse" og noen "putte i maskinen"-smartcard kort. Si ifra så kan jeg ta med ned fra hytta.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Men vil det være mulig å clone kortet, slik at 10 personer kan spleise på et kort hver måned og lage 10 kopier av originalen?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Opprinnelig postet av magstr
Men vil det være mulig å clone kortet, slik at 10 personer kan spleise på et kort hver måned og lage 10 kopier av originalen?
Vis hele sitatet...
det vil nokk bli vanskelig det også, fordi om jeg stapper mitt kort i 2 ganger så står det "tidligere brukt"....

Så finnes nokk en tidsperre på bruk fra gang til gang...
Opprinnelig postet av nakiel
Well, den eneste vettuge informasjonen i buss.hex fila er
01400F003F71
resten ser formatert ut.
Tipper at dette er kortnummeret ditt, som er lagret i busselskapets database.

Slik at når du betaler for en ny måned blir databasen oppdatert, og ikke kortet ditt!

Så kopiering av denne type kort har lite for seg!
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er ikke terminalene ombord i bussene online.
Og påfyll av kort fungerer straks på samtlige busser.
Så det er nok ikke databasen hos buss-selskapet som styrer om kortet virker eller ikke..
Det er noen russerer som selger telefonkort i norge, men har ikke sett dem på en stund. Det fungerer vist helt fint. Når det bare er noen kroner igjen tar man det ut og setter det inn igjen og fortsetter og da er det fult opp med penger igjen.
Vet ikke hvor mye dette koster da jeg ikke har hatt noen interesse av dette selv. De solgte også parabolkort.

Men skikort kan det bli litt værre med. Den informasjonen som ligger i kortet blir gjennkjent av en pc som logger når du er i bakken osv. Dermed går det ikke å bruke to like kort og gå inn nesten samtidig. Jeg testet dette ut ved å dra kortet og gå inn og levere kortet mitt til en venn som prøvde men det gikk ikke så raskt for det er en vis tidsfrist så han måtte vente over 10 min før han kunne gå på igjen. Dette var i trysil.

De telefonkortene har de vist loddet på noen kretser sammen men jeg har ikke peiling på det så jeg aner ikke hva de har gjort.

Glenn71
▼ ... over en måned senere ... ▼
hva med å bare ta hex kodene å legge inn på et annet kort å prøve? det hadde jo ikke skadet noen det. Du kan jo f.eks låne et gyldig kort av en kamerat å kopiere innholdet av det. Etterpå legger du det ut på ditt eget kort som er utgått.

Vist det ikke virker fyller du bare på korte slik som vanlig.
Jeg leste bare at i (trondheim tro jeg det var) at dere har kort dere bare legger oppå en sensor? I Rogaland har vi kort man putter inn i maskinen. Bilde
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lillegutt, skal se mer på dette, elsker kryptering

Men det jeg egentelig lurte på var om du er en CCNP, eller om du er under utdanning til å bli det.

Mvh. Ludvig Anderssen

EDIT:

Angående VCC vs VPP.

VCC er generelt 5 volt..
VPP er da mer kraftig enn VCC
Sist endret av Gaki; 4. februar 2005 kl. 22:05.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av urgh
det vil nokk bli vanskelig det også, fordi om jeg stapper mitt kort i 2 ganger så står det "tidligere brukt"....

Så finnes nokk en tidsperre på bruk fra gang til gang...
Vis hele sitatet...
Er også fra kr.sand, og jeg vil tippe det er en database hos buss-selskapet... Gikk på 22 bussen en gang, stakk i kortet, gikk bakover, så at 23 bussen (som bruker mindre tid til meg enn 22) kom, hoppa av bussen, inn på 23, og da jeg da stakk inn kortet, så stod det tidligere brukt...
De kortene du kjøper i vestagder kan du bare bruke i vestagder...
Men, snakker vi butikk? (hvis du får det til)
ja, helvete. jeg betaler faen meg 600 kr i måneden.. og jeg er student.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som kommer no vei?

Kan forresten meddele at når du fyller på et busskort (type ungdomskort) så blir det kun registrert på kortet, ikke noe sentral eller lignende.
Etter nyttår starter de med et sånt system i Oslo også, så jeg melder meg på kampen :P
her i østfold har det lenge vært vanskelig å fake kortene, ettersom alt er digitalt. men om noen finner ut av det. eller hvilket selskap som selger slikt utstyr blir jeg takknemelig. :P