Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 44141
Det er akkurat det jeg mener ja! Det er så irriterende at når jeg søker på det på ebay så kommer det fram hundrevis av slike kniver som har folding og det er jo bare teit.. Det er jo også assistert så hvorfor finner man så mange slike?
Har skikkelig lyst på auto OTF kniv. Er det veldig strengt så det blir ekstremt vanskelig å få tak i? Det trenger ikke være noe spesiel høy kvalitet eller spesiel skarp for min del.

Er ikke intressert i folding.

hvorfor er egentlig butterfly og spring knifes ulovlig? Det er jo ikke sånn at disse praktiske mekanismene fører til mer ulykker, eller gjør det enklere for folk med skumle hensikter, eller?
Sist endret av villsvin; 12. oktober 2014 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fra en dom i Inntrøndelag tingrett i 2012 defineres springkniv som: kniver hvor bladet er skjult inne i grepet, hvorpå knivbladet spretter ut i stor hastighet, enten sideveis hengslet som en foldekniv eller direkte ut av enden på grepet, ved å trykke eller skyve på en knapp

Bakgrunnen for forbudet mot springkniver og butterflykniver ligger i et generelt forbud mot våpen som ikke har praktisk anvendelse til arbeid, jakt og fiske eller idrett. Eller med andre ord, kniver som først og fremst er velegnet til slåssing. I den sammenheng vil foldekniver eller kniver med fast blad ta lengre tid å finne frem - mens en springkniv kan oppbevares i lommen eller skjules i hånden.
Dette er den samme begrunnelsen som for helautomatiske våpen - de er ikke egnet til konkurranseskyting eller jakt, og således uønsket i privat eie.
Sitat av doseren Vis innlegg
Bakgrunnen for forbudet mot springkniver og butterflykniver ligger i et generelt forbud mot våpen som ikke har praktisk anvendelse til arbeid, jakt og fiske eller idrett.
Vis hele sitatet...
Nei, bakgrunnen er misforstått moralisme. Slike forbud funker ikke for de kriminelle gir uansett blanke faen. Dessuten er springkniver ofte veldig praktiske - f.eks når jeg steller med tomatplantene har jeg ofte behov for en liten, skarp kniv som jeg tar frem og legger vekk hele tiden. Jeg har brukt foldekniv, vanlig kniv og spingkniv, og sistnevnte har definitivt vært den enkleste løsningen. "Oj, den der oppe må jeg visst også ta." *klikk, snipp, ferdig*
Selvsagt kan slike behov løses med andre kniver også. Men det finnes ingen gode grunner for å forby akkurat springkniver, hvis du bare flytter målpostene nok kan du finne frem bullshittargumenter for de fleste andre tyoper også.

Forbudet oppstot fordi amerikanske politikere på femtitallet ikke forstod hvordan kultur endrer seg. Interessant lesning: http://en.wikipedia.org/wiki/Switchblade
Springkniver har både kultur, nytte og historie, og er definitivt ikke bare mafiagjenstander hvis eneste hensikt er drap og lemlestelse.

Og uansett - bare fordi noe er unyttig (hvilket springkniver oikke er) betyr ikke at det burde fære forbudt. I såfall burde vi forby veldig mye annet også, derbilandt stiletthæler på damesko - disse gir jo endog opphav til fallskader.

Sitat av doseren Vis innlegg
Eller med andre ord, kniver som først og fremst er velegnet til slåssing.
Vis hele sitatet...
Da ville jeg heller tatt kukrien min, gitt. Eller øksa. Eller en hammer. Eller bare en helt vanlig kniv.

Sitat av doseren Vis innlegg
I den sammenheng vil foldekniver eller kniver med fast blad ta lengre tid å finne frem - mens en springkniv kan oppbevares i lommen eller skjules i hånden.
Vis hele sitatet...
Hvis du holder den oppetter armen kan du skjule en tolvtommers samekniv i hånda. Dette er uansett ikke et argument. Folk tar frem kniven, så bruker de den. Hvor ofte er det noen skjuler en kniv og så kaster seg over intetanende mennesker som edderkopp? Dette er et tåpelig argument og bvi kan finne på tilsvarende unnskyldninger for å forby andre kniver. Eksempel:
  • Brødkniver har serratert egg. Hvis du stikker noen i magen, vrir kniven rundt og så trekker den ut vil du gi skader som blir umulig å sy skikkelig slik at pasienten får kroniske smerter. Derfor bør brødkniver forbys.
  • Japanske kokkekniver har veldig tynt blad som kan bli fryktelig skarpt.Ddette gjør det lett å påføre veldig dype kutt. Derfor bør slike kniver forbys.
  • Snekkerkniver er så billige at folk kan kjøpe haugevis og gjemme på plasser de vet bråk vil skje uten å bry seg omd et økonomiske tapet. Dette oppfordrer til mer knivslagsmål, derfor bør billigkniver forbys.
Ser du hvor innerst inn i brunsvidde anus tåpelige disse argumentene er? "Mulig å gjemme i neven" er, om mulig, enda teitere enn noen av de overstående. Dokumenter at den egenskapen ved en kniv faktisk gir samfunnsproblemer før du kaster deg med i hylekoret.


Sitat av doseren Vis innlegg
Dette er den samme begrunnelsen som for helautomatiske våpen - de er ikke egnet til konkurranseskyting eller jakt, og således uønsket i privat eie.
Vis hele sitatet...
Samme begrunnelsen, og like feil der. Hvem har definert at det å lage å lage huller i middagsmaten er et akteverdig formål, mens det å lage huller i papirskiver ikke er det? Det er gøy å skyte med helautomat. Det er farlig å ulovlig å skyte på mennesker med det, akkurat som med alt annet. Dette er ingen grunn til forbud. Skal man forby helautomater på det grunnlaget må man også forby alt annet. Moralisme, ingen kunnskap om våpen og manglende ønske om å gjøre noe annet med samfunnet enn å pynte litt på de verste symptomene. Det er grunnen til at helautomater og springkniver er forbudt, ikke at forbudet faktisk hjelper mot noe som helst.
Skikkelig bra svar fra myoxo. Kp fra meg. Er overbevist om at jeg hvertfall ikke vil få dårlig samvittighet om jeg får tak i en springkniv. Har prøvd å søke litt på google om hva straffa vil være å få en slik i posten, men uten hell. Ser at det er veldig mange nettsider som har bra utvalg i springkniver så å bestille en vil ikke være så vanskelig. Det var visst en butikk som fikk 12k i bot for å ha importert 10 springkniver. Det er nok strengere for butikker å importere så kanskje bota for en enkeltperson som meg blir under tusen kroner, eller?
Hadde ikke regnet med at bota ble på under 1000 lappen

Jeg ble tatt med en spring kniv hjemme i stua mi å fikk 10 k i bot
Sist endret av Aron2303; 13. oktober 2014 kl. 11:24.
Sitat av villsvin Vis innlegg
Det er akkurat det jeg mener ja! Det er så irriterende at når jeg søker på det på ebay så kommer det fram hundrevis av slike kniver som har folding og det er jo bare teit.. Det er jo også assistert så hvorfor finner man så mange slike?
Har skikkelig lyst på auto OTF kniv. Er det veldig strengt så det blir ekstremt vanskelig å få tak i? Det trenger ikke være noe spesiel høy kvalitet eller spesiel skarp for min del.
Vis hele sitatet...
Finn deg et merke og modell og søk rundt etter den kniven hvis det er for vanskelig å søke etter en gruppe med kniver. Selv ville jeg nok gått for en Microtech HALO da jeg foretrekker kvalitet hvis jeg først skal risikere et forelegg..
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei, bakgrunnen er misforstått moralisme. Slike forbud funker ikke for de kriminelle gir uansett blanke faen. Dessuten er springkniver ofte veldig praktiske - f.eks når jeg steller med tomatplantene har jeg ofte behov for en liten, skarp kniv som jeg tar frem og legger vekk hele tiden. Jeg har brukt foldekniv, vanlig kniv og spingkniv, og sistnevnte har definitivt vært den enkleste løsningen. "Oj, den der oppe må jeg visst også ta." *klikk, snipp, ferdig*
Selvsagt kan slike behov løses med andre kniver også. Men det finnes ingen gode grunner for å forby akkurat springkniver, hvis du bare flytter målpostene nok kan du finne frem bullshittargumenter for de fleste andre tyoper også.
Vis hele sitatet...
Det er ikke de kriminelle som er "målgruppen" for forbudet, som du sier gir de uansett blaffen. Poenget med slike forbud er å begrense antallet personer som går rundt med kniver i lomma - akkurat som forbudet mot å bære kniv på offentlig sted.



Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Forbudet oppstot fordi amerikanske politikere på femtitallet ikke forstod hvordan kultur endrer seg. Interessant lesning: http://en.wikipedia.org/wiki/Switchblade
Springkniver har både kultur, nytte og historie, og er definitivt ikke bare mafiagjenstander hvis eneste hensikt er drap og lemlestelse.
Vis hele sitatet...
Avstraffelse gjennom pisking med nihalet katt eller gapestokk har også dype røtter i kultur, nytte og histore - det er likevel bred enighet om at det ikke lenger har en plass i det moderne samfunn.


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og uansett - bare fordi noe er unyttig (hvilket springkniver oikke er) betyr ikke at det burde fære forbudt. I såfall burde vi forby veldig mye annet også, derbilandt stiletthæler på damesko - disse gir jo endog opphav til fallskader.

Da ville jeg heller tatt kukrien min, gitt. Eller øksa. Eller en hammer. Eller bare en helt vanlig kniv.
Vis hele sitatet...
Men hvor ofte gidder du å stappe øksa i beltet når du skal en tur på byen? Selv en helt vanlig kniv drar med seg ekstra bryderi fordi den ligger i en slire.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis du holder den oppetter armen kan du skjule en tolvtommers samekniv i hånda. Dette er uansett ikke et argument. Folk tar frem kniven, så bruker de den. Hvor ofte er det noen skjuler en kniv og så kaster seg over intetanende mennesker som edderkopp? Dette er et tåpelig argument og bvi kan finne på tilsvarende unnskyldninger for å forby andre kniver. Eksempel:
  • Brødkniver har serratert egg. Hvis du stikker noen i magen, vrir kniven rundt og så trekker den ut vil du gi skader som blir umulig å sy skikkelig slik at pasienten får kroniske smerter. Derfor bør brødkniver forbys.
  • Japanske kokkekniver har veldig tynt blad som kan bli fryktelig skarpt.Ddette gjør det lett å påføre veldig dype kutt. Derfor bør slike kniver forbys.
  • Snekkerkniver er så billige at folk kan kjøpe haugevis og gjemme på plasser de vet bråk vil skje uten å bry seg omd et økonomiske tapet. Dette oppfordrer til mer knivslagsmål, derfor bør billigkniver forbys.
Ser du hvor innerst inn i brunsvidde anus tåpelige disse argumentene er? "Mulig å gjemme i neven" er, om mulig, enda teitere enn noen av de overstående. Dokumenter at den egenskapen ved en kniv faktisk gir samfunnsproblemer før du kaster deg med i hylekoret.
Vis hele sitatet...
Om du har en tolvtommers samekniv i ermet er det fortsatt vanskeligere å skjule den enn en springkniv, det er forbudt å bære den på offentlig sted, men ikke minst skal det mer til enn et vipp med håndleddet før den er fremme.

Det finnes mange "ufarlige" bruksområder for en springkniv, men det er vanskelig å påstå at springkniver primært er utviklet for å trimme tomatplanter og ikke for å stikke folk med.
Etter min mening er forekomsten av våpenvold i USA utmerket dokumentasjon på at fri våpenlovgivning er et problem. Det finnes omtrent like mange skytevåpen per innbygger i Canada og Norge som det gjør i USA, likevel er forekomsten av drap og drapsforsøk med skytevåpen vesentlig lavere. All forskning tilsier at dette skyldes forskjell i våpentyper og regler for bæring og oppbevaring. I USA er det en stor andel håndvåpen og automatvåpen, primært innkjøpt for "selvforsvar", som man i tillegg kan få lisens til å bære skjult på offentlig sted. Det medfører at noen og enhver kan gå rundt med en pistol i skulderhylster, og sannsynligheten for at de bruker den i en situasjon de oppfatter som truende i stedet for å løpe sin vei er stor.


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Samme begrunnelsen, og like feil der. Hvem har definert at det å lage å lage huller i middagsmaten er et akteverdig formål, mens det å lage huller i papirskiver ikke er det? Det er gøy å skyte med helautomat. Det er farlig å ulovlig å skyte på mennesker med det, akkurat som med alt annet. Dette er ingen grunn til forbud. Skal man forby helautomater på det grunnlaget må man også forby alt annet. Moralisme, ingen kunnskap om våpen og manglende ønske om å gjøre noe annet med samfunnet enn å pynte litt på de verste symptomene. Det er grunnen til at helautomater og springkniver er forbudt, ikke at forbudet faktisk hjelper mot noe som helst.
Vis hele sitatet...
Sånn for å spørre: Du mener altså at det ikke ville gjort utslag på drapsstatistikken om det var tillatt å eie og bære våpen av alle slag?
Er det noen her som har erfaring med å bestille spring kniver eller andre ulovlige kniver på nett? Noen tips eller råd? Eventuell postkasse, eller må den hentes på posten likevel?
Kjører Nils en rød eller gul bil?

Vell, først må du vite hvem Nils er. Og så må du se hvilke biler som står i hagen til Nils.


ALT er avhengig av hvem du bestiller ifra, hvilket firma de benytter til postgang og omstendighetene rundt det hele.
Pakker fra enkelte firmaer blir alltid kontrollert, mens for mange firmaer så blir de nesten aldri kontrollert.
I tillegg spørs det hva som skrives på pakken. Er det "springkniv", "kniv" eller "kjøkkenredskap" som står på pakken?


Om jeg har bestilt noe fra Dx, som kommer i to pakker, så får jeg ofte den ene pakken i oppkrav (Den med mest verdi i normalt), mens den andre kommer rett i postkassen.


Med andre ord:

Det finnes ingen fasit.
Spørsmålet mitt var aldri "er det lurt å bestille ulovlige kniver på internett", eller "går det an å få ulovlige ting i posten". Hvordan vet posten hvilket firma det er som sender pakken? De trenger da ikke vite det. Dessuten er det veldig mange nettbutikker rundt om i verden som selger springkniver. Bør jeg kontakte selgeren og be han skrive feil eller uspesifisert info om det som er inni pakken? Skulle gjerne visst hva slags pakker som ender på postkontoret. Greit, noen pakker vil posten levere personlig på døra, men av og til ender pakken opp på postkontoret uansett, selv små pakker. Har lest post og toll tråden på forumet og søkt på google, men har ikke funnet ut HVA SLAGS pakker som ender på postkontoret. Hadde vært greit viss det var mulig å bestille spring kniv til en falsk postkasse så jeg slipper trøbbel.
Igjen, det kommer an på...

Hvis du kjøper varer hos Netthandelen kommer de i en pappeske med Netthandelen.no i store, blå bokstaver på hele esken, da vet både posten og alle på postkontoret som ser deg hente pakken at den er fra Netthandelen. Er butikken tilstrekkelig shady sender de varene i en diskre pappeske og fører opp et fiktivt navn som avsender, da vet ikke posten hvem som har sendt pakken.

Internasjonal post skal ha både mottager og avsender påført pakken, så dersom butikken fører opp faktisk info er det en enkel sak for posten å se hvem som har sendt pakken.

Når det gjelder levering av post er det samme svar, det kommer an på... Hvis pakken er sendt som "levert på døren" forsøker posten å levere den på døren. Hvis du ikke er hjemme kan de forsøke å legge den i postkassen - men det kommer igjen an på om sendingen må kvitteres ut, må den det tar de den med tilbake til postkontoret. Brev og pakker som er for store til å passe i postkassen leveres ut på postkontoret.

Det er mulig å bestille post til en falsk postkasse, men det er ikke sikkert den blir levert. Igjen, er pakken for stor blir den uansett lagt på postkontoret. Posten har også en viss oversikt over registrerte adresser, så selv om postkassen henger der kan det hende pakken aldri kommer til postmannen siden adressaten ikke er registrert og den stopper opp i sorteringen.

Til sist; all internasjonal post skal gjennom tollbehandling. Det betyr ikke nødvendigvis at en toller har sett på den, men posten eller fraktfirmaet skal undersøke pakken for å avgjøre fortolling, om den i det hele tatt er mva- og tollpliktig, skal svare for både mva og toll eller bare mva. For å minimere risikoen bør man da få avsender til å skrive noe det er lov å bestille. "Uspesifisert" medfører at pakken åpnes, siden det må avklares hvordan varen skal fortolles. Det er jo også en fordel at beskrivelsen samsvarer med pakkens størrelse.
Sitat av doseren Vis innlegg
Det er ikke de kriminelle som er "målgruppen" for forbudet, som du sier gir de uansett blaffen. Poenget med slike forbud er å begrense antallet personer som går rundt med kniver i lomma - akkurat som forbudet mot å bære kniv på offentlig sted.
Vis hele sitatet...
Dill.
Som du skriver - det er allerede forbudt å gå med kniv på byen. Dette gjelder uavhengig av knivens beskaffenhet og er ikke et godt grunnlag for å forby en bestemt modell. De som gir faen og går med kniv likevel - det er de kriminelle. Som også skruppelløst skaffer seg ulovlige kniver. Eller våpen, for den saks skyld - det beslaglegges jo automatvåpen rutinemessig fra bokstavgjengene.

Sitat av doseren Vis innlegg
Avstraffelse gjennom pisking med nihalet katt eller gapestokk har også dype røtter i kultur, nytte og histore - det er likevel bred enighet om at det ikke lenger har en plass i det moderne samfunn.
Vis hele sitatet...
Stråmann. Jeg skrev dette:
Springkniver har både kultur, nytte og historie, og er definitivt ikke bare mafiagjenstander hvis eneste hensikt er drap og lemlestelse.
Vis hele sitatet...
Hold deg for god til slike utspill; de blir gjennomskuet.

Sitat av doseren Vis innlegg
Men hvor ofte gidder du å stappe øksa i beltet når du skal en tur på byen? Selv en helt vanlig kniv drar med seg ekstra bryderi fordi den ligger i en slire.
Vis hele sitatet...
Stråmann.
Jeg er ikke kriminell og går ikke på byen for å slåss. Jeg tar derfor ikke med meg noen form for våpen i det offentlige rom. Men det er faktisk en del folk med dunkle hensikter som tar med segbåde øks og andre uhumske gjenstander: kilde, kilde, kilde, kilde, kilde.


Sitat av doseren Vis innlegg
Om du har en tolvtommers samekniv i ermet er det fortsatt vanskeligere å skjule den enn en springkniv, det er forbudt å bære den på offentlig sted, men ikke minst skal det mer til enn et vipp med håndleddet før den er fremme.
Vis hele sitatet...
Og hva så? Du ble bedt om å dokumnetere at dette er et reelt problem, ikke at det fysisk er mulig! I hvilke tilfeller er dette noe som gjør samfunnet mer utrygt? Jeg kan se at hvis en person ønsker å fremstå som ubevæpnet, for så å kaste seg over et intetanende offer uten forvarsel, så vil en kniv med disse egenskapene være en fordel. Men er det vanlig? VIl en slik person ha store problemer emd å plutselig trekke frem en vanlig kniv fra an slire skjult på ryggen isteden? Hvorfor er 'lett å skjule' en skumlere egenskap enn 'kan kløyve en skalle'? Hvilke objektive referanserammer ligger til grunn for denne vurderingen som altså er utslagsgivende for at springkniv er forbudt mens øks er lov?

Sitat av doseren Vis innlegg
Det finnes mange "ufarlige" bruksområder for en springkniv, men det er vanskelig å påstå at springkniver primært er utviklet for å trimme tomatplanter og ikke for å stikke folk med.
Vis hele sitatet...
Knivens utviklede formål er uvesentlig. Bruken er ikke uvesentlig. Dette gjenspeiels av lovteksten forøvrig - det er lovlig å eie sverd, bajonetter og stridskniver, men å bruke dem til sitt tiltenkte formål er strengt forbudt. Springkniver kan du i det minste argumentere for at har en praktisk funksjon i tillegg! Likevel er disse forbudt. Det er inkonsistent, og forbudet er basert på fordommer, moralisme og dumskap.

Sitat av doseren Vis innlegg
Etter min mening er forekomsten av våpenvold i USA utmerket dokumentasjon på at fri våpenlovgivning er et problem. Det finnes omtrent like mange skytevåpen per innbygger i Canada og Norge som det gjør i USA, likevel er forekomsten av drap og drapsforsøk med skytevåpen vesentlig lavere.
Vis hele sitatet...
Err, what? I den ene setningen din skriver du at fri våpenlovgivning er et problem, i den neste argumenterer du for at våpenlovgivningen er irrelevant.

Men for all del, vi kan godt kikke på detaljene. Våpenlovgivningen i USA og Canada er temmelig lik og ganske liberal. Det er f.eks ikke registreringsplikt på rifler noen av stedene. I USA er lovgivningen friere enn i Norge på noen områder, og strengere på andre - det er f.eks mye enklere å skaffe seg en lyddemper lovlig i Norge enn i USA.
De store og relevante forskjellene er at USA har en kultur og lovgivning som frikjenner folk etter nødvergeparagrafer i mye større grad enn i Norge. I noen stater er det lov å skyte enhver inntrenger i heimen, i Norge må du beviselig være trua på livet før du kanskje kan bruke det som unnskyldning. Konsekvensen av dette er at både kriminelle og politifolk over veldig mange år har dyrket frem en holdning der mantraet er å skyte først for sikkerhets skyld. Dette koster altfor mange liv pr. år. Jeg skjønner imidlertid ikke hvor du vil med denne avsporingen. Dette ville ha vært relevant hvis jeg hadde tatt til orde for at norsk lovgivning skal endres til å minne mer om den amerikanske. Men det har jeg ikke, for springkniver er ulovlige på den andre siden av dammen også.

Problemet er ikke hva som er lov å eie, men hvordan det er lov å bruke det.

Sitat av doseren Vis innlegg
All forskning tilsier at dette skyldes forskjell i våpentyper og regler for bæring og oppbevaring.
Vis hele sitatet...
s/All forskning tilsier at/jeg mener at/

Du starter med et av de mest betente og kontroversielle temaene i amerikans politikk og påstår at absolutt all forskning peker i samme retning? Selv under idéelle betingelser er samfunnsfag sjelden entydig, så dette ville jo være ganske ekstraordinært. Hvis det ikke var for at det bare er reinspikka vås, da.

Sitat av doseren Vis innlegg
I USA er det en stor andel håndvåpen og automatvåpen, primært innkjøpt for "selvforsvar", som man i tillegg kan få lisens til å bære skjult på offentlig sted.
Vis hele sitatet...
Feil.
Automatvåpen krever en class 3 lisens, og er ei papirmølle uten sidestykke. Kun automatvåpen produsert og registrert før 1986 er lovlig å erverve, og de er ikke lov å bære i det offentlige. Hva bæretillatelser angår, så varierer reglene fra stat til stat. Noen stater gir folk tillatelse til å bære skjult (f.eks Texas), andre åpent (f.eks California) og i noen er begge deler lov. Noen steder krever slik tillatelse kursing, andre steder ikke. Noen steder er det ikke lov å bære våpen i det hele tatt. Skal du først trekke "vi må ikke endre våpenlovene i liberal retniong for da får vi amerikanske tilstander"-kortet, så får du først skaffe deg en minimal oversikt over hva amerikanske tilstander er.

Sitat av doseren Vis innlegg
Det medfører at noen og enhver kan gå rundt med en pistol i skulderhylster, og sannsynligheten for at de bruker den i en situasjon de oppfatter som truende i stedet for å løpe sin vei er stor.
Vis hele sitatet...
Nope.
Som sagt, avhenger av stat. Og folk med rulleblad har ikke lov til å eie våpen overhode. Videre, hvor stor prosentandel av drap skyldes lovlig ervervede og benyttede våpen? Og hav i huleste har egentlig dette å gjøre med hvorvidt det er lovlig eller ikke å eie springkniver?!

Hvis du absolutt skal trekke inn andre lands politikk på området, så får du se til Østerrike da, hvor det er lov å eie og bære springkniver. Har de en drapsrate som skiller seg negativt ut? Er springkniver et problem der? Merk at jeg uansett ikke har sagt at det bør være lov å bære dem offentlig, bare å eie dem.



Sitat av doseren Vis innlegg
Sånn for å spørre: Du mener altså at det ikke ville gjort utslag på drapsstatistikken om det var tillatt å eie og bære våpen av alle slag?
Vis hele sitatet...
Sånn for å svare: har jeg noe sted tatt til orde for noe som helst som selv med godvilje, tre i promille og store mengder cannabis innabords kan tolkes til å ligge i nærheten av dette? Ærlig talt, dette innlegget ditt var et salig sammensurium av stråmannsargumnetasjon, misforståelser, faktafeil og avsporinger.
Sist endret av Myoxocephalus; 15. oktober 2014 kl. 13:52.
Vil anta at springkniver ble ulovlig pga. frykt for selvpåførte ulykker ved at knivbladet spretter ut på et lite lempelig tidspunkt.
Om noen skal ut å "ta noen" så er det billigere og mer effektive våpen som er lovlige å eie som Myoxocephalus er inne på.
Dette er nok enda et forbud som skal redde deg fra deg selv og din egen inkompetanse, noe jeg er sterkt imot.

Kan ta opp det også at en tapetkniv f.eks er nesten gratis, er utrolig skarp og kan dyttes ut av knivbladet med en hånd, den er kort, veier nesten ingenting og kan lett skjules.
Prøver å bestille en billig auto otf kniv på www.bladeplay.com så ser jeg bare hvordan det går. Bruker falsk postkasse,
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå selv om det ikke er lovlig kommer ikke polities og stopper deg om du går rundt med en katana I byen, folk sier bare at det er for å stikke it I naturen og sånt. Har gått med sverd og knives selv, men ta ikke sjansen om du er veldig redd for de 500 kronene
Fikk beskjed det skulle gå 20-30 dager til kniven ankommer. Senderen måtte bruke en annen post enn det som jeg bestilte med så det ble ikke sendt før november ca. Kan bare spore at pakken har blitt sendt og det har stått "in transit" veldig lenge nå.. Kan ikke spore den på posten.no enda. Betyr det at pakken har blitt "tatt" i ett mellomland? Ifølge avsender så ble det ikke skrevet direkte på pakken at det er en springkniv inni. Vet noen hvordan jeg kan vite om pakken er blitt tatt, eller om den fortsatt kan ankomme?