Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 44150
Hei medfreaks,
Kom over en norsk webside i dag, med mange kniver m.m. På siden kom jeg også over noen kniver som muligens er springkniver. Jeg fant f.eks. denne kniven.
Det er en kniv jeg vurderer å kjøpe, men jeg lurer på om den i det heletatt er lovlig å eie (og for dem, å selge)

4Rooted
Det er ikke lov å bære kniv på offentlig sted.
Denne kniven er ikke mer ulovlig enn en tapetkniv i den sammenhengen.

Dette ser ut som en helt vanlig kniv med blad som går inn i skaftet, utenom kamuflasjemalingen.
Så ja, denne skal være helt lovlig.
Denne har du IKKE lov til å ha i Norge. Så lenge bladet er fjær-aktivisert (bladet spretter ut) er den ikke mulig å eie lovlig.
Zeldur har ikke mye peiling...
Sist endret av woff; 18. juli 2013 kl. 20:44.
Sitat av woff Vis innlegg
Denne har du IKKE lov til å ha i Norge.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ?
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Hvorfor ?
Vis hele sitatet...
Det er en springkniv
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Det er ikke lov å bære kniv på offentlig sted.
Denne kniven er ikke mer ulovlig enn en tapetkniv i den sammenhengen.

Dette ser ut som en helt vanlig kniv med blad som går inn i skaftet, utenom kamuflasjemalingen.
Så ja, denne skal være helt lovlig.
Vis hele sitatet...
Men det er vel lov med kniver under 6cm?
Sitat av SanderKulen Vis innlegg
Det er en springkniv
Vis hele sitatet...
Ja, fant ut det nå.
Var for kjapp til å dømme den som vanlig kniv som man bretter ut manuelt.
Kniver med mekanisme som får bladet til å foldes ut eller sprette ut er IKKE lovlig i Norge UANSETT bladlengde.
Sist endret av woff; 18. juli 2013 kl. 20:46.
Greit nok.
Trådstarter
Altså, som dere har konkludert, inneholder den websiden haugevis med ulovlige kniver derimot? What to do?
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Men det er vel lov med kniver under 6cm?
Vis hele sitatet...
Ser ikke noe om det i lovverket.

§ 189. Ulovlig bevæpning på offentlig sted
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med
a) skytevåpen,
b) luft- og fjærvåpen,
c) våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, eller
d) skytevåpen som etter våpenloven 9. juni 1961 nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en legemskrenkelse.
Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål.


Kilde
Sist endret av ZELDUR; 18. juli 2013 kl. 20:51.
Hvilken side
The Mad Doctor
Det er lov å gå med kniv hvis du skal ut i skauen eller hvis det er jobbrelatert.
Hvis du mener det er ulovlige kniver de selger så rapporterer du dem til http://www.forbrukerombudet.no/ hvis jeg husker riktig.
Greit nok.
Trådstarter
Sitat av SRB Vis innlegg
Hvilken side
Vis hele sitatet...
Hvilken side det er ser jeg urelevant. Det er en norskregistrert butikk (foretak+MVA) og den skulle da også ha fulgt Norges lovverk. Du har egentlig nok info til å finne butikken.
Sitat av SRB Vis innlegg
Hvilken side
Vis hele sitatet...
Top Secret
Det er helt klart hva som står i loven angående sånne kniver. Det var forøvrig et innslag om dette på nyhetene i går.. Mange fjortiser som smugler inn sånne. Blir de tatt så havner det fort en kommentar på rullebladet som IKKE er grei å ha ved senere jobbsøknader.
Men selvsagt selges det MANGE sånne kniver og jeg tipper at MANGE havner i Norge.

Vil forøvrig tro at kniven forsvinner fort fra denne butikken når de får en henvendelse fra politiet! (Hvis de gidder å følge med da..)
Sist endret av woff; 18. juli 2013 kl. 20:58.
Er bare til å kjøpe. Du blir ikke tatt, gjallefall viss butikken er i Norge.
Men viss du går på gaten å leker gangster kan det ver at kniven kommer til og bli tatt fra deg.
Har flerne selv men disse ligger i en koffert hjemme.

Lykke til da! xD
Jeg har lignende kniver, men ikke "spring-assisted". Jeg skjønner ikke helt den store forskjellen, da man ikke kan bruke fjæren til "angrep". Hvis bladet hadde vært andre veien hadde jeg skjønt greia. Det hadde ikke overrasket meg om vi hadde en eller annen dustelov som forbyr slikt.

Jeg har en "vintage" Victorinox med ca 6cm blad som er "non-locking". Den er bokstavelig talt "shaving sharp" og den fikk jeg ta med i lomma på et fly en gang. Jeg hadde glemt at jeg hadde den med meg, og hadde bare håndbagasje. Helt sprø regler.

http://www.knifecountryusa.com/store/image/products/magnified/141664_141693.jpg

Men, on topic... har noen noen konkrete retningslinjer for hvilke kniver som er tillatt? Jeg trodde det var "springkniver" som i stilletto etc. som ikke var tillatt...?
Jeg mener å ha lest at springkniver er ulovelig i Norge. I følge Toll.no er de ulovelige å innføre.

phish: En springkniv vil fungere ganske bra i et "hit and run" angrep. Kniven åpnes kjapt og den blir mer overraskende.
Jeg kan heller ikke finne noen god grunn til hvorfor du bør ha en springkniv.
Våpenloven er der du skal lese. § 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0625-0904.html
Og ja, det finnes mye dumme lover og regler. En 'spring assisted' kniv er jo for det meste bare praktisk! MEN en springkniv eller en kniv hvor bladet skytes ut er et farlig våpen. For ikke å risikere at det kveruleres om grenser er alle sånne varianter forbudt.
"Øko-Terrorist"
Dette er IKKE en springkniv, men har et såkalt "Assisted Blade", tror derfor denne ligger i gråsonen ang. hva som er lovlig.

An assisted-opening knife is a type of folding knife which uses an internal mechanism to finish the opening of the blade once the user has partially opened it using a flipper or thumbstud attached to the blade.

Although commonly confused with switchblade knives, there is a difference. While a switchblade can be opened automatically with the push of a button, the user of an assisted-opening knife must apply some manual pressure to the blade at the thumb stud or flipper.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted-opening_knife
Sist endret av tr80r; 18. juli 2013 kl. 23:12.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Dette er IKKE en springkniv, men har et såkalt "Assisted Blade", tror derfor denne ligger i gråsonen ang. hva som er lovlig.


http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted-opening_knife
Vis hele sitatet...
Etter norsk rettspraksis er alle kniver, som bruker ei fjør o.l. til å folde seg ut springkniv, og dem er alle ulovlige.
Og jeg vil si, at engelsk Wikipedia er stort sett ganske verdiløst, når det gjelder norske orddefinisjoner og termer.

Eneste som ligner som er lovlig, er folde eller lommekniver, der en må folde ut knivbladet manuelt, altså ingen automatikk i bildet.
Sitat av Prehol Vis innlegg
Jeg kan heller ikke finne noen god grunn til hvorfor du bør ha en springkniv.
Vis hele sitatet...

Det reduserer sjansen for å skjære seg selv iallefall (ikke andre tho)
Sitat av GangM Vis innlegg
Det reduserer sjansen for å skjære seg selv iallefall (ikke andre tho)
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har såpass motorikk, at du sliter med å skjære deg, ved åpning av en folde- eller lommekniv, kanskje du skal vurdere å la andre bruke den for deg?
Kan forøvrig anbefale Camillus sine kniver med VG-10 stål... hvis man ikke absolutt må ha en med camo-paint

http://www.knife-depot.com/images/product/10/8_332792.jpg

SOG lager forøvrig noen gode kniver, men jeg synes denne gir mye for pengene, pluss at den ikke ser ut som et drapsvåpen
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvis du ikke har såpass motorikk, at du sliter med å skjære deg, ved åpning av en folde- eller lommekniv, kanskje du skal vurdere å la andre bruke den for deg?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det ville vært så lurt angående min egen sikkerhet..
Og nei, jeg kan faktisk aldri huske å ha skjært meg på en folde eller lommekniv.
Sist endret av GangM; 19. juli 2013 kl. 16:41.
Sitat av woff Vis innlegg
Denne har du IKKE lov til å ha i Norge.
Vis hele sitatet...
Har sett verre kniver på klasseturer
Greit nok.
Trådstarter
Hey,

Ble til at jeg heller valgte en Spyderco Military. Takk for all respons i tråden
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Sitat av 4Rooted Vis innlegg
Hey,

Ble til at jeg heller valgte en Spyderco Military. Takk for all respons i tråden
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Vis hele sitatet...
Intet dumt valg Har et par-tre Spyderco-kniver og de er gode. Hvis du liker den vil du garantert like den jeg linket til over (Camillus). Samme grep (G-10), men jeg liker faktisk VG-10 bedre enn S30V som stål. Lettere å få den "supersharp"

Hva betalte du forresten?

Enjoy!
Hva er egentlig greia med slike kniver? Hva bruker man de til, og hva gjør "springkniver" som vanlige kniver ikke gjør?
En kamerat av meg fikk en foldekniv konfiskert av purken. Den lå i en sekk i bilen hans (han skulle ut på jakt), og var hverken spesielt stor eller truende. Denne var kjøpt i Sverige. Politiet mente den var ulovlig fordi den kunne åpnes med én hånd - ingen fjær, og det gikk ikke an å flikke den ut med en håndbevegelse eller noe, men hvis man var sterk i tommelen, så gikk det an å åpne den med én hånd. Bladet ble også låst når den var åpen. Derfor mente snuten at den var ulovlig, men foruten konfiskeringen, så slapp han unna med litt kjeft. Selv mener jeg dette er bullshit (særlig det der med låsbart blad) og at kniven var lovlig, men som vanlig kommer det helt an på hvem du treffer.

Forøvrig har jeg aldri skjønt forbudet mot springkniver - du kan skjule en sektsentommers samekniv uten større problemer og en vanlig snekkerkniv fra Biltema er minst like farlig som springkniven. Så hvorfor bry seg? Det er jo generelt ulovlig å gå med kniv på byen uansett... Også har vi jo balisong-kniver, da! Eller "butterfly" som de populært kalles. Generelt ubrukelige til annet enn lek, og totalforbudt i de fleste vestlige land. Makes no sense.
Den foldekniven du beskriver er lovlig. Jeg hadde garantert fulgt opp et sånt beslag hvis det var en av mine kniver! Man skal ikke godta alt politiet prøver seg på da det er nok av uvitenhet og tosker blant de også!
Dette forbudet mot fjær-opererte kniver er som sagt laget for å ta bort tvil og diskusjoner. Loven sier at dette er forbudt, enkelt og greit.
Og som du sier så er Butterfly-knivene kun egnet for lek eller faenskap og da er et forbud forståelig? Mange knivskader har blitt unngått takket være forbudet.
Nå begås de aller fleste knivskader og drap med det enkle verktøyet som du kjøper på for eksempel IKEA så hvorfor kjøpe noe annet?
En god kokkekniv på hofta før bytur gjør susen.. Kun 139,-
Sitat av woff Vis innlegg
Den foldekniven du beskriver er lovlig. Jeg hadde garantert fulgt opp et sånt beslag hvis det var en av mine kniver! Man skal ikke godta alt politiet prøver seg på da det er nok av uvitenhet og tosker blant de også!
Dette forbudet mot fjær-opererte kniver er som sagt laget for å ta bort tvil og diskusjoner. Loven sier at dette er forbudt, enkelt og greit.
Og som du sier så er Butterfly-knivene kun egnet for lek eller faenskap og da er et forbud forståelig? Mange knivskader har blitt unngått takket være forbudet.
Nå begås de aller fleste knivskader og drap med det enkle verktøyet som du kjøper på for eksempel IKEA så hvorfor kjøpe noe annet?
En god kokkekniv på hofta før bytur gjør susen.. Kun 139,-
Vis hele sitatet...
Ja, jeg hadde også laget bråk, men noen velger heller å feige ut før purken finner på noe annet.

Forøvrig ser jeg ikke at no bør være forbudt bare fordi det er unødvendig. Ja, butterflykniver er ubrukelige, men de er gøyale å leke med. Som vi er enige om finnes det mer egnede drapsvåpen der ute. Så hvorfor forby dem? Det blir like saklig som å forby sko med høye hæler - tenk hvor mange unødvendige skader vi får fordi folk faller og slår seg nmår de stavrer rundt på stiletthæler! Eller hva med å forby alle biler som kan kjøre fortere enn 100km/t?
Jeg mener at hvis noe skal forbys, så skal det være en veldig, veldig god grunn til det. At gjenstanden kun er egnet til lek og tull er ikke en veldig god grunn.
Sist endret av Myoxocephalus; 21. juli 2013 kl. 10:23.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
En kamerat av meg fikk en foldekniv konfiskert av purken. Den lå i en sekk i bilen hans (han skulle ut på jakt), og var hverken spesielt stor eller truende. Denne var kjøpt i Sverige. Politiet mente den var ulovlig fordi den kunne åpnes med én hånd - ingen fjær, og det gikk ikke an å flikke den ut med en håndbevegelse eller noe, men hvis man var sterk i tommelen, så gikk det an å åpne den med én hånd. Bladet ble også låst når den var åpen. Derfor mente snuten at den var ulovlig, men foruten konfiskeringen, så slapp han unna med litt kjeft. Selv mener jeg dette er bullshit (særlig det der med låsbart blad) og at kniven var lovlig, men som vanlig kommer det helt an på hvem du treffer.

Forøvrig har jeg aldri skjønt forbudet mot springkniver - du kan skjule en sektsentommers samekniv uten større problemer og en vanlig snekkerkniv fra Biltema er minst like farlig som springkniven. Så hvorfor bry seg? Det er jo generelt ulovlig å gå med kniv på byen uansett... Også har vi jo balisong-kniver, da! Eller "butterfly" som de populært kalles. Generelt ubrukelige til annet enn lek, og totalforbudt i de fleste vestlige land. Makes no sense.
Vis hele sitatet...
Hallo onkel! Hvorfor i ALLE dager skulle en slik kniv være forbudt? Jeg har slike kniver selv, og de er først og fremst praktiske fordi du kan ha dem i lomma på fisketur uten å måtte kle deg som skogsmann med slire i beltet. Hvis man skal skade noen er det bare å kjøpe en hvilken som helst kniv. Dette er klassisk idioti fra øverste hylle.

Siden vi er inne på dette temaet; er det noen som klarer å dra fram noe fra lovverket som spesifiserer nøyaktig hva som gjør én kniv lovlig, og en annen ikke? Ta f.eks "butterfly", hva er det som gjør den ulovlig? Ikke at jeg noen gang har hatt behov for en slik, men hva skiller den juridisk fra en lommekniv?
Sitat av phish Vis innlegg
Siden vi er inne på dette temaet; er det noen som klarer å dra fram noe fra lovverket som spesifiserer nøyaktig hva som gjør én kniv lovlig, og en annen ikke? Ta f.eks "butterfly", hva er det som gjør den ulovlig? Ikke at jeg noen gang har hatt behov for en slik, men hva skiller den juridisk fra en lommekniv?
Vis hele sitatet...
Hva som gjør en kniv ulovlig? At den står spesifikt i en lovtekst, enkelt og greit!

Våpenlovens § 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Sitat av phish Vis innlegg
Hallo onkel! Hvorfor i ALLE dager skulle en slik kniv være forbudt? Jeg har slike kniver selv, og de er først og fremst praktiske fordi du kan ha dem i lomma på fisketur uten å måtte kle deg som skogsmann med slire i beltet. Hvis man skal skade noen er det bare å kjøpe en hvilken som helst kniv. Dette er klassisk idioti fra øverste hylle.

Siden vi er inne på dette temaet; er det noen som klarer å dra fram noe fra lovverket som spesifiserer nøyaktig hva som gjør én kniv lovlig, og en annen ikke? Ta f.eks "butterfly", hva er det som gjør den ulovlig? Ikke at jeg noen gang har hatt behov for en slik, men hva skiller den juridisk fra en lommekniv?
Vis hele sitatet...
Støtter det Woff sier. Står det i loven, er det ikke noe mer å diskutere!
Det jeg ellers vil si, er at slike kniver og våpen er eller har historie som gangstervåpen. Som er brukt til å true, plage, skade eller drepe folk, og myndighetene har forbydd dem, for å sette en stopper for dette. Til annet bruk er de stort sett noe forbannet dritt uansett!
Det blir nesten som å begynne å skyte på blink med en ranglete tommygun.


Ellers har jeg sett noen påstår, at den og en kniven har bra stål osv. For det meste sprøyt!
De beste knivbladene er lagd av jern og stål (laminat), og ikke bare en stålbit. Dette gjør så knivbladet tåler større belastninger, og ikke knekker for ingen ting.
Ellers har det mye å si, hvor mye karbon det er i stålet (det er dette som gjør stålet hardt). Når en har lagd et knivblad, grovsliper man det, og herder det etterpå. Da får stålet en veldig fin krystallstruktur, og blir utrolig hardt, for hardt! Da må man anløpe bladet, d.v.s. å varme opp bladet 200-300 grader C, alt etter som hvor mye karbon og annet det er i stålet. Da blir dette stålet akkurat passe varmt. Og hvis du varmer opp stålet inne i eller knivbladet mere enn denne annløpingstemperaturen senere, må man herde og annløpe bladet på nytt, ellers er det ødelagt ved at det blir for mykt.

Ellers er rustfritt stål ikke bra, det er nesten umulig å slipe rustfritt stål skikkelig skarpt.

For å teste stålet i et knivblad, kan du finne en tørr vedkabbe av gran med en skikkelig solid tørrkvist. Først sliper du kniven, så du kan barbere deg med den, deretter spikker du i kvisten i vedkabben, lag for lag, og hvert lag er godt under 1 mm, helt til den er borte. Hvis du fortsatt kan barbere deg med det området på kniveggen du spikket bort kvisten med, da har du et virkelig bra knivblad med godt stål!
Sitat av woff Vis innlegg
Hva som gjør en kniv ulovlig? At den står spesifikt i en lovtekst, enkelt og greit!

Våpenlovens § 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
Takk, det var denne jeg var ute etter. I følge denne er ikke kniven som ble omtalt ulovlig

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ellers har jeg sett noen påstår, at den og en kniven har bra stål osv. For det meste sprøyt!
De beste knivbladene er lagd av jern og stål (laminat), og ikke bare en stålbit. Dette gjør så knivbladet tåler større belastninger, og ikke knekker for ingen ting.
Vis hele sitatet...
Jaha...

Det har ikke slått deg at noen (de kalles som regel metallurger) spesialiserer seg på legeringer og klarer å lage bedre knivstål enn jern (!)? Det finnes uendelig mange kombinasjoner av diverse metaller som tilfører knivstålet egenskaper. Stål er forøvrig navnet på en legering.

Steel is an alloy of iron and other elements, including carbon. When carbon is the primary alloying element, its content in the steel is between 0.002% and 2.1% by weight. The following elements are always present in steel: carbon, manganese, phosphorus, sulfur, silicon, and traces of oxygen, nitrogen and aluminum. Alloying elements intentionally added to modify the characteristics of steel include: manganese, nickel, chromium, molybdenum, boron, titanium, vanadium and niobium.
Vis hele sitatet...
Det er nok langt verre enn du tror å lage skikkelig godt stål Jeg er villig til å sette et par hundre på at du ikke klarer å lage en hjemmelaget kniv som kan måle seg med f.eks MAC sitt stål...

For å ta f.eks VG-10 som jeg nevnte i sted:

Carbon:1.0% Chromium:15.0% Molybdenum:1.0% Vanadium:0.2% Cobalt:1.5% Manganese:0.5%

Dette blir herdet til ~HRC 60.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Støtter det Woff sier. Står det i loven, er det ikke noe mer å diskutere!
Det jeg ellers vil si, er at slike kniver og våpen er eller har historie som gangstervåpen. Som er brukt til å true, plage, skade eller drepe folk, og myndighetene har forbydd dem, for å sette en stopper for dette. Til annet bruk er de stort sett noe forbannet dritt uansett!
Det blir nesten som å begynne å skyte på blink med en ranglete tommygun.


Ellers har jeg sett noen påstår, at den og en kniven har bra stål osv. For det meste sprøyt!
De beste knivbladene er lagd av jern og stål (laminat), og ikke bare en stålbit. Dette gjør så knivbladet tåler større belastninger, og ikke knekker for ingen ting.
Ellers har det mye å si, hvor mye karbon det er i stålet (det er dette som gjør stålet hardt). Når en har lagd et knivblad, grovsliper man det, og herder det etterpå. Da får stålet en veldig fin krystallstruktur, og blir utrolig hardt, for hardt! Da må man anløpe bladet, d.v.s. å varme opp bladet 200-300 grader C, alt etter som hvor mye karbon og annet det er i stålet. Da blir dette stålet akkurat passe varmt. Og hvis du varmer opp stålet inne i eller knivbladet mere enn denne annløpingstemperaturen senere, må man herde og annløpe bladet på nytt, ellers er det ødelagt ved at det blir for mykt.

Ellers er rustfritt stål ikke bra, det er nesten umulig å slipe rustfritt stål skikkelig skarpt.

For å teste stålet i et knivblad, kan du finne en tørr vedkabbe av gran med en skikkelig solid tørrkvist. Først sliper du kniven, så du kan barbere deg med den, deretter spikker du i kvisten i vedkabben, lag for lag, og hvert lag er godt under 1 mm, helt til den er borte. Hvis du fortsatt kan barbere deg med det området på kniveggen du spikket bort kvisten med, da har du et virkelig bra knivblad med godt stål!
Vis hele sitatet...
1) Jeg vet utmerket godt at butterflykniver er ulovlige. Den omtalte kniven var en vanlig foldekniv som, hvis man var sterk i tommelen og hadde teknikken, sakte kunne åpnes med én hånd. Denne kniven sier ikke lovverket at er ulovlig, men det hender snuten får noen fikse idéer. Det skjedde med min kamerat.
2) At wangstas liker butterflykniver er ikke en god grunn til å forby dem - de betyr bare at våre kriminelle svært sjelden bruker sine våpen, da (som vi alle er enige om) sliek kniver er ubrukelige til sitt tiltenkte formål. Å forby noe bare fordi det ser skummelt ut eller brukes av utskudd til tant og fjas er ikke et argument for forbud. Det er veldig mye unødvendig og potensielt farlig her i livet som ikke bør forbys. Jeg kom med to eksempler som du ignorerte. Det faller litt i samme gate som forbudet mot håndvåpen med grovere kaliber enn .45: det ble innført fordi A- og B-gjengen hadde så mange slike. Alt er galt med resonnementet - for det første har ikke kriminelle lov til å eie våpen uansett, ås forbudet angpr dem ikke. For det andre bør man være langt mer bekymra for små pistoler man faktisk kan skjule på kropp og avfyre uten å knekke håndleddene. At de er "for kraftige" er også en meningsløs tanke; siden .44 magnum stadig er lov, og denne med fordel kan brukes mot bjørn, så faller "for kraftig" litt bort - en .50 vil ikke drepe deg noe dødere enn en 9mm.
3) Det er veldig gøy å skyte på blink med maskinpistol. Akkurat som det er gøy å skyte på blink med rifle, hagle, pistol, sprettert og armbrøst. Noen av disse tingene er forbudt, andre ikke. Noen forbud gir kanskje mening, andre ikke. Det har forøvrig ingenting med saken å gjøre, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du tar det opp.
4) Tommygun er et utmerket våpen, og i sin tid var det den suverent beste maskinpistolen i verden. Ingen andre kan sammenlignes engang. MP40 var ok. Stengun var ranglete. Det faktum at godt bemidlede ganstere benyttet det beste våpenet man kunne oppdrive på markedet er ikke spesielt sjokkerende; det er ganske logisk. Dersom den amerikanske hæren hadde brukt dine fordommer og ditt resonnement, så ville de ha kvittet seg med et meget hensiktsmessig våpensystem i mellomkrigstiden, noe som neppe ville gjort livet enklere for dem under andre verdenskrig. Slik gikk det heldigvis ikke.

Personlig har jeg ikke noen store problemer med disse forbudene - sprettertene mine sørger jeg for å ikke vise til purken og jeg har ikke noe behov for å eie butterflykniver eller de aller største revolverne man kan skaffe for penger. Men jeg liker ikke at de er tuftet på fordommer og moralisme. Slike lvoer hjelper ingenting, de bidrar bare til at folk mister respekten for lovverket.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Slike lover hjelper ingenting, de bidrar bare til at folk mister respekten for lovverket.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i. Veldig mye i lovverket ødelegger for folks tillit og forståelse!
Jeg er pistolskytter og husker meget godt forbudet for 'grove' kalibre, noe som kom pga at POD / politiet mente at kalibret var for farlig!
(Mens kaliber .460 som er kraftigere er OK..!!)
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e#.UewrxI2nptg
Som du kan lese er vel under 100 slike lommekanoner solgt og jeg tviler sterkt på at noen av bokstavgjengens medlemmer har noen sånne.
De får neppe tillatelse til å kjøpe noe våpen lovlig i Norge heldigvis!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
har lurt på om denne er lovlig å ha på seg i offentligheten

https://www.youtube.com/watch?v=kS7X_1t0Hvw
hvis ingen ser den er det greit
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Det er ikke lov å bære kniv på offentlig sted.
Denne kniven er ikke mer ulovlig enn en tapetkniv i den sammenhengen.
Vis hele sitatet...
En tapetkniv vil være fult lovlig dersom du arbeider med en slik en.
Sitat av Regjeringen
Etter straffeloven 1902 § 352 a kan den som forsettlig eller grovt uaktsomt bærer kniv eller et lignende farlig redskap på offentlig sted, straffes. Bestemmelsen ble vedtatt i 1993, jf. Ot.prp. nr. 79 (1992–93). Bestemmelsen rammer ikke den som bærer kniv mv. i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål.
Vis hele sitatet...
Du kan altså ha en tapetkniv i lommen din uten å bli straffet for det.

Det er nok fult lovlig for deg å eie denne kniven vil jeg tro. Jeg har selv lovlig kjøpt i Norge en stor andel kniver, og har en kolleksjon på omlag 30 forskjellige kniver hjemme. Dette varier i alt fra Rambokniver til kastekniver til fiskekniver til jaktkniver.

EDIT:
Etter norsk rettspraksis er alle kniver, som bruker ei fjør o.l. til å folde seg ut springkniv, og dem er alle ulovlige.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Relevant; 10. juli 2014 kl. 01:19.
Så lenge den ligger på en norsk side og de sender fra norge er det vel bare å kjøpe. Hvis den blir tatt fra deg på noen som helst måte så tar du vel det bare opp med butikken?

Off-topic
Angående hvorfor man vil ha en springkniv skjønner jeg ikke. Hvis målet er drap er det vel bedre med en kniv med godt stål og funksjonalitet som f.eks. en "gut hook". Som regel har springkniver kinastål og er derfor ikke kjekke etil annet en display.
Skal man først ha en ulovlig kniv så kjøper man en "butterfly" da disse er meget morsomme å trikse/leke/skryte med/av (snakker av erfaring)
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Støtter det Woff sier. Står det i loven, er det ikke noe mer å diskutere!
Det jeg ellers vil si, er at slike kniver og våpen er eller har historie som gangstervåpen. Som er brukt til å true, plage, skade eller drepe folk, og myndighetene har forbydd dem, for å sette en stopper for dette. Til annet bruk er de stort sett noe forbannet dritt uansett!
Det blir nesten som å begynne å skyte på blink med en ranglete tommygun.


Ellers har jeg sett noen påstår, at den og en kniven har bra stål osv. For det meste sprøyt!
De beste knivbladene er lagd av jern og stål (laminat), og ikke bare en stålbit. Dette gjør så knivbladet tåler større belastninger, og ikke knekker for ingen ting.
Ellers har det mye å si, hvor mye karbon det er i stålet (det er dette som gjør stålet hardt). Når en har lagd et knivblad, grovsliper man det, og herder det etterpå. Da får stålet en veldig fin krystallstruktur, og blir utrolig hardt, for hardt! Da må man anløpe bladet, d.v.s. å varme opp bladet 200-300 grader C, alt etter som hvor mye karbon og annet det er i stålet. Da blir dette stålet akkurat passe varmt. Og hvis du varmer opp stålet inne i eller knivbladet mere enn denne annløpingstemperaturen senere, må man herde og annløpe bladet på nytt, ellers er det ødelagt ved at det blir for mykt.

Ellers er rustfritt stål ikke bra, det er nesten umulig å slipe rustfritt stål skikkelig skarpt.

For å teste stålet i et knivblad, kan du finne en tørr vedkabbe av gran med en skikkelig solid tørrkvist. Først sliper du kniven, så du kan barbere deg med den, deretter spikker du i kvisten i vedkabben, lag for lag, og hvert lag er godt under 1 mm, helt til den er borte. Hvis du fortsatt kan barbere deg med det området på kniveggen du spikket bort kvisten med, da har du et virkelig bra knivblad med godt stål!
Vis hele sitatet...
Har aldri i mitt liv hatt problemer med rustfritt stål. Får S30V, VG-10, M390 og Elmax så skarpt at jeg kan barbere meg med dem. Og jeg kan gjøre det som du sier med å spikke en tørr vedkabbe for så å fortsette å barbere meg med den. Spesielt med M390 rustfristål, den kniven med det stålet har jeg kjøpt for over ett år siden og den har jeg brukt mye, men aldri slipt og kan fortsatt barbere meg med den.

Hvilket stål det er i kniven har faktisk mye å si, men herdinga er vel det aller viktigste, da en god herding kan gjøre 440C bedre enn S30V med en decent herding.

Noen andre nevnte at spring kniver bare har crappy kinesisk stål, og det er ikke sant. Søk opp Microtech Automatic Knives, da vil du finne kniver med utrolig bra stål. Men de koster unødvendig mye.

On topic:
Har kjøpt spring-assisted kniver flere ganger fra amerikanske sider og har aldri hatt problemer med å få dem inn i Norge. Mener å ha lest ett sted at de er i en gråsone da du manuelt må dytte dem så og så langt opp før springen slår inn og gjør resten av jobben. Mens derimot Spring kniver er det bare å trykke på en knapp så fyker den opp.

Jeg samler på kniver og bruker de mye i hverdagen så har lest meg opp på det meste av knivlover og tolkninger, men man vet aldri 100% sikkert hva de mener og hva feks politiet mener.
Selv har jeg heller aldri hatt problem med "spring-assisted" har selv bestilt to, der en ble åpnet i toll og sluppet rett igjennom.
Sitat av Tankekors Vis innlegg
On topic:
Har kjøpt spring-assisted kniver flere ganger fra amerikanske sider og har aldri hatt problemer med å få dem inn i Norge. Mener å ha lest ett sted at de er i en gråsone da du manuelt må dytte dem så og så langt opp før springen slår inn og gjør resten av jobben. Mens derimot Spring kniver er det bare å trykke på en knapp så fyker den opp.
Jeg samler på kniver og bruker de mye i hverdagen så har lest meg opp på det meste av knivlover og tolkninger, men man vet aldri 100% sikkert hva de mener og hva feks politiet mener.
Vis hele sitatet...
Siden du har lest deg opp på temaet så anbefaler jeg at du enkelt og greit tar med deg knivene dine til lokalt politikammer og sjekker kunnskapen din der! UANSETT så lenge bladet er fjærbelastet så kreves det at du må 'dytte' på et eller annet for å få bladet til å folde / sprette ut og da er kniven ULOVLIG. Hvordan skulle politiet differensiere på hva som kreves for å åpne kniven?
Så enten les deg opp LITT bedre eller sjekk med politiet.

@zlagther: At du (og jeg) har smuglet inn ulovlige kniver til landet betyr jo ikke at de er tillatt? Mulig du faktisk er så dum? Nei, les deg litt bedre opp du. Sjekk enkelt og greit hva jeg siterte fra Våpenlovens § 9 som er det som regulerer dette. Ikke alle som kontrollerer det som sendes i posten like bra heldigvis!
Sist endret av woff; 11. juli 2014 kl. 16:52.
Unlicensed Surgeon
Ser det er mange som har sagt mye her, men selve forbudet mangler:


Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften)
§ 9. Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.
Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.
Vis hele sitatet...
Det er kun fordi du ikke har lest tråden det dafog. Loven (aktuelt utdrag) er sitert av meg tidligere og nevnt i innlegget før ditt..
Sist endret av woff; 11. juli 2014 kl. 17:03.
Sitat av woff Vis innlegg
Siden du har lest deg opp på temaet så anbefaler jeg at du enkelt og greit tar med deg knivene dine til lokalt politikammer og sjekker kunnskapen din der!
Vis hele sitatet...
Det vil isåfall ikke gi deg svar på annet enn hva den lokale sheriffen mener er riktig tolkning av lovverket. I dette konkrete tilfellet mener jeg, som deg, at det er ganske åpenbart at knivene vil bli bnetraktet som ulovlige. Men du ser ikke ut til å ta inn over deg at det ikke bare er lovens bokstav som er relevant; du må også se på rettspraksis. Og når det kommer til politifolk kan endog praksis variere stort fra sted til sted. Dette mener jeg særlig gjelder for våpenloven - akkurat denne får virkelig frem det verste i en del politifolk. Siden du er skytter tar jeg det faktisk for gitt at du enten har fått merke dette på kroppen selv, eller at du kjenner noen som har blitt utsatt for urettferdig og urimelig behandling av politiet. Om ikke annet, så regner jeg med at du husker heldempersaken?
Jeg har erfart endel ganger at politiet er veldig flinke til å tolke alle lover og regler på sin egen måte (som selvsagt er helt i tråd med og ned til minste detalj med hva som står i lovene..). Det som du fort finner ut er at politiet har alltid rett (inntil det motsatte lar seg bevise, gjerne etter dyre langvarige rettsaker eller ved hjelp av presse). Som lovlig våpeneier er det dumt å ikke følge lover og regler og jeg lar meg neppe lures til å bryte disse i frykt for å miste alle mine kjære våpen. (Derfor er jeg også medlem i en organisasjon for våpeneiere..)

Men uansett er det ikke vanskelig å skjønne hva som menes med §9 og springkniv. Det er altså en kniv hvor bladet (ved hjelp av en fjær-mekanisme) springer ut av skaftet eller folder seg ut av skaftet. Politiet vil neppe begynne å diskutere dette med den enkelte men enkelt og greit beslaglegge og anmelde vedkommende, som er måten deres å kommunisere på.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det auto OTF (out the front) kniv du mener? http://en.wikipedia.org/wiki/Sliding...tic_OTF_knives

Er nok dessverre like ulovlig som andre springkniver.. Assistert = Ikke lovlig i Norge (og forøvrig ulovlig selv i visse stater i USA hvor knivene hadde vært lovlig dersom de brukte krutt og ikke fjær)