Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  182 53953
Hoho ! Har sett flere tråder på dette, men de fleste var så utgamle, ikke-dekkende og fulle av rot, at jeg går til det drastiske steg å lage en ny ( :O )

Altså.. på solstudio brun&blid, og på bussen kan man bruke oppladdbare plastkort, henholdsvis m/chip og magnetstripe. Dersom du først går til innkjøp av utstyret, er dette algoritmer som lett kan knekkest ned i klartekst (for så selv å "fylle på" kortene), eller er det eventuelt mulig å fylle på kortet, ta backup av den krypterte fila å copy-paste når du går tom ?
først og frems må du finne ut om dem korta er linka mot database, eller bare selve maskien.
hvis dem er linka til database så glem det.

du kan veldig ofte se på korte hvordan type kort det er, snu på baksiden der magnet stripa er, da står det ofte copyrigth og firma navn eks : HID , hid kort har kun en kode nr, som du ikke kan mode. vil si dem er linka opp motdatabase.
Hei kaster inn et spm til i denne tråden hvis du ikke har noe i mot det

Hvis man ønsker å kopiere/lage et kort som ikke har noen form for simkort/magnetstripe hva gjør man da ? Hvilket utstyr og hva vil det koste.

Tenker på foreks VIP kort som blir brukt på div utesteder.
Sitat av Hellmutt
Hei kaster inn et spm til i denne tråden hvis du ikke har noe i mot det

Hvis man ønsker å kopiere/lage et kort som ikke har noen form for simkort/magnetstripe hva gjør man da ? Hvilket utstyr og hva vil det koste.

Tenker på foreks VIP kort som blir brukt på div utesteder.
Vis hele sitatet...

det finnes flere typer kort , wigan,hid,rfid, og andre, ta bilde av lesern så kan jeg nok si deg hvordan kort dem bruker. hvis det er hid,wigan kan du gå på web siden dems og faktisk bestille nytt kort med samme nr :-) ut gangen bak på alle dem lesern er TTL, men noen har og rs232 som hid har.
Sitat av ranvik
det finnes flere typer kort , wigan,hid,rfid, og andre, ta bilde av lesern så kan jeg nok si deg hvordan kort dem bruker. hvis det er hid,wigan kan du gå på web siden dems og faktisk bestille nytt kort med samme nr :-) ut gangen bak på alle dem lesern er TTL, men noen har og rs232 som hid har.
Vis hele sitatet...

Det er bare kort me bilde ( Design ). Skal ikke kunnes kjøre igjennom noen terminaler eller noe, bare vises til dørvakter.. Easy as that
Kommer et spørsmål til her :P

i Kristiansand, på bussen har vi et kort med Chip
og de er ikke knytta opp mot en database bare maskin..
Hadde disse vært enkle å "fornye" om man hadde hatt utstyr ser på nett at en sånn maskin koster jo ikke mere enn 700 kr.. det hadde vært noe isteden for å betale 345 i mnd:P
Hadde det vore magnetkort kunne du kopiert busskortet visst ikkje det er kopla opp mot ein database. Men eit kort med chip lar seg ikkje kopiere enkelt. Ting og tang som ligg inn på der er kryptert, og pr. d.d. er det ingen kjente måtar å dekryptere det på (det gjeld i alle fall bankkort).
Hva med feks Brun og Blid Solpasset da? Virker bare som at det er en maskin som legger inn litt info på selvekorte der..?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ingen som vet om dette går ann på Kolumbus kort? Busskortene i Rogaland altså.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av LekeFly
Hva med feks Brun og Blid Solpasset da? Virker bare som at det er en maskin som legger inn litt info på selvekorte der..?
Vis hele sitatet...
Lurer også på dette, disse kortene har bare en chip på baksiden.
Tror ikke disse er knyttet opp mot noen database pga dem brukes bare på solstudioene,
de virker sånn att du bare putter dem inn i maskina legger på penger så er det gjort.
Noen måte å få fikset litt på dette ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
anyone ? titegn
Sitat av steffenz
Ingen som vet om dette går ann på Kolumbus kort? Busskortene i Rogaland altså.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer også på dette. Kortet har ingen magnet stripe eller synlig chip (som på visa kort).
På baksiden (nederst til venstre) får vi fullt navn, fødselsdato og KortID.

KortID'en består av 16 siffer delt i 2.
Eks. (mitt kort): 115000601 1394510

Bilde av Kolumbus kort (sammenlignet med Visa kort).

Fant ikke bilde av terminalen vi registrer kortet på når vi går på bussen, men det funker i prinsippet slik at vi bare holder kortet forran leseren, så er det et lite display som vil vise hvor mange dager det er igjen på kortet. Funker helt fint gjennom lommeboka osv.
Er interisert i informasjon om korleis en kan kopiere "Brun og Blid" kort.

Eg veit for ett faktum att automatane ikkje er kobla til noken form for DB og att korta blir fylt på av dei som driver kvart studio.

altså.

1: kan noken dumpe ett bilde av kortet
2: er det noken som veit kass kort det er?
3: er det noken som har gode forslag til korleis en fyller/kopierer dei?

om det er noken som veit kva dei driver med så kan eg sponse midler for innkjøp av eventuelt utstyr som trengs for arbeidet/projektet.

send en mail
http://img260.imageshack.us/img260/2218/1111111111gj9.th.jpg

http://img254.imageshack.us/img254/4796/222222222vp1.th.jpg

Hvis noen vet om noen måter og fylle på disse via kortleser, eller vet om det går, så er det bare å gi beskjed :P

Kortet blir fyllt på via kortautomat på solstudioet. Den er ikke koblet mot noen database.
Du slenger i kortet i automaten, fyrer på penger, og godtar beløpet.
Sist endret av pr0tec; 9. september 2008 kl. 21:36.
Vil tro dem ikke er så vanskelig å knekke av noen som har peiling på det

Kunne gjerne sjekka selv, men jeg bruker cash på automaten
bestill en phoenix programmer eller noe så lager du image av den og ser om du kan gjøre noe.
som sagt koster programmerere 7-800 kr.
Fåes billig her (gamle keycard.no)

Infinity Smartmouse Progr kr 120,00
Infinity Funprogrammerer kr 110,00
Infinity USB vanlig kr 289,00
Infinity USB Phoenix kr 110,00
er det noken som kan bekrefte hvilket kort det er så eg kan få kjøpt inn en kortleser som faktisk fungerer og att det vil fungere å lage ett "image" av data?
Sitat av PepsiCo
Fåes billig her (gamle keycard.no)

Infinity Smartmouse Progr kr 120,00
Infinity Funprogrammerer kr 110,00
Infinity USB vanlig kr 289,00
Infinity USB Phoenix kr 110,00
Vis hele sitatet...
kommer inn på dreambox sine sider.... rett link?
Ser ut til å være fjernet nå
Sitat av PepsiCo
Ser ut til å være fjernet nå
Vis hele sitatet...

http://213.225.120.20/InVisionAs/

værre var det ikke
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har driver/program til norsk tipping sin kortleser, som kan brukes til og lese av brun og blid kort ol?

Sitat av pr0tec
Noen som har driver/program til norsk tipping sin kortleser, som kan brukes til og lese av brun og blid kort ol?
Vis hele sitatet...
evnt klone kort.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har nå skaffet meg Universal ISO 7816 Smart Card Writer / Reader. Noen som har linker til programvare for å lage image fil av solkortet, eller evt. kopiere opp flere.
følgte det ikke med driver/programvare?
Nei, for jeg fikk den av en venn og han hadde mistet programvaren.
HerCurleS: mulig noen av disse linkene kan hjelpe?
- http://www.citi.umich.edu/projects/s...rd/sc7816.html
- http://www.fileheap.com/software/iso_7816.html

Det er hvertfall programvare. Om du trenger drivere i tillegg til dette også, til ditt kort, aner jeg ikke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Norsk Tippings offisielle drivere ligger på http://www.buypass.no/Privat/Kundeservice/Nedlasting
Produsenten for kortleserne Omnikey, har downloads her: http://omnikey.com/index.php?id=downloads

Husk å velge rett leser, 2020, 3021, 3121. Modellnummeret finner du på undersiden (kan være skrevet 3x21 - da spiller x ingen rolle for driveren du velger).
Sitat av pr0tec Vis innlegg
Noen som har driver/program til norsk tipping sin kortleser, som kan brukes til og lese av brun og blid kort ol?
evnt klone kort.
Vis hele sitatet...
Det går ikke ann å klone kortene med NTs kortleser, du må ha en kortbrenner.
Ingen som har fått til?
Kan noen bekrefte at en av disse fungerer til å lese/endre solkort?

Er jo ikke så dyrt, verd å prøve.

Hvor vanskelig er det forsåvidt å få det til når du først har funnet en cardreader/writer som fungerer? Har visse datakunskaper, men aldri drevet med dette før..
virker som alle redigere kort-trådene dør uten svar, noen som finner ut av noe spennende?
hehe..tydeligvis ikke..virker som ingen gidder å investere..

skal vurdere å kjøpe inn ved neste lønning..men er litt kjedelig når en ikke aaaner om det funker, og ikke minst vanskelighetsgraden..
Denne kan vel gjøre samme nytte hvis det ikke er chip, men plastkort.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17230

Noen som skal bestille?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av LazySunday Vis innlegg
hehe..tydeligvis ikke..virker som ingen gidder å investere..

skal vurdere å kjøpe inn ved neste lønning..men er litt kjedelig når en ikke aaaner om det funker, og ikke minst vanskelighetsgraden..
Vis hele sitatet...
får vel komme med en litt oppklaring her, siden du sier det finnes litte info om ting. dem fleste kort leser driter i hva dem leser, eneste du MÅ se opp for er at det er 3 spors(track) leser.
ja funker med sånn billig usb leser, dem er i praksis bare en usb til comport. når software er installert kommer den opp som en comport i windows. starta så bare HyperTerminal eller putty og kort speed 9600 . da vil alt som står på kort havne på skjermen din. flester kort leser har og software for og besteme om info skal komme ut som ascii eller hex ( jeg foretreker hex så ikke noe data blir borte)

eks på visa kort er alle 3 tracks i bruke, der står alt som står på ut siden av korte i ascii(normal text) det står og en del exstra info på track2 og track3, noen visa kort på track3 så står det persjonlinge info.

er det statoil kort er bare track1 i bruk. og der står det kun det trøkte nr i front på korte og litt data til 6bytes.

på eks adgangskort til bygg og sånt er det track nr 2 som er i bruk.
der er det ofte bare ascii tall rett frem normalt er det 10 til 18 tall+ crc på slutten.

ja det funker helt greit med skriver og skrive tilbake på korta, men husk skal du endre på korte så er det veldig lett og fucke opp crc så når kort blir lest får du crc feil. og ja det er bare og scane inn og kopier visa kort/alt annet med magnetstripe. du kan og omprogramere alle typer kort som er magnetstripe, samme hva som står der.
stort NB ved og skrive på brukte kort , er og ikke kjøpe billig skrive med svakt skriver magnet, da får du bare crc med enn gang du bruker korte.
Sist endret av ranvik; 19. november 2008 kl. 22:17.
Her i Namsos har vi såkalte "t:kort". magnetkort, som vi holder ved en maskin i bussen, og så piper den. da kan man gå å sette seg.
Slike kort lades opp ved at man tar en tur ned til bussterminalen, betaler 300,- og så holder de kortet over en kortleser/skriver

Noen som vet om hvilken kortskriver jeg kan bruke for å selv fylle det på?
Og evt. om det i hele tatt er mulig?

-Dark
2bilder av "t:kortet"
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17728
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17891

se forøvrig http://www.dealextreme.com/products.dx/category.307 for mere utstyr

Sitat av DarkHaxer Vis innlegg
2bilder av "t:kortet"
Vis hele sitatet...
Det er et rfid kort, enten så vil infoen (saldoen) på kortet oppdateres ved hjelp av datamaskinen, eller så bruker man kortet bare for å identifisere kunden ovenfor kundedatabasen på pcen/systemet og oppdatere "saldoen" din i systemet. Siste alternativ er mest sannsynlig, og da er det ingenting du får gjort!

Men et du kan gjøre, er å bruke en slik rfid copier som linket til over her, bygge den inn i en bok el. så swipe jakkelomma til en du vet har et kort hvor saldoen er oppdatert i databasen. Du kan så skrive hans identitet på ditt kort, eller på et blankt et.
Sist endret av wanna-b; 19. november 2008 kl. 23:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er et rfid kort, enten så vil infoen (saldoen) på kortet oppdateres ved hjelp av datamaskinen, eller så bruker man kortet bare for å identifisere kunden ovenfor kundedatabasen på pcen/systemet og oppdatere "saldoen" din i systemet. Siste alternativ er mest sannsynlig, og da er det ingenting du får gjort!
Vis hele sitatet...
Når man skal "fylle på" kortet igjen, så tar jo de på stasjonen kortet, og legger den i en slags maskin, som er koblet opp mot en pc. Da må jo nesten informasjonen ligge på selve kortet?

Takk forresten
Sist endret av DarkHaxer; 19. november 2008 kl. 23:21.
edit, jeg linket ikke til rfid copier, men magnetstripe relevante produkter. rfid copier finner du her http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17230 125KHz
og tomme kort finner du her http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17278 125KHz
og her http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17277 125KHz

og her http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17806 (Annen leser-frekvens, 13.56MHz!)
og her http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17805 13.56MHz

Flere andre rfid lesere og skrivere her, men det er jo desktop versjoner. Men disse kan du bruke for å lagre databaser ol. på pcen, swipe flere kort om dagen, legge over på pc, skrive ut flere forskjellige kopier osv
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.rfid
Det er ikke sikkert at de fyller på kortet, men legger inn i databasen at "kortet med IDen som ligger på leseren nå fungerer fem ganger til".
Sitat av DarkHaxer Vis innlegg
Når man skal "fylle på" kortet igjen, så tar jo de på stasjonen kortet, og legger den i en slags maskin, som er koblet opp mot en pc. Da må jo nesten informasjonen ligge på selve kortet?

Takk forresten
Vis hele sitatet...
Nei, brikken kan inneholde ditt kundenummer, og ingenting annet. Så datamaskinen leser dette nummeret, du betaler og damen bak kassen huker av i programmet (knyttet til databsen) at du har betalt. Nå vet automatene på bussen at du har betalt når du swiper kortet ditt, fordi den matcher kundenummeret fra kortet ditt mot databasen. Dermed funker systemet uten å skrive eller slette noe fra selve brikken. Du kan ikke se forskjell umiddelbart på om den maskinen bak skranken leser eller skriver til kortet, da de operasjonene ser klin like ut for det blotte menneskeøyet :P

Men, det vil jo være et problem for en buss som alltid er på farten å holde vedlikeholde en ofte oppdatert database, med mindre den oppdateres ved endestasjon, eller har noe slags internett over gprs lignende. Så muligheten for at informasjonen på selve brikken endres er der!



edit:
Sitat av Frenor Vis innlegg
Det er ikke sikkert at de fyller på kortet, men legger inn i databasen at "kortet med IDen som ligger på leseren nå fungerer fem ganger til".
Vis hele sitatet...
Exactly, du kom før meg!
Sist endret av wanna-b; 19. november 2008 kl. 23:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for gode svar! =)
Kan få en jeg kjenner (jobber på Steinkjær skysstasjon) til å skjekke saken nærmere
Tror ikke jeg skal koste på en 1000lapp på en kortskriver hvis det ikke er mulig å skrive til kortene...
Skal poste så snart jeg vet noe mer.
Klart du kan skrive til kortene, men det du antakelig gjør hvis du skriver noe på dem er å endre eller slette kunde-IDen din så kortet blir ubrukelig. Men det var kanskje ikke det du mente med "ikke er mulig å skrive til kortene", heller at det ikke har noe for seg?

Skriveren koster 577,- kroner og frakten er gratis.

Det du kan begynne med er i hvertfall å kjøpe en av de billige kortleserne, så kan du se hva kortet ditt inneholder, før og etter oppdatert saldo. Det vil gi deg en pekepinn på hvordan systemet fungerer.

(Muligheten til å kopiere andres kort er der fortsatt, uansett om det er kortene eller databasen som endres)
Sitat av steffenz Vis innlegg
Ingen som vet om dette går ann på Kolumbus kort? Busskortene i Rogaland altså.
Vis hele sitatet...
Slik det fungerte da jeg kjørte buss så blir informasjonen sendt direkte inn på en database via gps.
Under opplæringen fikk vi utdelt kort vi kune øve oss opp i systemet på lesere som ikke var koblet opp i nettverket.
Lurte selvfølgelig med meg noen av disse kortene som vi hadde programert på maskina og prøvde de i bussen, men da funket de ikke.
Om du får tak i kortleser så kan du kopiere kort ja, men du kan ikke legge inn mer kr enn det som det allerede er eller endre det på noen måte før kør kortet blir "ugyldigt"
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva med ski-heiskort??? Type tryvann eller no?? Hvis det ligger informasjon på koret om hvilken dag den er gyldig og sånt, så hadde dette vært genialt å kunne kopiere og modifisere!
Sette på koret mitt, på baksiden står det:

Dagskort Voksen
25.01.09 NOK 275.00
8/32605 - 25.01.09/10:40
WTP- 80040F1A-94A-B15
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Hva med ski-heiskort??? Type tryvann eller no?? Hvis det ligger informasjon på koret om hvilken dag den er gyldig og sånt, så hadde dette vært genialt å kunne kopiere og modifisere!
Sette på koret mitt, på baksiden står det:

Dagskort Voksen
25.01.09 NOK 275.00
8/32605 - 25.01.09/10:40
WTP- 80040F1A-94A-B15
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis ligger det bare en verdi på kortet som sjekkes opp mot en database når du drar kortet, og så hentes informasjon om gyldighet derfra. Hadde kostet mye tid og ressurser å skrive nytt kort for hver gang et nytt kort skal deles ut.
Sist endret av Snillorg; 5. mars 2009 kl. 12:11.
Det fleste av nymotens kort kobles opp mot database, da det er lett å montere/sette opp, og en slipper at folk skal prøve å snike..
Sist endret av Lanjelin; 5. mars 2009 kl. 12:24.
I følge DealExtreme benytter bankkort seg av stripe 1, 2 og 3 for å lagre informasjon. Av sikkerhetsmessige årsaker kan man kun skrive til nummer 2. Men meg bekjent er dette annerledes i Norge hvor bankkort-delen ligger på nummer 2, mens andre funksjoner på de to andre, eller noe i den duren.. Noen som faktisk har litt håndfast informasjon på dette?

Tenker å bestille en kortskriver fra DE, men litt kjedelig hvis jeg ikke kan kopiere bankkortet mitt en gang..

Ser forresten at de selger to forskjellige kortskrivere som skriver henholdsvis til spor 1 og 2 samt 2 og 3.. Går det ann å kombinere disse for å skrive til alle tre sporene? Det sto at disse kunne slette det gjennstående sporet når kortet ble skrevet.. Hvis dette faktisk skjer hver gang er det jo ikke noe håp..
Sist endret av Cryptography; 7. mars 2009 kl. 12:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Brun & Blid bruker simkort, ikke smartkort (så vidt jeg kan se). Chipen er identiske med simkort, likner ikke på smartchip, og kortet gjenkjennes heller ikke som smartkort i en smartkortleser.
En slik slik, og et program som dette (hvis det holder hva det lover), kunne vært interessant å teste. Jeg regner med de nødvendige dataene ikke er lagret åpent på kortet.

Klart, en kontakt som het "cash", med et nummer som tilsvarte summen på kortet hadde jo vært genialt. For alle andre enn brun&blid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hold oss oppdatert bigm0uth