Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5011
hentet fra ITavisen

Ifølge kilder i Apple har selskapet utviklet en versjon av OS X som går på vanlige PC-er. De skal til og med ha Jaguar gående på en PC i Cupertino.

Ryktene ble offentliggjort på nettstedet eweek.com allerede fredag i forrige uke. Seinere har det ballet på seg, så å si.
Stadig fler - blant dem The Register og Extremetech.com, har brakt samme historien.

Prosjekt Marklar
I følge meldingene har Apple jobbet jevnt og trutt med et prosjekt kalt «Marklar» (oppkalt etter romvesener som forekommer i serien «South Park») siden utviklingen av deres siste operativsystem OS X gikk inn i avslutningsfasen mot slutten av 1990-tallet.

Eweeks kilder hevder at mer enn ett dusin utviklere har vært beskjeftiget med prosjektet, og at de «offisielle» OS X-utviklerne regelmessig blir bedt om å modifisere kode som kan gi problemer på x86-plattformen (IBM PC-ens prosessorarkitektur).

Ingen kommentar
Det sies til og med at Apple allerede kjører en komplett utgave av OS X Jaguar (siste utgave av Apples operativsystem) på en PC i hovedkvarteret i Cupertino i California.

Apple er ikke kjent for å gi ved dørene når journalister spør, så Apple-sjefen Steve Jobs & co nekter å kommentere noe som helst.

Intel i Mac?
Samtidig går det et annet rykte i Silicon-dalen: Apple vil om kort tid bruke Intel eller AMD-prosessorer i sine maskineer. Dette blir ikke avvist av sjefen sjøl, som tvert i mot har ssagt at Apple med OS X står fri til å velge andre prosessorleverandører enn Motorola og IBM.
Vis hele sitatet...
neat
hva er så "neat" med det da?
Better than thou.
At vi som ikke har råd til Mac kan kjøre OSX også. Leste om dette for et par dager siden. Rykter fra høyt hold sier forøvrig at AMD skal bli den nye leverandøren av CPU'er til Apple.
Akkurat som at Apple vil la deg kjøre OSX på din vanlige PC.
Du trenger nok en Mac, x86 eller ikke.
Sist endret av blogo; 3. september 2002 kl. 17:21.
Better than thou.
x86 er x86.
Hvorfor skal ikke Apple kunne la deg kjøre OS X på en x86-plattform? De ville mest sannsynlig kunne kapre store markedsandeler fra Microsoft, og de vil kunne få mer penger til å forbedre den tradisjonelle MAC'en, slik at mange fortsatt ville velge det.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!! Digg2k dah, Har hatt lyst på OsX det ser jo drit sweet ut, men who can afford a mac?? Hadde vært digg det ja. leste denne nyheten selv og jeg ble i bedre humør jah
Opprinnelig postet av Xtrax
Hvorfor skal ikke Apple kunne la deg kjøre OS X på en x86-plattform? De ville mest sannsynlig kunne kapre store markedsandeler fra Microsoft, og de vil kunne få mer penger til å forbedre den tradisjonelle MAC'en, slik at mange fortsatt ville velge det.
Vis hele sitatet...
Dem stoppet jo andre produsenter å lage kloner for 4 år siden, at dem går over til x86 betyr ikke at dem lar folk lage kloner igjen. Dem kan like så greit la andre lage kloner nå hvis de vil ta over større markedsandeler.
Opprinnelig postet av eple-


Dem stoppet jo andre produsenter å lage kloner for 4 år siden, at dem går over til x86 betyr ikke at dem lar folk lage kloner igjen. Dem kan like så greit la andre lage kloner nå hvis de vil ta over større markedsandeler.
Vis hele sitatet...
hæ? de lager jo selvfølgelig sin egen versjon som skal kjøre på x86! hvorfor gi det bort til andre? de kommer jo til å håve inn penger her! vi snakker tross alt om OS`et som win XP prøvde så godt det kunne å herme etter, bare at det ser ut som en skoda i forhold til en volkswagen!
eple- nå tror jeg du skal tie stille om ting du ikke har snev av peiling om.

Hellers:
Jippi *laste ned*
Jeg har 999% mer peiling enn deg på dette, det er bare det at alle andre her på nff har en annen vinkling på ting enn meg.

Jeg kan godt lage et enkelt oppsett på hva jeg mente i forrige post.
jeg sier bare yes! hadde faen vært kanonkult med OS X på pc ass
håper amd vinner på å støtte apple
Jeg tviler på at MAC'en blir en x86-klone. Hvis AMD blir å lage CPU'er for dem, så er det nok CPU'er som ikke er x86-kompatible.
Og OS X kommer til å bli en porta versjon for x86-plattformen.
Jeg kan ihvertfall ikke tenke meg til at de gjør det på noen annen måte.

Og eple-: Jeg har ikke skjønnt bæret ut av hva du ville fram til i de postene dine.
Xtrax og TipeX: Tror nokk eple har litt mer peiling en det dere tror. Jeg hørte om dette før jeg dro på ferie, og det jeg hørte var at Mac kom kanskje til og ha x86 prosessorer i Mac'ene sine i framtiden.. Det betyr IKKE at det er PC'er (tror det var noen fra apple som utalte seg om det og sa at OS'et kom ikke til og kjøre på vanlige PC'er)..

Så blah...

Scha
Jeg har bare basert det jeg har skrevet på det som stod i den første posten, og hva JEG tror menes med det.

Når det gjelder eple- så skrev jeg det jeg skrev fordi jeg slet med å finne ut hva han ville fram til.

Legger også til at jeg har null peiling på MAC
Sist endret av Xtrax; 4. september 2002 kl. 12:47.
Xtrax: okay... Sorry 'bout that.. Det var egentlig mest ment mot TipeX siden han plutselig angrep eple, når det er han selv som ikke har peilig.

Scha
OS X på pc'n sweeet ;D

Kanskje får pc'n endelig et mer stabilt å sikkert os.
gleder meg vilt, mildt sagt, hvis det skjer
Opprinnelig postet av eple-
Jeg kan godt lage et enkelt oppsett på hva jeg mente i forrige post.
Vis hele sitatet...
Gjør det da ,tror ikke det er mange som klarer å følge med deg i svingene ! ( inkludert meg ) For alt jeg vet så har du peiling ,men før du forklarer deg litt bedre så virker det som du ikke har peil.
dette virker jo ganske spennende. er alltid klar for et nytt OS jeg.