Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1055
Heisann! Jeg lurte på om noen vet om en måte jeg kan få "skjært" av en bit av metallet inne i kabinettet mitt? Grunnen til dette er enkelt og greit for å få plass til mitt nye Radeon HD 5970 skjermkort.

Kabinettet mitt er av typen ATX, altså det er stort, men problemet er at skjermkortet er veldig langt og kommer inne i "harddisk" lokket, samtidig som hovedkort bunnen er langt nede, dermed er det den ene centimeteren som gjør at jeg ikke får dyttet skjermkortet ned i PCI-e porten.

Har noen tips til hvordan jeg kan få skjært av metall platen? Eventuelt andre måter jeg kan ordne dette på?

Takker for svar!
Hadde samme problemet med mitt gamle 5870 kort, der løste jeg det ved å bytte til annen kjøler da original-kjøleren gjorde kortet 1-2 cm lengre. Uoriginal kjøler vil også dempe viftestøy betraktelig ift original.

Skal du absolutt kutte i kabinettet så sjekk at du ikke fjerner noe støtte for resten av HD-plassene. Enkleste, om metallet er tynt nok er jo å bruke metall-saks. Ellers må du ut med alt og bruke vinkelkutter eller lignende.
Trådstarter
Sitat av aphex Vis innlegg
Hadde samme problemet med mitt gamle 5870 kort, der løste jeg det ved å bytte til annen kjøler da original-kjøleren gjorde kortet 1-2 cm lengre. Uoriginal kjøler vil også dempe viftestøy betraktelig ift original.

Skal du absolutt kutte i kabinettet så sjekk at du ikke fjerner noe støtte for resten av HD-plassene. Enkleste, om metallet er tynt nok er jo å bruke metall-saks. Ellers må du ut med alt og bruke vinkelkutter eller lignende.
Vis hele sitatet...
Å skifte kjøler er ikke så aktuelt for min del, det er mer det siste du sier jeg tenker å gjøre. Hvor kan jeg få kjøpt metall saks ?
Hva med å bruke en dremel ?
Trådstarter
Sitat av thundercat Vis innlegg
Hva med å bruke en dremel ?
Vis hele sitatet...
Det er litt for dyrt og ikke verdt det til en 5 minutters jobb..
Vel.. ett lite sagblad(til metall) eller en stålsaks ? er litt vanskelig å vite hva som går ann å bruke i dette tilfellet

Dremelen er jo ett verktøy som du vil ha til mange andre jobber, men enig at det er litt dyrt til kun dette prosjektet ja..
Finnes jo "billig-dremel" på clas og da. Har en slik liggende selv. Ikke fantastisk, men duger til enkel mekking. Kosta vel 300kr ellerno, men du burde ha kutteskive med diamant for å kutte metall.
Sist endret av Person_navn; 8. juni 2016 kl. 16:17.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Å skifte kjøler er ikke så aktuelt for min del, det er mer det siste du sier jeg tenker å gjøre. Hvor kan jeg få kjøpt metall saks ?
Vis hele sitatet...

Biltema f.eks. Vil tro at de fleste bygg butikker har slikt også.