Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 11104
Sitat av Jinsei no deshi Vis innlegg
Vennligst gi meg en ordentlig forklaring på hvordan de har svekket denne personen. Ingen vet navnet eller stillingen, men du må bare fortsette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så mange som jobber på Oslo Plaza da.. Tror nok alle nå vet hvem dette er når media forteller det på denne måten.

Dem kunne like godt skrevet navnet på personen.. er jo av "allmenn interesse" som noen påstår her.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Det er ikke så mange som jobber på Oslo Plaza da.. Tror nok alle nå vet hvem dette er når media forteller det på denne måten.

Dem kunne like godt skrevet navnet på personen.. er jo av "allmenn interesse" som noen påstår her.
Vis hele sitatet...
Du kjenner de feste som jobber på Oslo Plaza? Hvorfor sa du ikke det med en gang? Du vet sikkert hvem det er da?
Jinsei: Det står flere steder her i tråden. Det er mange som har skrevet det til deg, men du har bare hoppet over det og kommet med samme svar hver gang. Bare gjentatt deg selv. Du gir ingen begrunnelse for hva du mener.

Om politiet stopper deg i å røyke hasj eller gjøre noe annet ulovlig, gir deg en straff og blir ferdig med saken. Skal da media ringe arbeidsplassen din å spørre hva dem synes om saken og hvor deres standpunkt er? Og etter det, gå ut i en landsdekkende avis å nevne arbeidsplassen sitt varemerke direkte i din straffesak? Hva tror du skjer med deg som arbeidsgiver hos den arbeidsplassen da?
Arbeidsgiver har overhodet ingenting med denne saken og gjøre.


Du sier at denne saken er av så stor allmenn interesse at det rettferdiggjør den informasjonen, men i realiteten er det en fillesak. Mener du at all informasjon for lovbrudd skal bli såpass offentliggjort?

Informasjonen som har blitt utgitt her gjør at mange mennesker gjenkjenner hvem det er. Du gjør ikke det, jeg gjør ikke det, men mange personer som er i tilknytting til personen og firma klarer og finne ut av det.
Sist endret av strikkball; 16. februar 2014 kl. 02:38.
Hadde det vært en såkalt hasjliga som på sett og vis brukte Plaza som et ledd i distribusjon eller produksjon ville det vært relevant og nevne arbeidsted, men slik jeg ser det har ikke mannens jobb noen tilknytting til lovbruddet og dermed fremstår det som totalt unødvendig å nevne det. Det kan nesten tolkes som at journalisten har en personlig agenda mot denne mannen evt mot cannabis.
Jeg må si jeg er helt enig med Jinsei.
Vedkommende har begått en kriminell handling, han hadde en lederstilling i et hotell i Oslo alle nordmenn har hørt om - hvorfor han var så dum at han virkelig drev å dyrket narkotika på fritiden kan jeg virkelig ikke forstå.
Uansett hvorvidt dere er enige om loven om hasj eller ei så er det fortsatt kriminelt og ulovlig. Ikke glem det. Det er ikke dagbladet/journalisten som har "ødelagt" livet/karrieren hans. Denne situasjonen har han kommet i på egenhånd og han ble tatt for det.
Sitat av strikkball Vis innlegg
Jinsei: Det står flere steder her i tråden. Det er mange som har skrevet det til deg, men du har bare hoppet over det og kommet med samme svar hver gang. Bare gjentatt deg selv. Du gir ingen begrunnelse for hva du mener.
Vis hele sitatet...
Har forklart meg og begrunnet svarene mine flere ganger. Les hele tråden så står det der.

Sitat av strikkball Vis innlegg
Om politiet stopper deg i å røyke hasj eller gjøre noe annet ulovlig, gir deg en straff og blir ferdig med saken. Skal da media ringe arbeidsplassen din å spørre hva dem synes om saken og hvor deres standpunkt er?
Vis hele sitatet...
Ja, det er jobben deres så jeg vil tro det.


Sitat av strikkball Vis innlegg
Og etter det, gå ut i en landsdekkende avis å nevne arbeidsplassen sitt varemerke direkte i din straffesak? Hva tror du skjer med deg som arbeidsgiver hos den arbeidsplassen da? Arbeidsgiver har overhodet ingenting med denne saken og gjøre.
Vis hele sitatet...
Hva vil skje med arbeidsgiveren da?

Du sier at denne saken er av så stor allmenn interesse at det rettferdiggjør den informasjonen, men i realiteten er det en fillesak. Mener du at all informasjon for lovbrudd skal bli såpass offentliggjort?[/quote]
Du mener det er en fillesak. Det er din mening. Om folk vil røyke hasj så skal ikke kjefte på de, men 40 planter er en bevisst kriminell handling. I tillegg så er han tidligere dømt for lignende forhold med mere. Dette har jeg ikke noe imot at media opplyser meg om.

Sitat av strikkball Vis innlegg
Informasjonen som har blitt utgitt her gjør at mange mennesker gjenkjenner hvem det er. Du gjør ikke det, jeg gjør ikke det, men mange personer som er i tilknytting til personen og firma klarer og finne ut av det.
Vis hele sitatet...
AT han er mann og har en ledende stilling hos Oslo Plaza? Dette er ikke sensitiv informasjon. Det må være lov å nevne såppass.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av bashfoo Vis innlegg
At media skriver hva som helst sensasjonell overskrift for å få flere klikk kan da umulig sjokkere folk i 2014?
Vis hele sitatet...
Du skriver som at dette gjelder all media. Du leser neppe Aftenposten, Morgenbladet, NRK eller The Guardian. For og si det sånn så er Dagbladet Norges svar på The Sun.
Sitat av Appelsinhud Vis innlegg
Er dette god presseetikk? "Ansatt på Oslo Plaza tatt for cannabisplantasje." Hva pokker har det med saken å gjøre at fyren er ansatt på Oslo Plaza?
Vis hele sitatet...
Han er ikke bare ansatt, men har en ledende stilling.
Det jeg liker med denne saken er 3 av de 4 godt synlige "Les også"-sakene som heter:

-"På tide med en human ruspolitikk
Vi har allerede nok kunnskap til å åpne for legalisering av cannabis."

-"Det eneste som hjelper er marihuana
Tenk at jeg endelig har funnet en medisin som hjelper meg, også får jeg ikke lov til å bruke den."

-"Legalizing it...(?)
Cannabis legaliseres i mange land. Blir dette virkeligheten også i Norge?"

Den siste handler om Miley Cyrus og Justin Biebers cannabisbruk, den saken kan umulig være positiv for oss som ønsker en legalisering.

Det jeg ikke liker er at journalisten drar arbeidsplassen inn i dette, ser virkelig ingen grunn til det.
Sist endret av KultNick; 16. februar 2014 kl. 15:39.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
La oss si det er fullstendig moralsk bak mål da. Helt vanvittig usmakelig. Hvilken forskjell vil det gjøre? Ingen lover blir brutt. Så lenge avisen selger, så kommer det til å fortsette. For å stanse det må vel nesten en lov vedtas, som forbyr denne typen oppslag, men jeg har vanskelig for å se hvordan det lar seg gjøre, både i teori og i praksis.

Jeg regner med at i en sak som dette så har folk stort sett gjort seg opp en mening på forhånd. Enten er det greit, eller så er det ikke greit. Det skal litt til før man endrer mening i en så simpel, men prinsipiell sak. Ergo krever det mye innsats i form av innlegg for å vinne frem i en slik diskusjon. Og er det verdt den innsatsen? Når man vet at det eneste man vinner er å -kanskje- omvende en person, noe som forøvrig er helt uvesentlig for selve saken.

Sammenligningen til politikk blir også ganske drøy. Her er det ikke snakk om å velge et knippe mennesker som skal styre landet etter eget forgodtbefinnende i fire år til neste valg. Her er det snakk om kontinuerlig, direkte demokrati. Hver time, hver dag, velger tusenvis av nordmenn å klikke på lenker, og dermed forme pressen direkte. Sak for sak.

Så lenge det drar mange lesere, og de holder seg innenfor de etiske rammene sine med god margin, så kommer de til å fortsette med det. Det er langt unna noe lovbrudd, i alle fall, så med mindre denne diskusjonen tar en drastisk endring og tvinger fram noen revolusjonære lover, så kommer fint lite til å endre seg ved å ta diskusjonen.

Og da, sett innsatsen opp mot potensiell gevinst, er det da noen vits i å diskutere sånn?

I så fall - fint, fortsett. Men bruk da gjerne et par sekunder ekstra for å argumentere for hvorfor, så jeg kan forstå hvordan du tenker.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om lovbrudd, men brudd på presseetikk.

Det i seg selv er mer enn nok grunnlag for å reagere og diskutere. Formålet med etikk- og presseskikk er nettopp å slå ned på de tingene som ikke er greit, samtidig som det ikke er direkte ulovlig. Følger en argumentet ditt om at etikkbrudd kun er interessant dersom det impliserer lovbrudd er jo hele etikk-aspektet overflødig.

At en person henges ut og identifiseres for nære og kjente, og ikke minst arbeidsgiver informeres om et lovbrudd - alt på initiativ fra journalisten - det er hva jeg kaller LANGT over streken.
Sist endret av Tøffetom; 16. februar 2014 kl. 19:17.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Han er ikke bare ansatt, men har en ledende stilling.
Vis hele sitatet...
Jeg føler du sier dette som det skulle vært av noen betydning? Det er vell rivende likegyldig om han har en ledende stilling eller ikke på ett forbanna hotell? Etter min mening kunne det kanskje vært relevant om vi snakket om en politimester eller en lege, men her snakker vi altså bare om en helt vanlig jobb, jeg finner det ikke relevant på noen som helst måte.
Er desverre fortsatt en del folk som ikke skjønner hvordan normale oppegående mennesker kan ha et forhold til ulovlig rus.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av wintip Vis innlegg
Er desverre fortsatt en del folk som ikke skjønner hvordan normale oppegående mennesker kan ha et forhold til ulovlig rus.
Vis hele sitatet...
Hva har det med noe som helst å gjøre i denne tråden? Hadde vel ikke vært noen avisartikkel å diskutere om det var lovlig. Denne tråden handler om hvor mye egentlig aviser burde si om folk som blir tatt i lovbrudd (sånn omtrent), ikke "hvordan oppegående mennesker kan ha ett forhold til ulovlig rus".
Åpebart fordi det er derfor nyheten eksisterer? Hadde det vært en arbeidsledig boms hadde det ikke vært noen artikkel.
Sist endret av wintip; 17. februar 2014 kl. 08:05.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Dagbladet ønsker lesere. Dette går på bekostning av relevans og kvalitet. Ofte skriver de til og med titler som ikke stemmer bare for at folk skal lese saken.
Vis hele sitatet...
Næmmen. Dette høres jo helt ut som VG
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Næmmen. Dette høres jo helt ut som VG
Vis hele sitatet...
Tro meg, Dagbladet er verre.