Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4824
Innhold:
  1. Laptop
  2. Mini-PCIe til PCIe adapter
  3. Skjermkort som tar 60W fra PCIe alene
  4. Batteri

Ifølge beskrivelsen til Mini-PCIe til PCIe adapteret kan man benytte 12v DC med opptil 150W.

Skjermkortet tar som sagt bare 60W, så jeg vil anta at jeg trenger et batteri på 12v med 5 Amp output?

Betyr det at jeg kan koble et motorsykkelbatteri som dette direkte på PCIe-adapteret, og det vil funke i minst 1 time?

Biltema - MC-BATTERI SMF 12V 5AH


Btw. om dere lurer på hvorfor i svarte jeg vil kjøre en oculus på batteri, sjekk ut denne videoen: Lightsaber Gameplay DK2 Un-tethered


Dersom noen har tips til bedre skjermkort for x1 med Pcie 2.0 er dere hjertlig velkommen til å dele!

På forhånd takk.
Vet ikke helt om jeg forsto helt hvordan du skal gjøre dette.

Skal du koble til et eksternt skjermkort til en bærbar PC? Og det eksterne skjermkortet skal få strøm fra et eksternt batteri? Isåfall regner jeg med at 0v på batteriet bør kobles sammen med 0v på pc, for å unngå potensialforskjeller.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Vet ikke helt om jeg forsto helt hvordan du skal gjøre dette.

Skal du koble til et eksternt skjermkort til en bærbar PC? Og det eksterne skjermkortet skal få strøm fra et eksternt batteri? Isåfall regner jeg med at 0v på batteriet bør kobles sammen med 0v på pc, for å unngå potensialforskjeller.
Vis hele sitatet...
nop, laptoppen kjører på batteriet som fulgte med.

Det er GTX 750ti skjermkortet som trenger et batteri for å kjøre.

Jeg kan ikke bruke siste versjon av oculus runtime lengre, siden den ikke støtter mobile skjermkort (860m som sitter i laptoppen) så da må jeg bruke et eksternt skjermkort.

Ca. sånn (paintskills >9000)

Sist endret av Turbolego; 29. februar 2016 kl. 14:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
[EDIT:]

Jeg fant jeg fant...

DIY Backpack VR System
For det praktiske sin del ville jeg heller sett på annet enn biltema batteri, noe som er mer effektivt i lettere pakke, som f.eks. LiPo som brukes i RC verdnen. Du har jo 3 cellers LiPo som gir 11.1V(i praksis leverer den ca 11.6 - 12.6V). Du trenger jo ikke gå for de med høyest kapasitet til utlading, men her har du et eksempel.

Om du balanserer og lader batteriene sammen kan du ha flere paralell-koblet. Et slikt jeg linket til gir deg jo 1 time ca. Men ville sett på ebay e.l. for bedre pris, så kan du jo vurdere selv. Finnes også mer effektive batteri hos biltema, men så klart går prisen opp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Blybatteri er et fornuftig valg, de er enkle å lade og vedlikeholde.

Du kan få et gammelt bilbatteri hos din lokale bilopphugger for 200kr i bra stand, dvs. de har testet startstrømmen på det.

Et blybatteri kan du enkelt lade over tid selv med en konstant spenning på 13.7V. (elektronisk lader)

Hvis ikke lader du det opp med en gammeldags lader til spenningen viser 14.4V, så kobler du det fra og spenningen synker til ca. 12.6V.

Et bilbatteri har f.eks. 12V 60Ah tilgjengelig, men du bør ikke lade det helt ut så du har i praksis 12V 30Ah kapasitet.

Hvis du lader det helt ut og lar spenningen synke under ca. 12V vil det bli ødelagt... Skal ligge på 12.6V når det lagres.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Blybatteri er et fornuftig valg, de er enkle å lade og vedlikeholde.
Vis hele sitatet...
Til gjengjeld har dei svært dårlig energitetthet, både per kilo og per liter. Lithium-batteri slår dei med firegangen...
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Du kan få et gammelt bilbatteri hos din lokale bilopphugger for 200kr i bra stand, dvs. de har testet startstrømmen på det.
Vis hele sitatet...
Kor godt batteriet er til å levere stor straum er jo uinteressant når du skal drive elektronikk over tid. Da er jo det interessante kor stor energimengde det kan levere over tid. Det er ofte to gjensidig utelukkande faktorer i batteri.

Einaste ulempa med lithium her er at dei vil vere pittelitt dyrare i innkjøp, og at du ikkje får laderen på biltema. Utover det vil dei vere eit langt betre val.

Du må uansett ha spenningsregulator mellom batteriet og skjermkortet.
Du vil komme bort i mange forskjellige problemer med denne ideen.
  • Skjermkortet kan trekke opp til 68W i følge produsentens spesifikasjoner.
  • Spenningsstabilisatorer og annen elektronikk vil også trekke strøm.
  • Spenningen på batteriet vil bli påvirket av strømtrekket.
  • Spenningen på batteriet synker etter som den tømmes.

Du vil måtte ha en spenningsstabilisator som må kunne levere værtfall ~100W, men 10A@12V (120W) er rimelig standardisert størrelse på strømforsyninger. Du vil også måtte ha en meget effektiv spenningsstabilisator siden du skal drifte det på små batterier, så buck converter eller buck-boost converter er et gode alternativer. Har du batteri som leverer mer enn 12V så holder en buck converter, har du batteri som leverer under 12V, så må du ha en buck-boost converter.

Skal du drifte det i minimum 1 time, så trenger du 9.17Ah+ batteri (Med en spenningsstabilisator effektivitet på 90%). Blybatterier har som mange allerede påpekt en meget lav energitetthet, litium der i mot er veien å gå. Men litium batterier trenger en del elektronikk får å være trygg, du trenger blant annet elektronikk som hindrer overlading av cellene, du trenger også noe som kutter strømmen hvis cellespenningen synker for lavt. I tillegg er det fordel med strømkontroll som hindrer den i å lade seg ut fortere enn hva batteriene tåler. Men der i mot er det meget trivielt å lage sine egne litium batteripakker.