Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4185
I dag på Aftenposten.no kan man lese at Oslo kommune skal sende 23 representanter til Sotsji for å slikke ræva til IOC medlemmene for å vise at Oslo vil ha OL. Det koster jo naturlig nok noen kroner som skattebetalerne skal betale, og til dette oppdraget har de fått ifølge OL-direktør Elo Grimsby et "nøkternt" budsjett på 6. millioner kroner.

Kjapt regnet blir dette nesten 261,000 kroner per pers. Riktignok skal noe av dette brukes på mat og drikke til IOC delegasjonen:

Prisen inkluderer reise, opphold, deltagelse i «observer-programmet» og Norway House. Huset er et samarbeidsprosjekt mellom Idrettsforbundet, Oslo-OL og Lillehammer (som skal arrangere ungdoms-OL i 2016). Herfra vil kommunens representanter drive sitt påvirkningsarbeid.
Vis hele sitatet...
Men dette virker for meg bare idiotisk. Skjønner at byrådet i Oslo vil ha OL og at den lukkede avstemningen var bensin på fakkellen men er det virkelig nødvendig å sende 23 stykker? Det er totalt 139 medlemmer av IOC, men om alle de skal til Sotsji vet jeg ikke ettersom at artikkelen beskriver de som "toppene".

Hva mener dere? Er det rett at vi (Oslo kommune), skal bruke millioner av kroner på disse omdiskuterte lekene allerede før de har søkt om de? Penger som kunne blitt brukt på mer matnyttige ting i hovedstaden?
Nevner til slutt at jeg ikke er mot Oslo 2022, men jeg er mot hvordan de har gjort det så langt i prosessen.
Pampene i idrettseliten lever i en boble hvor deres verden er noe av det (om ikke det) viktigste i samfunnet, en slik linje er jo særdeles forenelig med kapitalistene i byrådets interesser - og dermed får hele paraden ture av gårde! Det er jo tragisk, men slik blir det når sirkus trumfer brød.
Ja, dessverre. Men jeg personlig finner det litt morsomt at vi tydeligvis må bruke så mange penger, personer og tid på å slikke ræv når Norge er en av de få nasjonene som faktisk har penger nok til å betale for den jævla lekestua til IOC som Fabian Stang og Co mener er livsviktig for Oslo (uten å inkludere resten av landet).
Hvordan kan det koste 6 millioner å sende 23 stykker til Sochi?

Her er linken: http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-br...l#.UvTOa9xdVJE
Alt for mange som er mer interessert i å klippe snorer enn vedlikehold ol i Oslo. Hadde forøvrig vært gøy om et stort firma hadde gjort det samme. Da hadde korrupsjonsanklagene kommet fort. Men det er kanskje vedtatt og godtatt idrettstopper skal være korrupte?
Er det noe som tilsier at de vil tjene mer enn de bruker på å ha OL? Mener å ha fått med meg at OL er et stort tapsprosjekt, men er vel ikke så farlig når det er skattebetalerne som betaler.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Er det noe som tilsier at de vil tjene mer enn de bruker på å ha OL? Mener å ha fått med meg at OL er et stort tapsprosjekt, men er vel ikke så farlig når det er skattebetalerne som betaler.
Vis hele sitatet...
De fleste OL-budsjett sprekker så til de grader. I snitt koster OL 3 ganger mer enn først planlagt: http://www.nrk.no/sport/_-alle-ol-bu...ker-1.11196740

http://www.na24.no/m/?articleId=3672918
Denne analysen tilsier at Norge som nasjon på sikt vil tjene på å arrangere OL.

Men nei, så lenge skattebetalerne betaler så er det ikke så nøye. Og ja, hele greia virker korrupt til de grader. Hadde dette vært i det private bedriftsmatkedet så hadde nok konkurransetilsynet og andre blandet seg inn. Men OL har jo blitt mer selvskryt og brukes mer til å vise frem hvor mye penger man har ved å overgå det forrige OL gang på gang.

Jeg har forøvrig lest et sted at IOC krever at et flertall av folket skal si "ja" til et OL før de kan tildele OL til det aktuelle landet. Dette kunne jo selvfølgelig vært enkelt løst ved å ha en folkeavstemning som inkluderer hele landet og ikke bare Oslo. Men ved å gjøre det slik det er gjort kan man smiske med politikerne som sitter hvor? Ja, i Oslo selvfølgelig. Og siden de er folkevalgte snakker de tydeligvis for oss alle sammen og da er det ikke nødvendig med noen folkeavstemning selv om alle vet at det er ganske stor motstand mot OL utenfor Oslo.
Sitat av Anoman Vis innlegg
De fleste OL-budsjett sprekker så til de grader. I snitt koster OL 3 ganger mer enn først planlagt: http://www.nrk.no/sport/_-alle-ol-bu...ker-1.11196740

http://www.na24.no/m/?articleId=3672918
Denne analysen tilsier at Norge som nasjon på sikt vil tjene på å arrangere OL.

Men nei, så lenge skattebetalerne betaler så er det ikke så nøye. Og ja, hele greia virker korrupt til de grader. Hadde dette vært i det private bedriftsmatkedet så hadde nok konkurransetilsynet og andre blandet seg inn. Men OL har jo blitt mer selvskryt og brukes mer til å vise frem hvor mye penger man har ved å overgå det forrige OL gang på gang.

Jeg har forøvrig lest et sted at IOC krever at et flertall av folket skal si "ja" til et OL før de kan tildele OL til det aktuelle landet. Dette kunne jo selvfølgelig vært enkelt løst ved å ha en folkeavstemning som inkluderer hele landet og ikke bare Oslo. Men ved å gjøre det slik det er gjort kan man smiske med politikerne som sitter hvor? Ja, i Oslo selvfølgelig. Og siden de er folkevalgte snakker de tydeligvis for oss alle sammen og da er det ikke nødvendig med noen folkeavstemning selv om alle vet at det er ganske stor motstand mot OL utenfor Oslo.
Vis hele sitatet...
Folk i resten av landet gir vel faen i oschlo, så vet hva utfallet av en folkeavstemming hadde blitt
Blir nesten kvalm av tanken på at Norge har lyst å arrangere OL. Vi hadde jo OL i 94, det må holde.
Tenk at de i det hele tatt vurderer å kaste bort så mye penger som kunne ha blitt brukt til noe mye mer nytting..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Tenk at de i det hele tatt vurderer å kaste bort så mye penger som kunne ha blitt brukt til noe mye mer nytting..
Vis hele sitatet...
Tja. med tanke på at statsbudsjettet er på omlag tusen milliarder, så tilsvarer 30 milliarder at ein person med 500k i året bruker 15000,- på underholdning i to uker. Eg synst ikkje det er så himla grov pengebruk at det gjer noko.

Ja, det er mykje pengar, men vi er rike, og har råd til det utan å ofre noko.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja. med tanke på at statsbudsjettet er på omlag tusen milliarder, så tilsvarer 30 milliarder at ein person med 500k i året bruker 15000,- på underholdning i to uker. Eg synst ikkje det er så himla grov pengebruk at det gjer noko.

Ja, det er mykje pengar, men vi er rike, og har råd til det utan å ofre noko.
Vis hele sitatet...
Vi har råd til det så lenge det foregår i Oslo, mener du vell? For såvidt jeg husker var det vell pengebruken som var stopperen for at Tromsø kunne søke som OL-by.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Vi har råd til det så lenge det foregår i Oslo, mener du vell? For såvidt jeg husker var det vell pengebruken som var stopperen for at Tromsø kunne søke som OL-by.
Vis hele sitatet...
Det blir gjort en vurdering av pris og blant annet, konkurransen fra andre byer. For 2022 trekker by etter by seg later det til.

For ordens skyld, for dere som mener at pengene "bør brukes på annet", idrett for eksempel. Regjeringen kommer selvsagt ikke til å dedikere et "OL-budsjett" på kun barneidrett eller noe annet. Enten går det til OL, eller så brukes de ikke til noe annet spesielt.

OL er en unik mulighet til å tvinge frem infrastruktur-oppgraderinger med mer, og derfor er jeg for

PS: På samme tid før OL i 94 var det flere som var imot et OL. Kombinert med at Oslo stemte ja til OL, så tror jeg det blir i Oslo 2022!

(Får håpe det blir bestemt snart, så vi kan se fremover, og mot OL)
Sitat av Ueland Vis innlegg
Det blir gjort en vurdering av pris og blant annet, konkurransen fra andre byer. For 2022 trekker by etter by seg later det til.

For ordens skyld, for dere som mener at pengene "bør brukes på annet", idrett for eksempel. Regjeringen kommer selvsagt ikke til å dedikere et "OL-budsjett" på kun barneidrett eller noe annet. Enten går det til OL, eller så brukes de ikke til noe annet spesielt.

OL er en unik mulighet til å tvinge frem infrastruktur-oppgraderinger med mer, og derfor er jeg for

PS: På samme tid før OL i 94 var det flere som var imot et OL. Kombinert med at Oslo stemte ja til OL, så tror jeg det blir i Oslo 2022!

(Får håpe det blir bestemt snart, så vi kan se fremover, og mot OL)
Vis hele sitatet...
Ja, det blir gjort en vurdering på blandt annet pris. Men i media var det prisen som var hovedsaken til at Tromsø ikke kunne søke. Prislappen på Tromsø-OL var rundt 30 mrd kroner.

Samtidig kan man lese at et Oslo OL vil koste rundt 35 mrd kroner, hvorav 10 mrd kroner er tenkt å være private investorer.

Når forskning samtidig viser at prisen på et faktisk OL i snitt er 3 ganger mer enn det som opprinnelig er tenkt. Ser man på OL som foregår nå kunne NRK melde i februar at Russland har brukt 5 ganger så mye penger som tenkt på OL. Det høres ærlig talt helt idiotisk dyrt ut at man skal måtte bruke 30+ mrd kroner for å "ta seg råd til" å invistere i annlegg og infrastruktur i landet (en liten del av landet).
Sist endret av Anoman; 7. februar 2014 kl. 20:17.
det er 6 millioner dem kunne brukt på fattige i Oslo istedefor..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja. med tanke på at statsbudsjettet er på omlag tusen milliarder, så tilsvarer 30 milliarder at ein person med 500k i året bruker 15000,- på underholdning i to uker. Eg synst ikkje det er så himla grov pengebruk at det gjer noko.

Ja, det er mykje pengar, men vi er rike, og har råd til det utan å ofre noko.
Vis hele sitatet...
Lønn og utdanning til lærere og sykepersonell feks. (Disse 30 milliardene du snakker så pent om) Mange årsverk det der.
Det bør for lengst ha gått opp for de fleste at FIFA og IOC tar bestikkelser uten like når de sender ut mesterskaper til diktator etter diktator.

Når det er sagt - så er jeg mer overrasket over at man klager over 6 millioner i Norge, men ikke lager tråder om at land med stor andel fattige som Kina og Russland svir av hundrevis av milliarder på mesterskaper. En er vel seg selv nærmeste, antar jeg.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det bør for lengst ha gått opp for de fleste at FIFA og IOC tar bestikkelser uten like når de sender ut mesterskaper til diktator etter diktator.

Når det er sagt - så er jeg mer overrasket over at man klager over 6 millioner i Norge, men ikke lager tråder om at land med stor andel fattige som Kina og Russland svir av hundrevis av milliarder på mesterskaper. En er vel seg selv nærmeste, antar jeg.
Vis hele sitatet...
Nå har vell ikke "mannen i gata" i Norge så stor innvirkning på hvordan russerne velger å bruke pengene sine, heller ikke Kina for den del. Så selv om jeg er enig er det først og fremst vårt eget land vi har en viss innflytelse over og det blir vell derfor litt meningsløst å diskutere Russlands sløseri.

"Det er grusomt at Russland velger å bruke XX milliarder på OL når så og så mange lider."
"Ja, det er grusomt."
Vis hele sitatet...
End of discussion. Her på berget kan man derimot faktisk prøve i det minste å få ja-siden til å innse at vi burde bruke pengene på noe annet enn å putte de ned kjeften på toppledere i idretten som allerede får så det monner.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Nå har vell ikke "mannen i gata" i Norge så stor innvirkning på hvordan russerne velger å bruke pengene sine, heller ikke Kina for den del. Så selv om jeg er enig er det først og fremst vårt eget land vi har en viss innflytelse over og det blir vell derfor litt meningsløst å diskutere Russlands sløseri.
Vis hele sitatet...
Ja, du har nok rett - medmenneskelighet stopper ved landegrenser, man kan jo tross alt ikke gjøre noe som helst for å utøve press på nasjoner for at de skal gjennomføre endringer. Oh wait.

Sitat av Anoman Vis innlegg
End of discussion. Her på berget kan man derimot faktisk prøve i det minste å få ja-siden til å innse at vi burde bruke pengene på noe annet enn å putte de ned kjeften på toppledere i idretten som allerede får så det monner.
Vis hele sitatet...
Joda, men nå har man jo kommet frem til at Norge på sikt vil tjene på å ha et OL, og når vi snakker profitt på slikt, så er det på mer enn de 6 millionene man bruker for å få det. Vil du ha diktatorelskende organisasjoner til å arrangere i Norge, så må du bruke penger, det er jo det de er ute etter.

På en annen side så kan man heller prøve å få gjennomført et mer edruelig OL om det skulle komme til Norge. Det er tross alt en del av den norske identiteten å være tilbakeholden og ydmyk, kanskje vi kunne gått inn for å reformere OL fra et obskønt pengejag til å heller handle om de opprinnelige verdiene? Det er lov å tenke litt lenger enn morgendagen, på flere måter.
Det er desidert verdt det. Verdien av idretts og handels-promoteringen Norge vil få av et OL kommer fort til å ta igjen budsjettet. Telenor ble store blant annet pga. OL i Lillehammer. Man kommer ikke til å sette av pengene man skule ha brukt på OL til noe annet hvis det ikke blir noe av. Det vil bli fordelt utover budsjettet uten betydelig merkbar effekt. Oslo trenger et løft i idretten, blant annet en ishockey-stadion. De vil også bygge ut infrastruktur og skape vekst i områdene rundt OL-byen. Verdiskapning på sitt beste. Ja til OL!
Sitat av Heisenberg1 Vis innlegg
Det er desidert verdt det. Verdien av idretts og handels-promoteringen Norge vil få av et OL kommer fort til å ta igjen budsjettet. Telenor ble store blant annet pga. OL i Lillehammer. Man kommer ikke til å sette av pengene man skule ha brukt på OL til noe annet hvis det ikke blir noe av. Det vil bli fordelt utover budsjettet uten betydelig merkbar effekt. Oslo trenger et løft i idretten, blant annet en ishockey-stadion. De vil også bygge ut infrastruktur og skape vekst i områdene rundt OL-byen. Verdiskapning på sitt beste. Ja til OL!
Vis hele sitatet...
Verden spreller som en vill propell
Vi håper den stilner med Vinter-OL

Vi håper den stilner, og himmelen blir blå
Nasjonen med Marked, det håper vi på!
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 10. februar 2014 kl. 13:38.
Sitat av Heisenberg1 Vis innlegg
Det er desidert verdt det. Verdien av idretts og handels-promoteringen Norge vil få av et OL kommer fort til å ta igjen budsjettet. Telenor ble store blant annet pga. OL i Lillehammer. Man kommer ikke til å sette av pengene man skule ha brukt på OL til noe annet hvis det ikke blir noe av. Det vil bli fordelt utover budsjettet uten betydelig merkbar effekt. Oslo trenger et løft i idretten, blant annet en ishockey-stadion. De vil også bygge ut infrastruktur og skape vekst i områdene rundt OL-byen. Verdiskapning på sitt beste. Ja til OL!
Vis hele sitatet...
[[Citation needed]]

Jeg syntes at et OL i Norge hadde gjort seg, men har vondt for å se for meg hvor mye penger man tjener på det. Et godt eksempel, som det også er forsket en del på er Super Bowl[1], som man ikke akkurat kan påstå ikke er et kommersielt arrangement. Konsensus er at man tjener enten marginalt lite eller at arrangementet går i null. I overkant av 30 milliarder som det har vært snakk om til Norge er ikke en ubetydelig sum, selvsagt vil den ha en merkbar effekt på budsjettene.

[1] http://www.sportsonearth.com/article/66544296/