Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 8904
Hei!

Jeg har planer om å prøve å gjenvinne gull fra gamle PC- deler. Jeg har fått tak i ganske mange gulldekte komponenter, så nå er planen å prøve å få tak i gullet ved hjelp av litt triksing med kjemikalier.

For å få tak i gullet, trenger jeg natriumhypokloritt(NaClO). Jeg har kontakt med en utenlandsk selger, så jeg har mulighet til å få tak i det der, men frakten blir ganske dyr i forhold til den faktiske varen jeg prøver å skaffe. Derfor lurer jeg på om noen der ute vet om noen innenfor landets grenser(gjerne en fysisk butikk) som selger natriumhypokloritt til privatpersoner.

Jeg trenger >7% løsning uten masse andre tilsetninger, så vanlig klorin er no- go til mitt formål.

PS: målet med dette prosjektet er ikke å tjene penger. Jeg har lyst til å prøve dette fordi jeg er nysgjerrig, og liker å teste ut kjemiske reaksjoner

Tuppnus
http://hjellekjemi.no/N_Article_27.aspx

Hvilken konsentrasjon de har vet jeg ikke, men skulle den være for høy går jo det an å fikse
Sist endret av legalize_it; 31. oktober 2013 kl. 15:56.
her har du noe, brukte dette mye når jeg hadde sommerjobb som poolboy.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Tuppnus Vis innlegg
Jeg trenger >7% løsning uten masse andre tilsetninger, så vanlig klorin er no- go til mitt formål.
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra? Jeg tror 5%-løsningen du får i handelen burde gjøre susen. Biltema sin er meget billig og uten tilsetninger og annet griseri. Husk at hypoklorittløsninger må oppbevares kjølig og brukes så fort som mulig. Om mulig, sjekk produksjonsdatoen på flaska.
Trådstarter
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvor har du det fra? Jeg tror 5%-løsningen du får i handelen burde gjøre susen. Biltema sin er meget billig og uten tilsetninger og annet griseri. Husk at hypoklorittløsninger må oppbevares kjølig og brukes så fort som mulig. Om mulig, sjekk produksjonsdatoen på flaska.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk ideen til å prøve dette da jeg snakket med en venn som har gjort det før. Jeg fikk en kopi av fremgangsmåten han hadde brukt, og der sto det at 7-10% NaClO var optimalt. Men etter å ha søkt meg litt rundt virker det som om det funker fint med lavere konsentrasjoner også, så da blir det nok en tur til den lokale morobutikken i morgen(prøver med litt først, slik at jeg ikke ødelegger alt hvis ting går dårlig).

Takk for alle forslag!
Biltema Klorrent koster 11.90 m.o nesten gratis.

I HMS bladet sto det ingenting om mengden av de forskjellig
stoffene men fant følgende

7732-18-5 Water AQUA
7681-52-9 Sodium hypochlorite SODIUM HYPOCHLORITE
1310-73-2 Sodium hydroxide SODIUM HYDROXIDE
5329-14-6 Modified phosphonic acid, neutralised

Biltema har mye av interesse til en billig penge.
http://www.pib.no/mainx.aspx?Ctrls/N...l&stateid=2438

Fra HMS blad

Innholder:

7681-52-9 231-668-3 < 5% Sodium hypochlorit C, N R31, R34, R50
10213-79-3 229-912-9 < 5% Sodium Metasilicate C R34, R37

Resten er mest sannsynlig vann. Virker noe renere enn biltema sin
versjon.

Lik REMA sin versjon, mest sannsynlig samme produsent.

Jeg synes REMA hadde bedre varedeklarasjon.
Det sto klart og tydelig at en ikke skulle blande dette med
syre og ammoniakk holdige rengjøring produkter.
Kontakt med aluminium, kobber og sølv skulle ungås.

Tuppnus ??

Har du gjort noen forsøk ?
Sist endret av gurgle65; 3. november 2013 kl. 10:14. Grunn: Rette skrive feil
Sitat av gurgle65 Vis innlegg

Tuppnus ??

Har du gjort noen forsøk ?
Vis hele sitatet...
Ikke enda.

Jeg spurte i den lokale Biltema- butikken på fredag, men de hadde selvsagt ikke mer igjen. Planen er å dra til Sandvika til uka, håper de har det der.

Ellers har jeg brukt helga på sølv. Jeg hadde noen gamle skjeer av 92,5% sølv(de var bøyde og stygge, ikke noe særlig å ta vare på) så jeg måtte jo prøve å gjøre det litt renere Jeg løste dem opp i HNO3, filtrerte, og puttet en liten bunt kobbertråd oppi. Det begynte å felles ut sølv med en gang, som jeg skylte i destillert vann, og smeltet til små klumper. Jeg vet ikke den nøyaktige sølvkonsentrasjonen i klumpene, men jeg regner med at den er ett sted mellom 96 og 99 %. Et morsomt lite prosjekt som kan anbefales til alle som kan håndtere sterke syrer og smeltet metall!
Kanner med fire liter koster lite hos Europris, HMS bladet indikerer samme
innhold. Du burde kunne bruke dette

Tok en kikk I HMS bladet for klor versjonen fra rimi/ica
Virker veldig likt, tipper det er samme produsent som tapper
I forskjellig embalasje.