Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vært snill å vurder å slå på annonsevisning, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2485
Registrer deg for å skrive svar Trådrulett
ballestank's Avatar
jan. 2010
525  128
Hei!

Bygger en veranda på hytta og skal lage ei trapp med vinkel. Har bare tommestokk og blyant her og under middels matematisk kunnskap.

Linje c og d er trappevanger. Og a og b er ramma til verandaen. Jeg vil at trappevangene skal møtes kant i kant på tuppen som på tegninga så jeg får lagt terrasseborda i riktig vinkel mot hverandre imot innerhjørnet. Da trenger jeg å vite nøyaktige mål ifra innerhjørnet og ut så jeg vet at vinkelen blir riktig på trappevangene når jeg setter de mot hverandre.

Noen som kan hjelpe meg å finne ut disse målene? Hadde satt veldig stor pris på det. Ligger tråden under feil tema så beklager jeg det.

http://bildr.no/view/YUtTQncw

des. 2012
953  271
Skjønte ikke så mye av beskrivelsen men tegninga var fin.

Med CAD får jeg den til å bli fullt definert med 31.1cm på A og B som må være like.

Får å regne ut ville jeg tenkt en symmetrilinje og brukt trigonometri på en trekant men det kan andre gjøre.
mai 2016
Vinkelsummen i en firkant er 360°. Slik finner du den spisse vinkelen til å være 45°.

Så kan du dele firkanten på langs til to like rettvinklede trekanter med vinklene 135/2= 67,5° , 45/2 = 22,5°, og 90°.

Rettvinklete trekanter bruker du triginometri på. Tangens til vinkelen = den motstående kateten/den hosliggende kateten. Dvs at tan (67,5)=75/x. Løs for x.

Du kan bruke en kalkulator med trigonometrisk funskjon eller en tabell du sikkert kan google.

PS: Har ikke regnet gjennom, så håper noen retter hvis jeg har rotet her...
des. 2012
953  271
Sitat av entropi Vis innlegg
PS: Har ikke regnet gjennom, så håper noen retter hvis jeg har rotet her...
Vis hele sitatet...
Riktig det.

x= 75/tan(67,5) =31.1
mai 2016
Sitat av Yalla Vis innlegg
Riktig det.

x= 75/tan(67,5) =31.1
Vis hele sitatet...
Det var bra!
ballestank's Avatar
jan. 2010
525  128
Tusen takk for gode svar! Det gikk tilogmed i praksis!
Registrer deg for å skrive svar
Moderer