Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  311 110934
Registrer deg for å skrive svar Trådrulett
aug. 2007
117  12
Jeg har et spørsmål ang Amanita Muscaria for selvmedisinering av insomnia, etter hva jeg har forstått er det ene virkestoffet i fluesopp Muscimol en potent spesifikk agonist til GABA-A reseptorer. (personer som lider av primær insomni har i studier vist seg å ha mellom 30-40% mindre mengder GABA nivåer i hjernen enn de som sover godt/normalt)

Det danske legefirmaet Lundbeck utviklet også en sovemedisin som het Gaboxadol med det aktive virkestoffet Muscimol som viste seg å forlenge dyp søvn stadiet i pasienter.

I studiene jeg har lest ble det administrert 15mg gaboxadol, spørsmålet jeg vil ha svar på er vel egentlig, hvor mye fluesopp vil være ideelt for behandling av insomnia?

jeg har tørket fluesopp (kapslet i 0,5 kapsler), men mengde muscimol varierer antagelig i stor grad fra sopp til sopp, men har noen en liten anelse om sånn ca nivåer av muscimol pr gram fluesopp? eller/og har noen erfaring med dette? Mvh Pawsan
[protus]'s Avatar
mars 2005
257  17
Jeg må si at jeg ikke blir så klok av å lese om fluesopp noen steder omtrent.
Vi har altså ikke egentlig å gjøre med psykedelika eller hallusinogener ?
Klassifiseringen av virkestoff(et?) er uklar, har hørt både stimulant og delirant.

Men som psykonaut lurer jeg på hvordan sinns- og bevissthetstilstand man får av å prøve dette ? Klassisk psykedelika er interessant langs to akser vil jeg si: innsikt i en selv og mystiske opplevelser.
Var her på freak noen for litt siden som fortalte om sære drømmer i dagene etterpå, ellers er det kanskje ikke så mye å hente ?
▼ over en uke senere ... ▼
Jmplv's Avatar
juli 2016
10  2
Skjer med sen sesong?
slappegodt's Avatar
juni 2016
392  110
Sitat av Jmplv Vis innlegg
Skjer med sen sesong?
Vis hele sitatet...
Er ganske så lite fluesopp her på Vestlandet nå, de pleier jo å vokse overalt på denne tiden..
▼ noen uker senere ... ▼
Jmplv's Avatar
juli 2016
10  2
Sensommer og tidlig vinter, så nesten ut som sesongen ble hoppet over her i år
en god del snø har vært liggende her godt over en uke, og det er meldt plussgrader framover nå.
Håper de popper opp når snøen smelter
▼ mange måneder senere ... ▼
sep. 2009
4  1
Vill anbefalle alle å se denne documentaren her https://www.youtube.com/watch?v=4nDzEK8dCAM
▼ noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Snakkende Rån
Har atter en gang hatt en fin opplevelse med rød fluesopp. Lav dose med én liten sopp tørket i ovn og etterpå trukket i vann. Opplevelsen var både stimulerende og avslappende, med en intens indre ro i tre-fire timer.

.
Utifra det jeg ser, vil det å koke fluesoppen i en løsning med pH på 2,7 (sitronsaft, appelsinjuice?) i ca. 130 minutter gi en ganske komplett dekarboksylering av ibotensyre (oppkvikkende, nevrotoksisk) til muscimol (bedøvende, mindre farlig?). Myten om at det holder å tørke den i ovn har jeg fått avkreftet bl.a her, da kun 30% konverteres på denne måten. Det nevnes også noe om melkesyrebakterier i linken.

Er det noen kjemihoder her som kan fortelle meg om dette er plausibelt, eller farlig?
okt. 2015
1
Jeg spør av ren nysgjerrighet og føre-var-holdning til hjernekjemi; kan det være lurt å styre unna mat som inneholder natriumglutamat (MSG) samme dag som man inntar fluesopp? Eller blir dette å strekke det litt langt? Jeg kan ikke nok om glutamat og dets virkningsmekanismer i hjernen...

Og: Kan ibutensyrerester fra sopp som ikke har blitt tørket godt nok skape varige mén (nerveskader?) eller er de kjipere sidene kun midlertidige under rusen?

Har mikrodosert fluesopp fra tid til annen og synes det funker bra som en slags booster i kalde og mørke vintermåneder
aug. 2017
3
Liten rapport for en som er ny på fluesopp, og psykedelika generelt da jeg ikke finner flein..

Spist fluesopp 2 ganger rå nå, veldig mye mindre effekt når den er rå og du blir veldig kvalm, og må kanskje spy. Samme hvor mye du spiser nesten tror jeg.

Har hatt en runde i dag på tørkede, ca 9-10 gram. Må si st jeg er veldig fornøyd etter dagens runde. Tar lang tid før den slår skikkelig inn, kanskje opptil 2 timer, men varer veldig lenge, mange timer er du på høyden. Jeg vil beskrive dosen i dag som utrolig deilig, som å være brisen/full på 5-6 halvlitere, men uten ubehag i magen eller spinnende hode når du lukke øyna. Er litt som å sveve rundt og man blir litt klumsete, men man er helt klar i hodet. Jeg gleder meg til å prøve ett lite knepp opp, men ikke mye.

Tørket fungerer da altså bedre og gjør deg mindre kvalm. Kommer du over kvalmen den første halvtimen er resten kos. Kan forresten nevne at det ser ut til (har kun to erfaringer på dette) at rusen avtar hvis man drikker alkohol. Vil man komme fortere ned ser det ut som om alkoholen hjelper for min del. Kan være placebo også.

Men, rød fluesopp som jeg trodde man døde av; kommer til å plukke den hvert år fremover- artig følelse og en genial sopp!
sep. 2015
20  2
Hei! Er fluesopp fortsatt lovlig i Norge, og kan man bestille de over nettet uten problem?
This is bat country!
juli 2015
213  105
Sitat av Kawngle Vis innlegg
Hei! Er fluesopp fortsatt lovlig i Norge, og kan man bestille de over nettet uten problem?
Vis hele sitatet...
Fluesopp finner du overalt i Norge, kjære. Ja, det er lovlig (korrekt meg noen her om jeg tar feil).
[protus]'s Avatar
mars 2005
257  17
UK har kriminalisert denne sopp for ikke så lenge siden.

Kan forbudet kopieres her på berget ? Tviler på at det vil skje. En av grunnene er vel fluesoppens (og muskattnøttens for den saks skyld) dårlige egnethet til rus sammenlignet med f.eks. flein.

Med dårlig egnethet så er det vel mer grunnet faktumet at konsum er ubehagelig enn at russen er særlig ille ? Muskatt har derimot oftest en farlig rus både psykisk og fysisk. Ut i fra det lille jeg har lest om fluesopp virker utprøving som et noe kjedelig proskjekt for en psykonaut.
Registrer deg for å skrive svar
Moderer