Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vært snill å vurder å slå på annonsevisning, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Denne tråden er promotert.
At en tråd er promotert betyr at staben grunnet kvalitet, viktighet eller av andre årsaker har valgt å fremheve tråden.
  260 116819
Registrer deg for å skrive svar Trådrulett
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
nFF Crew
nov. 2003
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Får ca 40-50 søvnparalyser hver natt og hver gang er det samme hallusinasjon, noen stikker en skarp kniv opp i 2ern min. Det er mildt sagt ubehagelig, ikke fordi det er skummelt men fordi det føles fysisk vondt ut. Jeg er ofte utmattet på dagen og kan gjerne sove 12 timer, i tillegg til 5 timer på dagen, og jeg mistenker at det er pga konstante oppvåkninger.
Vis hele sitatet...

Dra til legen om det er såpass alvorlig, det heter Proctalgia fugax og jeg har selv lidd under det et par ganger i livet mitt, men har blitt sjeldnere etterhvert som jeg har blitt eldre. Stress og slikt kan være utløser.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
mars 2011
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dra til legen om det er såpass alvorlig, det heter Proctalgia fugax og jeg har selv lidd under det et par ganger i livet mitt, men har blitt sjeldnere etterhvert som jeg har blitt eldre. Stress og slikt kan være utløser.
Vis hele sitatet...
Interessant! Hadde egentlig ikke trodd at det hadde noe navn. Jeg overdrev kanskje litt tidligere, i perioder med stress så kan det bli ille ja, og hvis jeg sover middagslur på sofaen er det helt ekstremt. Men med lite stress og normal nattesøvn så merker jeg ikke noe til det.

Forverrer det seg så blir det nok en legetur ja.
candela's Avatar
sep. 2015
267  86
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Er det kun jeg som får ekstremt rare søvnparalyse-aktige opplevelser hver natt ca? Får ca 40-50 søvnparalyser hver natt og hver gang er det samme hallusinasjon, noen stikker en skarp kniv opp i 2ern min. Det er mildt sagt ubehagelig, ikke fordi det er skummelt men fordi det føles fysisk vondt ut. Jeg er ofte utmattet på dagen og kan gjerne sove 12 timer, i tillegg til 5 timer på dagen, og jeg mistenker at det er pga konstante oppvåkninger.

Jeg vet at det teknisk sett ikke er noen fixes på søvnparalyser, men er det noen som har fått til noe for å fikse det? Jeg hører liksom om folk som har opplevd søvnparalyse èn gang ila livet, mens jeg har 40-50 av de i løpet av en natt/dagslur.
Vis hele sitatet...
Søvnparalyse, hypnogoge hallusinasjoner og utmattethet på dagen er symptomer på narkolepsi, det kan jo være verdt å sjekke ut saken?
Jeg for min del skjønner nesten ikke at du tør å sove, jeg har søvnparalyser noen ganger i året og er vettskremt i ukevis etterpå. Føler med deg!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
mars 2011
Sitat av candela Vis innlegg
Søvnparalyse, hypnogoge hallusinasjoner og utmattethet på dagen er symptomer på narkolepsi, det kan jo være verdt å sjekke ut saken?
Jeg for min del skjønner nesten ikke at du tør å sove, jeg har søvnparalyser noen ganger i året og er vettskremt i ukevis etterpå. Føler med deg!
Vis hele sitatet...
Er lite gira på å teste meg for narkolepsi mtp å miste lappen. Det er ikke som at jeg driver og sovner overalt akkurat heller, selv om tanken på narkolepsi har slått meg før.

Man blir rett og slett vant til det, selv om det høres snodig ut. Det er ubehagelig, ja. Men så fort man innser at det er helt ufarlig og egentlig ikke skummelt, bare ubehagelig, så blir det mye enklere for min del.

Jeg tror det første jeg skal gjøre er å kutte ned på tungfestingen i helgene, da det er veldig typisk at symptomene er ekstremt ille dagene etter fylla og så og si avtar 2-7 dager etter (selv om de KAN komme ellers).
mai 2016
Høres ikke usannsynlig ut at det er festinga som gjør det.

De gangene jeg har søvnparalyse, så er det nesten alltid når jeg er ute og kjøre på døgnrytme. Ekstremt overtrøtt tror jeg er den vanligste tilstanden det skjer i med meg. For min del skjer det når jeg sovner, ikke når jeg våkner, som jeg tror er mer vanlig.
▼ noen måneder senere ... ▼
sep. 2016
21  2
tror jeg trenger å prøve time-release melatonin I litt høyere dose enn jeg har prøvd tidligere. fikk ingen effekt ved legens dosering. Hvor kjøper jeg dette lovlig ?
jan. 2014
14  6
Jeg klarer rett og slett ikke å få meg en grei døgnrytme, er mange år siden jeg har hatt noe som er i nærheten av det folk ser på som normalt. Når jeg prøver å "fikse" den kan jeg tvinge meg opp kl 7 en uke i strekk, er trøtt hele dagen, men får uansett ikke sove før langt på natt, og da sover jeg kanskje 2-4 timer før jeg må stå opp igjen kl 7. Dette fortsetter opptil en uke, og etter hvert klarer jeg ikke å stå opp kl 7, og da ender opp med å sove frem til kl 18 eller senere.

Som regel står jeg opp sent/tidlig annen hver dag, eksempel:
Får ikke sove før kl 6, står opp kl 8, er trøtt hele dagen, legger meg kl 23 men får uansett ikke sove før kl 5-6, og da klarer jeg ikke å stå opp før på ettermiddagen. Dette repeteres. Har prøvd å tvinge meg opp tidlig flere dager i strekk, men da skjer det som nevnt ovenfor, at jeg aldri klarer å sovne tidlig og ender opp med å sove kanskje 20 timer på søndagen.

Dette er sikkert sykt dårlig forklart, men er sykt trøtt i hodet, føler ikke at jeg har fungert skikkelig på flere måneder. Har prøvd å droppe koffein, drikke mer koffein, gå turer osv. osv, lite som hjelper.
Noen som har noen tips?
candela's Avatar
sep. 2015
267  86
Har du prøvd lys? Det finnes lamper med sterkt lys som man kan programmere som en vekkerklokke, så skrur lyset seg på om morgenen og du kan våkne badet i lys. Det er ikke alle som har stor effekt, men for min del er det hele forskjellen mellom å være helt på bærtur og å ha en døgnrytme som stemmer overens med det faktiske døgnet nå om vinteren. Lyset påvirker produksjonen av sove/våkne-hormoner.
jan. 2014
14  6
Takk for tipset! Har ikke prøvd det, men er en relativt stor investering for en fattig student. Har ikke merket at det er noe særlig enklere å stå opp på sommeren med lysere morgen da, tror du da wake up light vil ha stor effekt på meg?
candela's Avatar
sep. 2015
267  86
Jeg har også trøbbel med døgnrytmen om sommeren når det er lyst hele tida. Blir omtrent like forvirret av det som når det er mørkt hele tida. Men vår og høst, når det er mørkt og lyst passe lenge, da går det veldig bra. Hvis du ikke merker noe forskjell av lys så er det vel ikke sannsynlig at lampe vil hjelpe særlig heller :/
Det finnes faktisk gode behandlingstilbud på søvnklinikker rundt om i landet, jeg skulle være med i en gruppe men måtte melde avbud av tilfeldige grunner, så vet dessverre ikke noe om hvordan det er. Men du kan ta kontakt med fastlegen eller evt psykolog og spørre? Det var via DPS jeg fikk tilbud (og ble selvfølgelig henvist til DPS av fastlegen).
Watching you
vidarlo's Avatar
nFF Crew
nov. 2005
Sitat av Amistad Vis innlegg
tror jeg trenger å prøve time-release melatonin I litt høyere dose enn jeg har prøvd tidligere. fikk ingen effekt ved legens dosering. Hvor kjøper jeg dette lovlig ?
Vis hele sitatet...
Du sjekker ut kva som finst i felleskatalogen, og går til legen og ber om det. Eller du reiser til Polen og kjøper over disk. Eller du bestiller på nett. Formelt sett er det ikkje lovleg å bestille det, men i praksis er det ikkje straffbart, og det einaste du risikerer er at tollvesenet destruerer pakken din.
Registrer deg for å skrive svar
Moderer