Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2827
Hei! Har en hytte som jeg gjerne skulle hatt koblet opp eit kamera så jeg kan koble meg opp til over internet (WIFI).

Såg at det var eit inlegg som blei postet i går og ca det samme, men jeg lurer meir på hvordan jeg skal sette det opp så jeg kan koble meg til over internett. Rasberry PI kan brukes da jeg venter på ein grunn til og kjøpe den.

Noen gode ideer?


Takk
Sist endret av bugdetector; 4. januar 2017 kl. 20:42. Grunn: Skulle endre overskriften da jeg stavet "WIFI" feil
Det kommer helt an på hvor mye du vil legge i det både av tid og penger.

Ett helt vanlig dlink ip kamera vil la deg overvåke hytten både i sanntid via app og epostvarsling ved bevegelse.

Selv bruker jeg både ip kameraer og webkameraer som er koblet til en raspberry pi med smarthuskontrolleren domoticz installert. Derfra styrer jeg alt fra lys til varme og alarmfunksjoner (kamera, lydsensorer og bevegelsesensorer).
Det finnes også enklere oppsett om du ikke ønsker smarthus delen.
Jeg har et lignende prosjekt på gang. Jeg brukte et dummy overvåkningskamera jeg kjøpte på Clas Ohlson (http://www.clasohlson.com/no/Dummy-o...ra/Pr364800000). Dette er i faktisk et ekte overvåkningskamera, men uten innmat. Bak på kameraet er det to nipler. Ut av den ene stikker antenna til en usb WIFI-dongle, og ut av den andre stikker strømledningen. Inni har jeg montert Raspberry Pi m/kamera (IR), samt en "buck-converter" kjøpt på eBay (http://www.ebay.com/itm/1-DC-DC-Buck...-/181409861491).

Softwaren jeg bruker er http://elinux.org/RPi-Cam-Web-Interface
Jeg har selv to RPI 3 model B (ene med IR og andre med normalt kamera) til overvåking av katten når jeg er på reise, og hvis du ikke vet hvordan så kan du likegodt gå for et IP-kamera med app etc. Jeg sier ikke det fordi det er vanskelig å sette opp, men fordi begge mine RPIs etter 10-15 dager rett og slett trenger en fysisk reboot fordi de henger seg (og kun svarer på ping). Mulig det er mye forlangt av meg at begge RPIs kjører motion-mmal, men siden jeg sjeldent er så lenge borte av gangen (og kattepasseren er hyggelig nok til å reboote hvis jeg ber om det) så har ikke jeg sett etter alternative løsninger. Før jeg kjøpte RPIs så hadde jeg et TP-Link kamera som også trengte reboots hvis det selv skulle så for bevegelsesdetektering+epost, så det står nå og konstant overvåker kontoret/serverrommet hjemme hvor en liten virtuell server står for selve bevegelsesdetekteringen som TP-Link kameraet tydeligvis ikke klarer i lengden (det klarer heldigvis å throughpute sin egen kamerafeed så andre kan ta over der det feiler).
strålende svar her! Kamera/overvåking er litt utenfor mitt rekkevidde når det kommer til elektronikk. ip-kamera kan vere aktuelt, men det må tåle å stå utendørs (ip44 minimum). Er ikke ofte på hytten rundt vintertider, så det hadde vert greit om systemet ikke trenge ein fysisk reboot (dette kan løses med tidsrelè).

Så burde jo kamerane vere slik at jeg kan få det på samme software.
skal google meg litt fram

Takker for gode innspill
Om du vil ha minst mulig feilkilder så vil ett IP kamera med vanlig nettverkskabel være det beste alternativet (de fleste trådløse har også port for nettverkskabel), kombinerer du dette med en stikkontakt adapter som kan skrus av og på med SMS ("ring hytta varm" opplegg) så vil du kunne reboote hele systemet ganske enkelt.

Og fordelen med kameraer som har apper som feks DLink sine produkter er at du slipper å åpne porter i router og å tenke på IP adresser o.l
Du får også sirene, vannlekasje sensorer og mye mer som enkelt kan kobles sammen.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Og fordelen med kameraer som har apper som feks DLink sine produkter er at du slipper å åpne porter i router og å tenke på IP adresser o.l
Du får også sirene, vannlekasje sensorer og mye mer som enkelt kan kobles sammen.
Vis hele sitatet...
takk for gode svar. det blir vel ip-kamera på meg skulle gjerne hatt ovner som kunne skrus på over GSM eller SMS, siden det tar en hel dag for å få varmet opp huset skikkelig. dette kan jeg jo nevnee i eit nytt inlegg siden det sikkert er litt meir avansert enn ein del fra ebay.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bugdetector Vis innlegg
takk for gode svar. det blir vel ip-kamera på meg skulle gjerne hatt ovner som kunne skrus på over GSM eller SMS, siden det tar en hel dag for å få varmet opp huset skikkelig. dette kan jeg jo nevnee i eit nytt inlegg siden det sikkert er litt meir avansert enn ein del fra ebay.
Vis hele sitatet...
Om du først har IP, så har jo t.d. Raspberry Pi GPIO. Det finst mange howtos på korleis du kontrollerer ei last frå RPi
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av bugdetector Vis innlegg
takk for gode svar. det blir vel ip-kamera på meg skulle gjerne hatt ovner som kunne skrus på over GSM eller SMS, siden det tar en hel dag for å få varmet opp huset skikkelig. dette kan jeg jo nevnee i eit nytt inlegg siden det sikkert er litt meir avansert enn ein del fra ebay.
Vis hele sitatet...
Du får vanlige stikkontakt adaptere til My Dlink serien som du kan fjernstyre fra telefonen via routeren.
My dlink har ett låst system så du behøver både router og adaptere fra dlink, men det er den enkleste plug and play løsningen om du vil bruke minst mulig tid på dette.

Biltema har også stikkontakt adaptere som kan styres over WiFi (hvilken som helst router) via en app (har ikke testet disse).

Om du virkelig skal ta steget bør du kikke på zwave utstyr og smarthuskontrollere som homeseer ($) eller domoticz (gratis).