Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vært snill å vurder å slå på annonsevisning, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3116
Registrer deg for å skrive svar Trådrulett
LEIK
Pope's Avatar
jan. 2006
Over en lang periode abonnerte jeg på TV2 Sumo, Dplay, Netflix og HBO samtidig. Dette kostet noen hundre kroner i måneden og likevel slapp jeg ikke helt unna reklame. Det er det slutt på nå, for min del.

Denne veilederen vil ta for seg prosessen, steg for steg, på hvordan man kan sette opp en PMS (Plex Media Server) sammen med en torrentklient på en seedbox/server og med dette kunne se de nyeste filmene og tv-seriene like enkelt og mye, mye billigere.

Du trenger en PC/Mac for å følge anvisningene.
Jeg skriver denne guiden fordi det tok meg lang tid å få dette til å virke bra, men nå bruker jeg det hver dag og deler med 10+ kompiser.
Et helt fantastisk system som, etter min mening, banker Netflix, HBO og omtrent alt annet ned i støvlene.

Guiden vil ta for seg oppsett av tjenester som jeg selv bruker, siden det er disse jeg kjenner til, men det skal funke for de aller fleste seedboxer og servere.

Hva er Plex?
Plex er, om du installerer det lokalt på en PC, et nyttig verktøy som samler alt du har av filmer og serier, rydder opp og sorterer, laster ned informasjon om filmen/serien og laster ned både cover art og undertekster helt automatisk.
Om Plex derimot installeres på en server med masse filmer på, kan du streame direkte fra denne serveren til nettbrett, telefoner, chromecast, PC, PS4 og mye mer.

http://www.xboxworld.com.au/home/wp-content/uploads/2014/10/Plex-App-02.jpg

Merk! Plex på iOS/Android har tidligere vært helt gratis, men nå må man betale et engangsbeløp på ca 40 kr for å unngå avspillingsbegrensninger.

For min del har det å laste ned torrents til min private PC, på mitt hjemmenettverk blitt ganske lite attraktivt. Både på grunn av at det er ulovlig og at båndbredden og lagringsplassen jeg har hjemme er ganske begrenset. Derfor er det fint at det finnes andre, tryggere løsninger.

Hva er en seedbox?
En seedbox er en server man leier på nettet. På en seedbox er det installert en torrentklient. Man kan legge til torrents i klienten og de lastes ned lynraskt til serveren (gjerne >100MB/s).

Torrentklienten på serveren seeder det du har lastet ned så lenge du ønsker.
Alle som har vært medlemmer på private trackere kjenner til viktigheten av å seede for å opprettholde en viss opplastings/nedlastings-rate (ratio).
Serverplass og mengde data som kan lastes ned i måneden er avhengig av hvor mye du betaler.

Let´s get down to business.

Jeg leier seedbox fra seedhost.eu.
Merk! Seedhost krever foreløpig at du har et abonnement som koster >€17/mnd for å kunne tilby installasjon av Plex, hvilket er ganske dyrt, men jeg mener det er verdt pengene. Det finnes også billigere alternativer.
Inkludert i prisen er nesten 1 TiB lagringsplass og 6 TiB månedlig trafikk.

Via brukerpanelet (Client Area -> Services -> View Details) har du tilgang til torrentklienten (ruTorrent) hvor du kan legge til torrents.
Filene lastes ned hurtig og man har deretter tilgang til de i lagringsområdet hvor man kan kopiere linken og streame direkte til f.eks VLC, eller laste ned filene lokalt.
Bruker man Plex blir det hele mye enklere.

Under Plex-fanen i brukerpanelet på seedhost.eu velger du å installere Plex.
Når Plex er installert finner du to URL-er under “Plex” som begge inneholder et portnummer. Porten og URL-ene skal benyttes i denne guiden, så ikke lukk siden før du er ferdig med oppsettet.

Noter deg portnummeret, som i mitt tilfelle er 30232.

Nå må vi opprette en SSH tunnel til serveren.
Bruker du Windows kan du laste ned ssh-klienten PuTTY http://www.putty.org/
Følg denne guiden for å sette opp tunnelen, men bytt ut porten i guiden (20000) med porten du fant på Seedhost.

Hvis du har Mac kan du bruke Terminal.
Når Terminal er åpnet, limer du inn denne kommandoen:

ssh -D 12345

12345 er plex-porten fra seedhost.
user: Ditt brukernavn på seedhost.eu.
server: navnet på serveren din, f.eks. “hero”, “mole” eller lignende.
(Dette navnet bestemmes av hvilket abonnement du har).
Trykk enter og du vil bli bedt om å taste inn passord, så gjør det og trykk enter. Vent på at det etableres en kobling til serveren.

Når du ser dette kan vi gå videre. (Gjelder både PuTTY og Terminal).

Nå skal vi konfigurere en proxy.
Last ned og åpne Mozilla Firefox. (Jeg har forsøkt å gjøre dette på andre måter uten hell, men det funker sikkert om man vet hva man gjør

Fil -> Innstillinger -> Avansert ->
klikk på fanen som heter Nettverk -> Innstillinger

Fyll inn følgende, men bytt ut porten (12345) med porten du fant på seedhost.eu. Klikk ok.

Gå tilbake til Seedhost-siden og kopier “Plex Local URL”. Lim inn i ny fane og trykk enter.
Om proxy og SSH er satt opp riktig vil du nå komme til innloggingsvinduet i Plex Media Server som er installert på seedboxen.

Om du ikke har Plex-konto kan enten du opprette en herfra eller fra Plex-appen på din telefon/nettbrett.
Logg inn og du vil se filmene du har lastet ned via torrentklienten til seedboxen din.

Nå er vi snart i mål.
I Plex (i Firefox) trykker du på Settings oppe i høyre hjørne velger Server. Deretter klikker du på Remote Access.
Herfra aktiverer du remote access og du er nødt til å velge “Manually specify public port” og skrive inn nummeret på Plex-porten din.
Optimalt sett skal du nå få beskjed om at serveren er “Fully accessible outside your network”.

Hvis dette er tilfellet kan du lukke Firefox og PuTTY/Terminal og deretter sjekke om du får tilgang til Plex med "Plex URL" som du også finner i seedhost-vinduet, altså ikke local URL.
Det er Plex URL du skal bruke om du vil koble til Plex via en PC og ikke ønsker å laste ned programvaren til Plex.

Når dette er i orden er det bare å logge inn med dine kontodetaljer i Plex-appen på telefon/nettbrett/hvadetmåttevære og da skal du ha tilgang til serveren din uten videre problemer.

*Du kan dele kontoen din med venner uten å netale noe ekstra. Om du velger å abonnere på Plex Pass (5 dollar i måneden) kan vennene dine opprette egne kontoer og du kan dele hele biblioteket ditt (eller deler av det) med de.

*Med Plex Pass kan du også laste ned filmer/serier offline til telefon/nettbrett (slik som på Spotify). Du kan også kontrollere hvem av dine venner som skal ha muligheten til dette.

*I torrentklienten kan man sette opp automatisk nedlasting fra RSS-feed slik at filmer eller nye episoder av dine favorittserier lastes ned automatisk ettersom de blir lagt ut. Spør hvis du trenger hjelp med dette.

*Når man spiller av media gjennom Plex kan man selv velge avspillingskvalitet. For meg er dette svært praktisk på hytta hvor jeg kun har mobilt nett tilgjengelig.
Justerer jeg ned kvaliteten tilstrekkelig så kan en Bluray-rip på opprinnelig 10GB streames på bare noen hundre MB.

*Plex har selvfølgelig Chromecaststøtte
jan. 2014
311  38
Sitat av Pope Vis innlegg
*Du kan dele kontoen din med venner. Om du velger å abonnere på Plex Pass (5 dollar i måneden) kan vennene dine opprette egne kontoer og du kan dele hele biblioteket ditt (eller deler av det) med de.
Vis hele sitatet...
En trenger ikke ha plex pass for å dele med andre

Men at en må ha plex pass hvis en skal ha flere brukere på samme konto tror jeg at en må ja.
LEIK
Pope's Avatar
jan. 2006
Har rettet opp i den litt uklare setningen
Registrer deg for å skrive svar
Moderer