Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4902
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Heisann!

Jeg og noen venner av meg drev å diskuterte om hvorvidt det er mulig å lukke igjen ørene på kommando uten hjelp av fingre eller øre-propper. Alle ble jo selvfølgelig uenige om det var mulig, men jeg kom til denne konklusjonen.

Man kan jo ikke lukke igjen øregangen uten å ha noen som helst av muskler der.
Vis hele sitatet...
Tenker også at det kan være en 0,00001% sjanse at en eller annen munk i Tibet som vet hvordan man gjør det. Tenk hvor genialt det hadde vært. Lukke igjen ørene når kjæresten diskuterer usaklige greier.

Men, er det noen som har peiling på det eller fremstår jeg som en fyllik?
Er helt enig med deg her.. Er nokk ikke mulig, siden man ikke har muskler der.. Men kanskje i en gang i fremtiden Så kommer en form for "Døvhetsarm" eller noe sånt :P
narsissist-nihilist
Det nærmeste jeg kommer er en sånn "lyd" jeg kan generere i det indre øret, ved å spenne en muskel. Vanskelig å beskrive hvilken muskel, men den brukes iblant i forbindelse med svelging. Den kan lindre tinnitus og andre sjenerende ørelyder, har jeg blitt fortalt. Den stenger ikke lyder helt ute, men skaper et "sus" i forgrunnen som kan hjelpe å holde andre lyder unna.
Jeg ser absolutt ikke bort ifra at det er mulig, med trening. Tenk deg hvis du er sykt fokusert på å game (eksempelvis) og dama sier noe og du ikke enten hører det eller får med deg det hele? Kan ikke det være begynnelsen på det du snakker om? 100% fokus så kan man få til så mangt
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Jeg ser absolutt ikke bort ifra at det er mulig, med trening. Tenk deg hvis du er sykt fokusert på å game (eksempelvis) og dama sier noe og du ikke enten hører det eller får med deg det hele? Kan ikke det være begynnelsen på det du snakker om? 100% fokus så kan man få til så mangt
Vis hele sitatet...
Trur din høyre hjernehalvdel ikke rekker fram på grunn av fokusering på noe helt annet.
I de fleste tilfellene det har skjedd med meg har jeg "hørt" men ikke forstått temaet å stengt det ut.

Er bare vill gjetting fra min side
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Jeg har også klart å stengt det ute fra tanken, men har aldri klart å stenge ute lyden. Og som EpicSnusBox sier så er det kanskje mulig med sinnsykt mye trening.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Trur din høyre hjernehalvdel ikke rekker fram på grunn av fokusering på noe helt annet.
I de fleste tilfellene det har skjedd med meg har jeg "hørt" men ikke forstått temaet å stengt det ut.

Er bare vill gjetting fra min side
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke akkurat noe jeg har øvd på da, men jeg opplever at noen ganger er det så lavt/subtilt at jeg nesten ikke enser at det er en lyd. Det er derfor jeg tenker at dette er noe som kan trenes, uten at jeg kan gi dere en Wiki-artikkel på det. Hvis TS spurte om å fysisk stenge øregangene uten bruk av fingre og tær så vil jeg jo si nei
Tror ikke dette er mulig å gjøre på kommando. Men derimot på "uhell" så er kanskje det mulig. Har hendt mange ganger at jeg har blokka helt ut.

Jeg kan ta ett eksempel fra en time på ungdomsskolen da vi diskuterte politikk eller noe sånt. Jeg stirra på ett punkt omtrent hele tiden. Sakte men sikkert satt jeg i egne tanker og oppfattet nærmest ingen verdens ting av det som ble sagt. Minuttene gikk og til slutt var timen over. Det kom noen bort til meg for å snakke. De var nødt til å ha fysisk kontakt med meg for at jeg skulle kommer tilbake til "real life". Og deretter få høre hva som ble sagt. Altså riste i armen eller dulte borti meg.

Aner ikke hvordan det skjer, men er som oftest når jeg tenker på noe som er veldig interressant. Hadde vært supert om jeg kunne gjort dette på kommando
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arnee Vis innlegg
Tror ikke dette er mulig å gjøre på kommando. Men derimot på "uhell" så er kanskje det mulig. Har hendt mange ganger at jeg har blokka helt ut.
Vis hele sitatet...
Noe lignende skjedde med meg og, men det var under helt andre omstendigheter og at det skjedde noe annet også. En dag så måtte jeg gå hjem da "sjåføren" var forsinket. Det var minst en god halvtime med gåing. Jeg hadde da en ørepropp i øret som jeg hadde høy musikk på. Når jeg begynte på den bratteste bakken så blokka jeg alle sansene ut. Jeg bare gikk og gikk uten stopp som en robot helt til jeg kom hjem. Når jeg kom tilbake til den ekte verdenen så gikk det opp for meg at jeg hadde sittet ute i ca 15 min.
Man kan ikke lukke øret fysisk, men det er fullt mulig å fokusere på noe annet slik at man ikke får med seg innholdet i en samtale. Ikke så lett å gjøre på kommando, for hvis man får beskjed om å lukke ørene, vil vel de fleste bli veldig oppmerksomme.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Tenk deg hvis du er sykt fokusert på å game (eksempelvis) og dama sier noe og du ikke enten hører det eller får med deg det hele?
Vis hele sitatet...
Dette kalles selektiv hørsel og går mer på automatikk enn kommando.
Sitat av Duckie Vis innlegg
Dette kalles selektiv hørsel og går mer på automatikk enn kommando.
Vis hele sitatet...
Greit at du sier det, men jeg er fast bestemt på at dette er noe man vil kunne trene opp! Det var kanskje ikke at godt eksempel

Se på meditasjon da. Steng verden ute og kun eksistere i dine egne tanker.

Om det så går på automatikk, vil det fortsatt være mulig å fremprovosere dette på en måte tenker jeg ihvertfall.
Tror det har noe med fokus å gjøre, men jeg hadde før muligheten til å sperre ut enkelte stemmer til en viss grad og fokusere på en spesefik stemme. Kinda at alle andre stemmer rundt ble blury. Ekstremt effektivt på tbane og buss når det var en spennende samtale jeg ville høre på. Desverre mistet jeg denne muligheten etter en litt for høy konsert uten ørepropper.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
@Mesias

Du kan ikke være gud også miste kreftene dine av en konsert?!
Sitat av HanDuck Vis innlegg
@Mesias

Du kan ikke være gud også miste kreftene dine av en konsert?!
Vis hele sitatet...
Ironisk nok var det AC/DC og hørte på Highway to Hell
Har ikke skumme gjennom så vet ikke om det er skrevet, men når mann gjesper så skjer det noe oppi der som sørger for at mindre lyd kommer inn. Faktisk omtrent all lyd blir nesten helt borte..
Klarer ikke lukke hørselen, men klarer fint å "tune ut" det som blir sagt rundt meg, spesielt om det er kjærstekranglinger å sånn dritt som jeg ikke orker få med meg :P

Eller så blir jeg ganske "døv" om jeg er virkelig inne i noe, som tegning feks.
Sitat av Mr.Bukse Vis innlegg
Har ikke skumme gjennom så vet ikke om det er skrevet, men når mann gjesper så skjer det noe oppi der som sørger for at mindre lyd kommer inn. Faktisk omtrent all lyd blir nesten helt borte..
Vis hele sitatet...
Det samme skjer med meg. Jeg prøver å unngå å gjespe hvis jeg trenger å følge med på noe, for jeg blir tilnærmet døv imens jeg gjesper.

Men.. Tok det opp med noen andre, og de merker ingenting til slikt, så det virker som det ikke gjelder for alle.

Kan jo være det har noe med størrelsen på øregangen å gjøre, slik at når noen gjesper så stenger man såpass mye at folk med trangere øregang mister en del av hørselen i øyeblikket. (gjetting)
Sist endret av Fuzzybossen; 25. november 2013 kl. 21:32.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Samme skjer med meg og Fuzzybossen. Når jeg gjesper hører jeg alt som foregår inne i kroppen myye bedre enn det som skjer utenfor (hikk, pusting, nysing osv)
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Jeg klarer og bruke en eller annen muskel for og fremprovosere den lyden man får i øret når man gjesper. Uten og i det heletatt stramme kjevemuskelen. Klarer ikke alle det? Tror man skaper noen vibrasjoner som overdøver all lyd utenifra, med normalt volum.
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Jeg klarer og bruke en eller annen muskel for og fremprovosere den lyden man får i øret når man gjesper. Uten og i det heletatt stramme kjevemuskelen. Klarer ikke alle det? Tror man skaper noen vibrasjoner som overdøver all lyd utenifra, med normalt volum.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde også dette var noe alle kunne, men Reddit lærte meg at vi er kun 10% av befolkningen som kan det. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk klager over trykk i ørene, for jeg kan jo grunnet dette løse det opp ved de "musklene". Men forstår mer nå når jeg skjønner at folk flest ikke kan gjøre det.
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Jeg klarer og bruke en eller annen muskel for og fremprovosere den lyden man får i øret når man gjesper. Uten og i det heletatt stramme kjevemuskelen. Klarer ikke alle det? Tror man skaper noen vibrasjoner som overdøver all lyd utenifra, med normalt volum.
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke dette.

Men on topic.

Det går nok ikke å lukke igjen ørekanalen uten å fysisk blokkere den med noe. (fingre, ørepropper, dere skjønner greia). Men at man automatisk filtrerer ut støy som ikke er relevant har vel de fleste opplevd. (Man sitter i en restaurant å konverserer. Du klarer å følge med på hva samtaleparteren din sier, alle andre sine samtaler blir til støy.)

Fant en random artikkel etter litt googling. Vet ikke hvor god den er men jeg siterer:
Sitat av http://www.ppf.no/artikler/horsel_og_auditiv_representasjon.pdf
Lytteprosessen, eller auditiv funksjon, består av mange trinn:
1. høre - motta "rådata"
2. velge - mer ubevisst interesse-valg (f.eks: når du har bodd i nærheten av trikken en stund, slutter du å ”høre” den.)
3. deltagelse - fokusert oppmerksomhet
4. avkoding - samarbeider de ulike stasjonene på vei til hjernen godt nok?
5. forstå - gi mening (på bakgrunn av erfaring)
6. evaluere - analysere og bedømme
7. huske - hukommelse
Vis hele sitatet...
Det som er interessant er jo om man kan trene seg opp til at ett av disse trinnene skal feile. For eksempel ved trinn to. At man aktivt trener seg opp til å velge å ikke høre kjæresten sitt mas, på samme måte som at man slutter å høre trikken i eksempelet. Det bør nok være mulig. Så sånn sett kan man si at det går ann å lukke ørene på kommando. Om ikke i den forstand at man stenger øregangen, men at man stenger for mottakelsen av lyden kognitivt.

Artikkelen i sin helhet.
Sitat av Nemizz Vis innlegg
Jeg klarer og bruke en eller annen muskel for og fremprovosere den lyden man får i øret når man gjesper. Uten og i det heletatt stramme kjevemuskelen. Klarer ikke alle det? Tror man skaper noen vibrasjoner som overdøver all lyd utenifra, med normalt volum.
Vis hele sitatet...
Dude! Takk! Jeg får også dette til, men det bare demper lyden da. Også jeg som trodde jeg bare hadde skitne ører..
Jeg tviler på at man kan lukke ørene som i ikke høre noe på kommando. Men jeg vet at jeg kan konsentrere meg såpass om noe at jeg ikke reagerer eller lytter til lyder rundt meg.

Veldig greit når du skal høre på argumenter fra mindre intelligente mennesker, eller når dama klager og syter.
Tror ikke du klarer å lukke helt igjen men det finnes muskler i øret og disse kan trenes som alle andre muskler skulle jeg tro. Øret reagerer på lyd og lukker/åpner seg automatisk for enten for å beskytte indre øret fra høy lyd eller for å slippe mer inn når du hører etter. F.eks. kan det være smertefullt om noen sniker seg bak deg og roper høyt uanmeldt mens om du vet at det kommer kan du forberede deg og ikke merke noen smerte.

http://sorlandet-sykehus.no/omoss/av...ider/side.aspx
Høres ut som dere snakker om trykkutjevning, når dere gjesper etc oppstår forskjellig lufttrykk på hver side av trommehinna, ved å svelge jevner du ut dette og "dotten" forsvinner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ser flere her nevner den lyden man får når man gjesper. Ikke helt sikker på om det er den suse lyden alle snakker om. Ikke tinnitus, men noe mere intenst.
Poenget, testa ut her om dagen å lytte på denne pipingen. Fullt fokus, og opplevde noe rart. pipingen ble så intens at jeg faktisk ble redd, pusten forandret seg, og ett bra trykk pressa på i kassa. Men hver gang jeg begynte å tenke mista jeg fokus.
Alt i alt, øvd mye på å lytte. Anbefales for de som vil prøve, det gir behagelige resultater.

Men den susingen overdøver alt, bare så jeg ikke svinger helt ut av tema.
Sitat av nigger Vis innlegg
Det nærmeste jeg kommer er en sånn "lyd" jeg kan generere i det indre øret, ved å spenne en muskel. Vanskelig å beskrive hvilken muskel, men den brukes iblant i forbindelse med svelging. Den kan lindre tinnitus og andre sjenerende ørelyder, har jeg blitt fortalt. Den stenger ikke lyder helt ute, men skaper et "sus" i forgrunnen som kan hjelpe å holde andre lyder unna.
Vis hele sitatet...
Jeg vet akkurat hva du mener! Har akkurat det samme!

Er ganske sikker på at man kan trene opp denne "muskelen" og til slutt stenge annen lyd ute!