Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5459
Hei freaks.

Vel saken er at ting har tatt helt av for meg,... Eller snarere jeg har tatt helt av og lot "ting" bli igjen.For å gjøre lang historie kort jeg opplevde en helt for jævlig samlivsbrudd for ca 2 ar siden ,etterfulgt av et slags "midtlivskrise" og lite planlagte og ikke fullt så gjennomtenkte forandringer som jeg følte at jeg bare måtte ha i mit liv så jeg ikke blir gal eller noe sånt.. Sier med en gang at jeg har aldri hatt problemer med alkohol da jeg drikker nesten aldri , og aldri vært borti stoff utenom fredspipen kanskje 6 eller 7 ganger i mitt liv. Helsen min er i orden og sinnet er klarere enn noensinne.Men en smule freaky og "mot strømmen" har jeg alltid vært.Jeg er aldri dømt eller siktet for noe slags snusk i Norge, men helt fra ungdomstiden av ville jeg "gå mine egne veier" og dersom noen prøvde å skremme meg til å ikke gjøre det, måtte jeg i hvertfall.Jeg seier ikke det var det mest fornuftige holdningen, og hobbysykologer kommer sikkert til å avsløre både svikt og liknende i mitt barndom, men akkurat nå så føles det som om at ingenting kan returnere meg tilbake til stallet.

Når dama dro, sluttet jeg i jobben da jeg ikke lenger så noe vits i det lenger,kutta ut mitt lille "idrettskarriere", og flyttet ut av byen.Stemmer ja , etter å ha levd hele mitt liv i Norge,jobbet i 8/5 +/- jobben har jeg bestemt meg for at jeg vil ha en drastisk forandring i livet mitt.Jeg følte at jeg hadde lyst til å "dø litt vekk" fra den gamle verdenen min. Kun det å bytte by,slette facebook konto og farge håret som mange ofte gjør etter at et forhold tar slutt,føltes ikke nok så jeg lot være å gjøre slike tenårings-aktige greier og flyttet.

Til Sibir.

.Jeg ville vekk fra den europeiske delen av verden, men varme koselige goa eller thailand er liksom ikke mitt ting.Jeg liker det kjøligt,barskt og dystert.Sånn passe forberedt pakket jeg mitt 70 kilo bergans, putta visa-kortet med litt penger på inn i lommen,tok på meg de beste,mest praktiske klærne jeg hadde,hoppet ombord på flyet og landet i Moskva.Videre til Yekaterinburg og derifra ombord på toget og ut i Ural området.Etter å oppholdt meg der i noen måneder bestemte jeg meg for å dra enda lenger ut mot øst og havnet i Sibir til slutt. 10 måneder ut i det føler jeg meg etter forholdene bra.Har vært på litt "natur" eventyr i sommeren i nærområdet av Omsk-by, blitt kjent med noen "old believers" som bor ute i skogen, folk som har blitt fordrevet fra eks-sovjetiske statene som uzbekistan og kirgistan på grunn av sitt etnesitet (russere) og nå bor i ulovlige hytter langt ute i gokk, kommunistiske lag av mennesker som prøver å leve et liv utenom kapitalisme,folk som kaller seg "kossakker",folk som prøver å puste liv inn i såkalte "spøkelse-byer" og landsbyer og folk som seriøst forbereder seg for kinesisk/marsiansk invasjon,etnisk borgerkrig,finansiell kollaps.Rike gærninger som kjøper opp elver,skoger,landområder,himmel og hav og hyrer inn skikkelige rasshål for å "sikre" det hele, ofte på kryss og tvers av loven.Og selvfølgeligt opplevd slags "frihet" som jeg er nå sikker på finnes kun i sibir.Dere skulle ha sett hvor enorm himmel er her, og hvor enormt stort landet er og hvor lite bebodd dette området egentligt er.Man blir nesten litt bekymret for om dampen man blåser ut av munnen og ut i det uendelige kullsvarte fulle av stjerner om natten vil finne frem dit han skal.

Må vel anmerke at til tross for at jeg er norsk statsborger og har bodd i Norge mesteparten av mitt liv, (16 av mine 31 år),gått skole,spist min andel av brunost,+ tjenestegjort og arbeidet, så er jeg født i Russland og har dermed både språk og juridisk mulighet til å oppholde meg i dette landet ubegrenset tid. Så selv om Russland er langt ifra det samme det var når jeg dro herifra 13/14 år gammel og til tross for at jeg her nede får av og til skeive blikk og spørsmål type "Hvilket planet kom du til oss ifra og hvor nødlandet du romskipet ditt?".

Til tross for alt dette var jeg "forberedt" så godt som en nordmann kan være forberedt til livet i sibir.Jeg kan som sagt kommunisere fritt på russik,og var i utgangspunktet klar over hvor dystert og barskt tilværelsen her kan være. Jeg driver med en eller annen form for bryting gjennom hele mitt liv ,alltid vært glad i å trene vekter og samtidlig har greie overlevelseinnstinkter som aldri sviktet meg så langt.Har interesse for friluftsliv og survivalisme.Jeg blir med andre ord skremt og handler deretter,når situasjonen tilsier at jeg bør bli redd,og klarer å holde maska og presse meg frem når sansene tilsier at det er muligheter for det. En sjelden gang handler jeg på faen mens andre ganger holder jeg meg unna trøblete nabolag om mørke veier.Det gjør at jeg opplever litt forskjelligt ,men samtidig lever til å fortelle om det.

Det jeg tenker på er hvorvidt mitt rosa blogg hadde vaert interessant og om hvorvidt jeg hadde klart å få et inntekt av den via donasjon og ev reklame så jeg kunne fortsette leve livet her i det ville øst.Det er ikke store summer som skal til for å holde meg i livet.Jeg tenker at 3000kr i måneden ville ha vaert bra. Og målet er faktisk det å leve et så tilnaerma selvforsynt liv ute i sibirske villmarka som det lar seg gjøre. Om det blir med andre "preppere" i form av kossakker,religiøs samfunn, og div, andre folk som blir tvungen til nesten ren "survivalisme" her nede er jeg ikke sikker ennå.Jeg har møtt noen av de men tar nå vinteren som "betenkingstid" på hvem jeg velger å holde laget med.300 kilometer i en lada vekk fra byen så er mann på et sted der bjørnen er den lokale "lennsmann" og det lokale sykehus er et fordrukken skjeggete raring som ikke er sikker hva årstallet er vi i nå.Lastebiler forsvinner fra motorveier sammen med sjafører og det kryr av ufoer i natthimmelen .

Hadde du vaert interresert i å følge mitt blogg?

Er for tiden i Omsk som er et raevhol av sibir,tar stråjobber i grufulle etter norske målestokk arbeidsforhold, som taxi sjafør,vekter,assistent på byggeplasser rund omkring. Har et lite passiv-inntekt på 2400kr i måneden som jeg overlever på, og er full av inntrykk.

Er du interessert i hva jeg har å fortelle?Har du noe tips og råd ang hvor jeg bør starte? Blir glad å høre...
Er det like eventyraktig som du sier så vil jeg garantert lese mer om livet ditt men, du må få hjelp til rettskriving. Ro deg ned, og skriv mere nøyaktig npr sdu skriver blogg. Eventuelt få noen til å hjelpe deg etter du har skreve ferdig.. Dette koster kanskje penger ikke vet jeg
Eg må ærleg innrømme at eg er litt misunnelig på deg. Eg hadde aldri turt å gjere noko slikt, men det har alltid frista meg å "isolere" meg litt frå dette samfunnet.

Eg ville uten tvil ha fulgt bloggen din.
Ja sånne blogger kan jeg tenke meg å følge. Folk som velger en litt alternativ livsstil opplever som regel ganske mye interessant/rart iforhold til den gjengse nordmann.
Leser gjerne bloggen din. Kjør på
Virker ganske interessant å lese helst litt me bilder kansje hadde vært tøft men go for it
Takk Mr.Bukse, skal skjerpe meg når det gjelder rettskriften, eventuelt be om hjelp osv.

Nekran, du misunner meg lol. Det er ikke akkurat et dans på roser jeg har valgt her vet du."Frihet" er et vakkert ord,men det er akkuratt som "julenisse". Småbarn og foreldre tror på han kun fordi at førstnevnte er småbarn og sistnevnte er foreldre som sørger for at julenissen "eksisterer".Samme med deg og friheten din,den er der så lenge du lager den til seg selv, med andre ord velger og prioriter hva er det du vil bli fri og avhengig av. Så vis du er verdenstrøtt og vil isolere seg fra verdenen er det kanskje fordi at du bør lage et nytt bilde av verden inne i deg?Oppdatert livssyn og oppfattning av verden kanskje?I ungere alder lidde jeg av at alle vil pushe meg full av dritt,alle tvang sitt mening og sitt verdensbilde på meg.Som når man skrur på radio i bilen på vei til en jobb som man ikke er fullt så glad i,hører justin bibier musikk og hvor kul han er og hvor mangen er det som liker han og jeg får lyst til å smadre firmabilen i stolpen og gå hjem,men jeg kan ikke, for jeg står midt i morgentrafikken og må bare høre på ...Ja, en pause fra omverden kan være sunt det,for all del..Bare så du ikke tar en alt for lang pause ,mister all virkelighetsoppfatning og blir til den nye Anders B.B.

Jeg lever fortsatt i "verden" og har egentligt ikke isolert meg fra den noe særligt.Bare at min verden er litt mer barskt,grå, og tilspisset nå og dermed opplever jeg ham som litt mer spennende.Men den er skummelt man. Og uforetsigbar.
Sitat av heltmotstrømmen Vis innlegg
Takk Mr.Bukse, skal skjerpe meg når det gjelder rettskriften, eventuelt be om hjelp osv.

Nekran, du misunner meg lol. Det er ikke akkurat et dans på roser jeg har valgt her vet du."Frihet" er et vakkert ord,men det er akkuratt som "julenisse". Småbarn og foreldre tror på han kun fordi at førstnevnte er småbarn og sistnevnte er foreldre som sørger for at julenissen "eksisterer".Samme med deg og friheten din,den er der så lenge du lager den til seg selv, med andre ord velger og prioriter hva er det du vil bli fri og avhengig av. Så vis du er verdenstrøtt og vil isolere seg fra verdenen er det kanskje fordi at du bør lage et nytt bilde av verden inne i deg?Oppdatert livssyn og oppfattning av verden kanskje?I ungere alder lidde jeg av at alle vil pushe meg full av dritt,alle tvang sitt mening og sitt verdensbilde på meg.Som når man skrur på radio i bilen på vei til en jobb som man ikke er fullt så glad i,hører justin bibier musikk og hvor kul han er og hvor mangen er det som liker han og jeg får lyst til å smadre firmabilen i stolpen og gå hjem,men jeg kan ikke, for jeg står midt i morgentrafikken og må bare høre på ...Ja, en pause fra omverden kan være sunt det,for all del..Bare så du ikke tar en alt for lang pause ,mister all virkelighetsoppfatning og blir til den nye Anders B.B.

Jeg lever fortsatt i "verden" og har egentligt ikke isolert meg fra den noe særligt.Bare at min verden er litt mer barskt,grå, og tilspisset nå og dermed opplever jeg ham som litt mer spennende.Men den er skummelt man. Og uforetsigbar.
Vis hele sitatet...
Det er klart, og er einig med deg. Det eg meiner med isolasjon er vel å berre komme meg vekk frå eit samfunn som er så til dei gradar forutinntatt at det skjærer meg i hjartet. Eg er eigentleg ikkje glad i å bruke uttrykk som "mot straumen" og denslags, men eg veit ikkje kva eg ellers skal beskrive meg sjølv med.

Denne "mot straumen" haldninga mi har ført til ei rekke ubehagelige opplevelsar - blant anna vart eg regelrett (ja, faktisk) mobba av ein på førti som jobba i kassa på Rema 1000 (ikkje at det er noko feil med å jobbe der) fordi eg kledde meg annleis enn andre. Og fordi mitt syn på livet ikkje representerte hans. (eg gjekk med masse buttons på den tida. Det må seiast at dette er ei stund sia).

Det verste av det heile er at eg ikkje bevisst har valgt denne "vegen". Den har berre komt av seg sjølv. Eg ville ikkje følt meg komfortabel med å slepe meg sjølv langs den samme gamle vegen. Eg har valgt kunst som min veg. Mislykka kunstner eller ei. Og eg slit med ei rekke psykiske lidelsar som har gjort meg ein anelse "spesiell". Det som er normalt for meg er ikkje nødvendigvis normalt for alle andre. Men, sånn trur eg det er for dei aller fleste uansett.

I bunn og grunn handlar det vel eigentleg berre om å akseptere seg sjølv og eksistere som seg sjølv. Men eg treng å komme meg vekk. Om så berre for ei lita stund. Klart - eg "isolerar" vel meg sjølv allerede. Går sjeldent ut, og har få venar. Som eg ser enda sjeldnare. Men eg er ikkje misantrop. Snarare tvert imot. Eg er berre lei av fordommar og forutinntatte tullingar.

Det eg vil er eigentleg å kunne forsvinne inn i meg sjølv; trekke mine eigne slutningar og (i fare for å bli oppfatta som ein new-age tulling) rett og slett finne meg sjølv. Eg har planane klare for ei veke eller to i villmarka, fullstendig åleine med berre bøker til å halde meg med selskap. Eg trur alle har godt av å flykte litt ein gong iblant. Om så berre for å slappe av frå det evige kjaset og maset frå eit samfunn som eg ikkje lengre forstår, eller som eg aldri heilt har forstått.
Sist endret av Nekran; 16. november 2013 kl. 21:45.
Derfor leser jeg på freak! Hvilke andre steder finner du slike folk med så tøffe historier?!

Virker som et utrolig spennende og ikke minst lærerikt liv du har for øyeblikket! Skjønner godt at du bare forlot alt her og ville samle tankene dine. Tøft gjort av deg å tørre det, mange som sier at de skal gjøre noe sånt, men ikke tørr å gjennomføre det.

Hvordan er sibir på denne tiden? Kaldt er det nok, men ganske mye kaldere blir det vel etterhvert? Hvordan løser du med et sted å bo, samt mat?

Kommer defenitivt til å følge bloggen din! Kjør på!
Interessant! Jeg hadde lest bloggen din, uten tvil
Dæven for en kjærlighetssorg. Høres spennende ut med bloggen din!
Få i gang en blogg! Hvis du kan legge ut bilder i tillegg sånn at folk kan få litt følelse av hvordan det er der borte så vil denne bloggen bli en knall suksess! Mye bedre enn alle de rosa-bloggene der ute.
Kjør på! Du kan uten tvil lage en ekstremt god blogg! Med den type livserfaring vil det garantert bli en innholdsrik og spennende blogg!
Reklame- og donasjons-inntekter vet jeg lite om. Men du kan sikkert dra inn noen kroner på det!
Men sånne ting tar ofte lang tid før det blit noe skikkelig trafikk på bloggen, og du blir nødt til å oppdatere bloggen med ganske hyppige intervaller! (maks 1 uke kansje) for å holde interessen oppe, og for å få folk til å lage en rutine på å besøke bloggen din!

Men vær så snill! LAG BLOGGEN!
Du kan faktisk rissikere å bli den neste, store, Norske, reality-bloggeren!
Sikkerhetsklarert
Du trenger et kamera. Du kan skrive så mye og spennende du bare vil, men "wall of text" funker dårlig på blogger.
Skal du tjene penger bør du få noen (magasin, avis, nettsted om friluftsliv) til å betale deg for å skrive til deres nettsider. For denne typen innhold, med en unik historie, kan du fint ta 2 kroner og oppover. Magasiner betaler gjerne opp til 6 kroner ordet for artikler skrevet av profesjonelle eksperter. Dog ser ikke dine skriveegenskaper helt til å leve opp til et slikt prisnivå, men 2 kroner ordet bør gi til salt i maten! Det er 6000 kroner for et 3000-ords innlegg, og det blir jo fort en lengre historie/reisebrev. Sørg for å ha bilder og noen "pitcher" (salgsargument for hver historie, nesten som en ingress som består av; hva som skjedde og hvorfor dette er spennende) før du kontakter aktørene.

Skal du lage blogg, vil dette ta tid før det gir noen kroner i kassen og jeg gjetter du enten vil gå lei eller bli blakk før du tjener noe særlig. Grunnen? Du går inn i dette for å tjene raske penger. Det gjør du ikke med den løsningen. Over tid vil du tjene mer antakeligvis, men du vil ikke se inntekter før du ser trafikk. Og dette går nok neppe "viral" om du ikke har noen gode tekster på lager til å åpne bloggen din med, og flotte bilder. Men du må jo endelig prøve.

Du tjener ikke penger på egen blogg før du kan selge annonser, eller få noen andre til å gjøre det. Å holde på med Google AdWords osv, er helt meningsløst for sånne prosjekter. Det gir kronestykker. Annonser gir tusenlapper. Oppdater bloggen 3 - 4 ganger i uken med spennende historier og bilder, og hver forberedt på å bruke en god del tid på å både redigere tekst og bilder for at dette skal bli bra, og så tenker jeg du har en brukerbase som er stor nok for å tjene penger på annonsesalg innen utgangen av første kvartal neste år. Altså Mars 2014.

Send da mail til alle som selger friluftsprodukter (det er en GOD del der ute), til alle produsenter av friluftsprodukter, til alle magasiner for friluftsinteresser mfl. og tilby annonser. Trenger du hjelp til dette kan du sende meg en PM. Det er viktig å gjøre en god grunnjobb på forhånd med å utvikle annonseformatene du ønsker å tilby (finne plasser du kan ha annonser, uten at det er til plage for brukerne). Jeg ser på det som fullstendig realistisk at du kan tjene en 10 000+ i mnd på dette allerede i Mars 2014. Dette er da en stabil inntekt som vil vokse etterhvert som du får flere følgere, og etablerer en merkevare.

Uansett hva du velger å gjøre, ta masse bilder og skriv mest mulig tekster mens du er der. Skriv ned korte og lange, og skriv heller for mye enn for lite. Når du en gang kommer hjem kan dette bli et kjempe bra bokprosjekt, og da gjelder det å ha mest mulig stoff å tære på. Ta så mye bilder du har mulighet til og helst litt mer. Og har du ikke et kamera, så er det noe jeg ville prioritert ASAP å skaffe.
Curver :
"Hvordan er sibir på denne tiden? Kaldt er det nok, men ganske mye kaldere blir det vel etterhvert? Hvordan løser du med et sted å bo, samt mat? "

Det er + 2 ute mens jeg sitter her og skriver.Det er ganske grått for tiden men det regner sjeldent her ute sammenliknet med Norge,alt blir litt støvete da. Sommeren var god, + 32 grader opplevde vi i juli måned , samtidlig som det var - 15 i mars da jeg kom hit.Vinteren har jeg ennå ikke opplevd ,men folk sier det kan fort bli - 40 og sånt.

Mat og bopel.

Når jeg kom hit hadde jeg litt oppsparte penger.Disse forsvant fort da, de som sier at Russland er et billig land har aldri bodd her, kun vært her på ferie og sånt. Ting som er normalt tilgjengeligt i Norge er ofte et luksusvare her i Sibir og koster penger.Moskva er ikke billig by, langtifra,så det gjaldt å komme seg vekk derifra fortest muligt. Ladaen min f.eks kostet meg 20 000kr her nede men den er grusom, og den kan aldri i verden måle seg med det man får kjøpt av billige bruksbiler i Norge for samme summ. Samtidig har den nå dratt meg rundt omkring så mange ville og skumle steder og redda meg fra å fryse ihjell et par kullsvarte netter så dypt i verdens ræv at den er gullverdt for meg.

Sted å bo. Å leie et rom her koster fra 1000kr måned i Omsk. Jeg leide først men traff en madam etterhvert som jeg ble sammen med.Hun arvet en 35 kvadrat leilighet fra sin bestemor og vi bor nå i den. Jeg tar som nevnt forskjellige stråjobber som vakt,blandt annet væpna vekter, kjører taxi med egen bil,og assisterer på byggeplasser rundt omkring.Arbeidsforhold lønn og ting som skjer her på jobben kan man trygt starte et blogg om.Det blir spennende lesing for folk i Skandinavia tror jeg.Men jeg er svært opptatt av friluftsliv og tenker egentigt legge mest vekt på det, selv om halliker,horer,løshunder overalt,slåssing,blålys,knuste bilruter og tryner,korrupte politifolk,ubelyste skumle gater med skeive bygg er nok veldig spennende lesing også,men man blir liksom fort livstrøtt og eldes av å samle på det der

Jeg får også 2400kr pr måned passiv inntekt av en leilighet i Moskva som jeg har arvet et andel i og som blir leigd ut. Så mat og bopell har jeg dekket.

Bensin,deler og noe klær derimot,må jeg liksom skrape sammen for og det er katastrofe når noe ryker.Dro tross alt med en ryggsekk bare.Jeg klager ikke.Fattig men stolt.Fornøyd med meg selv nå ja.

Dessverre fløy jeg rundt omkring i sommeren som gal,samlet inntrykk og tok meg ikke tid til å bygge en hytte ute i villmarka som jeg kunne ha tenkt meg leve gjennom vinteren i.Men jeg fant noen gode steder og velsinnede skjeggete raringer der ute. Dessverre når jeg ikke frem til de før seint på våren nå da mesteparten av "veier" er ikke gjennomtrengelige nå lenger.
Jeg hadde lest bloggen din .

Tips gjerne vi menn, de elsker slike artikler.
Ok, seriøst, jo mer du skriver, jo mer tenker jeg "hvorfor er ikke dette på Vice"? Send de en mail:
http://www.vice.com/
Ja , kamera blir vel et "må ha" ja.

Takk for alle tips nikita.Skal ta kontakt ved ev spørsmål.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Dæven for en kjærlighetssorg.
Vis hele sitatet...
Signerer!

Er veldig interessert i å lese mer! Leste akkurat Kosakkene og er skikkelig interessert i å høre mer om folkene der borte. Men som nevnt over her må du skaffe deg et speilreflekskamera (eller annet kamera som gir gode bilder) asap.

Men hva slags blogg er det du tenker på? Først trodde jeg egentlig du var strandet ute i Sibir, men nå sier du at du lever i en leilighet i Omsk med din kjæreste? Skal du overvintre blant lokalbefolkningen i Sibir til sommeren (og ikke nå)? Det jeg tror kan være gullformelen her er å ha en blogg inspirert av Humans of New York (Facebook-fenomen og er nå blitt til en NY Times bestseller-bok). Altså å fortelle historien til lokalbefolkningen, vise hvordan de lever og slikt (selvfølgelig på en helt annen måte en HONY). Dersom du bor et halvt år sammen med noe lokalbefolkning i villmarken er jo det gull. Men kjæresten skal bli med?

Det virker forøvrig som en historie du lett kan selge til Vi Menn og få en del kroner. Men dette blir jo en engangssum, jeg mener du har potensiale til å tjene mer. Det beste er nok å utvikle en blogg over tid, for så å vise den til noen som kan være interessert i å legge annonser på den? Da eier du jo alle rettigheter selv, og kan videreutvikle konseptet etterhvert. Uansett er det som nikita sier bare om å gjøre og skrive så mye som mulig, og ta flest mulig bilder. Jeg føler også at det absolutt kan bli et bokprosjekt.

Det virker ikke som om du er dårlig til å skrive, bare at du ikke tar rettskrivningsregler så seriøst. Mellomrom etter komma, hallo? Jeg kunne imidlertid gjerne tenkt meg å være korrekturleser for deg, gratis såklart!
Sist endret av Chronic420; 17. november 2013 kl. 12:24.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva skjedde med bloggen?
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Film det, det hadde vært enda råere!! Livet ditt er utrolig interessant!
Brukeren hadde sist aktivitet 17. november 2013 på forumet, så ikke forvent noe (raskt) svar.
Sist endret av Grimdoc; 4. mai 2014 kl. 00:06.