Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5643
jeg har merket meg et par ting med nynorsk på skolen.

vel jeg er en av de drittungene som syntes det er unødvendig å ha nynorsk, men jeg kan leve med det.
nå, mange elever i min klasse slipper å ha nynorsk basert på sitt etniske opphav. dette forstår jeg ikke, er ikke nynorsk viktig nok til at "utlendinger" skal lære det?
vil ikke dette motstride alle argumenter etaten har lagt opp med at nynorsk er en veldig viktig del av norsk kultur?
men tydeligvis ikke viktig nok til at dette skal prioriteres bland mennesker som ikke er etnisk norske (elever som får høyere norsk karakter enn meg slipper nynorsk)
nå forsovet så er det jo greit at de som sliter med bokmål, slipper å måtte tenke på nynorsk også. men på en annen side tvinges elever jo til å lære seg tysk???
kall meg dust, men jeg syntes faktisk det er viktigere at mennesker som ikke er helt integrert i norsk kultur, blir dette ved å lære nynorsk.

noen meninger?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg er halv Tysk og var veldig fornøyd med fritak i Nynorsk.

Nynorsk er ett språk ingen trenger å lære, da det er bare de same folka i nord som bruker det.
Vis hele sitatet...
Ekstremt bra argument, ekstremt bra. *langsom klapping*

Men for å være seriøs: det er vel slik at de skal ha litt mindre å tenke på sånn generelt, men jeg synes denne løsningen burde utredes litt bedre. Språkfagene derimot burde fjernes, man vil tilnærmet aldri ha bruk for gebrokkent tysk/spansk/fransk.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg er halv Tysk og var veldig fornøyd med fritak i Nynorsk.

Nynorsk er ett språk ingen trenger å lære, da det er bare de same folka i nord som bruker det.
Vis hele sitatet...
Eh... Nei - det er ikkje berre "samefolka" i nord som bruker det.
Jeg fikk fritak fra nynorsk på ungdomskolen. Dette pga. jeg slet i andre fag. Jeg skulle da bruke mer energi på de fagene jeg slet med.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ekstremt bra argument, ekstremt bra. *langsom klapping*

Men for å være seriøs: det er vel slik at de skal ha litt mindre å tenke på sånn generelt, men jeg synes denne løsningen burde utredes litt bedre. Språkfagene derimot burde fjernes, man vil tilnærmet aldri ha bruk for gebrokkent tysk/spansk/fransk.
Vis hele sitatet...
Jeg SYNS faktisk det er bra argument. Er bare tull å lære ny norsk. Det skulle vært valgfag slik som tysk, spansk etc.
Går vel mer på formuleringen av argumentet enn argumentets vekt i seg selv. Å lire i fra seg at "det brukes bare av den og den befolkningsgruppen" er en relativt subjektiv vinkling av saken. Da kan man heller prøve seg på varianten "Ca 5% av Norges befolkning benytter i dag nynorsk som hovedmål. At de resterende 95% blir påtvunget opplæring i dette faget kan i noens øyne sees på som unødvendig, om man sammenligner dagligdagsbruken til de respektive brukerne." Eller noe i den dur.

Er i utgangspunktet fullstendig imot obligatorisk undervisning i nynorsk og heller for en valgfagsløsning. Problemet ligger jo igjen da at dette per dags dato er å regne som et av våre offisielle språk. At elever med minoritetsbakgrunn blir fritatt fra dette faget er vel i hovedsak for at de skal gjøre seg komfortable med det mest brukte dagligdagsspråket i Norge for å gjøre integreringsprosessen lettere. At andre fremmedspråk er "obligatoriske" er vel også en sannhet med modifikasjoner, da, etter min kunnskap, man også har valgfag som "fordypning i norsk" og "fordypning i engelsk". Mulig dette varierer fra skole til skole, dog.
Sitat av PairADice Vis innlegg
Går vel mer på formuleringen av argumentet enn argumentets vekt i seg selv. Å lire i fra seg at "det brukes bare av den og den befolkningsgruppen" er en relativt subjektiv vinkling av saken. Da kan man heller prøve seg på varianten "Ca 5% av Norges befolkning benytter i dag nynorsk som hovedmål. At de resterende 95% blir påtvunget opplæring i dette faget kan i noens øyne sees på som unødvendig, om man sammenligner dagligdagsbruken til de respektive brukerne." Eller noe i den dur.

Er i utgangspunktet fullstendig imot obligatorisk undervisning i nynorsk og heller for en valgfagsløsning. Problemet ligger jo igjen da at dette per dags dato er å regne som et av våre offisielle språk. At elever med minoritetsbakgrunn blir fritatt fra dette faget er vel i hovedsak for at de skal gjøre seg komfortable med det mest brukte dagligdagsspråket i Norge for å gjøre integreringsprosessen lettere. At andre fremmedspråk er "obligatoriske" er vel også en sannhet med modifikasjoner, da, etter min kunnskap, man også har valgfag som "fordypning i norsk" og "fordypning i engelsk". Mulig dette varierer fra skole til skole, dog.
Vis hele sitatet...

Det jeg tror er at hvis nynorsk blir ett valg fag, så vil skolene kutte faget fordi det blir for få elever per nynorsk klasse at skolene mener det ikke er vits i å forsette klassen. Nå heter vell egentlig nynorsk "sidemål" da så vi som snakker bokmål har nynorsk og de som snakker nynorsk har bokmål, så det er vell egentlig samme veien.

Nynorsk folka må lære bokmål og bokmål folka må lære nynorsk.

Nå mener jeg også det at vi ikke bør lære det men få en innføring i språket sånn at vi eventuelt kan forstå værandre og sån at det ikke blir noe missforståelser da språkene er forskjellige dog samme språk.
Sist endret av VitoScaletta; 15. november 2013 kl. 14:13.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg er halv Tysk og var veldig fornøyd med fritak i Nynorsk.

Nynorsk er ett språk ingen trenger å lære, da det er bare de same folka i nord som bruker det.
Vis hele sitatet...
Her ser vi altså hva som skjer når folk ikke får tilstrekkelig opplæring i nynorsk... Blir helt målløs jeg.
Nynorsk, eller riksmål som det het først, ble utviklet for å tilgjengeliggjøre et skriftspråk for bønder og vanlige folk, slik at man skulle slippe å forholde seg til den klampen av et skriftspråk som dansken var på 1800 -tallet. Dansk ble brukt av et mindretall av embetsmenn, og de fleste vanlige folk kunne hverken lese eller skrive det.

Det vi ser i dag er at flisa er helt snudd. Nå er det nynorsken som har blitt denne klampen av et skriftspråk for folk flest, men som tvinges igjennom av et mindretall "embetsmenn".

Latterlig! Etter min mening er det helt irrelevant hvilket skriftspråk man benytter så lenge man holder seg innenfor den respektive målforms regler og gjør seg forstått. Da kommer nynorsk til å dø ut sier du, fordi ingen bruker det? Fint - det heter utvikling!
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Her ser vi altså hva som skjer når folk ikke får tilstrekkelig opplæring i nynorsk... Blir helt målløs jeg.
Vis hele sitatet...
Nei. Det vi ser er resultatet av hva nynorsk i skolen gjør med de som har bokmål som hovedmål.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Nei. Det vi ser er resultatet av hva nynorsk i skolen gjør med de som har bokmål som hovedmål.
Vis hele sitatet...
Ikke alle oss er slik, tro meg, flere av oss tenåringer som bor i bokmål områdene har faktisk respekt for nynorsk. Vi liker ikke å lære det, men det er definitivt viktig til en grad.

Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Jeg SYNS faktisk det er bra argument. Er bare tull å lære ny norsk. Det skulle vært valgfag slik som tysk, spansk etc.
Vis hele sitatet...
Skal vi alle lære kinesisk da, siden det er 1/7 av verdens befolkning som snakker kinesisk?

Nei, slike argumenter om at det er "bare" en folkegruppe som bruker det blir for barnslig, jeg tenker personlig at 7-10 klasse burde ha nynorsk/mye fokus på det iallefall, og at videregående burde det være ett valg.

Ronald: godt formulert og skrevet. Godt innlegg.
Sist endret av Freddy_fred5; 15. november 2013 kl. 14:37.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ikke alle oss er slik, tro meg, flere av oss tenåringer som bor i bokmål områdene har faktisk respekt for nynorsk. Vi liker ikke å lære det, men det er definitivt viktig til en grad.
Vis hele sitatet...
Si meg hva som er viktig med nynorsk?
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Nei. Det vi ser er resultatet av hva nynorsk i skolen gjør med de som har bokmål som hovedmål.
Vis hele sitatet...
Feil. Målformen "VitoScaletta" bruker kan knapt kalles bokmål, men han har heller ikke hatt nynorsk i skolen og tror dermed at nynorsk er noe som kun brukes av "de same folkene i nord".
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Feil. Målformen "VitoScaletta" bruker kan knapt kalles bokmål, men han har heller ikke hatt nynorsk i skolen og tror dermed at nynorsk er noe som kun brukes av "de same folkene i nord".
Vis hele sitatet...
Så hva slags målform mener du jeg bruker da?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Så hva slags målform mener du jeg bruker da?
Vis hele sitatet...
Selv språket er jo av akseptabel kvalitet, så vet ikke helt hva han klaget på der. Samme standard som det mest annet her på freak.

Tror mer det som irriterte litt var at du påsto man ikke trenger nynorsk-faget og så i samme setning påstår det er noe bare folk i nord snakker. Dette tyder veldig på at du burde kanskje hatt mer nynorsk undervisning, slik at du kunne forstått litt mer om kulturen i norge - spesielt rundt dette med nynorsk.

I nord-norge er ikke nynorsk veldig vanlig. Det er faktisk bokmål som er vanlig der. Nynorsk finner du masse av på vestlandet; Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland i hovedsak.
Sist endret av etse; 15. november 2013 kl. 15:20.
Sitat av etse Vis innlegg
Selv språket er jo av akseptabel kvalitet, så vet ikke helt hva han klaget på der. Samme standard som det mest annet her på freak.

Tror mer det som irriterte litt var at du påsto man ikke trenger nynorsk-faget og så i samme setning påstår det er noe bare folk i nord snakker. Dette tyder veldig på at du burde kanskje hatt mer nynorsk undervisning, slik at du kunne forstått litt mer om kulturen i norge - spesielt rundt dette med nynorsk.

I nord-norge er ikke nynorsk veldig vanlig. Det er faktisk bokmål som er vanlig der. Nynorsk finner du masse av på vestlandet; Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland i hovedsak.
Vis hele sitatet...
Altså vi kan vell egentlig si at jeg egentlig ikke mente det jeg sa i første post. Det er jo bare ca 2 timer vekk fra meg hvor de snakker nynorsk eller en blanding av nynorsk og noe annet. Jeg står på mitt enda, vi trenger ikke nynorsk-faget.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg er halv Tysk og var veldig fornøyd med fritak i Nynorsk.

Nynorsk er ett språk ingen trenger å lære, da det er bare de same folka i nord som bruker det.
Vis hele sitatet...
jeg bor i nord norge og jeg har aldri møtt en nynorskbruker, verken blant samer eller nordlendinger er nynorsk vanlig
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Skal vi alle lære kinesisk da, siden det er 1/7 av verdens befolkning som snakker kinesisk?
Vis hele sitatet...
Ja det gir mye mer mening å lære kinesisk enn å lære oss "samme" språk to ganger.
Jeg skjønner at det er greit å kunne LESE nynorsk, siden andre bruker det, men å kunne skrive nynorsk selv er jo bare idiotisk og er der for å ødelegge vitnemålet. Vi i bokmål-områdene skriver på bokmål og det må de fra nynorsk-områdene forstå, akkurat som vi forstår nynorsk, men det betyr ikke at vi må kunne skrive som dem.

Bokmål ser også mye mer profesjonelt ut.
Sist endret av Xernox; 15. november 2013 kl. 15:41.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Si meg hva som er viktig med nynorsk?
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt en relativt stor mengde som fortsatt bruker det, og det er, enten vi vil det eller ikke, en del av norsk kulturarv.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Ja det gir mye mer mening å lære kinesisk enn å lære oss "samme" språk to ganger.
Jeg skjønner at det er greit å kunne LESE nynorsk, siden andre bruker det, men å kunne skrive nynorsk selv er jo bare idiotisk og er der for å ødelegge vitnemålet. Vi i bokmål-områdene skriver på bokmål og det må de fra nynorsk-områdene forstå, akkurat som vi forstår nynorsk, men det betyr ikke at vi må kunne skrive som dem.

Bokmål ser også mye mer profesjonelt ut.
Vis hele sitatet...
Det er en smakssak.

Men poenget mitt med den delen av innlegget var bare for å kommentere på det rundt det han sa om at det kun er samer som bruker nynorsk. Det stemmer ikke.
Skriftlig eksamen i sidemål burde fjernes. Det burde være nok å kunne lese å forstå det en med et annet mål skriver.

Andre språk er det jo litt annerledes med. Du skaper større problemer for om du skriver "jeg" i en tekst på Spansk eller Tysk, enn om du skriver det i en nynorsktekst.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Feil. Målformen "VitoScaletta" bruker kan knapt kalles bokmål, men han har heller ikke hatt nynorsk i skolen og tror dermed at nynorsk er noe som kun brukes av "de same folkene i nord".
Vis hele sitatet...
Hvis du har problemer med å forstå hva han skriver, så er det du som har problemet her, ikke han.
Sist endret av legalize_it; 15. november 2013 kl. 16:33.
I nord-norge er ikke nynorsk veldig vanlig. Det er faktisk bokmål som er vanlig der. Nynorsk finner du masse av på vestlandet; Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland i hovedsak.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare få skyte inn at nynorsk er veldig utbredt i indre deler av Agder-fylkene også.
Og det samme gjelder vel Telemark?
Etter hva jeg har oppfattet, tror øst-lendinger at Norge er Oslo. Det bor folk på vestlandet også. Det bord folk i Finnmark, Midtnorge, Nord-Norge, Troms og flere andre steder enn Øst-landet, hvor mange ikke skjønner en støyt av det en gutt fra et dalføre på vestlandet sier. Utlendinger som kommer til Norge må lære hele språket om igjen når de oppdager at det finnes dialekter. Regner med å få mange på meg nå som ikke er enige, men jeg ønsker bare å komme med et innspill i temaet.
Jeg vil bare få avklart en ting! Folk snakker ikke nynorsk, de skriver nynorsk. Og til han tidligere i innlegget som mente at Nynorsk tidligere ble kalt riksmål, så stemmer ikke dette. Det vi nå kjenner som nynorsk var i begynnelsen kjent under navnet landsmål, og det vi idag kjenner som bokmål ble kalt riksmål.

For meg personelig, har jeg ingen problemer med språket nynorsk, men jeg synes det er synd at sidemål tar opp timeplanen til norsk ungdom som etter min mening heller burde vært fylt med fag som matte, engelsk og naturfag, som elevene mest sannsynelig vil få et mye større utbytte av.
Sitat av luremusftw Vis innlegg
Og til han tidligere i innlegget som mente at Nynorsk tidligere ble kalt riksmål, så stemmer ikke dette. Det vi nå kjenner som nynorsk var i begynnelsen kjent under navnet landsmål, og det vi idag kjenner som bokmål ble kalt riksmål.
Vis hele sitatet...
Du har selvsagt rett. Beklager mine feilaktige opplysninger.

EDIT:
Som "luremusftw" så riktig påpeker senere i tråden, var det vi nå kjenner som nynorsk i begynnelsen kjent under navnet landsmål, og det vi idag kjenner som bokmål ble kalt riksmål.