Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5507
Har lagt merke til at det er en del tilhengere av piratpartiet her inne, noe som kanskje er naturlig, og i den anledning inviterer jeg de til en liten diskusjon.

Jeg som mange andre her er ung og usikker på hva jeg skal stemme på ved årets stortingsvalg. Piratpartiet har mange punkter i sin politikk som stemmer godt overens med mine egne ønsker, problemet mitt med dette partiet er at de har alt for lite på programmet.

Jeg siterer fritt fra partiets nettsted:

Våre fem søyler
Våre prinsipper og standpunkter er organisert i fem søyler:

~ individ og personvern
~ demokrati
~ kommunikasjon og infrastruktur
~ kunnskap og kultur
~ teknologi, innovasjon og vitenskap
Vis hele sitatet...
Jeg har også lest det som står på siden, valgprogrammet er ikke klart så der vet jeg ikke hva det vil stå enda.

Som sagt så savner jeg en del ting på den politiske siden før piratpartiet vinner min stemme ved valget, helse og omsorg, utdanning, infrastruktur, økonomi, det er en hel del som mangler på den listen deres over hvor de står i politikken.

Så til de som er medlemmer av piratpartiet, eller kanskje t.o.m ledere i lokallag etc, hvordan står dere på de andre viktige politiske punktene?
Hvordan vil dere takle en evt plass på Stortinget i disse sakene?
Er dere litt som FRP som bruker "populære" saker for å få stemmer (les: lavere skatter og avgifter mot PIRs mer anonymisering osv), eller er dere bare ikke kommet så langt enda til å utvikle en politikk som går på andre punkter, for de fleste vet jo at ting tar tid.
Uten at jeg har noen førstehåndskunnskap fra partiet, så tror jeg at de henter mye av inspirasjonen sin fra sine tyske og svenske brødre, som faktisk har karret til seg plasser ved valg. Blir interessant hvordan det norske partiet gjør det i år, i lys av NSA avlyttingen, DLD og nå APs nye anti-pirat lov.

Det tyske og svenske piratpartiene:
www.piratenpartei.de
www.piratpartiet.se
Sist endret av Flexxnes; 20. juni 2013 kl. 15:37.
Navnet på partiet og partiets verdier henger ikke på greip sammen.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Navnet på partiet og partiets verdier henger ikke på greip sammen.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hva du mener?
Jeg mistenker at en del av de som stemmer Piratpartiet gjør det pga navnet. Først Kaptein Sabeltann, så Piratpartiet. Perfekt.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Navnet på partiet og partiets verdier henger ikke på greip sammen.
Vis hele sitatet...
Et utmerket innspill, likte spesielt godt at du utdypte deg så grundig.
Sitat av complex Vis innlegg
Kan du forklare hva du mener?
Vis hele sitatet...
Trodde et var såpass åpenbart at en pirat verken respekterer personvern, demokrati og jobber proaktivt mot infrastruktur.

Sitat av Ponyo Vis innlegg
Et utmerket innspill, likte spesielt godt at du utdypte deg så grundig.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg trodde de fleste visste hva en pirat sto for. Beklager.
Etter hva jeg vet, så er Venstre mainstream versjonen av Piratpartiet med fullt politisk program. De stemte nei til DLD som eneste parti på stortinget, og var negative til den nye loven som lar 3. part være politi.

Vil du ha et helt politisk program, OG personvern, stem venstre. Er du veldig fokusert på kun personvern og avkriminalisering av piratkopiering, så stemmer du Piratpartiet. For å ha muligheten til gjennomslagskraft, så ville jeg dog gått for venstre.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Etter hva jeg vet, så er Venstre mainstream versjonen av Piratpartiet med fullt politisk program. De stemte nei til DLD som eneste parti på stortinget, og var negative til den nye loven som lar 3. part være politi.

Vil du ha et helt politisk program, OG personvern, stem venstre. Er du veldig fokusert på kun personvern og avkriminalisering av piratkopiering, så stemmer du Piratpartiet. For å ha muligheten til gjennomslagskraft, så ville jeg dog gått for venstre.
Vis hele sitatet...
Jaså, så du tror ikke piratpartiet vil få sendt ut representanter i fremtidige delegasjoner dersom de blir stemt inn?

Hello, i represent the Pirate party of Norway. Please take me seriously.

I taler stolen:

We in the Pirate party are very committed to general privacy, democracy and good infrastructure.

Altså bare får å være klar.
Det er helt greit å kalle seg piratpartiet så lenge du går for å vinne på piratkopiering. Men når du starter å engasjere seg i andre saker så faller det litt igjennom.
Sist endret av Onibawan; 20. juni 2013 kl. 16:00.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Beklager, jeg trodde de fleste visste hva en pirat sto for. Beklager.
Vis hele sitatet...
Det er vertfall bra du poster ting som er relevant til tråden
Trådstarter
Sitat av Xasma Vis innlegg
Etter hva jeg vet, så er Venstre mainstream versjonen av Piratpartiet med fullt politisk program. De stemte nei til DLD som eneste parti på stortinget, og var negative til den nye loven som lar 3. part være politi.

Vil du ha et helt politisk program, OG personvern, stem venstre. Er du veldig fokusert på kun personvern og avkriminalisering av piratkopiering, så stemmer du Piratpartiet. For å ha muligheten til gjennomslagskraft, så ville jeg dog gått for venstre.
Vis hele sitatet...
Ja, venstre er nok det dom ligner mest, bare med fult partiprogram.
Men innlegget var ikke ment som at jeg trengte et parti som lignet, heller å få svar på noen av spørsmålene som står nederst i første innlegg, for akkurat nå så virker det som om at de som stemmer piratpartiet vil ha mulighet for å få frem en sak i Stortinget, men da mister de muligheten til å påvirke noe som helst annet i landet.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jaså, så du tror ikke piratpartiet vil få sendt ut representanter i fremtidige delegasjoner dersom de blir stemt inn?

Hello, i represent the Pirate party of Norway. Please take me seriously.

I taler stolen:

We in the Pirate party are very committed to general privacy, democracy and good infrastructure.

Altså bare får å være klar.
Det er helt greit å kalle seg piratpartiet så lenge du går for å vinne på piratkopiering. Men når du starter å engasjere seg i andre saker så faller det litt igjennom.
Vis hele sitatet...
Hæ? Er dette på svar av noe av det jeg skrev? Jeg påpeker at Venstre er et mindre radikalt parti med mye de samme verdiene, men legitimerer ikke piratkopiering på samme måte. Hva har dette med hvordan delegasjoner vil se ut å gjøre? Hvorfor skulle de ikke bli tatt seriøst om de hadde bare én fanesak? FrP eller Anders Langes Parti som det het ble vitterlig tatt seriøst selvom eneste agenda var mindre avgifter. Fra én sak til ett av de største partiene.

Ei heller har jeg sagt noe for eller mot PP, jeg bare påpeker at Venstre er i mine øyne et bedre valg, siden Piratpartiet ikke har et helhetlig program. Når du får personvern pakka, men ikke legitimering av piratkopiering, og muligheten for reell gjennomslagskraft i en regjering blir det kanskje noe flere kan stemme.
Det var en mer tilføying, med det var ikke ment som et svar på ditt innlegg.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Xasma Vis innlegg
Etter hva jeg vet, så er Venstre mainstream versjonen av Piratpartiet med fullt politisk program. De stemte nei til DLD som eneste parti på stortinget, og var negative til den nye loven som lar 3. part være politi.

Vil du ha et helt politisk program, OG personvern, stem venstre. Er du veldig fokusert på kun personvern og avkriminalisering av piratkopiering, så stemmer du Piratpartiet. For å ha muligheten til gjennomslagskraft, så ville jeg dog gått for venstre.
Vis hele sitatet...
Mnnneeh, nei så enkelt kan du nok ikke si det. Venstre er jo landets eldste politiske parti, og har en forhistorie med forkjemping for bedre rettigheter og har et generelt langt større repertoar enn det Piratpartiet noensinne (kanskje) kan slå i bordet med, - altså i fremtiden hvis P.P. består. Venstre var det liberale partiet for de liberale, fritenkere, arbeidsfolk og generelt de som var dårligere stilte på 1800-tallet inntil Arbeiderpartiet ble stiftet, så etterhvert kom Høyre rett etter Venstre på banen for å komme med konservativt tilsvar til alt den liberale politikken Venstre dro frem.

Så, det er klart at Venstre er de desidert mest liberale av alle partier på Stortinget - hvis vi tenker totalt sett, altså der vi bruker økonomisk, politisk, og juridisk målestokk, ikke hver for seg, eksempel der Venstre ikke har den mest liberale økonomiske politikken, FrP har det.
Derimot har ungdomspartiet Unge Venstre en av de mest liberale politiske plattformene av alle politiske grupper her i landet.

Men du har helt rett i at hvis man faktisk å stemme på et eksisterende parti som er nærmest Piratpartiet, så er Venstre det beste og kanskje eneste alternativet. Men det bør også presiseres at det likevel er langt fra Piratpartiets (til tider) anarkistiske ideologi med fokus på veldig få saker - til Venstres liberale/sosialliberale program/ideologi som har et veldig tungt historisk grunnlag.

*edit; nest siste setning, eksisterende parti som i <partier på stortingsnivå>.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. juni 2013 kl. 18:04.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Er jeg den eneste som ikke klarer å ta et parti med et slikt navn seriøst? Og et parti som er tuftet på noe så steike idiotisk som det å kunne piratkopiere fritt, ja, det synes jeg blir for dumt.

Så fort igjennom kjerneprogrammet på piratpartiet.no, og måtte humre litt for meg selv når et av de konkrete tilfellene var "Begrense lengden på KID-nummer for å hindre unødig frustrasjon ved betaling av regninger.".

Uansett, lykke til med valget. Jeg er hundre prosent for at dere skal få stille ved valg, og skrev meg selv opp på en liste for dette. Men jeg tror ærlig talt ikke det blir noe stortingsmandat med det første.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det mangler vel en vettig innvandringspolitikk. Ser at piratpartiet er for demokrati, men det er jo ikke det vi har i Norge. Vi har parlamentarisme.

Skulle gjerne sett folkeavstemninger om Schengen og EØS.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Så fort igjennom kjerneprogrammet på piratpartiet.no, og måtte humre litt for meg selv når et av de konkrete tilfellene var "Begrense lengden på KID-nummer for å hindre unødig frustrasjon ved betaling av regninger.".
Vis hele sitatet...
Må si meg jeg er litt delt på denne, men de KID-nummerene er virkelig unødvendige. Inngår man en KID-avtale med en bank kan man nemlig selv velge antall siffer, og de 19 siffrene selskaper flest velger er nok til å sende regninger til hele jordas befolkning hver dag de neste million årene.

Det var jo greit nok når de selv skrev og sendte ut regningene selv, men rimelig irriterende nå.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Det piratpartiet mangler for meg nå, er makten til å kunne få han soppen som sitter å gjør noe innihelvetsvetes mye ugang ut og vekk fra maktan.
Av denne grunn blir det nokk stemming av høyre i år, og ikke piratpartiet. Ap har fått sitte å rote med makata alt for lenge, og måten de klarer å ødellegge markedet for oss håndtverkere, det kan jo likegodt kalles antiarbeiderpartiet slik som de surrer nå!

Også mangler piratpartiet en mer komplett politikk, de har ikke noe om veier, skoler, innvandring, osv osv
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Etter hva jeg vet, så er Venstre mainstream versjonen av Piratpartiet med fullt politisk program. De stemte nei til DLD som eneste parti på stortinget, og var negative til den nye loven som lar 3. part være politi.
Vis hele sitatet...
Tøv. Sp, SV, KrF, V, FrP og fem representanter fra H stemte mot forslaget i Stortinget. Senterpartiet og SV tok ut dissens i regjeringa. Du må gi de andre småpartiene litt anerkjennelse også. Det er ikke unikt for Venstre å kjempe for personvern, det er vel heller unikt for Arbeiderpartiet og Høyre at de kjemper mot det.
Sitat av Nordlandsbåt Vis innlegg
Det mangler vel en vettig innvandringspolitikk. Ser at piratpartiet er for demokrati, men det er jo ikke det vi har i Norge. Vi har parlamentarisme.

Skulle gjerne sett folkeavstemninger om Schengen og EØS.
Vis hele sitatet...
Tror du har misforstått politikken litt! Vi velger partier/parlament som representerer våre verdier og disse tar disse avstemmningene.

Tenk om VI skulle hatt avstemming på alt?! Hadde vært morro å prøve ut, det skal jeg innrømme
For min del, i tillegg til at jeg ikke er enig med Piratpartiet i en del av de grunnleggende sakene deres, så er nettopp denne mangelen på helhetlig politikk hovedgrunnen til at jeg ikke har vært i nærheten av å vurdere dem.

Piratpartiet består i mine øyne av en ideologisk ledelse og en haug fjortiser som i liten grad evner å se verden fra flere sider. For at de skal fremstå som et seriøst alternativ må de i hvert fall klare å hoste opp et program som dekker de store samfunnsmessige sakene, som helse, utdanning, infrastruktur og finanspolitikk. Per i dag stiller de på linje med partier som Kristen Fremtid og Abortmotstanderne.
Sitat av doseren Vis innlegg
For min del, i tillegg til at jeg ikke er enig med Piratpartiet i en del av de grunnleggende sakene deres, så er nettopp denne mangelen på helhetlig politikk hovedgrunnen til at jeg ikke har vært i nærheten av å vurdere dem.

Piratpartiet består i mine øyne av en ideologisk ledelse og en haug fjortiser som i liten grad evner å se verden fra flere sider. For at de skal fremstå som et seriøst alternativ må de i hvert fall klare å hoste opp et program som dekker de store samfunnsmessige sakene, som helse, utdanning, infrastruktur og finanspolitikk. Per i dag stiller de på linje med partier som Kristen Fremtid og Abortmotstanderne.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt uenig, jeg mener at det er rom for små partier som jobber hardt for enkeltsaker - og ikke nødvendigvis har en helhetlig politikk, så fremt de ikke satser på å komme i regjering. Disse små partiene med fokus på enkeltsaker som er viktige for folk kan få et par mandater på stortinget som kan jobbe for disse sakene og fortelle deres synspunkter på ulike høringer og dermed være med å direkte påvirke i nøkkelsakene - mens de kan la de andre partiene ta for seg de sakene de selv ikke har satt seg så godt inn i eller jobber noe spesielt for.
Sitat av doseren Vis innlegg
Piratpartiet består i mine øyne av en ideologisk ledelse og en haug fjortiser som i liten grad evner å se verden fra flere sider.
Vis hele sitatet...
Litt som SV/Rødt/SP (vil ha "sine" spesialting uten å tenke på hvordan alt henger sammen). Piratpartiet er som barnet til Venstre, ved at de har lik politikk, men er et nytt parti som trenger flere år på å bli voksen. Ei heller er et pirat-navn en særlig god måte å virke seriøs på.

Vil man oppnå bedre personvern er Venstre partiet å stemme på, problemet nå er at man kan risikere at de som ellers ville stemt Venstre, heller stemmer Piratpartiet. Dermed risikerer man at ingen av partiene kommer på Stortinget, skulle Piratpartiet sørge for at Venstre faller ut av Stortinget, har de hvertfall utført mer enn nok skade.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Hadde de skiftet navn til noe allmenheten kunne relatere seg til uten det å falle innenfor fordommer om teknologisk anarki kunne jeg godt støtte dette partiet mer enn det jeg pleier.
Trådstarter
Sitat av Ueland Vis innlegg
Litt som SV/Rødt/SP (vil ha "sine" spesialting uten å tenke på hvordan alt henger sammen). Piratpartiet er som barnet til Venstre, ved at de har lik politikk, men er et nytt parti som trenger flere år på å bli voksen. Ei heller er et pirat-navn en særlig god måte å virke seriøs på.

Vil man oppnå bedre personvern er Venstre partiet å stemme på, problemet nå er at man kan risikere at de som ellers ville stemt Venstre, heller stemmer Piratpartiet. Dermed risikerer man at ingen av partiene kommer på Stortinget, skulle Piratpartiet sørge for at Venstre faller ut av Stortinget, har de hvertfall utført mer enn nok skade.
Vis hele sitatet...
De fleste jeg har snakket med som er i tvil om å stemme venstre er mer fordi de kan tenke seg å samarbeide med FrP, om jeg ikke tar feil? Og de vil ikke ha FrP inn i noen maktposisjoner, noe jeg personlig forøvrig er enig i så ser argumentasjonen.

Poenget er uansett at jeg tviler på at piratpartiet vil gjøre noe mer utav seg her i Norge i førsteomgang enn å lette på ræva til noen stakkars 18 - 20 åringer som tror at politikk er det som går på NRK når det er Holmgang (husker ikke hva det heter i farten), og sanker stemmene sine der, tviler på at de er kapable til å kapre noen velgere fra Venstre sånn sol tilstandene er nå.
Sitat av OnklD Vis innlegg
De fleste jeg har snakket med som er i tvil om å stemme venstre er mer fordi de kan tenke seg å samarbeide med FrP, om jeg ikke tar feil? Og de vil ikke ha FrP inn i noen maktposisjoner, noe jeg personlig forøvrig er enig i så ser argumentasjonen.

Poenget er uansett at jeg tviler på at piratpartiet vil gjøre noe mer utav seg her i Norge i førsteomgang enn å lette på ræva til noen stakkars 18 - 20 åringer som tror at politikk er det som går på NRK når det er Holmgang (husker ikke hva det heter i farten), og sanker stemmene sine der, tviler på at de er kapable til å kapre noen velgere fra Venstre sånn sol tilstandene er nå.
Vis hele sitatet...
Dersom de får inn et mandat på Stortinget så er det en stemme som garantert vil si nei til alle former for økt overvåkning. Det vil aldri være "tja" eller "ja med forbehold", det vil være et harmdirrende og krystallklart "NEI!" enten det dreier seg om noe som gir platemafiaen økte mulightere til privat etterforskning, noe som lukter av "har du intet å skjule, har du heller intet å frykte"-feiltakelsen eller noen formn for inngrep hvor terrorisme eller pedofilikortet kan spilles.

Venstre er bedre enn de fleste andre partier, men de er fortsatt politiske nok til å inngå kompromisser. PP vil være totalt avvisende til slike tiltak. Denne formen for forutsigbarhet veier for meg mer enn en gjennomtenkt politikk på andre områder. Dette fordi jeg mener overvåkningen har gått altfor langt allerede og at dette undergraver demokratiet. Får vi først demokratiet på rett kjøl, så kan vi bekymre oss for mindre prekære problemer etterpå.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dersom de får inn et mandat på Stortinget så er det en stemme som garantert vil si nei til alle former for økt overvåkning. Det vil aldri være "tja" eller "ja med forbehold", det vil være et harmdirrende og krystallklart "NEI!" enten det dreier seg om noe som gir platemafiaen økte mulightere til privat etterforskning, noe som lukter av "har du intet å skjule, har du heller intet å frykte"-feiltakelsen eller noen formn for inngrep hvor terrorisme eller pedofilikortet kan spilles.

Venstre er bedre enn de fleste andre partier, men de er fortsatt politiske nok til å inngå kompromisser. PP vil være totalt avvisende til slike tiltak. Denne formen for forutsigbarhet veier for meg mer enn en gjennomtenkt politikk på andre områder. Dette fordi jeg mener overvåkningen har gått altfor langt allerede og at dette undergraver demokratiet. Får vi først demokratiet på rett kjøl, så kan vi bekymre oss for mindre prekære problemer etterpå.
Vis hele sitatet...
Så kan man jo spørre seg hva som er best. Et parti som får gjennomført noe ved hjelp av kompromiss. Eller et parti som kun tar et prinsipielt standpunkt og ikke får noe igjennom.
Sitat av ajniN Vis innlegg
Tenk om VI skulle hatt avstemming på alt?! Hadde vært morro å prøve ut, det skal jeg innrømme
Vis hele sitatet...
Et slikt system finnes i Sveits, det gir folket et mye større mulighet til å påvirke landet enn pr idag hvor man stemmer på noen og blir "låst" til deres idioti når de snur seg mot sine løfter.
De driver jo bare med populistisk politikk uansett. De har jo ingen interesseområder i noen som helst store og tunge ting som helsevesen, utenrikspolitikk og Norges relasjoner til andre land. Om de utvider horisonten og får med flere folk som har faglig tyngde, så hadde jeg kanskje vurdert å stemme på de.
Sitat av Nordlandsbåt Vis innlegg
Det mangler vel en vettig innvandringspolitikk. Ser at piratpartiet er for demokrati, men det er jo ikke det vi har i Norge. Vi har parlamentarisme.

Skulle gjerne sett folkeavstemninger om Schengen og EØS.
Vis hele sitatet...
Litt begrepslære: du snakker om direkte demokrati, vi har representativt demokrati. Husk at demokrati betyr folkestyre, og med styreformen idag velger vi hvem som skal styre. Hvis du misliker at flertallet bestemmer, så er ikke demokrati noe for deg.

Til min tidligere blunder med hvem som er for DLD - skjønner ikke helt hva jeg surret med. Som Aeon også påpeker kan man ha enkeltsaker/-temaer som er viktige og man er mer liberal på dette punktet enn venstre, men da ser jeg ikke Venstre som en mulighet, da det trumfer hele poenget med å stemme Piratpartiet i det hele tatt.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Litt begrepslære: du snakker om direkte demokrati, vi har representativt demokrati. Husk at demokrati betyr folkestyre, og med styreformen idag velger vi hvem som skal styre. Hvis du misliker at flertallet bestemmer, så er ikke demokrati noe for deg.

Til min tidligere blunder med hvem som er for DLD - skjønner ikke helt hva jeg surret med. Som Aeon også påpeker kan man ha enkeltsaker/-temaer som er viktige og man er mer liberal på dette punktet enn venstre, men da ser jeg ikke Venstre som en mulighet, da det trumfer hele poenget med å stemme Piratpartiet i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Men, men hvorfor har vi da hatt to avstemninger angående EU medlemskap da? Kunne ikke bare de folkevalgte ha bestemt det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Men, men hvorfor har vi da hatt to avstemninger angående EU medlemskap da? Kunne ikke bare de folkevalgte ha bestemt det?
Vis hele sitatet...
For det første var det formelt sett ikkje bindande folkeavstemminger, men rådgivande. For det andre kunne Stortinget vedteke det utan folkeavstemminger, men regjeringa valde folkeavstemming før dei fremja saka for stortinget, for å la folket bestemme direkte i ei svært viktig sak.
Sitat av ajniN Vis innlegg
Tror du har misforstått politikken litt! Vi velger partier/parlament som representerer våre verdier og disse tar disse avstemmningene.

Tenk om VI skulle hatt avstemming på alt?! Hadde vært morro å prøve ut, det skal jeg innrømme
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg hva som er så spesielt demokratisk ved parlamentarisme? Hvilken egentlig innflytelse har egentlig individet i dagens store, sentraliserte og representative samfunn?

Og hvilke rom for betydelige endringer er det egentlig? Forskjellen mellom partiene i de moderne demokratiene er minimal, og selve infrastrukturen hindrer andre meninger og strømninger å få en reell stemme. På mange måter er de jo like begrensede som de kjente diktaturene, og sensuren, hvis man vil kalle det det, er uendelig mer effektiv siden den er betydelig mer usynlig. Hvor mange opponerer egentlig?
Sist endret av Saksen; 11. juli 2013 kl. 21:02.
Sitat av Saksen Vis innlegg
Kan du forklare meg hva som er så spesielt demokratisk ved parlamentarisme? Hvilken egentlig innflytelse har egentlig individet i dagens store, sentraliserte og representative samfunn?

Og hvilke rom for betydelige endringer er det egentlig? Forskjellen mellom partiene i de moderne demokratiene er minimal, og selve infrastrukturen hindrer andre meninger og strømninger å få en reell stemme. På mange måter er de jo like begrensede som de kjente diktaturene, og sensuren, hvis man vil kalle det det, er uendelig mer effektiv siden den er betydelig mer usynlig. Hvor mange opponerer egentlig?
Vis hele sitatet...
Er forsåvidt enig med deg med, jeg forsvarer ikke parlemtarisme i det hele tatt, men forstår fornuften bak det. Og ja, vi kan finne bedre løsninger enn det vi har idag.

Men hvor mange idioter skjenner du? Tenk om hver av de idiotene du skjenner, skulle heve stemmen sin og vi måtte ta det til betrakting og avgjøre det gjennom en folke avstemmning, og deres eneste motiver er egoistiske. Altså jeg vet selv at det er en kamp som jeg selv ikke gidder å kjempe lenge! Poenget mitt er at de FLESTE politikerne i Norge har intensjoner om å bygge landet på sikt og kun ønsker det beste til befolkningen. Når det er sagt, VIS du mener vi mangler noe hvorfor ikke bare engasjere deg politisk selv og om du har fornuftige og gjennom tenkte meninger så får du min stemme! Hvorfor ikke?

Jeg personlig er veldig imot menneske reguleringer fra myndigheter, ala ruspolitikkken og andre valg som myndighetene tar for oss. Jeg mener det kun hemmer vår selvstendighet og vil skade landet på sikt. Men jeg forstår hvorfor disse reguleringene finnes. Men igjen det er egoistiske motiv bak mine meninger og uten innsikt egentlig. Jeg er bare en mann i 20 årene som egentlig ikke vet så mye om livet og kun tenker hvordan han skal ha det mest mulig gøy de neste dagene.
Piratpartier i Sverige og Tyskland har følgende å si om innvandring:

http://www.piratenpartei.de/politik/...e_Gesellschaft

Oversatt med google translate fra tysk.

We see the diversity that is also caused by the coexistence of people of different origins, as an enrichment of social life to. We recognize the mutual influence of exclusion by the majority society and segregation of branded as "alien" people and evaluate this situation as our notions of human dignity incompatible.
Vis hele sitatet...
Fra http://politik.piratpartiet.se/migration/

Många människor kommer till Sverige på flykt undan förföljelser, krig, naturkatastrofer och fattigdom.

Piratpartiet tycker att humanism och mänskliga rättigheter måste prägla migrationspolitiken. Vi kan inte acceptera att människor skickas tillbaka till länder som drabbats av naturkatastrofer, våldsamma konflikter, mycket dåliga levnadsförhållanden och länder där mänskliga rättigheter inte respekteras. Vi vill därför att Sverige arbetar för att alla rika länder går ihop och hjälps åt att ta emot dem som är på flykt.
Vis hele sitatet...
Ser ut som begge partiene har et naivt forhold til immigrasjon, og de setter ikke fokus på de alvorlige problemene som kommer i kjølvannet av innvandringen.

Merkelig nok tror jeg ikke det norske piratpartiet kommer til å være noe bedre på dette området, og partiet er nok allerede i ferd med å bli kuppet av venstreaktivister som så mange andre organisasjoner har blitt det tidligere.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Litt begrepslære: du snakker om direkte demokrati, vi har representativt demokrati. Husk at demokrati betyr folkestyre, og med styreformen idag velger vi hvem som skal styre. Hvis du misliker at flertallet bestemmer, så er ikke demokrati noe for deg.
Vis hele sitatet...
Men er det egentlig demokrati når en liten maktelite bestemmer? jo, de er valgt av folket. Men har folket så mye valg, er jo i praksis AP vs Høyre. Ta for eksempel DLD saken det ble det voldsom motstand mot fra folket i landet. se på fordelinga for/mot her. Jeg er overbevist om at dersom det hadde vært en folkeavstemning hadde det blitt nei. Men det ble innført allikavel fordi AP og Høyre hadde flest mandater. Er det da en demokratisk beslutning? Og det er faktisk ikke nødvendigvis den koalisjonen med flest stemmer som kan får sitte i posisjon.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Det vi i Norge burde ha, er et seriøst libertariansk parti, som har mål om å påvirke og få makt. På den måten kunne den liberale høyrefløyen i Norge gjøre seg mye mer betydningsfull. Et slikt parti vil kunne stå et sted imellom Venstre, FrP og Piratpartiet.

Ikke at jeg selv er tilhenger av libertarianisme, men har registrert at det er mange høyre-liberale i Norge og de *kunne* evt få flere partier å velge imellom med et libertariansk parti på den politiske scenen. Dermed, hvis et sånt parti får makt og stemmer vil jo det redusere Høyre til enda mer konservativt, imens FrP vil bare bli et nasjonalkonservativt anti-innvandrer skygge av det partier er nå.
Piratpartiet Norge ble stiftet for litt over et halvt år siden. Hvis partiet allerede skulle hatt et bredt politisk program hadde det måttet blitt utarbeidet av veldig få individer, noe som strider med essensielle deler av partiets kjerneprogram (f.eks: "Åpenhet og innsyn, folkeavstemninger og felles utforming av lover vil endre norsk politikk dramatisk, hvor folket igjen bestemmer." Og se idéen om 'flytende breddedemokrati' , der folket er med og bestemmer den politske strukturen, kontinuerlig). Navnet på partiet kommer fra den internasjonale bevegelsen grunnlagt i Sverige som motsvar til 'antipiratbyrån' som kjempet imot Piratebay og fildeling. Liste over partier internasjonalt: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Pirate_PartiesHovedprådriver for å starte det norske partiet og en av de sentrale skikkelsene i partiet, er Håkon Wium Lie, som vanskelig kan klandres for å være en useriøs fjortis. http://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kon_Wium_Lie Venstre har lignende politikk og intensjoner, men har ikke det informasjontekniske fokuset som trengs i vår tid. De mangler kompetanse når det kommer til datateknologisk utvikling og de nye antikapitalistiske (les: transkapitalistiske) bølger som slår innover samfunnet fra dypet av internett. De som får kontroll over internett, får kontroll over befolkningen. Piratpartiet ønsker at befolkningen skal ha kontroll over internett.