Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2717
Lurer på hvor grensa går for hva man kan holde for seg selv og hva "alle" får vite om av lovbrudd og straff?

Har ikke fortalt noen om den siste fartsbota for 80 i 70-sona, men om jeg f.eks. hadde drept noen regner jeg med hele Norge hadde fått vite det. Så grensa må jo gå et sted midt i mellom. Men hvor? Hva om man f.eks. blir tatt for noe vas og må sone 30 dager?

Hvordan funker det der med åpen og lukka rettssak ift hva omgivelsene får vite?


PS: Tippe kan jeg gjøre selv.
står det ikke i media, hold det for deg selv. treffer du kjent folk inne er det se og hør
For å få lukket rettsalen for publikum må du ha en grunn til det. Terskelen er ganske høy og at du ikke vil at folk skal vite at du må inn 30 dager er ikke tilstrekkelig. Med mindre saken kommer i media er det imidlertid ikke noe mer markedsføring av saken enn skjermen i tinghuset.
Spørs jo også hvor du bor. Feks her i Finnmark står det gjerne i nettavisen til lokalavisa om en blir tatt med knark. Blir du tatt i Oslo med det så er vel det ikke store oppslaget i avisen akkurat.
Sist endret av mo3; 20. januar 2011 kl. 00:23.
Tror de aller fleste rettsaker er åpne for de som ønsker. Det var jo haugevis av randoms som dro å fulgte med på Orderud saken bla. Derimot er det ikke alle som snoker rundt å dukker opp i rettsakene til folk, men om du har fått en dom og må sone vil ordet for gå blandt de du kjenner i hvertfall.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Spørs jo også hvor du bor. Feks her i Finnmark står det gjerne i nettavisen til lokalavisa om en blir tatt med knark. Blir du tatt i Oslo med det så er vel det ikke store oppslaget i avisen akkurat.
Vis hele sitatet...
Det står vel bare "mann i 20-årene" f.eks., og ikke navn.
Det er jo klart. Men i en liten by der alle kjenner alle så er det uansett ikke så vanskelig og finne ut hvem denne "20åringen" er.
spørs veldig på situasjonen egentlig. er du f.eks i militæret er du på feltøvelse, er det sommer er du på ferie o.l
risikoen for at kjentfolk dukker opp i rettsaken er nok liten.
En jeg kjenner satt inne for fyllekjøring. I den perioden han satt inne, trodde alle vennene hans at han var på ferie i utlandet.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
En jeg kjenner satt inne for fyllekjøring. I den perioden han satt inne, trodde alle vennene hans at han var på ferie i utlandet.
Vis hele sitatet...
Hehe, standar den Blir en tur til Costa del Hof på meg i sommer/høst også.
▼ ... over en uke senere ... ▼
er norske fengsler som på tv forresten?felles dusj,cellekammerat osv

eller er det enmannsrom med egen dusj og "luxus"som de kaller det?
Sist endret av murmade; 1. februar 2011 kl. 13:14.
Sitat av murmade Vis innlegg
er norske fengsler som på tv forresten?felles dusj,cellekammerat osv

eller er det enmannsrom med egen dusj og "luxus"som de kaller det?
Vis hele sitatet...
Redd for å miste såpa?
det var en sak for et par år siden der en godt voksen mann ble dømt for besittelse av relativt store kvanta hasj. Han klarte imidlertid å få ordnet det slik at han fikk sone i samme tidsrom som han fikk tatt ut ferie, slik at arbeidsgiver ikke fikk vite om soningen. Jeg mener å huske at grunnen til at retten ga ham dette spillerommet var at hasjen ikke var til ham, men til en venn med MS eller annen sykdom, som skulle bruke den medisinsk. Skal se om jeg kan finne saken...
costa del hof er felles dusj og 2 mann på rommet.

skal man ha luxus, må man klikke i vinkel og bli satt på "isolat" da får man en mann pr rom og egen dusj
Lukket rettsal er som oftest av hensyn til offer\etterlatte. Ellers er det åpne rettssaler og ingen hemmmelighet at man blir dømt.

Så til spørsmålet om hele samfunnet får vite det. Er det av almenn interesse at en mann er dømt til fengsel for fyllekjøring? Tjanja. Er det av almenn interesse at det finnes en pedofil elite i Alvdal? Absolutt! Media dekker det som selger.

Altså, dersom ingen uten taushetsplikt er tilstede under rettsaken, og du kjenner ingen i fengselet som kjenner noen av dine bekjente, kan du enkelt sone en stund uten at noen får vite det.