Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3642
Går første året på vgs nå og har ikke vært på skolen på 2 uker. Hadde nylig ett møte med skolen og moren min og ble enig at jeg skulle gå på skolen.. lol.

Var borte to dager til og skolen ringte faren min.

Nå, til spørsmålet mitt; har skolen lov til å ringe hjem? Nemlig hørt at de ikke kan O.o

Ingen moralprekener pls..
Sist endret av EliteBook; 14. oktober 2014 kl. 19:08.
Ja, skolen kan og skal informere foresatte.
Vist du er under 18 år så kan de det. Er du over så må de ha signert underskrift i fra deg, for å kontakte foreldre når det gjelder fravær og karakterer.
Sitat av Tecno Vis innlegg
Vist du er under 18 år så kan de det. Er du over så må de ha signert underskrift i fra deg, for å kontakte foreldre når det gjelder fravær og karakterer.
Vis hele sitatet...
Når eg var atten tok skulen kontakt med foreldra mine angåande fråveret mitt, sjølv om eg ikkje hadde signert noko som helst. Berre så TS er klar over at dei gjerne kan ta seg friheitar.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Husk at de gjør dette for din egen skyld og til ditt eget beste, ikke for å forsøke og krenke friheten din.
Jepp, foreldrene dine skal få vite alt om fraværet ditt frem til du blir 18 år. Det er slikt systemet fungerer, og det fungerer mye bedre å tilpasse seg det, og gjøre det beste ut av det - en å kjempe imot, det kommer du ingen vei med - snakker av erfaring.
Et kjent triks er at de ringer hjem eller til en foresatt for så å si at de prøver å få kontakt med deg. Da vil garantert mor eller far spørre om hvorfor de ringer samt hvorfor de ikke få kontakt med deg. Så vil da din lærer svare noe av denne typen "Nei, din sønn har ikke vært å se på skolen de siste ukene/dagene og vi er bekymret, er han tilgjengelig?". Vips så veit dine foresatte at du ikke har vært på skolen.
når jeg gikk på vgs så var det sånn at hvis du fylte 18år iløpet av skoleåret så måtte du melde skriftlig fra om at du ikke ønsket at andre en deg selv skulle bli kontaktet ang din skolegang, dette fordi at dem idet heltetat skulle kunne få med seg at du var blit myndig
Tja, kommer vel muligens litt an på skolen og. Men ja, hvis du er under 18 år kan de ringe. Er ikke sikkert at de gjør det, kan komme an på fraværet ditt generelt. De er spesielt obs med det førsteåret i tillegg.
Siden foreldre har et forsørgeransvar selv etter du er 18 når du går på vgs, så er det helt rimelig at de får vite om ditt eventuelle fravær ?
Hvis du ikke liker deg på skolen så kan du vel gjøre noe annet ? Jobbe f.eks ?
Å jobbe uten utdanning er direkte bånn i bøtta, just sayin'. Dere føler dere lur som skulker og kanskje attpåtil har en plan om å gå ut i arbeid, men er smart så tar dere disse ekstra årene på skolen. Da får dere en ok jobb, kontra å moppe golv eller stå bak på en søppelbil. Disse to eksemplene er vel noe av de viktigste jobbene i samfunnet, men ufattelig kjedelige å utføre.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Å jobbe uten utdanning er direkte bånn i bøtta, just sayin'. Dere føler dere lur som skulker og kanskje attpåtil har en plan om å gå ut i arbeid, men er smart så tar dere disse ekstra årene på skolen. Da får dere en ok jobb, kontra å moppe golv eller stå bak på en søppelbil. Disse to eksemplene er vel noe av de viktigste jobbene i samfunnet, men ufattelig kjedelige å utføre.
Vis hele sitatet...
Hva er galt med å stå bakpå søppelbil? Bra lønn for hvor lite arbeid du gjør, selv om det er veldig tungt arbeid. Får betalt 180kr i timen, fast tarifflønn for 7.5 timer om dagen, og som regel jobbet jeg bare 3-5 timer avhengig av rute. Starter kl06, ferdig kl13 på mandager, også sakte nedover mot å være ferdig kl10 på fredagen. Alltid hjemme før kl15 så ikke gal lønn for antall timer du faktisk utfører arbeid, cirka 25k i måneden som sommervikar...

Og jobber man alene på søppelbil som sjåfør er det dobbel lønn, altså 50k i måneden hvis du jobber alene en hel måned.
Sist endret av Jonta; 15. oktober 2014 kl. 18:59. Grunn: Dobbelt innhold
Kanskje greit betalt. men er absolutt ikke noe jeg har lyst å jobbe som hver dag...
Sitat av Loffenius Vis innlegg
Kanskje greit betalt. men er absolutt ikke noe jeg har lyst å jobbe som hver dag...
Vis hele sitatet...
Nei, ikke jeg heller. Jeg synes at å kjøre samme ruta i 3 hele uker var kjedelig nok for meg. Blir som å være bussjåfør og kjøre samme rute fram og tilbake hver eneste dag i mange år. Sjåføren jeg var med har hatt ruta i 15 år hvis ikke mer, så han merker det hvis det er et nytt hus i nabolaget osv.
Har óg stått bakpå søppelbil når det trengtes da jeg jobbet på et miljøtorg, og jeg syns det var helt dritt. Ikke det at det var så tungt eller krevende, men att det var absolutt null utfordringer i det. Kunne faktisk heller tenkt meg å kjøre gressklipper enn akkurat dét. Når det er sagt så var jeg faktisk fornuftig nok og tok en utdannelse da jeg var yngre, så har to pr på yrkesskolen bak meg!