Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4000
Jeg står tiltalt for bedrageri/dokumentforfalskning. Det er snakk om noen hundre tusener kroner. Når politiet kom på døra tok de beslag i alt av datamaskiner og jeg innrømte alt siden de allerede hadde beviser på et ark de hadde med seg.


Jeg ga en full tilståelse i avhøret og forklarte hvordan jeg hadde gjort bedrageriet ned i minste detalj, dette uten advokat. Ble fortalt av politimannen at advokaten ikke kunne si noe under avhøret uansett så det var ikke vits med advokat siden jeg kom til å gi full tilståelse og legge korta på bordet.

Nå venter jeg på å få datamaskinene og telefonen min tilbake. Venter også på å få brev om en rettsak. Antar at denne rettsaken blir lukket.

Vil jeg egentlig trenge en advokat siden jeg samarbeider med politiet og har fortalt alt? Jeg ser liksom ikke hvilken nytte en advokat har for meg nå. Det eneste jeg ønsker er prøve å få en alternativ soning, hvor jeg kan sone på en rusklinikk eller få samfunnsstraff istedet for fengsel. Er det da jeg trenger advokaten for å forhandle soningen min..? I tillegg lurer jeg på om advokat koster penger om jeg får utnevnt en.
Sist endret av Enus; 4. november 2013 kl. 00:35.
http://gratisrettshjelp.no/

Du kan starte her. Alltid lurt å ha en advokat inne i bildet. Du veit ikke alt du har av rettigheter og krav, derfor er det lurt å få hjelp av noen som kan sakene sine.
Advokaten hjelper til med akkurat det du vil der, minske/forandre straffen. Skaff en proff og du får tilbake for det.
Trådstarter
Takk for svar!

Siden pengene jeg stjal, nå er borte og jeg ikke er i stand til å tilbakebetale dem før om mange mange år. Fins det tilfeller hvor staten betaler erstatningen for meg hvis jeg ikke har et inntektsgrunnlag? Er forberedt på å få en stor regning men det vil antageligvis ta meg 10-15 år før jeg greier å tilbakebetale pengene jeg har tatt.
Underslag på flere hundre tusen er vel ikke akkurat småtteri. Politiet smiler fra øre til øre når de kan prate med personer uten en advokat. Ene og alene fordi de ikke kjenner sine rettigheter. Noe jeg mistenker at du ikke gjør mtp. en rettsak. En advokat burde du skaffe deg fortest mulig

Du føler vel ikke for og forklare litt nærmere hva du har gjort? Arbeidsrelatert, eller svindel over nettet av privatpersoner?
Trådstarter
Forstå meg rett, jeg vil gjøre opp for meg og ønsker å betale alle pengene tilbake men jeg tror ikke det vil være mulig på ekstremt mange år siden jeg allerede sitter med gjeld opp etter øra. Finnes det tilfeller hvor staten dekker erstatningen til de skadelidende der den tiltalte ikke kan betale for seg? Jeg vet voldsofre har fått dekt erstatning av staten men aldri hørt om folk i min situasjon.

Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Underslag på flere hundre tusen er vel ikke akkurat småtteri. Politiet smiler fra øre til øre når de kan prate med personer uten en advokat. Ene og alene fordi de ikke kjenner sine rettigheter. Noe jeg mistenker at du ikke gjør mtp. en rettsak. En advokat burde du skaffe deg fortest mulig

Du føler vel ikke for og forklare litt nærmere hva du har gjort? Arbeidsrelatert, eller svindel over nettet av privatpersoner?
Vis hele sitatet...

Det er en komplisert sak. Den er arbeidsrelatert hvor en bedrift har blitt skadelidende, det er også privatpersoner som har blitt skadelidende. Det er egentlig alt jeg vil si. Saken er ganske stygg.
Sitat av Enus Vis innlegg
Takk for svar!

Siden pengene jeg stjal, nå er borte og jeg ikke er i stand til å tilbakebetale dem før om mange mange år. Fins det tilfeller hvor staten betaler erstatningen for meg hvis jeg ikke har et inntektsgrunnlag? Er forberedt på å få en stor regning men det vil antageligvis ta meg 10-15 år før jeg greier å tilbakebetale pengene jeg har tatt.
Vis hele sitatet...
Vel, du kan slå deg personlig konkurs, og søke om gjeldsanering/gjeldsordning. Om dette går igjenom må du forbrede deg å leve på minstelønn/stønad i 5 år.

Dvs nuddler og tomatsuppe i 5 år...

Det er nok veldig liten sjans for at du for innvilget dette p.g.a at det gjelder kriminel virksomhet som har ført deg til denne situasjonen.

Har en kollega som er i noe lignende situasjon, p.g.a spillegjeld på nesten 1 million kroner. Han fikk pent beskjed om at han måtte jobbe ekstra for å betale ned gjelden over mange, mange år.
Trådstarter
Sitat av Eplejus Vis innlegg
Vel, du kan slå deg personlig konkurs, og søke om gjeldsanering/gjeldsordning. Om dette går igjenom må du forbrede deg å leve på minstelønn/stønad i 5 år.

Dvs nuddler og tomatsuppe i 5 år...

Det er nok veldig liten sjans for at du for innvilget dette p.g.a at det gjelder kriminel virksomhet som har ført deg til denne situasjonen.

Har en kollega som er i noe lignende situasjon, p.g.a spillegjeld på nesten 1 million kroner. Han fikk pent beskjed om at han måtte jobbe ekstra for å betale ned gjelden over mange, mange år.
Vis hele sitatet...

En slags gjeldsordning må jeg nok uansett ha siden flere av mine gjeldssaker er gått til namsmannen.

Noen som vet om det er kreditorene selv, eller namsmannen jeg må prate med for å få fryst/utsatt betalingsfrister når sakene allerede er gått til namsmann?
Du må snakke med namsmannen, eventuelt kalle inn til meklingsmøte med de.

Jeg vil anbefale deg å søke om gratis rettshjelp, både om den lovlige å den ulovlige gjelden din.

Namsmannen kommer nok ikke til å være så keen på å hjelpe, du må bare gå inn med en innstilling på at de er noen sure jævler, men du må snakke med de okke som.
Om du har mer gjeld foreslår jeg at du snakker med de før det også går til namsmannen.. Jeg håper inderlig at du slipper å gå personlig konkurs, for det suger max!

Nå gjelder det å skaffe inntekt asap å få nedbetalt alt fortest mulig. Du har gjort en dum ting men jeg føler fortsatt med deg, ikke gi opp, det kommer til å være skikkelig møkk, men du kommer til å klare deg.
Sitat av Enus Vis innlegg
Jeg står tiltalt for bedrageri/dokumentforfalskning. Det er snakk om noen hundre tusener kroner. Når politiet kom på døra tok de beslag i alt av datamaskiner og jeg innrømte alt siden de allerede hadde beviser på et ark de hadde med seg.


Jeg ga en full tilståelse i avhøret og forklarte hvordan jeg hadde gjort bedrageriet ned i minste detalj, dette uten advokat. Ble fortalt av politimannen at advokaten ikke kunne si noe under avhøret uansett så det var ikke vits med advokat siden jeg kom til å gi full tilståelse og legge korta på bordet.

Nå venter jeg på å få datamaskinene og telefonen min tilbake. Venter også på å få brev om en rettsak. Antar at denne rettsaken blir lukket.

Vil jeg egentlig trenge en advokat siden jeg samarbeider med politiet og har fortalt alt? Jeg ser liksom ikke hvilken nytte en advokat har for meg nå. Det eneste jeg ønsker er prøve å få en alternativ soning, hvor jeg kan sone på en rusklinikk eller få samfunnsstraff istedet for fengsel. Er det da jeg trenger advokaten for å forhandle soningen min..? I tillegg lurer jeg på om advokat koster penger om jeg får utnevnt en.
Vis hele sitatet...
Advokat koster ikke penger, og selvsagt må du stille med en om det er en rettsak mot deg. Advokaten din vil kunne spille mye mer på strafferabatt, noe du skal ha endel av siden du sammarbeidet fra sekund en.

Du vil ikke få hjelp av staten/noe annet organ til betale tilbake summen nei, men det fine med statensinnkrevningssentral at det kanskje er den letteste kreditoren å forholde seg til. Ingen renter, kan ta så lang tid du bare vil, og det er ikke informasjon banker etc for opp når de kredittsjekker deg, så det setter ikke stopper for lån.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så lenge det ikkje er stor strid om kva du har gjort, og du har eit ønske om å tilstå og ta straffa di, så har ikkje advokat så veldig mykje for seg, utover å prøve å snakke deg vekk fra soning. At det går er imidlertid relativt lite truleg, mtp. alvorlegheitsgrada av underslaget.

Snakk med politiet, og sei at du vil ha oppnevnt forsvarer, eller kontakt ein advokat, sei at du er tiltalt i ei straffesak, og be vedkommande snakke med politiet for å verte oppnemd som forsvarer.
Sitat av Enus Vis innlegg
Jeg ga en full tilståelse i avhøret og forklarte hvordan jeg hadde gjort bedrageriet ned i minste detalj, dette uten advokat. Ble fortalt av politimannen at advokaten ikke kunne si noe under avhøret uansett så det var ikke vits med advokat siden jeg kom til å gi full tilståelse og legge korta på bordet.
Vis hele sitatet...
Har du sagt deg enig i tilståelsesdom? Det er et ganske relevant spørsmål her.
Ved en tilståelses dom er det vel ikke gratis rettshjelp dersom du blir siktet for noe med mindre enn 6 mnd i fengsel. Om aktor feks ønsker 12 mnd så har du krav på gratis advokat.
Hvis det er en tilståelsessak så er det relevant info her:
http://www.domstol.no/no/Straffesak/...ilstaelsesdom/

Hvis påstand fra påtalemyndighet er over 6 mnd, så har du rett på offentlig oppnevnt advokat - og da bør du ta det!!!

Det ligger vel i dagen juridiske system at påtalemyndighet ønsker å dømme så strengt som mulig innenfor hva som er rettspraksis. En advokat vil kunne hjelpe deg å se hvilke rettigheter du har og finne eventuelle formildende omstendigheter. Det er viktig at alle sider av en sak blir skikkelig belyst og vurdert på en grundig måte. En advokat vil ivareta dine interesser. Påtalemyndigheten ivaretar hovedsaklig staten/samfunnet sine. Alle kriminelle skal få sin straff, men det viktig at det er en godt opplyst sak og dermed at det blir en korrekt dom.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Enus Vis innlegg
Jeg ga en full tilståelse i avhøret og forklarte hvordan jeg hadde gjort bedrageriet ned i minste detalj, dette uten advokat. Ble fortalt av politimannen at advokaten ikke kunne si noe under avhøret uansett så det var ikke vits med advokat siden jeg kom til å gi full tilståelse og legge korta på bordet.
Vis hele sitatet...
Synes den er litt drøy, på tross av at det er sant. Om du gir en uforbeholden tilståelse er det ikke mye advokatmat der.
Siden vi på forumet ikke kjenner saken din er det farlig å si at det er like greit å gå uten advokat. Om ingenting, få en offentlig forsvarer oppnevnt. Det har du rett på og det er gratis.
Hva har du å tape på å ta med en advokat?
Trådstarter
Sitat av Ueland Vis innlegg
Har du sagt deg enig i tilståelsesdom? Det er et ganske relevant spørsmål her.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har sagt meg enig i tilståelsesdom. Jeg ga en uforbeholden tilståelse.

Sitat av BClr Vis innlegg
Hvis det er en tilståelsessak så er det relevant info her:
http://www.domstol.no/no/Straffesak/...ilstaelsesdom/

Hvis påstand fra påtalemyndighet er over 6 mnd, så har du rett på offentlig oppnevnt advokat - og da bør du ta det!!!

Det ligger vel i dagen juridiske system at påtalemyndighet ønsker å dømme så strengt som mulig innenfor hva som er rettspraksis. En advokat vil kunne hjelpe deg å se hvilke rettigheter du har og finne eventuelle formildende omstendigheter. Det er viktig at alle sider av en sak blir skikkelig belyst og vurdert på en grundig måte. En advokat vil ivareta dine interesser. Påtalemyndigheten ivaretar hovedsaklig staten/samfunnet sine. Alle kriminelle skal få sin straff, men det viktig at det er en godt opplyst sak og dermed at det blir en korrekt dom.
Vis hele sitatet...

Problemet her er at jeg aner ikke hva jeg kan forvente meg i dom. Politimannen ga meg svært lite informasjon i avhøret og han sa at en rettsak kunne komme om 2 uker eller 4 måneder, det visste han ikke. Hva er vanlig prosedyre fremover her?

Jeg kan jo ikke kontakte advokat uten å vite nøyaktig hva jeg er siktet for og om påtalemyndighet har lagt påstand om under eller over 6 måneder. Har ikke penger å betale denne advokaten med om jeg får en dom under 6 måneder.. Får jeg brev i posten med all informasjon jeg trenger i god tid før rettsmøtet?

Strafferabatten var på 15-30%. Jeg tilsto alt og jeg er førstegangsforbryter og ung. Det er de tingene som spiller i mitt favør når en dom skal settes..
Sist endret av Enus; 4. november 2013 kl. 14:47.
"Øko-Terrorist"
Du kan forsåvidt flytte til england og melde konkurs der, er blitt ganske vanlig de siste årene da du ikke får noe særlig smekk på pung, kan lese mer om det her: http://www.dinside.no/828649/deilig-...konk-i-england
Sitat av Enus Vis innlegg
Ja, jeg har sagt meg enig i tilståelsesdom. Jeg ga en uforbeholden tilståelse.




Problemet her er at jeg aner ikke hva jeg kan forvente meg i dom. Politimannen ga meg svært lite informasjon i avhøret og han sa at en rettsak kunne komme om 2 uker eller 4 måneder, det visste han ikke. Hva er vanlig prosedyre fremover her?

Jeg kan jo ikke kontakte advokat uten å vite nøyaktig hva jeg er siktet for og om påtalemyndighet har lagt påstand om under eller over 6 måneder. Har ikke penger å betale denne advokaten med om jeg får en dom under 6 måneder.. Får jeg brev i posten med all informasjon jeg trenger i god tid før rettsmøtet?

Strafferabatten var på 15-30%. Jeg tilsto alt og jeg er førstegangsforbryter og ung. Det er de tingene som spiller i mitt favør når en dom skal settes..
Vis hele sitatet...
Tar mye lengre enn 2 uker hvertfall. Hvorfor kan du ikke kontakte advokat uten å vite hva du er siktet for? Det er hva advokaten din finner ut for deg. Han får alle papirene oversendt. Strafferammen er uansett mer enn 6måneder. Du får gratis rettshjelp. Innrømmelse av straff skal være 1/3, alltså 33%, men linjene her er veldig uklare. Har du hjulpet de å oppklare forhold de ikke ville klart uten din forklaring skal du ha mer. Nå, slutt og mas og ring en advokat.