Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 11854
Heisann


Jeg har for en måneds tid siden testet ectacy, har tatt dette to ganger. Første gang spiste jeg en enkelt tablett (krysser) -syntes dette var relativt heftig. Andre gang jeg testet det spiste jeg dermed en tablett i to omganger, for å redusere oppturen, slik at ikke alt skulle komme på engang. Dette virket ganske bra.

Til spørsmålet: Jeg har prøvd å finne dokumenterte skader som ectazy kan gi, men de fleste sidene som inneholder denne form for informasjon er på engelsk, som f.eks erowid som mange her inne bruker. Problemet mitt da er at jeg ikke er spesielt stø i formell engelsk, og har litt problemer med å forstå alle disse undersøkelsene. Hoved-bivirkningen (som jeg oppfatter) må være at ectacyen stimulerer endorfinene i hjernen og gjør at det kan bli vanskeligere å oppleve lykkefølelse. Men dette gjelder kun ved moderat/høyt forbruk så vidt jeg forstår ?

Hva er et moderat forbruk ? Er det mye å spise 1 - 2 piller i måneden ? Er det dokumentert at denne bruken kan gi skader i form av langtidsvirkninger eller ureverserbare virkninger ?


Beklager hvis jeg stiller dumme spørsmål, men jeg vil helst være helt sikker på dette før jeg noengang tar ectacy igjen. (Ja, noe som jeg er klar over at jeg burdte visst helt sikkert på forhånd. Men spist er spist.)

En ting til; (Hvis noen skulle komme til å vite det) Er ectacy farligere enn å spise sopp? (noe som jeg har gjort ganske mye fra før av)


Takk for at du tok deg tid til å lese denne posten. Håper på informative svar.
hmm, åssen så den "kryssern" du spiste ut, og hvilken effekt fikk du av den..?
Har aldri hørt om noen xtc tablett som blir kalt krysser, og krysser er jo egentlig ett kallenavn på 2mg flunitrazepam (rohypnol) tabletter og noen forvirrede sjeler kaller også 2mg clonazepam for kryssere, så muligheten for at du ble bøffa er absolutt tilstede.. men ja, hvordan var virkningen og utseendet på pillen..?
Har flere sider du kunne lest, men når du ikke vil ha det på engelsk så er det liksom ikke så mange igjen, norske sider har en tendens til å være lite saklige for å si det sånn.
Men jeg kan prøve å forklare litt kort og enkelt.
Ecstasy stimulerer IKKE endorfinene i hjernen, men det stimulerer (hovedsakelig) serotonin og også dopamin..
Serotonin kan bli kalt for "gledesstoffet" i hjernen men det har også mye med hukommelsen å gjøre bl.a.
Etter heftig ecstasy bruk vil serotonin reseptorene bli nedtrimmet slik at man kan føle seg deprimert og etter lengre tids bruk kan man også merke at hukommelsen blir dårligere.
Dette reparerer seg riktignok med tiden, men det er fortsatt uenighet om hvor fort og hvor mye.
Men uansett så er 1-2 piller i måneden IKKE mye, og selv om folk er forskjellige så tviler jeg sterkt på at du vil merke noe bivirkninger av det i det hele tatt.
En annen ting er at når man først har fått smaken på E så er det vanskelig å holde seg til bare 1-2 i måneden, toleransen din kommer til å gå veldig opp og så det er godt mulig du etterhvert må ta 2 om gangen og kanskje 3 og, selv om de fleste klarer seg med 2 først og så justere med en og en.
Legger likevel ved en link til en dokumentar som handler om nettopp det du spør om her, den er riktignok på engelsk men du får sikkert med deg noe likevel..
Si fra hvis du lurer på mer..
Sist endret av Juno; 16. april 2006 kl. 20:30.
takk juno -for saklig og ganske informativt innlegg (:

Jeg kalte det krysser utelukkende fordi pillen hadde en strek på midten som gjør det lettere å dele den i to. Har hørt at det er dette som gir betegnelsen krysser, men kanskje jeg er feilinformert ?

Kan med 100% sikkerhet si at det var ectacy jeg spiste begge gangene, da det var piller fra samme parti, og jeg hadde en erfaren kompis med meg på turen.

Jeg tror veldig godt at det kan bli vanskelig å holde seg til 1-2 piller i måneden, men heldigvis setter økonomien også sine begrensninger på dette dopet..relativt dyrt å ture på det, iallefall om det blir sånn som du sier, at jeg blir mer tolerant og spiser heller 3 i slengen.. Men jeg er ikke ute etter å ha en sinnsykt heftige turer på stoffet, bare å slappe av i sofaen med god musikk og nyte selskap av gode venner..
Ok, ja da var du nok en smule feilinformert fordi de som kalles kryssere har 2 delestrekker på ene siden slik at du letter kan dele dem i 4. Men da var det hvertfall ekte xtc du fikk i deg!
Husker når jeg begynte med E så hørte jeg at piller med delestrekk var "dobble" fordi du kunne dele dem i 2, altså at en pille var like sterk som 2, dette er selvfølgelig bare oppspinn..! men man hører mye rart..
Heldigvis setter økonomien begrensninger (hvis du ikke begynner å deale vel å merke), men hvis du plutselig har litt ekstra kroner og kjøper flere så husk å ikke ta med deg mer enn 1-2stk med ut (eller få andre til å passe på dem for deg hvis du er hjemme) for du kommer garantert til å spise opp alle når du først er i draget, snakker om personlig erfaring her..

Forresten, jeg så du også lurte på om E er farligere enn sopp og der er jeg faktisk ikke sikker på hva jeg skal svare, det er liksom så mange måter å definere "farlig".
mene, vanligvis ville jeg svart at sopp er minst "farlig" men så har du jo den kraftige psykiske påkjenningen som sopp gir og da som det er veldig uforutsigbart hvordan folk takler, men siden du har god erfaring med sopp så takler du det (sannsynligvis) bra.. Husk også på at faren for HPPD er større ved bruk av sopp, selv om den er relativt liten likevel..
Når det gjelder fysiske skader så er jo disse ikke-eksisterende på sopp og på E så er dem mulige, men sjansen for å f.eks dø av knips er mye mindre enn å dø når du drar en tur på fylla, så det sier vel sitt..!
Nå vil jeg legge til at alle disse "farene" er fryktelig små da og egentlig ikke noe vits i bekymre seg om i det hele tatt, selv om det er greit å være bevisst på det.
Sist endret av Juno; 16. april 2006 kl. 21:09.
Sitat av Juno
Ok, ja da var du nok en smule feilinformert fordi de som kalles kryssere har 2 delestrekker på ene siden slik at du letter kan dele dem i 4. Men da var det hvertfall ekte xtc du fikk i deg!
Husker når jeg begynte med E så hørte jeg at piller med delestrekk var "dobble" fordi du kunne dele dem i 2, altså at en pille var like sterk som 2, dette er selvfølgelig bare oppspinn..! men man hører mye rart..
Heldigvis setter økonomien begrensninger (hvis du ikke begynner å deale vel å merke), men hvis du plutselig har litt ekstra kroner og kjøper flere så husk å ikke ta med deg mer enn 1-2stk med ut (eller få andre til å passe på dem for deg hvis du er hjemme) for du kommer garantert til å spise opp alle når du først er i draget, snakker om personlig erfaring her..

Forresten, jeg så du også lurte på om E er farligere enn sopp og der er jeg faktisk ikke sikker på hva jeg skal svare, det er liksom så mange måter å definere "farlig".
mene, vanligvis ville jeg svart at sopp er minst "farlig" men så har du jo den kraftige psykiske påkjenningen som sopp gir og da som det er veldig uforutsigbart hvordan folk takler, men siden du har god erfaring med sopp så takler du det (sannsynligvis) bra.. Husk også på at faren for HPPD er større ved bruk av sopp, selv om den er relativt liten likevel..
Når det gjelder fysiske skader så er jo disse ikke-eksisterende på sopp og på E så er dem mulige, men sjansen for å f.eks dø av knips er mye mindre enn å dø når du drar en tur på fylla, så det sier vel sitt..!
Nå vil jeg legge til at alle disse "farene" er fryktelig små da og egentlig ikke noe vits i bekymre seg om i det hele tatt, selv om det er greit å være bevisst på det.
Vis hele sitatet...
Dette er vell litt off topic, men jeg bare lurer på en ting. Hva er verst av Knips eller Amf
er snakk om hvis du prøver et par ganger.
diskusjon med en kammarat, da jeg mener det er verre og prøve knips en gang, enn det er å prøve Amf en gang
Sitat av KaKtUsTrIPP
Dette er vell litt off topic, men jeg bare lurer på en ting. Hva er verst av Knips eller Amf
er snakk om hvis du prøver et par ganger.
diskusjon med en kammarat, da jeg mener det er verre og prøve knips en gang, enn det er å prøve Amf en gang
Vis hele sitatet...
spørs hva du mener med værre det... prøvd begge deler 2 ganger, men amf gav så absolutt ikke mersmak om det så smalt! hater det stoffet... men knips derimot, vanskelig å vri tankene over på noe annet når jeg først begynner å tenke på det.. vet ikke om det hjalp med tanke på hvordan du definerer "værre", men sånn føler jeg det iallefall.
Enig der shroombabe, amfetamin er MYE mer skadelig for kropp og hjerne (og sjel) enn knips, men så gir jo knips mye mer mersmak og da.
Men jeg må likevel nevne at jeg kjenner MANGE som ikke er noe særlig fan av knips men som rett som det er bruker speed i mange dager i strekk.
Så jeg vil vel si at amf uansett er verst.
Vet at det er mange, også her på forumet, som mener E er mer fysisk skadelig enn amf, men jeg vet hva jeg snakker om..!

mene.. èn gang? da vil jeg si begge er like ufarlige, om ikke like morsomme
Sist endret av Juno; 16. april 2006 kl. 21:34.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Personlig vil jeg påstå at MDMA er -farlig-, og selv om det er gøy der og da så blir jeg SYKT deprimert i ettertid. Såklart, det finnes måter å gjøre det mindre ubehagelig, og trygge retningslinjer for bruk, og hvis man klarer å leve med de og bivirkningene så er det jo såklart ikke et problem. I teorien...


Personlig syns jeg neduren fra MDMA er mye, mye verre enn fra amfetamin, men så har jeg heller ikke brukt speed over flere dager - ei heller mdma. Det er vel subjektivt kanskje, men jeg personlig skyr begge stoffene som pesten (såklart, sitter igjen med positive erfaringer fra "rusen" i seg selv på begge stoffene - men ettereffektene er bare for jævlige), og hadde vel egentlig heller røykt kråkebæsj eller sniffet bleier fra barnehagen enn å spise de igjen.
så rart det du opplever om nedturen til amf Tias. Riktignok hadde jeg en deppa-dag etter xtc.. men ingenting i nærheten av det jeg følte etter en enkelt kveld med amf... var lei meg i uker etterpå, og ble skikkelig kvalm, uggen, uvel, ustabil osv et par dager etter bruk. men er nok individuelt hvilke nedturer man får fra ulike stoffer..
Ja jeg vet det er mange som får nedtur av xtc, men majoriteten og meg selv pleier ikke å få det, jeg har faktisk ALDRI fått det..! (bank i bordet..) men av amf derimot.. har endt i både psykoser og selvmordsforsøk før, faen for ett jævlig stoff! Og jeg syns også det virker som om majoriteten og får nedtur på amf.
Jeg vil derimot legge til at jeg har fått ETT sammenbrudd ca 2 uker etter en hard helg på knips, faktisk så spiste jeg nesten 30stk på den fredagen/lørdagen, så da er det vel ikke så rart det gikk som det gikk..
shroombabe, knips (xtc) vil fucke opp hjernen din. ALLE som har dreve me DRUGS slutter me knips enten før hjernen konker ut eller etter. ingen unntak. personlig elsker jeg stoffet og jeg vet hva du mener med at du ikke klarer å ta tankene bort fra rusen når du først tenker på det. dette kjenner ALLE som har spist knips til.... du sitter på voirspiel og noen tilfeldigvis nevner knips i en bisetning og alle som har spist før blir litt stille og plutselig er det mobilmarathon på å skaffe... og er det ikke å få tak i så blir alle skuffa som om det var en skikkelig nedtur på gang... og det morsomste en kan høre noen si er at de "bare skal prøve det en gang" hehe... men du sier du vil spise det et par ganger i måneden... ingen kan si deg med sikkerhet hvordan det nøyaktig vil påvirke psyken din... men jeg tror jeg kan ane en utvikling... du spiser 1 til 2 i måneden og føler det går fint, du henger med folka som spiser knips og blir mer og mer tilknyttet til dem, etter ett halvt år har du fint lite venner som ikke spiser knips og andre stoff og du er blitt mer erfaren med bruken av forskjellige rusmiddler, du mykner opp i holdningene sakte men sikkert og spiser mer og mer piller for å sovne etter knipsen, kanskje finner du ut at en strek oppå knipsen er en god måte å dra ut effekten på og det er jo ikke noe å forakte... sakte men sikkert blir du mer og mer sliten i hodet men det gjør ikke så mye for helgetrippene er jo så fete alikevell... tilslutt varer helgen fra onsdag til tirsdag og psyken din hopper stort sett fra på tur til på nedtur og hverdagene blir mer og mer grå, venner og familie er fremedgjort og alt handler om penger og hvem du må kjenne for å ha roen. de som har mer roen på stoff bli dine favorittvenner, og i rusen dere deler så blir vennskapet så utrolig godt og på så mange plan at det er nesten ikke til å tro hvor gode venner dere er...... ja, du kan ane utviklingen

ikke for å skremme, men knips er det letteste dopet å hekte folk til å bli partytryner og gode betalere! har sett det for mange ganger !!

hold deg unna så mye du klarer! 1 til 2 knips i året er mer en nok!

menmen, skal ikke ta fra deg knipsperioden, den varer kanskje ett halvt år til et år der du har d jævla fett... men d er russiskrulett, du vet ikke hvem som tipper over... du kjenner ikke deg selv før du har prøvd og da er det kanskje for sent... så vær varsom og vokt deg for omgangskretsen din, det er de som kommer til å fucke deg opp mer en knipsen!

men en ting er sikkert, du kommer til å bli sliten! og du kommer til å slite med å ha det fett uten knips LENGE etter du har sluttet å spise det og det tar lang tid med mye disiplin å lære seg å ha d kjekt igjen!

veldig subjektiv kommentar lykke til !
Jeg tror jeg vil understreke det du sa på slutten der charras, VELDIG SUBJEKTIV KOMMENTAR.
Faktisk så tror jeg ikke jeg kjenner noen som helst som kan gå under den beskrivelsen du nettopp kom med. Greit nok, det KAN sikkert gå sånn du sier, men sjansene vil jeg si er like så som det finnes mange folk..!
For meg så virker det som dette var dratt rett ut av ett Future hefte eller lignende.
La forresten merke til at jeg ikke la med den linken jeg nevnte i den øverste posten min her så jeg gjør det nå.
http://www.youtube.com/w/Ecstasy-Rising?v=aAEauEQEwzQ
For mange utenforstående vil sikkert denne dokumentaren virke for god til å være sann, men det stemmer NØYAKTIG overens med mine erfaringer. Og det er akuratt dette jeg har hatt mistanke om i alle år, at xtc farene er STERKT overdrevet! (slik det forøvrig er med det meste annet og..)
Meste jeg skriver her er jo også en subjektiv mening, fra min side denne gang, men ingen saker har èn side!
Juno - Den filmen har jeg sett før. Kanskje den som gav meg det endelige pushet til å tørre å prøve xtc. Er jo egentlig en liten redd jente som ikke vil blande meg borti sånne farlige ting som narkotika. Men så er jo trangen der likevel - og når man kan se at så mange "normale" mennesker kan teste å spise xtc (og elske det) så blir barriærene mindre til å teste.. De sier jo at det utvider horisonten i livet ditt og at kan se og forstå ting som du ikke før hadde tenkt over.

Tror det du skriver er et virkelig ekstremt worst-case senario Charras. Men setter pris på at du tar deg tid til å skrive et sånt innlegg for å advare andre mot det som xtc muligens kan føre med seg.. Jeg sier ikke at det ikke kan skje, men jeg er ganske tvilsom på at det vil skje med meg. Ja, det er noe alle sier "det vil ikke skje meg" -men jeg har erfaring med flere forskjellige rusmidler, og vet å begrense meg. Er jo ikke uter å bli overstadig ruset, er bare ute etter å kose meg i sofaen med en dyne, en banan, venner, musikk - noe som jeg såvel kan gjøre med og uten rus. Rusen setter igrunn bare en spiss på det hele.

Nå er filmen downloaded, så blir nok nødt for å se den igjen
shroombabe: Som Juno sier er det alltid to (eller flere) sider av en sak. Jeg er helt enig med Juno i at skadevirkningene av MDMA nok er overdrevet ut av proposjoner av myndighetene og media, men likevel synes jeg ikke du skal spise knips et par ganger i måneden, uten å ha i bakhodet at det du driver med innebærer en risiko. Som du selvfølgelig er klar over er det mange farer ved bruk av ecstasy, og som Tias nevner, minst like mange måter å unngå og/el. minimere dem på, men 100% trygt blir det aldri.

Jeg sier bare: know your body, know your mind, know your substance, know your source og alt med måte. Stay safe, have fun (i den rekkefølgen)
KaKtUsTrIPP: Jeg vil påstå det kommer helt an på personen som inntar disse stoffene + hvordan kvalitet du får på stoffet. Et eksempel er: En kompis av meg har tatt E 2-3ggr i sitt liv og Amf 2-3ggr i sitt liv. Sist gang havnet han på sjukehus med hjerneblødning etter å ha droppet en kvarting.

Shroombabe: Risken med stoffer finnes alltid der om det så er 1-2ggr i måneden, eller flere. Problemet er vel at akuratt ecstasy er så vanvittig deilig stoff, man føler seg så mjuk og god. Når første oppturen er over, vil man ha en ny opptur, noe man aldri kan få 2ggr av på en og samme kveld. Holder du deg til 1-2ggr i måneden er du flink.

Bruk av ecstasy kan gi store depressive problemer.
Sitat av shroombabe
Juno - Den filmen har jeg sett før. Kanskje den som gav meg det endelige pushet til å tørre å prøve xtc. Er jo egentlig en liten redd jente som ikke vil blande meg borti sånne farlige ting som narkotika. Men så er jo trangen der likevel - og når man kan se at så mange "normale" mennesker kan teste å spise xtc (og elske det) så blir barriærene mindre til å teste.. De sier jo at det utvider horisonten i livet ditt og at kan se og forstå ting som du ikke før hadde tenkt over.

Tror det du skriver er et virkelig ekstremt worst-case senario Charras. Men setter pris på at du tar deg tid til å skrive et sånt innlegg for å advare andre mot det som xtc muligens kan føre med seg.. Jeg sier ikke at det ikke kan skje, men jeg er ganske tvilsom på at det vil skje med meg. Ja, det er noe alle sier "det vil ikke skje meg" -men jeg har erfaring med flere forskjellige rusmidler, og vet å begrense meg. Er jo ikke uter å bli overstadig ruset, er bare ute etter å kose meg i sofaen med en dyne, en banan, venner, musikk - noe som jeg såvel kan gjøre med og uten rus. Rusen setter igrunn bare en spiss på det hele.

Nå er filmen downloaded, så blir nok nødt for å se den igjen
Vis hele sitatet...
hehe ja det skal kun kunne være 1 knips som skal til for død, men dette er veldig sjeldent.. er det så digg å kose seg i sofaen? seff er det digg med xtc i seg, dumt spørsmål. men har noen kompiser som skulle ture, de gleda seg til å sitte i senga og hakke tenner, jeg synes derimot dette hørtes litt kjedelig ut.. når jeg har spist xtc har jeg flydd rundt som en crazy og rocka fra meg all den energien som er rocke på xtc er digg!

det med at det utvider horisonten og at du kan se og forstå ting som du aldri før har skjønt virker for meg som varierer fra person til person, men jeg la veldig godt merke til dette etter 2 gangen jeg prøvde

Sitat av Dan
KaKtUsTrIPP: Jeg vil påstå det kommer helt an på personen som inntar disse stoffene + hvordan kvalitet du får på stoffet. Et eksempel er: En kompis av meg har tatt E 2-3ggr i sitt liv og Amf 2-3ggr i sitt liv. Sist gang havnet han på sjukehus med hjerneblødning etter å ha droppet en kvarting.

Shroombabe: Risken med stoffer finnes alltid der om det så er 1-2ggr i måneden, eller flere. Problemet er vel at akuratt ecstasy er så vanvittig deilig stoff, man føler seg så mjuk og god. Når første oppturen er over, vil man ha en ny opptur, noe man aldri kan få 2ggr av på en og samme kveld. Holder du deg til 1-2ggr i måneden er du flink.

Bruk av ecstasy kan gi store depressive problemer.
Vis hele sitatet...
det med depressive problemer, kan det skje etter bare å spise 1 gang? jeg innbiller meg at det funker sånn:

man spiser knips, er døds happy hele tia, når man lander og er nykter så virker vel ting ganske kjipt i forhold, og da blir man jo deppa og vil spise mer.. men hvis man spiser dette her ofte så tror jeg kanskje det blir sånn at en ikke veit om en skal være happy eller sur til riktige anledninger. F.eks: at når man egentlig burde smile og være happy så er man sur utenom å tenke eller vite at man skulle vært blid? får ikke sove her så hold livet
Sitat av Juno
Enig der shroombabe, amfetamin er MYE mer skadelig for kropp og hjerne (og sjel) enn knips, men så gir jo knips mye mer mersmak og da.
Men jeg må likevel nevne at jeg kjenner MANGE som ikke er noe særlig fan av knips men som rett som det er bruker speed i mange dager i strekk.
Så jeg vil vel si at amf uansett er verst.
Vet at det er mange, også her på forumet, som mener E er mer fysisk skadelig enn amf, men jeg vet hva jeg snakker om..!

mene.. èn gang? da vil jeg si begge er like ufarlige, om ikke like morsomme
Vis hele sitatet...

En psykiatriker fortalte meg at amfetamin var svært lite skadelig, så lenge man ikke brukte det i store doser over lang tid. Man kunne f.eks fint ta LITT amfetamin hver dag uten at det ville påvirke psyken din.
Amfetamin er heller ikke så veldig skadelig for kroppen med tanke på nyre&lever toksikologi. Knips var heller ikke så farlig som mediene omtalte det som mente han.. var litt kult Men at det er farlig å dytte i seg for mye av hersker det nok ingen tvil om
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Dreamer18: Jeg var deprimert i ukene etter jeg spiste MDMA for første gang. Husker jeg satt og hørte på Kai Tracid - Too Many Times på repeat og følte meg generelt jævlig.

Men som sagt, alle reagerer forskjellig, og så varierer det jo en del på stoffet man inntar. Personlig tror jeg neppe jeg kommer til å innta dette igjen - hvis det da ikke er i selskap med Shulgin og Co kanskje :P
hei igjen!

ang mitt forrige innlegg... noe som jeg kanskje ikke poengterte godt nok, og som ogsaa da blir offtopic er MILJØET rundt xtc... det er mer den sakte tilnærmingen ett veldig kynisk og knallhardt miljø som ofte i begynnelsen kan virke så fantastisk tollererende og "party peace n love"... det var mer dette miljøet jeg ville advare mot fordi jeg tror hvis en bruker xtc så ofte som et par ganger i mnd så blir man fort "venner" med en masse folk en kanskje ikke burde la seg påvirkes av.

xtc i seg selv lar seg enkelt kontrollere HVIS DU kan kontrollere d...

selv spiste jeg knips første gangen på full moon party i thailand på ferie, nettopp fordi jeg ikke ville spise det i noen sammenheng hjemme.... jeg hadde faktisk veldig mange positive virkninger av det i ettertid, det gjorde meg mer aktiv i fest sammenehenger og åpnet for meg en helt annen måte å tenke på meg selv i sosiale sammenhenger... d tok et halvt år før jeg testet det igjen i hjembyen min som er stavanger, hvor du ogsaa kommer fra shroombabe... jeg hadde ingen problemer med å holde meg til et begrenset forbruk, spiste som du sier kanskje en gang i mnd, eller mindre, ofte bare hjemme med folk, mer som å trippe en å feste... men da jeg ble 18 begynnte jeg å spise det på byen og hadde mange positive virkninger av det der også, d fikk meg til å bryte barrieren med å danse offentlig og jeg hadde det dritkjekt... d eskalerte litt deretter og jeg spiste kanskje mer en jeg burde, snorta endel speed på denna tiden også... men etter en stund fikk jeg en tanke når jeg gikk ut uten knips eller speed, jeg satt ofte på sidelinjen og tenkte "faen skulle hatt noe speed eller knips nå så kunne jeg tatt helt av" og d var faresignalet for meg, da sluttet jeg plent med alle dop, inkludert aklohol i et halvt år og tvang meg selv til å tørre å gjøre alt jeg før kun hadde turd i rus... det gav meg en veldig god selvtillitt og gjorde meg mye sikrere på meg selv i russammenhenger... etter det har jeg rusa meg mye, men ikke for å gå ut... kun sporadiske situasjoner....

men for min del så grodde hele dopmiljøet altfor godt på meg og jeg selv ble temmelig keen på hele greia... prøver å holde meg unna nå, er i thailand i ett år.... men kjenner at jeg savner det å være med de samme folkene fortsatt...

jeg har alltid jobbet og gått på skole og vært et helt vanlig menneske under denne tiden, men levde et mer og mer sinnsykt dobbeltliv utenom dette.... ble kanskje nesten schizo til slutt...

advarer mot miljøet!
kunne ikke edite sist innlegg, men ville bare gjøre det klart at ALLE vennene mine var streite når vi først testa xtc og speed. ingen hadde noensinne prøvd narko annet en litt hasj.... og alle var tidligere overbeviste om at de aldri skulle prøve noe hardere narko en hasj et par mnd før dette....

det tok et halvt år og halvparten var hekta på speed og piller og nå 6 år etter har en mistet nyrene, hjerneblødninger, fengsel, og psykiatrisk avdeling for flere av dem, alle sliter med rus og alt dette medbringer seg sosialt og økonomisk....

ting skjer så sakte og gradvis at en ikke merker d selv når en er midt oppi d.....

og dette er ingen worst case scenario... det er bare slik d går visst en ikke holder seg unna... og spise knips et par ganger i mnd er LANGT fra å holde seg unna. folk kan si de har kontrollen og whatever så mye de vil, jeg er gammel og erfaren nok til å ha lært the hard way at det bare er bullshit, jeg trodde også jeg hadde kontrollen, og jeg hadde kontroll... det var nettopp det som var livsfarlig.... har du kontrollen tror du at du kan holde på mer og mer, bare så lenge du har kontroll liksom.....

da er det bedre å spise dop, miste helt kontrollen, gå på en smell og komme seg unna fort som faen! mye bedre enn å ha "kontroll" i årevis før en fatter pointet....
Men nå har tydeligvis du havnet i ett veldig dårlig miljø charras, og de "vennene" du hang/henger med har tydeligvis hatt veldig narkomani tendenser og jeg ville vært forsiktig med å gi knips skylden for alt det elendige som desverre har skjedd med dem.
Jeg mener, mistet nyrene, hjerneblødning(er) og psykiatrisk avdeling er vel heller sjeldent i "normale" dopmiljøer.
Det er ikke alle som gidder å ta den heelt ut slik som dere gjorde.
Slike miljøet mitt var så ble vi mer og mer sammensveiset som gruppe og det er vi den dag i dag, selv om noen har flyttet og selvfølgelig ikke alle snakker like mye med hverandre lenger, men sånt er det jo tiden som står for, ikke knipsen.
Og du sier at alle som driver med knips slutter med det enten før hjernen konker ut eller etter.
Hverken noen av vennene mine eller jeg (og jeg/vi har spist MYE knips) kjenner noensomhelst antydning til skader eller bivirkninger av knips idag, for min del vil jeg heller si snarere tvert imot! Jeg har vokst MYE på erfaringene jeg har gjort med nettopp xtc, og jeg vet jeg er ett MYE bedre menneske idag enn jeg ville vært hvis jeg ikke hadde prøvd knips før, det gjelder bare å kjenne seg selv og sine begrensninger!
Nå har jo jeg og mine venner "sluttet" med knips, eller det vil si vi tar det kanskje ett par ganger i året, men det er ikke pga av noen "skader", vi har rett og slett blitt lei av det! For som sikkert mange har hørt før så forsvinner nemlig "magien" med xtc etter en stund slik at det er bare ikke noe særlig gøy lenger..!
Vi tar det jo som sagt en sjelden gang i blant, men det gir ikke noe mersmak lenger..

Forresten charras, litt offtopic her men det bildet du bruker under nicket ditt, er det rosentre? (eller hva det nå het), altså ett av de aller hardeste tretypene i verden..? Har nemlig en venn som importerer det fra nettopp Thailand..!
har selv heller ingen (forhåpentligvis) skadevirkninger av knips, og har spist en massssssse... og de jeg har hatt er jo d man må forvente, bakrusen, sliten, kanskje litt nedstemt ei uke etter en knipstur osv... ingenting spesielt verre en for eksempel ei hard natt på flaska. så d er ikke knipsen i seg selv jeg advarer mot, det er miljøet.... for man må jo kjøpe knipsen en plass. og det er ikke bestemor som selger exstacy

men såklart, jeg er veldig farget av mine erfaringer og er veldig forsiktig med å si noe positivt om drugs til folk som vil prøve det....

har selv veldig gode venner akkuratt slik som du beskriver juno, men jeg har vært heldig.

jeg aner ikke hvordan shroombabe er og hvilken kategori hun faller under...

vil sitere arne næss sr. min store helt, han sa i ett intervju "jeg like ikke å snakke om stoff da kanskje 1 av 300 vil få problemer med det, og da lar jeg heller den ene personen telle mest" fritt gjengitt sitat, husker ikke ordrett.... han snakket forøvrig om sine lsd erfaringer som professor i usa... morsomme saker

ang bildet... ikke noe wood der, men, mmmm namnam skikkelig bondekost jeg savner som FAEN her nere i ris og nuddelsuppe landet; http://en.wikipedia.org/wiki/Smalahove

ang. han som mistet nyrene, legene hans bekymret seg ikke mye om hans store amfetaminforbruk pga nyrene, de spurte faktisk om han hadde spist exstacy eller sopp, som var virkelig dritt for nyrene.... faktisk mente de at alle naturlige rusmiddler hadde størst skadevirkninger på nyrene.... amfetaminen ga ham bare ett hjerneslag senere, som han brukte 3mnd på å lære å snakke som en 8 åring igjen....

enda en kommentar, alt dette er snakk om helgeforbruk, litt ekstra attått alkoholen og i perioder lengre "fyllekuler" og alle er i fullt arbeid og skole... så jeg snakker ikke om virkelig hardcore narkomane som skyter speed og heroin... bare vanlig ungdom som eksperimenterer og eksperimenterte litt for mye.....

når jeg tenker tilbake så føler jeg at kanskje jeg egentlig ikke hadde peiling på hva som var et farlig forbruk osv... hvor mye og hvor ofte som egentlig var farlig, oppsøkte jo aldri profesjonelle (leger, psykiatere) men las og las og las på erowid og lycaeum osv... kan ikke si at det var særlig smart å basere meg på..... d er informativt, men det er info tilrettelagt av folk som liker stoff... ikke for å konspirere, men det er mange måter å presentere fakta på og det er mange STORE krefter der ute som vil presentere fakta på en måte som de vet ungdom som leter etter "objektiv" informasjon vil like å lese...

personlig ville jeg heller nå basert meg på en masse veldig subjektive meninger av folk som har gått gjennom kværna.... vet ikke snitt alderen her inne, jeg er 24 og starta som 15 åring.... har gått gjennom fasene av fascinasjon... menmen

det er langt værre ting med verden en stoff... men d kan fort bli personlige tragedier ut av d...

og jeg er verdens største dobbeltmoralist! sitter og gomler Xanaxer akkurat nu 1kr stk på apoteket her hehehee, mmmmm døøøsssss
Sist endret av charras; 18. april 2006 kl. 13:01.
Sitat av charras
selv spiste jeg knips første gangen på full moon party i thailand på ferie, nettopp fordi jeg ikke ville spise det i noen sammenheng hjemme.... jeg hadde faktisk veldig mange positive virkninger av det i ettertid, det gjorde meg mer aktiv i fest sammenehenger og åpnet for meg en helt annen måte å tenke på meg selv i sosiale sammenhenger... d tok et halvt år før jeg testet det igjen i hjembyen min som er stavanger, hvor du ogsaa kommer fra shroombabe... jeg hadde ingen problemer med å holde meg til et begrenset forbruk, spiste som du sier kanskje en gang i mnd, eller mindre, ofte bare hjemme med folk, mer som å trippe en å feste... men da jeg ble 18 begynnte jeg å spise det på byen og hadde mange positive virkninger av det der også, d fikk meg til å bryte barrieren med å danse offentlig og jeg hadde det dritkjekt... d eskalerte litt deretter og jeg spiste kanskje mer en jeg burde, snorta endel speed på denna tiden også... men etter en stund fikk jeg en tanke når jeg gikk ut uten knips eller speed, jeg satt ofte på sidelinjen og tenkte "faen skulle hatt noe speed eller knips nå så kunne jeg tatt helt av" og d var faresignalet for meg, da sluttet jeg plent med alle dop, inkludert aklohol i et halvt år og tvang meg selv til å tørre å gjøre alt jeg før kun hadde turd i rus... det gav meg en veldig god selvtillitt og gjorde meg mye sikrere på meg selv i russammenhenger... etter det har jeg rusa meg mye, men ikke for å gå ut... kun sporadiske situasjoner....
Vis hele sitatet...
Virker som du har veldig god selvbeherskelse/-kontroll. Er ikke mange som hadde klart å kutta alt, inkl. alkohol, sånn med en gang.
problemet mitt er at jeg ELSKER spenningen, jeg rett og slett digger narkotiske sammenhenger, mye penger, mye purk, mye krim.... d blir et adrenalinkick og d er jeg slave for..... ikke selve forbruket for min del..... jeg havner dessverre i den gruppen alle hater, de som kynisk utnytter heile greia.... psykopatene... jeg er snill men CREAM, CASH RULES EVERYTHING AROUND ME

hustlerlivet har hekta meg
Sist endret av charras; 18. april 2006 kl. 14:51.
Sitat av DrO|A
En psykiatriker fortalte meg at amfetamin var svært lite skadelig, så lenge man ikke brukte det i store doser over lang tid. Man kunne f.eks fint ta LITT amfetamin hver dag uten at det ville påvirke psyken din.
Amfetamin er heller ikke så veldig skadelig for kroppen med tanke på nyre&lever toksikologi. Knips var heller ikke så farlig som mediene omtalte det som mente han.. var litt kult Men at det er farlig å dytte i seg for mye av hersker det nok ingen tvil om
Vis hele sitatet...
hvis han/hun fortalte at amfetamin kunne brukes lite hver dag uten at det påvirker syken så ville jeg ikke stolt på det..

jeg har prøvd amfetamin 5-6 ganger for lenge siden helt uten problemer. men denne 1 gangen for 1 uke siden som jeg da ikke hadde gjort det på lenge.. var døds happy så plutselig gikk jeg grundig gjennom hele livet mitt å forsto hvor fucka jeg egentlig var, hadde bare lyst til å gå å ta livet mitt.. men fikk noe positivt ut av siden jeg nå etter denne gangen har bestemt meg for å skjerpe meg med masse greier i livet mitt..
klinisk dreper ikke amfetamin deg, og OD på amf er også veldig vanskelig....

derimot, søvnmangelen og de psykiske stressvirkningene av det, pluss mangelen på ro, å slappe av sliter ut kroppen din EKSTREMT, pluss det med mangelen på appetitt og altså dermed matmangelen, bingo du har årsaken til hvorfor speed DREPER deg...

amf i seg selv er ikke farlig, alle virkningene av amf derimot er ekstremt farlig....

snorter du litt amf hver dag en periode, da skal jeg fokkings love deg du sliter me å komme deg ut av senga når den amfen tar slutt.....

aner ikke hvor mange paranoidschizofrene som sitter på psykken til enhver tid pga amfetamin....

og forresten så selger ikke rein amf, ren amf gir ingen ruseffekt, den bare holder deg vaaken, de fleste digger skikkelig skitten amf med masse ethersyre i, slik at hjernen blir rokka... kan ikke si noe om disse urenhetenes skadevirkninger men de er nok der i tilleggg..

i tillegg, HJERNESLAG e NAME OF THE GAME skal du holde på med amf mye....

syns selv denne psykiateren er ett godt eksempel på at en skal ta offentlig helsevesen ang rusmisbruk med en klype salt, eller ihvertfall stille en masse kritiske spørsmål og be dem nyansere uttalelsene sine!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Men så må dere huske på at det er forskjell på en rekreasjonell-dose og en medisinsk dose. De dosene folk inntar av både MDMA og amfetamin for å oppnå rus er mye, mye høyere enn det man ellers ville tatt etter råd fra medisinsk personell.
jepp..... for eksempel må man ta 20 ritaliner for å nærme seg en rusdose som en strek amf gir....

d er kanskje 10 ganger den medisinske dosen.....
Min erfaring etter over 15 år i rusmiljø er alle som turer mye snakker varmt og rosenrødt om knips helt til di er i sitt 7-10 rus år og har godt på et par smeller, da har som regel folk kutta på grun av di sliter somregel no jevlig, angsten og stresset kommer snikende for mange, noen sier det boom hos, men alle opplverer det.

Finner ikke mange 30åringer i dag som ruser seg på knips kver måned lenger vist di gjør er det av den harde kjernen som det er no hope for og di forventer sjøl at di dauer anytime rett og slett slutta og bry seg eller er det noen nye som kom inn i miljøet som 28-29 åringer og ikke har lært ennå...

finnes nok mange som spiser det en gang i året eller noe men dette kan ses på som fornuftig bruk, og si 2 ganger i månden er safe er uansvarlig og veldig lite gjenmtenkt tyder på at noen kommer til og få seg en smell i åra somkommer..
Og da vil jeg si at psykiateren likevel hadde rett, i og med det er medisinske doser han/hun mente med "litt" og det at det er mange med AD/HD som får amfetamin hver dag i form av medisin uten at dem blir noe psykisk skadet av den grunn..

Denne delen (altså over denne linjen) var ment å komme FØR posten til modsuck..

Sitat av modsuck
Min erfaring etter over 15 år i rusmiljø er alle som turer mye snakker varmt og rosenrødt om knips helt til di er i sitt 7-10 rus år og har godt på et par smeller, da har som regel folk kutta på grun av di sliter somregel no jevlig, angsten og stresset kommer snikende for mange, noen sier det boom hos, men alle opplverer det.

Finner ikke mange 30åringer i dag som ruser seg på knips kver måned lenger vist di gjør er det av den harde kjernen som det er no hope for og di forventer sjøl at di dauer anytime rett og slett slutta og bry seg eller er det noen nye som kom inn i miljøet som 28-29 åringer og ikke har lært ennå...

finnes nok mange som spiser det en gang i året eller noe men dette kan ses på som fornuftig bruk, og si 2 ganger i månden er safe er uansvarlig og veldig lite gjenmtenkt tyder på at noen kommer til og få seg en smell i åra somkommer..
Vis hele sitatet...
modsuck: nå var det snakk om 1-2 knips i måneden da, ikke 2 GANGER i måneden, det kan jo fort bli nærmere 30stk i måneden det! Ikke at jeg tror det heller ville bydd på dealtfor store problemene da men det kommer seff ann på hvor lenge det foregår..
Men jeg vil uansett si at 2 stk i måneden ikke vil gi deg noen som helst bivirkning, selv om det kanskje er teoretisk mulig å få reaksjoner av det, mensnansene er nok større ved f.eks alkohol..
Og nei, jeg er ingen nybegynner modsuck, jeg er godt inn i den 7-10 års perioden du snakker om.
Selv om det har skjedd sånn med deg og kanskje noen du kjenner sier vel mer om miljøet ditt og hvilken andre stoffer du/dere har tatt enn det sier om folk flest.
Sist endret av Juno; 18. april 2006 kl. 16:53.
Det blir hva du gjør det til..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
noen som har hørt om "den gyldne middelvei"?
Sitat av DonkeyBong
noen som har hørt om "den gyldne middelvei"?
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at det er så digg, så mange får problemer med å begrense seg. Hvorfor tror du folk driter seg ut med drugs lissom
Another thread resurected!

Hvilke skadevirkninger osv du får kommer veldig ann på personen som bruker xtc. Jeg har kun brukt 1 gang og den kvelden var sinnsykt digg, når virkningen gikk ut var jeg glad for å ha hatt en ny opplevelse og jeg føler jeg har 'vokst på det'. Jeg er nok sinnsykt heldig mtp at jeg ikke føler jeg fikk noen 'nedtur' dagene etter (verken døde eller havnet på sjukehus heller).

Eneste tipset jeg vil gi er at hvis du har noen form for depresjoner eller er i dårlig psykisk stand, ikke prøv knipps!
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Lord_Kamikaze

Eneste tipset jeg vil gi er at hvis du har noen form for depresjoner eller er i dårlig psykisk stand, ikke prøv knipps!
Vis hele sitatet...

Well.. Da jeg prøvde Ecstasy for første gang gikk jeg på Cipramil antidep fra før, pga. langvarigbruk av hasj.
Jeg husker jeg ikke tok "deprisjonen" noe seriøst og følte egentlig at legene og psykologene hadde feil (har kanskje noe med virkningen av Cipramil å gjøre), men jeg tenkte ei heller over om jeg burde ta det eller ikke ta det fordi jeg hadde deprisjoner. Jeg var 17 år og nyskjerrig.

Vet dette er en gammel tråd, men jeg vil som Tias påstå at tabletten "Ecstasy" er farlig. Ecstasy er ikke en fasit på MDMA og ettersom dette er et stoff som er i masse produksjon er det selfølgelig opplagt at Ecstasy tablettene blir bøffa ut med shit som egentlig ikke skal være i en så kalt Ecstasy..

MDMA har i følge forskere gitt posititv virkning på personer som f.eks har slitt med deprisjoner og angst. Dette ble testet ut i USA (selføligelig) og hadde et overaskende utfall.
MDMA hadde mer positiv effekt enn negative bivirkninger.
Det er snakk om rene tabletter med MDMA, kapsler eller pulver. Ikke utblandet dritt som er på gate markedet.
Unge og "gamle" ble såvidt jeg husker testet, men så vidt jeg forstå var det de som var 30+ testen var ment for.
Det finnes MANGE utsagn om hvor f.eks husmødre har hatt positiv virkning av MDMA og tatt det regelmessig som medisin (nå husker jeg ikke hvor ofte), og at personene har opplevd sterkere livsglede.
Det finnes mye informasjon om det emne på nettet og min info stammer nok i fra en dokumentar jeg så om Ecstasy på youtube eller video.google.com.
Regner med at endel her har sett den selv, (husker ikke ling) men handler om den personen som spredte MDMA rundtom.
I begynnelsen var det som et "tuppevare" party, hvor folk testet, ble forelsket i stoffet, "rekruterte" andre til å joine, og før the man him self visste ordet av det - var det spredt utover store deler av USA. Der han pluttselig satt i en situasjon hvor han måtte ta penger for dette pulveret..
Så vidt jeg husker var det da navnet Ecstasy kom opp(navnet på tilstanden man er i) og det var også da folk så verdien i tablettene. Det, med som alt annet ble da selfølgelig tatt inn av kriminelle og blandet sammen med andre stoffer for å gjøre mer profitt.
Amfetamin er vel det stoffet som dominerer mest i Ecstasy tablettene nå tildags.
En EZ- tester er grei å ha, om man er usikker på hvilke stoffer man egentlig får i seg..

Jeg ble avhengig av Ecstasy relativt fort. Dvs. at vi var en vennegjeng som spiste hver helg. Hver helg var greit det. Egentlig bare fredag eller lørdag.
Da var det slik at jeg gikk hele uken på skolen å gledde meg til helgen - for å spise knips.

Så begynte en kamerat av meg å selge knips, større tilgang og det var lettere å ha råd til å spise fredag og lørdag pga. rabatter.
Fredag og lørdagene fremover den tiden var dedikert til Ecstasy spising. Ingenting kunne komme i mellom meg og de 6 pilsene samt, knipsene.
Det gikk noen måneder før vi skjønte at det ikke var mulig å ha det gøyt lenger uten E.
Orket ikke gå på fest uten E.. Orket ikke finne på noe i helgen om det ikke var E å få tak i, eller om man var blakk(selv om vi som oftest lånte til oss da)
Idèen var jo da å begynne å selge knips selv..

Selge knips er ikke det smarteste man gjør, om man spiser av dem selv.
Jeg så bare på fortjenesten som de tabsene jeg fikk "for free", men det gjorde meg jo bare mer hektet og terskelen for å spise andre dager en helgene ble også lavere.
Dette hendte med samtlige knipse kameratene mine. Vi mistet rett og slett fullstendig respekt for stoffet og stappet i oss ecstasy som om det skulle vært bringebær drops.
Sinnsyke mengder ble konsumert og jeg endte opp med å gå i en slags E buzz i 8-9 måneder i strekk.

Dette er gjerne et ekstremt tilfelle, fordi vi var mange. Dvs. 15-20(++ andre venner og bekjente) stykker som heletiden var på knipse jakt. Det var altforlett å henge seg på og altfor lett å svare nei.
Nå vet jeg ikke åssen ting er i dag, men den gang var det ekstrem stor tilgang til Ecstasy - og prisene ble bare dumpet og gikk rett i dørken. Noe som var "bra" for oss brukere.
Alle hadde pluttselig knips, og alle skulle selge dem.

Jeg husker engang jeg var på en fest der det (så vidt jeg husker, kan ha vært en annen beholder, but same,same.) var et stapp fullt syltetøy glass fullt med knips. Ved sidenav lå det et papir og en penn. Der var det bare å forsyne seg av knipsene man ville ha.
Man skrev bare ned navnet og antall knips man forsynte seg med, samt hvilket merke.
Den gang var det Grå Ferrari og Hvite Mitsubitzi som sto på menyen.

Jeg spiste hver dag.. Levde på dem.. I hvertfall 2-3 for dagen, helst 7 - så respekten og alt som heter fornuft var blåst bort fra skallen min.

Jeg kom meg heldigvis bort fra dritten tilslutt. Militæret saved my ass. 2002/2003.

Jeg har alltid kunne ha tenkt meg å hatt et sundt forhold til ecstasy. Og jeg tror det er mulig, ikke for meg nå lenger(jeg har nok brukt opp den sjansen) men for andre, med en god kneppe selvkontroll og gode og kloke venner så tror jeg at det er mulig.

Du lurer på om 1 - 2 knips er farlig i månden. Det er jo helt inviduelt og vanskelig å svare på.
Jeg vil ikke tørre å påstå at det er ufarlig, men hvor stor faren er vil og kan jeg ikke utale meg om.
Jeg vil anta minimal - men alt avhenger jo av brukeren, og brukerens fornuft. Jeg tror ikke at noen over 18 ville klart å dø pga. èn ecstasy tablett, men det vil man aldri vite med mindre man vet at man har hjerte problemer o.l.

Sitat av juno
modsuck: nå var det snakk om 1-2 knips i måneden da, ikke 2 GANGER i måneden, det kan jo fort bli nærmere 30stk i måneden det! Ikke at jeg tror det heller ville bydd på dealtfor store problemene da men det kommer seff ann på hvor lenge det foregår..
Men jeg vil uansett si at 2 stk i måneden ikke vil gi deg noen som helst bivirkning, selv om det kanskje er teoretisk mulig å få reaksjoner av det, mensnansene er nok større ved f.eks alkohol..
Og nei, jeg er ingen nybegynner modsuck, jeg er godt inn i den 7-10 års perioden du snakker om.
Selv om det har skjedd sånn med deg og kanskje noen du kjenner sier vel mer om miljøet ditt og hvilken andre stoffer du/dere har tatt enn det sier om folk flest.
Vis hele sitatet...
JA JEG VET DET ER LENGE SIDEN DU POSTET DETTE!

Må bare få sagt at jeg til tider blir rimelig oppgitt over postene dine.
Du poster som oftest med ganske arrogante og tiltider på kanten til frekke svar til de du er uenig i med på forumet. Hva er poenget med det?
Modsuck fortalte om sin erfaring og påsto ikke at det var slik det ville være.
Når du sier at 2stk i måneden ikke vil gi bivirkninger så må jeg spørre deg? Er du lege? Har du forsket på dette? Hvordan kan du si til et menneske at han/hun ikke vil få bivirkninger av et slik bruk? Er du på noen måte fagmann i dette området?
En ting er din erfaring - som jeg ikke tviler du har, men å gjentatte ganger å "angripe" brukere med at "det sier mer om ditt miljø enn folk flest" er bare VÅS!

Dette er noe jeg har sett deg argumentere med før, f.eks i en sammheng ang. Herion.
Det sier vel for faen ikke mer om vennekretsen enn folk flest?
Kanskje du har kommet utrolig bra ut av hele rus helvete, kanskje sitter du å ljuger for deg selv og alle når du skriver at du aldri har hatt et problem med det ene og det andre. Og at f.eks bruke herion går helt fint ann å bruke regelmessig så lenge man har riktige venner og miljø.
Det er passe drøyt å si noe slikt og det kan virke som om du ikke helt aner hva du snakker om.

Som sagt, du har nok DIN erfaring av rus og andre har SIN erfaring med rus. Du fremstiller det som at dette er et fasit svar og blir mer eller mindre gretten(utifra hvordan jeg tolker det du skriver, når jeg leser det) når mennesker som også av erfaring kan svare noe helt annet enn deg.

Jeg har også erfaring - sammen med maaaange andre brukere her på forumet.
Jeg har ikke peiling på hvor gammel du er, men jeg har også noen rus år på baken, uten at jeg er videre stolt over det.
Mine svar baserer jeg ofte på -mine egne erfaringer-, men presiserer alltid at dette ikke er noe fasit svar. Ut i fra det du skriver så virker du skrå sikker på din sak.

Jeg må si at ved 8 måneder med KRAFTIG bruk av Ecstasy sitter igjen med en håndfull bivirkninger. Jeg brukte ecstasy mye lengre en 8 måneder. Det ble vel fra 2000 - 2004, der 8 måneder av dem var HVER dag. Da snakker jeg 7-8 knips for dagen noe som hvilken som helst person vil være enig i at ikke er sundt.

Jeg vet at diskusjonen gikk ut på 1 - 2 knips i måneden - og jeg har også fremmet at et sundt ecstasy forbruk sikkert er mulig. Men da skal man ha mye vett og selvkontroll i sammen med gode venner som også har samme kontroll.

Om du Juno, ikke i løpet av alle dine rusår har mistet en kamerat - eller sett kamerater havnet på kjøret må du ha en eksepsjonell vennegjen og en veldig liten omgangskrets.

Når jeg snakker om at jeg spiste 7-8 knips for dagen tro ikke at jeg var den eneste. Og det har ingenting med min vennekrets å gjøre heller.
Jeg bor i en by, med flere bydelere der jeg har bodd litt forskjellige plasser. Venner, Bekjente og ukjente har jeg sett gått nedenom og hjem, uavhengig av hvor smarte de var i utgangspunktet.
Det har da INGENTING å gjøre med mitt miljø eller mine venner. Dette har med at en hel by gikk i oppløsning av en evig ecstasy storm fra 2000-2003.
JA - jeg kjente mange som gikk nedenom og hjem. Men jeg vet også utallige personer jeg ikke har hatt noe med å gjøre, som nå enten er død eller smekkiser etter langvarig bruk av ecstasy.
JA- langvarig bruk - Du behøver ikke påpeke at det var snakk om 1 - 2 knips i denne posten. Jeg snakker om dine bastante uttalelser om hvor "lett" du fremstiller rusmiljøet.

Rus gjør noe med hodet, om det er bra eller positivt er opp til en hver person å bedømme. Om "du" finner ut at det er positivt er det ikke sikkert det er det rette svaret. Men rus er også ganske egoistisk. Det er ikke kun "ditt hode" det går ut over.
Famile og venner som sitter å ser på, får også ofte psykiske problemer i form av angst og deprisjon. Rett og slett av uvitenhet, og tanken på om det går bra med "sønnen sin" og lignende.

Til slutt vil jeg også si til deg Juno - at du har skrevet og kommet med mange gode og informative poster her på forumet. Noe jeg og andre setter stor pris på.
Men jeg kunne godt ha sett for meg at du la fra deg den arrogante holdningen på hylla. Det er ikke om å gjøre å være verdens mester her på freakforum, selv om det tiltider kan virke slik.

Hvis du har noe å utsette på mine poster. Gjerne som at jeg må holde kjeft og ikke tro at jeg vet alt, så kan du spare deg for det.
Jeg har hørt den før og jeg prøver på ingenmåte å fremstå som en ekspert.
Jeg startet rus seksjonen på forumet her, og DEN gang var det kun et knippe personer her inne som hadde info om rus. Jeg har alltid snakket av ERFARING og prøver ikke å påstå noe som jeg evt. ikke VET 100% er sikkert. Jeg er alltid også veldig bevist når jeg skriver at :
Dette er MIN mening, MINE erfaringer, IKKE en fasit.

Det jeg mener er at du har heller ikke noe fasit å komme med.. Hva med å legge bort arrogansen og diskutere hyggeligere (noe jeg har sett deg gjøre også). Det skaper så mye bedre stemning ;p
Vi kan ikke alltid være like enige
(ja, nå venter jeg bare på et eksplosivt svar)
Sist endret av spQ; 9. november 2006 kl. 10:39.
Åpnet opp den gamle tråden min igjen ser jeg... =)

Har vært godt med råd på veien. Jeg har vel spist knips en 6-7 ganger nå, og ingen planer om å gjøre det igjen noen gang.. Siste gangen jeg spiste knips sammen med en liten gjeng fikk jeg helt noia.( spiste 3-4 stykker, mer enn jeg noengang har spist) Jeg visste ikke at det var en rus på ectacy utenom selve "opptur"-rusen. Når jeg spiste så mange så fortsatte rusen med en mye mørkere og mer påtrengt rus..(Ganske vanskelig å forklare, men dere vet nok hva jeg mener=)

Fikk ekle haller + ble skikkelig irritert på et par folkene jeg var med. Følte at hele rusen bare var kjemisk fremstilt og at jeg ikke hadde noen glede av det mer. Ectacy var bare kjekt de 2-3 første gangene, så tapte rusen seg så sinnsykt... Fikk også mer og mer utslett + diverse allergiske problemer for hver gang jeg spiste, noe som gjorde at jeg under hele rusen gikk å bekymret meg for å trigge en latent allergi som kan være farlig.

Forstår alikevel at denne typen rus er fengende, selv om jeg ikke har lyst på den mer..


Veldig bra post Speq. Jeg forstår godt hva du mener med at det blir mye lettere å blir dratt med når dere er en så stor gjeng..Det er akuratt likt i min vennegjeng også, bortsett fra at det gjelder hasj da.. Folk som har sluttet hiver seg med alikevel pga resten av gjengen sitter å fyrer.. Det er ikke så lett å motstå når menneskene rundt deg ikke tenker sånn som deg..


(venter også på et ganske eksplosivt svar fra Juno....)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vel, knips er farlige saker :P Etter at channel'a var her har ikke knips vært det samme for meg hvertfall.. Spiste i slengen og hadde heftig turing i politibil ^^ var gøy da men de blei litt for heavy når man satt dem :/ holder meg forøvrig unna alt som har med amf å gjøre. DET ER FARLIG!
Sist endret av PsychedelicMind; 19. november 2006 kl. 02:58.
så noen skrev at _INGEN_ prøver bare eng gang. '

Da kan jeg være den første! testa xtc for ca 7-8 mnd siden, synes ikke det var _så_ digg, kan jo vært dårlig kvalitet, who knows. var hvite wolksvagen i think. men har ikke testa noen flere ganger.

synes amf er et drittstoff, men det er digg å ture på byen en gang hver 2-3 mnd.. synes det er "forsvarlig" bruk, min mening da. Hat vært nerme å tippe over på amf (våken i en uke osv), men da legger jeg det bare bort i et par måneder. Nettop fordi amf har mange uheldige bivirkninger synes jeg det er lett å holde seg til "kontrolerte" mengder.
Jeg er ganske sikker på at du fikk dårlige piller, murloc, for "ecstasy har ingen misfornøyde kunder".
Min historie kort fortalt.

Jeg har selv sagt setningen, "jeg skal kun røyke bønne og drikke alkohol". Det går, men jeg følte at jeg trengte en boost på livet. Jeg er ikke en kar som ruser meg for å slippe unna hverdagens problemer og fjas. Men jeg fant ut, prøve noe nytt, så kom jeg over noe LSD tilfeldigvis, og dette viste seg å være helt vanvittig digg. Tatt det et par ganger, helt greit. Ikke noe å hoppe i taket for, for som med alle andre stoffer så mister du den førstegangseffekten, du vet hva som vil skje. Anyway, dette var 1 år siden. Jeg kalrte meg i mange år hehe. Etter dette spiste jeg noe sopp av type flein, og kombinerte da dette med knips. Første gangen på begge to. Det var helt sinnsykt. Jeg skjønner hvorfor folk knasker MDMA :-) Men jeg har kun tatt knips 2 ganger, og tviler på at det kommer til å skje igjen, må i så fall være en tilfeldighet på fest eller lignende, jeg gidder ikke gå å handle meg knips til kvelden. Videre da, andre gangen jeg spiste, så dagen derpå var ikke helt artig. Jeg hadde ikke nedtur eller noe, jeg klarte faen ikke tenke. Alt var låst. Så uansett, det har ingenting å si hvor mange du spiser, eller hvor ofte. Det kan skje første gangen. Jeg er helt fin i toppen nå, det var kun den dagen derpå, og derfor vil jeg stille meg litt skeptisk. Det kan og være forårsaket av andre stoffer som sannsynligvis var i knipsen.
Selv røyker jeg hasj daglig, jobber 2 jobber og er student. Hvem sa at hasjrøykere er late? :-)

Men the point being, det finnes ansvarlig bruk og uansvarlig bruk. Om du har hørt snakk om den gyldne middelvei, så er det veien og gå :-)
Know your mind, body and drug.
Langtidsvirkninger
Det antas at MDMA og beslektede stoffer virker som rusmiddel i hjernen ved at det naturlige nivået av transmittersubstansene dopamin og serotonin øker. Dette ligner virkningsmekanismen for flere andre rusmidler, for eksempel amfetamin og kokain. Men MDMA synes å ha spesielt sterk innvirkning på hjernens serotoninstoffskifte. Serotonin har betydning for regulering av glede, angst, stemningsleie og søvn, og det har betydning for tolking av sanseinntrykk.

Det er påvist at MDMA også har en giftig effekt på de nervecellene som inneholder serotonin, og at MDMA kan skade disse cellene. I hvilken grad denne skaden er varig hos mennesker eller hvilke mengder stoff som skal til for å utløse den, er i liten grad kjent. Det er mulig at skadevirkninger av ecstasy vedvarer selv lang tid etter at bruken av stoffene har opphørt. Risikoen for langvarige psykiske lidelser som angst, depresjoner og tankeforstyrrelser som settes i forbindelse med skade på serotoninnervecellene, er derfor til stede.
Vis hele sitatet...
http://www.narkoman.net/print.php?sid=7
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg må si meg uenig Nichotin, jeg har aldri blitt mer deprimert og "tom" enn den ene gangen jeg prøvde ecstasy.

Man skal ikke si "aldri igjen", men hvis jeg ikke en dag befinner meg i en sosial kontekst med Shulginene og deres kvalitetsikrede kjemikalier så tror jeg kanskje det stemmer...
Sitat av zpn*
Vis hele sitatet...
Merk hvordan de har ordlagt seg. "Det er farlig, men hvordan er i lite grad kjent", "Skadene er langvarige (men vi sier ikke noe om hva vi legger i lang!)", osv. Det står heller lite om hvor mye bruk som skal til. Jeg har dytta i meg en tjuetalls stykk de siste månedene, og kan ikke akkurat si jeg har merka så mye av det der
At det på sett og vis er "skadelig", skulle ikke forundre meg. Spørsmålet er bare om det er verdt å droppe en så herlig opplevelse bare fordi man kan risikere "uviss reduksjon i seratoninproduksjonen" (noe man ikke nødvendigvis trenger å merke noe til). Men, for guds skyld! Ikke spis for mye! Det er der faren ligger. Jeg har gjort den feilen (og fikk dårligere funk og lengre ettervirkninger), men tar konsekvensen og holder det mer moderat fremover (måned++ pause mellom hver gang, for eksempel).


Tias: Det var jo ikke ment helt absolutt (legg merke til hermetegnene), men jeg sikta mer til selve turen (noe jeg tror murloc gjorde og), ikke ettereffektene.
Sist endret av Nichotin; 20. november 2006 kl. 15:44.
Langtidsvirkninger av stoffer som MDMA er lite kjent, og det er gjort lite forskning på dette området, da myndighetene ikke har vist særlig interesse for bruk av slike stoffer innenfor medisin. At ecstasy er farlig er det liten tvil om, men spørsmålet blir om det kan la seg bruke på en fornuftig måte.

Da det som nevnt er lite direkte informasjon om skadevirkningene av stoffet, men bare antydninger (som ikke akkurat peker i positiv retning), blir brukerne satt opp i denne situasjonen: ..."De som bru*ker stoffene driver derfor forsøk med sin egen hjerne uten a kjenne utfallet av eksperimentene."... kilde: http://www.noabuse.no/ru/ecstasy.htm

Det er bevist at MDMA påvirker den kjemiske balansen i hjernen i større grad enn de fleste andre psykoaktive stoffer. At dette har noe å si for psyken er ikke å utelukke. Men for all del. Jeg skal ikke kritisere folk for å oppnå kjemisk lykke.
Sitat av vitenskapelig
Langtidsvirkninger av stoffer som MDMA er lite kjent, og det er gjort lite forskning på dette området, da myndighetene ikke har vist særlig interesse for bruk av slike stoffer innenfor medisin. At ecstasy er farlig er det liten tvil om, men spørsmålet blir om det kan la seg bruke på en fornuftig måte.

Da det som nevnt er lite direkte informasjon om skadevirkningene av stoffet, men bare antydninger (som ikke akkurat peker i positiv retning), blir brukerne satt opp i denne situasjonen: ..."De som bru*ker stoffene driver derfor forsøk med sin egen hjerne uten a kjenne utfallet av eksperimentene."... kilde: http://www.noabuse.no/ru/ecstasy.htm

Det er bevist at MDMA påvirker den kjemiske balansen i hjernen i større grad enn de fleste andre psykoaktive stoffer. At dette har noe å si for psyken er ikke å utelukke. Men for all del. Jeg skal ikke kritisere folk for å oppnå kjemisk lykke.
Vis hele sitatet...
Det er alt for mange som har spist/spiser knips uten å få problemer til å svare et konkret "nei" på spørsmålet om hvorvidt det er mulig å bruke det på en fornuftig måte eller ei.

MDMA påvirker den kjemiske balansen, slik som veldig mange andre stoffer, men det betyr ikke at den ikke går tilbake til sitt normale nivå ganske snart igjen. At det har noe å si for psyken er ikke å utelukke, nei, men det er ikke ensbetydende med at man får nedtur/knekk - det bevises jo i denne tråden. Tias hadde heftig nedtur, men det er mange som opplever å bli lettere til sinns/opptur også.
Og. Dette argumentet med kjemisk lykke... En følelse er vel en følelse uavhengig av hva som har utløst den? Har du det bra har du det bra(og in the end er alt kjemi uansett, uavhengig om en person får en serotoninutsprøytning i hodet grunnet knips eller kjærleik ;-) ). Som tråden antyder kan denne følelsen fort avta ved noen gangers/alt for mye bruk - i det øyeblikket man får følelsen av at følelsen er påtatt og usann er det vel ikke like moro lenger...
Sitat av vitenskapelig
Langtidsvirkninger av stoffer som MDMA er lite kjent, og det er gjort lite forskning på dette området[...]
Vis hele sitatet...
Det finnes de som har dytta i seg en tusentalls ecstasy-tabletter siden tidlig nittitall uten å være tydelig hjerneskadet. Det er ikke all forskning som må komme ut av et laboratorium.
Sitat av Nichotin
Jeg er ganske sikker på at du fikk dårlige piller, murloc, for "ecstasy har ingen misfornøyde kunder".
Vis hele sitatet...
hehe ikke missforstå, var ikke missfornøyd da (fikk gratis så ikke mye å klage på uansett :P ) var fett nokk satt bare i en bil lamme noen kompisser å hørte på musikk å kjørte.. var liksom mye mer med i musikken osv.. hadde sikkert vært mye kulere med litt alkohol, men som sagt så er det den eneste gangen

edit: må lære å skrive snart
Sist endret av murloc; 21. november 2006 kl. 09:36.
vil bare anbefale deg et forsiktig bruk. dagene kan bli jævlig kjipe.
har spist masse i mitt korte liv og det er absolutt ikke å anbefale.
min favoritt er alkohol og cola, men vær jævlig forsiktig med sist nevnte.
E er nesten skummelt deilig. Provde for forste gang for en maaneds tid siden, og har siden da tatt det 5 ganger(4 med noen saerlig effekt), vet det er mer enn "ansvarlig bruk". Er saa herlig aa ta i et skikkelig klubbmiljo(er i Paris for tiden, mange gode klubber, hvor "alle" tar det). Likevel har jeg i min korte tid mott en god del folk med god erfaring, og det jeg tenker, etter baade aa ha lest og mott ganske mange som med god fartstid, at det er veldig forskjellig hvordan folk takler det. Har mott folk som har gaatt 5 aar pluss, og likevel er i arbeid og klarer seg fint, og andre som lever for festingen i helgene og resten av uka har et ganske herpa liv. Jeg tror egentlig at siden E paavirker hjernen i saa stor grad, og ikke saa mye kroppslig, er det vanskelig aa gi noe fasitsvar paa skadevirkningene. Det her var vel ikke akkurat breaking news, og bare min oppfattning uansett, men det finnes saa mange forskjellige syn paa det, og det finnes saa mange argumenter for og i mot, at det nesten er umulig aa gi noe allmenngyldig svar.

I hvert fall, har bestemt meg naa for ikke aa ta det foer nyttaarsaften, og tror jeg ganske fint skal klare det. Selv har jeg aldri hatt noen saerlig nedtur, bortsett fra at jeg blir litt skjelven i leddene, og at kjevene er fucka i opptil fem dager etterpaa, selv om det har blitt bedre. Men igjen, hjernen er et mysterium og formes av alt du foretar deg, derfor tror jeg folk opplever alt rundt ecstacy saa forskjellige.

men av ren nyskjerrighet for egen del. Hva vil folk si er "ansvarlig" bruk? Jeg tror jeg er veldig stabil, aldri hatt noen psykiske problemer, utdanningen gaar bra og har i grunn ingen skjelletter i skapet som kan dukke opp igjen. Vet at det ikke finnes noen fasit, men hvis man skulle gi et omtrentlig anslag av hvor mye man kan bruke uten veldig store problemer.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Tias
Jeg må si meg uenig Nichotin, jeg har aldri blitt mer deprimert og "tom" enn den ene gangen jeg prøvde ecstasy.

Man skal ikke si "aldri igjen", men hvis jeg ikke en dag befinner meg i en sosial kontekst med Shulginene og deres kvalitetsikrede kjemikalier så tror jeg kanskje det stemmer...
Vis hele sitatet...
Er helt enig med deg. Har prøvd det 2 ganger. Andre gangen jeg tok det var det fordi jeg ikke husket noe i det heletatt av første gangen jeg tok det. " Så derfor tok jeg det uten å blande noe slik jeg fikk prøvd det 1 gang. " Smart smart, men men.

Jeg er sikkert bare medlem av ett fåtall men jeg kan ikke ta det i det heletatt. Hadde ikke tanker i hodet lengre, helt deprimert å hukommelse mindre enn en halv gullfisk. Men til dere andre som har en nesten helt vanlig dag etter bruk så misunner jeg dere på en måte.

Det var 1 pille hver gang og ikke noe "super rave" ta hele kvelden oplegg.