Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 6269
Først og fremst er det hyggelig å finne en plass der rusmidler kan diskuteres på en ordentlig måte uten at folk skal begynne å hyle om sprøytenarkomane på plata!

Uansett, jeg har røyka hasj rundt 50 ganger og synes det er en grei rus som gir meg mye uten at jeg trenger å ligge bakfull i 24 t. etterpå.

I det siste har jeg blitt nysgjerrig på hallusinogener og da først og fremst LSD (jeg driter meg kanskje ut her, men jeg har ihvertfall forstått LSD som et hallusinogen )

Jeg har lest en del fakta på erowid og også lest en del av erfaringene folk har postet der og tror jeg kan lære mye av det LSD kan gi av rus. Men jeg kan INGENTING om dette. Jeg har fått med meg at settingen er svært viktig. Også at man burde gjøre det sammen med en god kompis eller andre nære. Er det mer jeg burde tenke på?

Jeg er svært interessert i å være så forberedt som mulig slik at trippen blir så bra som mulig og så jeg vil kunne takle eventuelle problemer.


Og hva med pris og sånt? Hva er vanlig?
Hørt at ca. 25 kr er vanlig for et frimerke.
Trådstarter
10 0
Er et frimerke en dose da?
Da må det være dårlige saker, tror du heller mener $25 eller noe..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
EmteX: 25kr!? Da må det være masse syre å få fatt i, for de prisene jeg har vært borte i lå på 150kr for en bit/dot.

Perre: Du kan jo ta å lese LSD for nybegynnere, den er ikke helt dum. Ellers så bør du som du allerede nevnte lese alt du finner på Erowid og kanskje ta turen innom forumet på Norshroom.org. Det pleier ikke være lurt å spise syre når du er midt i en krise eller depresjon, men ingenting gjelder for alle. Det er heller ikke lurt å kombinere det med andre stoffer første gangen.

En ting til som du må være 100% obs på, både i hodet og i sjelen, er at det du opplever eller kommer frem til eller syns er logisk under trippen, ikke nødvendgivis er virkelig i virkeligheten. Hvis du møter gud og alt er flott så kan det helt sikkert være flott å tro at alt er slik du ønsker, men hvis du derimot møter dine innerste demoner og overbeviser deg selv om at du er en syk jævel så kan (ingenting gjelder for alle) det få negative konsekvenser.
150-200 kr for en lapp er vel mer korrekt ja...
Trådstarter
10 0
Perre: Du kan jo ta å lese LSD for nybegynnere, den er ikke helt dum.

Linken funker ikke. Virker som server'n er nede...

Så man kan få en 10 timers tripp for 150 kr.? Det høres ikke så dumt ut...


Når jeg bestemmer meg for å prøve er det altså viktig med følgende:

Bra setting (musikk, omgivelser) med en god kompis.
Godt humør og generelt bra psyke fra før av.
Mye kunnskap om syre og rusen.

Kanskje legge mobilen bort så jeg ikke ringer mer "skeptiske" venner i det jeg har forstått meningen med livet.
Først og fremst, må du vite at det er enorme krefter det går i her. Du blir totalt sinnsyk i 8-14 timer. Men det er ikke noe farlig med det, for å si det slik. Vær ikke nervøs, du må være spent. Og, følelsen du har før du putter i deg dosen, er avgjørende for hvordan trippen vil utvikle seg. Så ha det godt med deg selv, selvrespekt er også helt avgjørende. 1 ting til, å trippe i så lang tid, sliter på sinn og kropp, vær i god fysisk form.

Good luck. Det er ett helt fantastisk substans, hvis det taes på riktig måte.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Perre: Linken funker flott her.

Hvor gammel er du? Hvor moden du er kan ha mye å si på utfallet av trippen og hivs du feks. er 15 år og sugen på å prøve og oppleve alt så er nok ikke LSD noe for deg.
Trådstarter
10 0
Jeg er 22 så jeg vil nok si at jeg er moden nok. Vil jeg tro...

Første gang jeg røyka hasj var jeg sånn spent/nervøs mens jeg gjorde det. Kan dette påvirke en LSD-tripp? Er det sånn at jeg må være helt rolig til og med første gang jeg tar det for ikke å skli inn i en bad tripp?


Jeg får fortsatt ikke linken til å virke... faen...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du bør vite hvordan rusen virker og hva som kommer til å skje, samt være sikker på at dette er noe du har lyst til å prøve før du prøver. Jeg har enda til gode å prøve LSD og vet ikke hvordan det kommer til å pårvirke deg eller meg , så bare les alt du kommer over før du bestemmer deg om du vil prøve.

Edit1: Jeg kan legge til at jeg ikke har prøvd enda for jeg føler meg ikke moden nok og er nok for følesmessig ustabil.

Hvis det er så at du ikke får åpnet linken så poster jeg artikkelen her:

[SIZE=3]LSD for nybegynnere[/SIZE]

Praktiske råd og tips for en god tripp.

Med house-kulturen skyller igjen en psykedelisk bølge over vår vestlige verden. Selvom det fokuseres mest på Ecstacy, har også bruk av LSD fått et oppsving. Masse nye, uerfarne folk kommer derfor i kontakt med dette kraftfulle stoffet. Offentlighetens reaksjon på dette er dessverre en helt uansvarlig stikke-hodet-i-sanden holdning. Den eneste "informasjonen" som spres er skrekk & gru-historier, "dette må du holde deg unna". Men etter 30 års skrekk-propaganda på rusfronten har myndighetene mistet all troverdighet, folk hører ikke på dem lenger. Mange vil ta LSD uansett. Stoffet er imidlertid langt fra ufarlig. Brukt på gal måte kan det gi store psykiske problemer; brukt på riktig måte derimot kan det være et unikt hjelpemiddel til dyp innsikt og personlig vekst. Det som trengs er m.a.o. saklig informasjon. Det får du her, fra erfarne brukere som veit hva de snakker om. Vi er ikke ute etter å fraråde deg å ta LSD, og heller ikke å oppfordre deg til det. LSD er ikke for alle. Men har du allerede bestemt deg for å prøve, vil vi be deg å kikke gjennom disse tommelfinger-reglene først, slik at du får en positiv opplevelse.


"Bad-trip" ?

LSD er det mest misforståtte av alle rusmidler, og det er ikke så rart; det er ikke lett for uinnvidde å forstå hva dette dreier seg om. I massemedia fokuseres det hele tiden på såkalte "bad-trips", en slags marerittaktig panikk, en blindgate som brukeren ikke klarer å komme ut av. Det er riktig at sånne situasjoner kan oppstå. Men det gis inntrykk av at LSD er rene russiske ruletten, at du aldri veit om du havner på bad-tripp eller får en positiv opplevelse. Det er helt feil ! Det er slett ikke tilfeldig hvilken retning en LSD-tripp tar, det er helt forståelige årsaker til det som skjer. Når du kjenner disse årsakene, kan du innrette deg slik at du får en positiv tripp. Det er det vi skal vise deg i denne artikkelen. Men først noen ord om selve stoffet.


Renhet!

LSD er det mest konsentrerte av alle psykoaktive stoffer vi kjenner. Mens rusmidler/medisiner normalt måles i tusendels gram (milligram - mg), måles LSD i milliontedels gram (mikrogram - "mikes"). Hvis du hadde hatt LSD i ren form, ville den mengden som skal til for å gi en tripp knapt være synlig. LSD-doser kommer derfor i en helt spesiell form. En passende sterk løsning av LSD i en væske blir sprayet på trekkpapir, som tørkes og kuttes i små firkanter, ca. 1 x 1 cm - "syrebiter". En sånn liten papirbit kan suge opp i seg mer en nok LSD til å være en brukerdose.

Dette gir fordeler som er helt unike på det illegale rusmiddelmarkedet. Der vet man jo dessverre aldri om det man kjøper faktisk er det selgeren påstår, eller om det er blandet ut med andre, potensielt skumle stoffer. Med LSD-drypp er dette ikke noe problem. Den mengden stoff som kan oppsuges i en sånn trekkpair-bit er så liten, at praktisk talt alle andre kjemikalier enn LSD ikke ville ha noen effekt i det hele tatt i slike doser, om det så skulle ha vært dødelige gifter. Du kan m.a.o. ikke bli forgiftet! LSD er dessuten så billig å produsere (1 gram er nok til ca. 10 000 doser), at det ville være dyrere å blande ut med et hvert annet stoff istedenfor the real thing - og det er naturligvis ikke produsentene tjent med. I et intervju med Gateavisa nr. 3/95 uttalte dessuten Terje Kjeldsen, leder for kjemisk avsnitt på KRIPOS (som analyserer alt stoff politiet i Norge beslaglegger), at de i løpet av hans 21 år der aldri har sett urenheter i syrebiter. Enten inneholder de ren LSD, eller så inneholder de ingenting i det hele tatt. Det verste du kan bli utsatt for er altså å bli lurt, og da er jo ingen skade skjedd, verken for kropp eller sjel.

Praktisk talt all LSD distribueres i dag i form av slike papirbiter, men det finnes også bittesmå piller, på størrelse med et fyrstikkhode - såkalte "microdots". Her er mulighetene for urenheter naturligvis større, så disse bør du unngå hvis du vil være på den sikre siden. De ekte microdot'ene er dessuten tradisjonelt så sterke at de ikke egner seg for en førstegangs-tripper.

Blir du tilbudt LSD i andre former (pulvere eller større piller), kan du være ganske sikker på at det er svindel - ofte amfetamin ("speed"), et usunt rusmiddel man absolutt bør holde seg unna.


Doser og priser

En minimumsdose for å få en skikkelig tripp er for de fleste ca. 100 mikrogram LSD - og det er også fullt tilstrekkelig første gang. Dessverre har du ingen mulighet til å vite hvor mye syre det er i en papirbit. Størrelsen, tykkelsen eller fargen på papiret har ingen sammenheng med styrken. Uerfarne trippere tenker lett at en papirbit er en passende dose, men det kan du ikke uten videre regne med. Det finnes papir-biter på markedet med opptil 250 mikrogram LSD (standard 60-talls dose), og det anbefales ikke første gang! Heldigvis har styrken på syrebiter gått ned siden 60-tallets glade kamikaze-trippere, så god syre i dag inneholder "bare" rundt 150 mikrogram LSD per bit.

Prisen kan gi deg en pekepinn om styrken. Blir du tilbudt syre for en femtilapp, inneholder den gjerne ikke mer enn 50-70 mikrogram LSD. Dette kalles ofte "discosyre" fordi en del folk tar det på house-parties eller discoer. Det kan gjøre deg litt speeda og forsterke syns-inntrykkene, men det kan også lett bare gi ubehag og rastløshet - du er liksom verken på tripp eller nykter. Det vi skal ta for oss i denne artikkelen er imidlertid en ordentlig syretripp, og vi vil uansett på det sterkeste fraråde deg å ta din første syre på et house-party eller andre utesteder. LSD er en alvorlig greie, ikke noen flippete underholdning. Party-bruk får du heller ut-forske seinere, eventuelt.

En positiv bivirkning av at LSD er ulovlig, er at det spres i hemmelighet fra person til person. De fleste kommer i kontakt med det via en venn som allerede har prøvd, og hun eller han har derfor en ide om hvor sterke syrebitene er. Men vil du være ekstra forsiktig kan du jo prøve med en halv syrebit første gang. Det er alltid bedre å ta for lite enn for mye, du kan jo alltids prøve igjen en annen gang.


Omstendighetene styrer trippen

Det viktigste når du skal ta LSD er hvor du gjør det, og hvem du gjør det sammen med - det man kaller "setting" i psykedelisk faglitteratur. Dette er helt avgjørende for hvilken retning trippen tar. I motsetning til andre rusmidler som alkohol eller hasj har LSD nemlig ikke noen spesifikk virkning. Det gjør deg verken glad eller trist, ekstatisk eller paranoid - det er helt og holdent omstendighetene som bestemmer det. To syretripper er derfor aldri like, selv for den samme personen med samme dose. LSD gjør deg totalt åpen, uten de beskyttelsesmekanismene og murene vi normalt går rundt med. Sterkt eller svakt lys, farger og mønstre, lydene omkring deg, vibbene fra de du er sammen med overtar sinnstilstanden din - du har små muligheter for å styre sjøl. Altså er det viktig å gjøre dette i omgivelser som sikrer en positiv opplevelse:


Hvor

Du bør finne et isolert sted å ta LSD'en, et sted der du og "trippepartneren" din får være helt i fred, uten å bli forstyrret av utenforstående som ikke er med på trippen. Når du tripper er du ikke i stand til å oppføre deg "normalt". Du er ikke lenger i stand til å smile og nikke på de riktige stedene eller svare på en vanlig måte. Disse tusener av små sosiale regler og forventinger som du til daglig håndterer helt automatisk, uten engang å være klar over at de er der. Bare det å holde gående en normal samtale med naboen om været eller hunden han er ute og lufter kan bli ekstremt slitsomt og traumatisk. Du merker at du faller utenfor, at han kikker litt undrende og usikkert på deg, og det er da lett å bli paranoid - særlig fordi du veit at det du gjør er ulovlig. Altså unngår vi "normale" mennesker når vi tripper.

Naturen er det perfekte trippested. Velg en deilig varm sommerdag med solskinn, og finn deg et vakkert, ensomt sted langt ute i skogen, fjernt fra alle turgåere og joggere. Gjerne ved bredden av en liten innsjø eller tjern - vann er veldig beroligende under en tripp. En øde strand ved havet er også velegnet. Eller kanskje på fjellet. Dette avhenger naturligvis av hvor du bor, og hva slags landskap du foretrekker.

Gjør syretrippen din til en begivenhet, en picnic! Du må avsette en hel dag, og start gjerne litt tidlig. Ikke før etter en 8-10 timer har du kommet såpass ned mot normal bevissthetstilstand at du igjen er i stand til å omgås vanlige mennesker. Pakk en liten trippesekk, og ta gjerne med et teppe el.l. å sitte på. Rikelig med drikke er nødvendig: vann, saft eller jus - ikke alkohol. Ettersom dere kommer til å være ute i mange, mange timer må du også ta med noe å spise. Mens trippen er på sitt sterkeste kommer du antakelig ikke til å være særlig interessert i mat. Du blir så opptatt av å se på alt som er rundt deg at du ikke merker at du blir sulten eller sliten. Men det blir du likevel, særlig fordi man på syre har en tendens til å gå lange turer. Ta med noe lett-spist mat; bananer, appelsiner og annen myk frukt er perfekt. Sjokolade og eventuelt matpakke er bra å ha til litt seinere på trippen.

En av de få typiske effektene LSD har er at pupillene utvider seg voldsomt. Øynene dine mottar derfor mye mer lys enn vanlig, og det kan lett bli slitsomt. Husk derfor solbriller!

Du kan også trippe inne, selvom det blir en mye mer begrenset opplevelse enn ute i naturen. Innendørs er du jo i et totalt menneskeskapt, syntetisk miljø, hvor alt er rett, firkantet og planlagt. Det kan på ingen måte måle seg med naturens krokete former, men gir en del andre fordeler. Du kan høre på musikk, kikke på bilder, studere mønstrene i tapetet eller veggtepper, tegne, ta deg en dusj - alt dette får en helt ny, interessant dimensjon under innflytelse av LSD. Uansett, også her må du sørge for at dere er uforstyrret under trippen. Velg en dag du veit at ikke mor eller andre kommer på besøk, trekk ut telefonen og ikke svar hvis noen ringer på døra.


Hvem

En like viktig brikke i en syreopplevelse er hvem du gjør det sammen med. Du bør m.a.o. ikke trippe aleine, ihvertfall ikke første gang! Når dere er to kan dere prate sammen underveis om hvordan det føles og hva dere opplever, og berolige hverandre når merkelige ting skjer. "Ser du det jeg ser, eller er det bare en hallusinasjon?" Og enda viktigere: da har du noen å dele opplevelsen med etterpå. Det er ikke mange i vårt samfunn du kan prate med om slike ting!

Trippepartneren din må være en du føler deg helt trygg på, som er innforstått med hva dere skal i gang med og villig til å hengi seg til opplevelsen (ingen må presses til å ta LSD; det nærmest garanterer en dårlig opplevelse). Alle normale sosiale roller og forventninger må settes til side. Om en av dere finner ut at han vil stå på hodet, sitte å se på skyene eller bare ligge med øynene igjen uten å prate må det være greit. I perioder av trippen kan det være vanskelig å prate - da lar dere bare være. På den annen side, hvis du eller trippeparteren din føler seg urolig eller synes at trippen er vanskelig, må dere prate om det. Dette er ikke tidspunktet å spille tøff på, nå må dere bare være de dere virkelig er. Trippepartneren din må være en du kan vise deg svak for, uten at noen av dere synes det er pinlig. Husk at dere er begge i samme situasjon. Åpenhet gir trygghet under trippen og en unik mulighet for et dypere vennskap. Fortrolighet er nøkkelordet her; det som skjer under trippen blir mellom dere.


Ditt eget hue

Den tredje brikken i en syretripp er naturligvis ditt eget hode, hvilken tilstand du er i. Velg en dag du føler deg opplagt og i godt humør, ikke når du er trøtt eller fyllesjuk. LSD virker sterkt psykoanalytisk. Problemer med kjæresten, uavklarte forhold til foreldre eller undertrykte følelser og tanker du ikke helt vil vedkjenne deg, har en tendens til å boble opp i bevisstheten under en syretripp. Dette er jo en god ting, det er gammel psykologisk kunnskap at problemer ikke kan løses før du innser at de er der. Men er du virkelig klar for det akkurat i dag? Dette er det bare du som kan avgjøre. Hvis du er i en periode der du føler deg angsfyllt, deprimert eller nervøs får du heller vente på bedre tider før du tar syre!


Slik forløper en tripp

Når du spiser syrebiten tar det minst en time før den begynner å virke. Noen ganger og for noen mennesker kan det ta enda lenger, særlig hvis du har mye mat i magen. Så vær tålmodig: ikke ta mer LSD fordi du tror den første dosen ikke virket!

Det første du merker er en lett kribling eller uro i kroppen mens trippen bygger seg opp. Det er litt ubehagelig, men varer ikke så lenge. Det beste er å legge seg ned, gjerne med øynene igjen, og slappe helt av. Ta deg tid, her er ingen hast. Er du hjemme, kan du eventuelt sette på noe lav, rolig musikk. Mange kjenner også litt murring i magen - da kan du f.eks. spise litt banan.

Etter en stund gir kriblingen seg, og mer psykedeliske effekter setter inn. Underlige, myke "bevegelser" bølger gjennom kropp/sjel. Etter ytterligere en time har trippen kommet opp på full effekt. Du våkner til, og får behov for å åpne øynene og sette deg opp. Det er litt av et syn som møter deg. Det er som om du ser verden for første gang, som Adam i paradis på den første dag. Allting blir sylskarpt, farger får en utrolig intensitet og glød, helt dagligdagse gjenstander blir interessante og betydningsfulle. Overflatestrukturer og bevegelser blir en fryd bare å se på, barken på et tre, skyene på himmelen, sola som glitrer i vannet.

Det har blitt fokusert mye på hallusinasjoner i forbindelse med LSD. Med de dosene vi her snakker om blir de ikke så voldsomme som historiene vil ha det til. Du ser ikke ting som ikke faktisk er der, men omgivelsene kan miste sin faste form i synsbildet. Ting kan svaie og bølge seg, overflatestrukturer bli flytende eller rennende på umulige måter - små virvler eller buktende mønstre som tang som duver i bølgene. Merkelig nok forblir synsbildet sammenhengende likevel, det er ikke som støy på en TV-skjerm. Det er fascinerende og utrolig vakkert, du blir helt overveldet og imponert over de fantastiske evnene hjernen din har til bildemanipulasjon. Du ser og ser, helt fortapt i dette mirakelet som har åpenbart seg rundt deg.

Men LSD er også en sjokkerende opplevelse. Det kan være temmelig skremmende når hele den vante verden går i oppløsning, og du ikke engang kan stole helt på synet lenger. Noen tror de er i ferd med å bli sprø, og prøver å holde igjen, få kontroll over situasjonen. Det er helt galt taktikk, og dømt til å mislykkes uansett. Bare rolig - det er slett ikke du som er gal, det er bare det virkelighetsbildet vi er flasket opp med som er så altfor begrenset! Ting er slett ikke så faste og absolutte som vi er vant til å tro; det oppdager du nå Den riktige holdningen er å bare flyte av sted, godta alt som skjer - da går det bra. "Turn off your mind, relax, and float downstream... it is not dying", som Beatles sang en gang.

Det går fint å kombinere litt hasj med LSD. Du blir ikke så lett stein, det bare runder av litt i kantene. Men ikke røyk for mye, det bare ødelegger den klare, våkne følelsen av å være helt tilstede som LSD gir.

Det er ikke bare omgivelsene du ser klarere på syre, du ser også tvers gjennom deg sjøl. En vanlig innsikt er å oppdage at det imaget eller sosiale rollen du har havnet i, stemmer dårlig overens med hvem du virkelig er. Kanskje ser du også at du slett ikke er så snill og ålreit som du og andre har trodd. Det kan være dypt rystende og vanskelig å håndtere. Dette er en annen viktig grunn til at du ikke bør trippe aleine; en god venn kan hjelpe deg gjennom slike episoder, og peke på de mulighetene det gir for positive forandringer.

Jeg'et, dette lille spotlightet vi normalt ser verden gjennom, går helt eller delvis i oppløsning mens du er på LSD. Det skillet du normalt føler mellom deg sjøl og omgivelsene viskes ut. Du føler deg i ett med omgivelsene, og det fører naturlig til medfølelse, kjærlighet; peace, love & understanding er ikke bare en tom frase... En vanlig aha-opplevelse er at det er her du hører hjemme, det er naturen som er virkeligheten. Dette vet vi jo allerede fra økologien, men nå opplever du det også på et følelsesmessig plan, det blir virkelig. Jeg vil si det er den sunneste og viktigste innsikten en LSD-opplevelse kan gi deg. Det er også grunnen til at vi så sterkt anbefaler naturen som trippested; det er ikke behagelig å føle seg i ett med en neon-belyst betongby eller en motorvei.

For at vi skal kunne fungere i hverdagen, filtrerer hjernen normalt bort det som er velkjent, anser det som uviktig. Du går ikke rundt og er konstant oppmerksom på alt omkring deg. På LSD derimot sanser du direkte, uten at hjernen foretar noen tolkning av det du opp-lever. Det er derfor allting framstår som betydningsfullt, viktig og nært. Men samtidig kobles også mye av for-ståelsen ut. Du kan f.eks. merke at du skjelver, uten å skjønne at du rett og slett er kald. Eller du kan føle at verden blir trykkende og tung, og først etter en stund oppdage at det er fordi du sitter i solsteika og svetter!

Selvom det merkes mest på synssansen, forsterkes alle sanser med LSD. Hørselen forstyrres ikke av hallusinasjoner, men også den får en ny dybde, en følelse av betydningsfullhet. Hører du på musikk, glir du full-stendig inn i stemningen. Agressiv, stressende musikk kan bli uutholdelig; myk, vakker musikk gjør deg totalt avslappet. Dette er m.a.o. ikke tidspunktet for punk!

Topp-nivået i LSD-opplevelsen varer kanskje en to-tre timer. Men for deg kan det virke uendelig. Følelsen av tid blir borte, du bare er i øyeblikket.

Også oppfattelsen av størrelser og avstand forandrer seg. Ting virker gjerne lenger borte enn de virkelig er. Men på tross av alt dette fungerer kroppen likevel som normalt. Du føler deg ikke sløv eller sjangler som med andre rusmidler. Tvert imot, du får en mye sterkere kontakt med kroppen din enn til vanlig, mye mer presis kroppskontroll. Tripper du ved vann, blir du sikkert fristet til å ta deg et bad; det er en vidunderlig sensuell opp-levelse på LSD. Du bør imidlertid vente med det til du har kommet litt ned igjen. Ikke fordi du er ute av stand til å svømme, men fordi det blir vanskelig å avgjøre avstanden til land eller hvor store bølgene rundt deg egentlig er. Du bør også holde deg unna sykler og motorkjøretøyer!

Etter noen timer begynner du så langsomt å stige ned fra trippen. Ting faller litt etter litt på plass igjen, synsbildet roer seg, du kan holde lengre tankerekker i hodet uten at de renner ut mellom fingrene. Mange synes dette er den beste delen av trippen. Du føler at du har vært gjennom et fantastisk eventyr, en lang saga, og er avslappet, mett og tilfreds, men lys våken.


Og etterpå...

Etter trippen er det på tide å dra tilbake til sivilisasjonen igjen. Finn et hyggelig sted der dere kan være i fred, lag en kopp te og sett på noe interessant musikk. Dere har helt sikkert mye å prate om - hva var det egentlig som skjedde, og hva betyr det alt sammen?? Denne delen er like viktig som selve trippen. Ting dere følte og tenkte mens det pågikk, men kanskje ikke var i stand til å prate om akkurat da. Det vil ennå ta mange timer før dere kan sove. Alkohol er et dårlig middel å roe seg ned på nå. Røyk heller noen jointer hvis dere har, det passer også godt inn i stemningen.

Når du omsider er i stand til å sove, får du en lang rolig natt, uten særlig drømmer. Dagen etter våkner du frisk og opplagt, LSD gir ingen hangover. Men du er fremdeles i en veldig spesiell stemning. Mange regner også dagen etter som en del av trippen. Så sørg for at du har fri den dagen også, ingen jobb eller avtaler du må holde.


Hyppighet

"Ah", tenker du kanskje, "Det perfekte rusmiddel. Ingen bivirkninger!" Vel, det er ikke helt sant. Riktignok gir ikke LSD noen hangover, og etter over 50 års bruk har man ennå ikke påvist noen fysiske skadevirkninger. Men en enkelt tripp er en ting; noe helt annet er hvis du skulle finne på å gjøre dette ofte. LSD er absolutt ikke egnet til å erstatte fredags-fylla som underholdning! Når du tripper arbeider hjernen på et mye høyere nivå og en mye høyere hastighet enn normalt; det er krevende og slitsomt. Gjør du det ofte, vil du bare bli utbrent, irritabel og nervøs. Du bør minst la det gå et par-tre uker før du eventuelt prøver igjen. Det vanskeligste med LSD er ikke selve trippen, men det å etterpå integrere opplevelsen i hverdagen på en brukbar måte. Det tar tid. Mange tar bare en eneste syretripp, og er fornøyd med det. De som fortsetter tar kanskje en to-tre tripper i året. Husk at verden består av langt fler og viktigere ting enn rusmidler, uansett hvor fascinerende LSD er. Du kan ikke tilbringe hele livet i en trippet tilstand.


LSD er ikke for alle

Ingen går upåvirket gjennom en skikkelig syretripp. Det forandrer ditt syn på deg sjøl, forholdet til venner og resten av verden, hva du prioriterer i livet. Det blir ikke lett å bare fortsette som om ingenting hadde skjedd. Ønsker du virkelig en sånn dyptgripende forandring?

Et annet moment vi gjerne vil nevne uten å virke arrogante eller nedlatende er alder. Er du tenåring, er det en god ide å vente noen år med å ta syre. Den delen av livet er litt av en tripp i seg sjøl; allting forandrer seg, allting er flytende, du har ikke stivnet i noe mønster ennå (heldiggris!). Det er best å ha litt ballast før du begynner å løse opp virkeligheten din med LSD, ellers kan forvirringen bli total.

På ett punkt er den psykedeliske undergrunns-bevegelsen og den etablerte legevitenskapen skjønt enige : epileptikere og gravide må holde seg unna LSD og andre sterke psykedelika!

Til slutt vil vi bare si: God tur!


Are Krishna
Opplysningsrådet for Psykedelika
Gateavisa nr. 155 2/96
Sist endret av Tias; 3. januar 2004 kl. 19:34.
Trådstarter
10 0
Takk for hjelpa Tias. Virkelig et hyggelig forum dette!

Jeg veit ikke helt om jeg er helt klar for det enda selv, men jeg tror jeg er moden nok. Trenger bare nok bakgrunskunnskaper først så skal det vel gå bra.

Etter å ha lest en del om det virker det ganske interessant. Jeg har lyst til å prøve det for å se hvilke nye perspektiver det kan gi på saker og ting. Det er vel rett innstilling ihvertfall.


(Her kom det vist post etter post Litt rask på knappen)
Sist endret av Perre; 3. januar 2004 kl. 19:50.
Gi nå faen Tias. Nå fikk jeg jævlig lyst til å gjøre det igjen Jeg som trodde jeg var over med den fasen... Akk...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
rdxz: Å være syrehode er ikke en fase, det er en livsstil
Litt off topic, men hvordan virker salvia kontra LSD.. Kan det sammenlignes i virking. (Vet at selve rusen varer mye kortere paa salvia)
Salvia og LSD, er 2 helt forskjellige stoffer, kan ikke sammenlignes i det hele tatt. LSD gir som sagt en virkning på 8-14 timer. Salvia i maksen 15 min når det er røykt. Salvia er helt klart mye mer intenst en LSD. På salvia har du så å si ikke kontroll på ka som skjer rundt deg, du flyger inn i en transe, hvor deg selv er noe annet, en det du er vant til. Du er ikke ett menneske, men en dørstokk eller en kjøleskapsdør, for å nevne noen eksempler. LSD er rent, det er vakkert, det er naturlig. Flytende. I våken tilstand.
Trådstarter
10 0
Jeg har sett at Dr. Tim Learys bok "Using LSD to Imprint the Tibetan-Buddhist Experience" blir anbefalt som noe lurt å lese før en LSD-tripp. Er det noen som har lest denne boka eller har noe annet å anbefale?

Hvis jeg skal gjøre dette skal jeg ha så mye teori i ræva at jeg nesten kan skrive egen bok om det!


Forresten så ser det ut til at de fleste som rapporterer bad trips på erowid enten har emosjonelle problemer samtidig som de tar syre eller kommer oppi "negative" situasjoner. Viktig å ha et "rent" og glad sinn her...
Det beste rådet mitt må være å ikke frykte.
Med en gang du får smaken på litt frykt begynner hjernen din å lage trippen til et personlig mareritt.
Tias: Kunne du ikke lagt den i et word dokument og lagt det som vedlegg!?
Tar svær plass.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kudos:
Da ville brukere som
a) kjører andre OS enn Microsoft Windows og bruker andre skriveprogrammer en Microsoft Word ikke fått lest (hvis de da ikke falt under for presset og lastet ned et prog. som støttet formatet, mer eller mindre)
b) ikke var interesert i LSD her og nå ikke lastet ned og dermed ikke fått inn informasjonen. Større sjangs for at de leser det her.

IMO
Trådstarter
10 0
Er det noen som har gode minner om første lsd-tripp? Jeg er fortsat ikke helt sikker, men det e svært fristende. jaja...
La oss høre når du har prøvd da. (hvis du prøver).
vil bare gi deg noen tips.. ville ikke prøvd LSD hvis jeg var deg.. du har helt rett det gir `halliser` og hvis du skal gjøre det gjør det med noen du kjenner godt..! pris ca 125-150 kr pr lapp..

MEN hvis jeg var deg ville jeg heller spist noen av de nye knippsa `ecstasy` som blir kalt hvite-euro spis 2 stk og du kan få halliser + at de gir en mye deiligerer rus og du kommer garant ned igjen noe du ikke har garanti for hvis du tar LSD..

vel håper du ble noe klokere !
uansett lykke til med trippen uansett hva du velger og ta
jeg synes du ikke burde ta ecstasy...mye farligere enn lsd fysisk
"MEN hvis jeg var deg ville jeg heller spist noen av de nye knippsa `ecstasy` som blir kalt hvite-euro spis 2 stk og du kan få halliser + at de gir en mye deiligerer rus og du kommer garant ned igjen noe du ikke har garanti for hvis du tar LSD..

vel håper du ble noe klokere !"

Han blir ikke klokere når du ber han om å ta 2, altså mer enn 1 ecstasy pille. Og er du virkelig mer garantert å komme ned på ecstasy enn LSD?
Nå har ikke jeg lest igjennom hele tråden, men er det farlig med lsd, altså kan man få varige men elns ?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Gravanes: selv om du kanskje ikke mente det slik, formulerer du deg på en slik måte at det kan virke som en oppfordring, noe som ikke skal forekomme på forumet.

B3ndx: Fysiske skadevirkninger? Niks. Psykiske? Ja, vil nesten tro det. Om ikke pga selve stoffet, så pga det du opplever.

lodott: Tosk (viser til http://www.freakforum.nu/forum/annou...s=&forumid=70, og at du ikke skal poste slike kommentarer, samme hva du måtte mene).
Ned kommer man uansett. Det gjelder bare å stoppe når man er på bakkenivå.
Opprinnelig postet av Tias
EmteX: 25kr!? Da må det være masse syre å få fatt i, for de prisene jeg har vært borte i lå på 150kr for en bit/dot.

Vis hele sitatet...


150-300 her, alt etter når på året år når i tiden(har ikke sett på slike priser siden 99-00)

[/quote]
En ting til som du må være 100% obs på, både i hodet og i sjelen, er at det du opplever eller kommer frem til eller syns er logisk under trippen, ikke nødvendgivis er virkelig i virkeligheten. Hvis du møter gud og alt er flott så kan det helt sikkert være flott å tro at alt er slik du ønsker, men hvis du derimot møter dine innerste demoner og overbeviser deg selv om at du er en syk jævel så kan (ingenting gjelder for alle) det få negative konsekvenser.
[/quote]

hehe jævlig bra sagt, bortsett fra at man også kan oppleve å møte både gud og sine innerste demoner, flere ganger, på samme kveld, og omhverandre. Og det er rimelig heftig :P (som bad heftig, ikke bra heftig)


mitt råd er uansett å holde seg unna syre, men det er jo ditt valg :-)

/me skal iaf aldri røre dritten ever ever again
Opprinnelig postet av B3ndx
Nå har ikke jeg lest igjennom hele tråden, men er det farlig med lsd, altså kan man få varige men elns ?
Vis hele sitatet...
Ved all bruk av narkotika foreligger det risiko for komplikasjoner.

LSD kan fucke psyken din for resten av livet, eller det kan hjelpe deg til å få en bedre psyke resten av livet.
Sa noen russisk rullet ? :-)
russisk rullet, bare magasinet holder mer enn 7 kuler...
Jeg har hatt lyst til å prøve syre i over et år nå. Bare tanken på det får meg til å dirre. Jeg føler meg veldig klar!!

Jeg er 30 år. Har testet endel Amfetamin, kokain og ecstasy. Sistnevnte er best. "Jeg bruker ecstasy ca 4 ganger i året"

Jeg er en meget glad, lykkelig og fornøyd person, men jeg har en liten ting jeg sliter med. Jeg har sosial "angst". Mitt liv handler stort sett om hva andre tenker, syns og mener om meg. Jeg er av den person som må drikke en halvflaske brennevin før jeg drar på vorspiel for å slappe av. Jeg vet at jeg er en godt likt person hos stort sett alle og at jeg sprer mye godt humør, men allikevel sliter jeg. Jeg vet at jeg ikke trenger det for at jeg har MEGET gode venner.

Legen min gir meg noe for angst og det er EFEXOR. Dette virker ikke noe særlig.

Alt jeg har lest om syre til nå, har nesten overbevisst meg til å prøve. ikke for å få "halliser" ol. men for å få se det indre i meg, og kanskje forandre min tankegang. Det skrives jo så masse om at jeg kan forandre meg og tenke annerledes etter en tripp (jeg kan kanskje fokusere på de mere positive ting i livet mitt) pga et mer åpent sinn.

Som sagt. Jeg er ikke en negativ person og jeg har gode venner jeg kan gjøre trippen sammen med.

Synes dere at jeg skal prøve??? Kan dette forandre livet mitt til det positive??

På forhånd takk..
Gigastrøm, jeg ville heller satset på en mild dose fleinsopp enn LSD hvis jeg hadde angst... Men hvis jeg hadde angst ville jeg ikke rørt kraftige hallucinogener uansett!

Men hvis du absolutt skal gjøre det sier jeg bare candyflip...
Nå er det et halvt år siden jeg testet LSA(nært LSD så det burde være relevant) og idag er puslespillet komplett.
Har i et halvt år gått rundt og lurt på hva alt jeg så og opplevde på trippen betydde,og nå har jeg endelig forstått alt.
Ikke noen fine måneder,har tvilt på eksistensen min og det meste, alt dette etter en bad trip(denne typen bad trip kunne ikke ungås uansett hva jeg gjorde,det er ALLTID en fare)

Åh,og jeg har ikke kunne røyke hasj,altfor nastye flashbacks som er sinnsykt ubehagelie.
Kanskje nå som jeg har forstår,men jeg satser ikke psyken min på det.
Dette var kanskje en one-in-a-million trip,ingenting som sier at det MÅ gå slikt,og det gjør som oftest ikke det.Det går oftest bra,men det er en sjanse...

Edit:Leste nettopp den delen med angst,og da burde du kanskje holde deg unna LSD
Måten jeg har angst på sier ikke noe om humøret mitt, eller hvordan jeg føler meg. Det er jo ikke sikkert at jeg har ANGST i den forstand. Jeg vil jo bare bli kvitt de dumme tankene jeg har hele tiden.!

Som sagt så er jeg en veldig glad gutt og har ingen problemer med hvem jeg er. Jeg sliter med sosial angst... Hva andre synes om meg. Hvordan jeg ser ut. Hvordan jeg ter meg foran andre og hvordan andre folk folk ser meg. Er jeg feit ( har slanket meg 19 kg. 10 kg igjen). Jeg er liten.... osv...

F.eks:

Jeg kjører bil: Jeg klarer da ikke å la være å tenke på hva personen i bilen bak meg (Foran eller på siden) tenker om min kjøring. Kjører jeg sakte (har veldig mange fartsbøter etter å ha kjørt fra fra alle andre), vingler jeg når jeg kjører, er bilen jeg kjører bra nok, osv osv. Mange ganger kjører jeg inn til siden for å slippe alle forbi meg slik at jeg ikke har noen bak meg. Dette er slitsomt...(det gjelder ikke bare dette, men alt rundt meg)!

Jeg er ikke deppa, eller går med selvmordstanker ol. Jeg har det egentlig bra..! MEN!!!

Jeg lurer bare på om at LSD kan åpne sinnet mitt. La meg slutte å fokusere på alle de negative sidene om meg.

Alle prater om en "åpenbaring" etter en tripp, så derfor hvis det er noen som skjønner meg, hadde det vært bra med litt tilbakemelding.

Kan en tripp på LSD endre min tankegang, og eventuellt gjøre livet mitt lettere.

(Nå skal det sies, at jeg ennå ikke vet hvordan jeg får tak i stoffet) :-) Men det kommer nok.
Sist endret av Gigastrøm; 9. januar 2004 kl. 06:42.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Gigastrøm:
Det er som Mantus sier ikke alltid man får den "store" trippen, det varierer ofte med dosen også. Jeg har trippet på LSA flere ganger og det ender alltid opp med at jeg ligger våken hele natten (etter å ha spist Hawaiian baby woodrose-frø i 22-tiden) og bare tenker. Men jeg har enda til gode å komme inn i et tankespinn som reflekterer serlig over meg selv, til nå har det bare gått i å avduke HIV's dypere mening etc. Sannsynligheten for at du faktisk begynner å tenke på deg selv og din oppførsel er, i og med at dette er noe du sliter med, ganske stor. Spørsmålet er vel heller om dette er lurt?

Tror ikke candyflipping er å anbefale ved første tripp, man bør vel strengt talt kjenne alle stoffene godt for seg selv før man kombinerer de.

Det sies om LSD og andre ligende stoffer, at man ikke under noen omstendigheter må bruke de hvis man lider av en sinnslidelse. Det er så klart opp til deg å ta den siste avgjørelsen men jeg vil råde deg til å ikke gjøre noe en skikkelig radikal 60-talls psykolog ikke ville godkjent! Hva nå det måtte innebære.
Jeg tror jeg vil råde deg til å prøve å takle angstproblemene på en annen måte enn med LSD (eller andre sterke halusinogener).

Tror ikke det er noe sjakktrekk å candyflippe heller, men siden jeg ikke kan snakke av egen erfaring så må alt jeg sier om dette temaet tas med en liten klype salt.

Alt i alt vil jeg ønske lykke til (med eller uten LSD) eller noe sånt..
Takker for svar. Jeg tror jeg bare får ta det som det kommer. Kanskje, kanskje ikke.

Hvis at jeg skulle prøve det engang så er jeg ihvertfall forberedt. Har tross alt studert temaet i over ett år.
må si en sak her at teori om stoffet er en sak, men hør på de som har erfaringer med dette.

Hvis det du skriver virkelig er så ille som det høres ut som ville jeg prøvd å jobbe med meg selv uten dette substanset. Det kan få fatale følger hvis du kommer på ville veier, der et snev av paranoia kan skade deg mer enn før.

Mao, det å være små paranoid og engstelig for at mennesker ikke liker en er INGEN bra kombinasjon med LSD.

Mem hvis du skal ta dette, start med en mindre dose.
Leste på Erowid at om man tok en liten del av en syrelapp, og man kom til et nivå hvor man ikke var nyktern, men heller ikke "på tur" så kunne det bli ubehagelig. Men som Dan sa, snakk med folk som har prøvd LSD et par ganger, besøk http://www.norshroom.org . Mest info om sopp der, men er en del av de som henger der som har erfaring med LSD.
Flein VS. LSD:

Er det best å prøve flein før man prøver seg på lsd? Vil det gi noe av den samme rusen?? Og når starter den og vokse, hørte at det var etter sommern/tidlig på høsten, stemmer det? Kan det gi samme "evighet's-trip" eller er det ved mange dager med flein som kan framkalle det?

Bare en liten noob (But he has token like a mother fucker tonight )
En kompis av en kompis hadde tatt lsd når han var på en tur i nederland..9 etasje i en leilighet...trenger eg å si mer?
Vanskelig å fly da....
jokkejackal: En kompis av en kompis hadde aldri tadd noe som helst og hoppet ut av et vindu i 12. etasje fordi de små alvene skulle spise ørene hans... Hva er poenget?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Opprinnelig postet av Tias
Gigastrøm:
Det er som Mantus sier ikke alltid man får den "store" trippen, det varierer ofte med dosen også. Jeg har trippet på LSA flere ganger og det ender alltid opp med at jeg ligger våken hele natten (etter å ha spist Hawaiian baby woodrose-frø i 22-tiden) og bare tenker. Men jeg har enda til gode å komme inn i et tankespinn som reflekterer serlig over meg selv, til nå har det bare gått i å avduke HIV's dypere mening etc.

Vis hele sitatet...
hehehe, kunne tenke meg å høre hva som var den dypere meningen.
Hvor mange HBWR frø spiste du da Tias?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
De gangene jeg har spist har jeg spist mellom 4 og 9 frø, etter hva jeg kan huske vel og merke, er en stund siden.

Jeg hadde den dypere mening med HIV klart for meg der og da, ingen hadde hatt sjangs til å forklare meg at ting ikke var som jeg oppfattet de, men når jeg voknet opp på dagen etter å ha sovnet en eller annen gang ut på morgenen (09.00 tiden? får aldri sove etter å ha spist HBWR!) så husket jeg ingenting. Ikke det at jeg ikke direkte husket hva jeg tenkte, det gikk heller i hvorfor jeg fant det logisk. Idéen er glemt og forlatt i dag, det eneste minnet jeg har er tanken på at jeg fikk og mistet

Edit:
Tror jeg lå rundt 5 eller 6 på denne "trippen", var ikke en stor visuell tripp, men så feeete CEVs med sinnsykt oppløsning .
Edit til edit: Frø that is, ikke lvl !
Sist endret av Tias; 15. januar 2004 kl. 22:14.
Du som sliter med angst problemer. Hva med å gå til en psykolog?
Opprinnelig postet av Ar3z
Du som sliter med angst problemer. Hva med å gå til en psykolog?
Vis hele sitatet...
Slenger meg på den. Gå til psykolog uansett om du tar syre eller ikke. Det er alltid lurt å snakke med en fagmann/ dame om psykiske problemer.
Joda jeg gikk til Psykolog ja.

De 15 timene jeg gikk der fikk han meg til å gjøre følgende.

Jeg skulle forestille meg hjernen min, for så å dele den inn i 4 forskjellige deler. I hver av delene skulle jeg fordele alt jeg hadde opplevd i løpet av livet mitt ut fra visse kriterier og opplevelser. Det var masse annet som skulle gjøres også, men det kommer vi ikke inn på her.

Jeg skjønte fort at dette kunne føre til diverse vrangforestillinger og eventuellt til skitzofreni.

En annen ting han fikk meg til å gjøre var å gi meg full dose med antidepressive midler. Jeg skulle ta 4 tabelletter med zoloft om dagen. Dette skulle være HELT uten bivirkninger...!!!

Etter en stund fant han ut at jeg var frisk og at jeg ikke trengte mer behandling. Selvfølgelig ga jeg fulstendig faen i alt hva som skjedde rundt meg med DEN medisineringen.

Jeg fortsatte medisineringen i 4 mnd etter dette, før jeg skjønte at livet ikke skulle være slik. Jeg ga jo faen i ALT. Både det positive og negative som skjedde. Jeg levde i et stort tomrom der ingenting betydde noe.

Det var da jeg fant ut at dette livet ikke var noe for meg. Jeg sluttet bare å ta medisinen som IKKE skulle ha noen bivirkninger.

Joda.. Der var bivirkninger. Abstinensene jeg fikk etter dette er ubeskrivelig. Hele verden raste sammen rundt meg og det eneste jeg kunne tenke på var å gjøre det slutt med livet.

Etter mange lange sykehusopphold pga selvmordsforsøk, ble jeg tilbudt dop fra noen venner. Det var dette jeg trengte for da ble alt så bra, ble jeg fortalt. Jojomensann....!!! Svake meg tok selvfølgelig imot dette nye og fantastiske livet. Fikk mange nye venner, og damer var det nok av i dette miljøet. Ble det bedre??? Nei.....

Jeg tok meg tilslutt i nakken og flyttet langt unna byen. Begynte på skole, og nå 2.5 år etter tar jeg meg av og til ei stripe og en knips, men det er sjeldent.

Jeg tror at jeg har funnet meg selv igjen. Har fått mange nye venner som støtter meg fullt. Jeg kjenner ingen her jeg bor som bruker dop el.

Jeg har det bra nå. Det går bra på skolen og jeg begynner å se en lysende fremtid, men en psykolog kommer jeg aldri til å ta kontakt med igjen.....

Men dere skal ha takk for gode råd og visdomsord. Det var bare godt å få skrevet litt om meg og problemene mine. Jeg har det ganske bra nå.