Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3574
Jeg er ansatt som daglig leder i eget firma uten å ta ut lønn.

Vurderer å kjøpe en firmabil til meg selv, der jeg ønsker å benytte sjablongmetoden. (fordelbeskattes utifra prosentsats av listepris på bil)

Hvordan vil dette bli når jeg ikke tar ut lønn?

En annen løsning jeg har sett på er om jeg kjøper bilen privat og lar firma betale meg for å ha reklameplass på bilen.
Skal dette skattes av?
Er det noen maksgrense for hva som er lov å betale for reklame på privatbil?

Jeg kjører ikke nok i arbeidstiden til at det lønner seg å kjøpe bilen privat og kun skrive av kjøregodtgjørelse.
Hvis du velger førstnevnte tror jeg dette skal rapporteres gjennom A meldingen. Uavhengig om du tar ut annen lønn.
Trådstarter
Sitat av smetti Vis innlegg
Hvis du velger førstnevnte tror jeg dette skal rapporteres gjennom A meldingen. Uavhengig om du tar ut annen lønn.
Vis hele sitatet...
Men jeg har jo ingen lønn å betale eventuell skatt ut ifra?
Blir jeg tvunget til å ta ut lønn for å dekke skattetrekket da?
Du har vel en inntekt / lønn du lever av ?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Du har ikke funnet et smutthull i lovverket, og ingen revisor vil godkjenne noe sånt.

Jeg tror du må sette deg inn i hva fordelsbeskatning faktisk er. For alle praktiske formål så er det bare lønn som du får utbetalt som naturalytelser, og det skattes deretter. Du trenger ikke å ta ut mer lønn av den grunn, men på en eller annen måte er du nødt til å betale skatteetaten det du skylder dem i skatt.
Sitat av plexern Vis innlegg
Men jeg har jo ingen lønn å betale eventuell skatt ut ifra?
Blir jeg tvunget til å ta ut lønn for å dekke skattetrekket da?
Vis hele sitatet...
Det som ikke skjer direkte på skattetrekk av lønn ender opp på skatteoppgjøret pr kalenderår i form av restskatt.

Kemneren tvinger deg ikke til å ta ut lønn men kommer til å kreve inn skyldig restskatt på vegne av skatteetaten. Kemneren bryr seg fint lite om hvordan du løser dette, vil anbefale deg å begynne se etter en betalt deltidsjobb, flippe burgere f.eks er bedre betalt enn luftslott.

Jeg kjører ikke nok i arbeidstiden til at det lønner seg å kjøpe bilen privat og kun skrive av kjøregodtgjørelse.
Vis hele sitatet...
Hvis ikke du kjører nok så det nok akkurat kilometergodtgjørelse du må leve med.

Alle kreative påfunn vil fungere på kortsikt, helt frem til du får bokettersyn. Da er firmabil noe av det obligatiriske de undersøker.
Sist endret av Dough; 23. juli 2021 kl. 10:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.