Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 18869
Hei! Jeg har alltid vært glad i ett kaldt glass Vodka rett fra fryseren, men jeg tenkte å sette den ute over natten, så jeg kan nyte den enda kaldere på nyttårsaften. Det er ca -20 grader her nå, blir sikkert litt kaldere om natten. Så jeg lurte om det er trygt for meg å ha vodkaen ute? Eller burde jeg bare sette den ute litt i morgen før jeg drar bort?

Takk for svar
Det går bra det så lenge temperaturen ikke kommer ned i -90*C

God jul og godt nytt år

Edit: Feil i opplysningene mine. En venn sa til meg at du bør ha den i fryseren, vodkaen kan vistnok bli tyktflytende.
Sist endret av Reply_to; 30. desember 2009 kl. 19:58.
Sitat av apx500 Vis innlegg
Det går bra det så lenge temperaturen ikke kommer ned i -90*C

God jul og godt nytt år
Vis hele sitatet...
I beg to differ, glemte en flaske 43% whisky i frysern over natta og den var ganske solid.

Selve etanolen fryser ikke med det første, men husk på at den er nedkjølt til ~ -20 grader celsius og dermed er det lett å få skader på tunge/hals når du drikker det såpass nedkjølt. Ville ikke anbefalt det...
Sitat av apx500 Vis innlegg
Det går bra det så lenge temperaturen ikke kommer ned i -90*C

God jul og godt nytt år
Vis hele sitatet...
Med vodkaen ja. Tarmene og magesekken er vel derimot ikke så veldig glad i væske på -20C.
Trådstarter
Hmmm.. Okei. Tror jeg tar den inn over natten og heller setter den ut en time eller to før jeg stikker i morgen, bare for å være på den sikre siden! Tusen takk
Du trenger jo ikke mer enn å ha den i en pose du går med på vei til fest i den kulden her for at hele flaska skal få en deilig temp!
Sitat av apx500 Vis innlegg
Det går bra det så lenge temperaturen ikke kommer ned i -90*C
Vis hele sitatet...
Jeg er svært interessert i å se regnestykket der 40% alkohol ikke fryser før -90C. Lyst til å vise oss?
Sitat av Elemental Vis innlegg
I beg to differ, glemte en flaske 43% whisky i frysern over natta og den var ganske solid.

Selve etanolen fryser ikke med det første, men husk på at den er nedkjølt til ~ -20 grader celsius og dermed er det lett å få skader på tunge/hals når du drikker det såpass nedkjølt. Ville ikke anbefalt det...
Vis hele sitatet...
I stand corrected, maybe.

Hvorfor har du whisky i fryseren? Har aldri prøvd å fryse ned whisky, men det kan godt være. Jeg må også komme med at jeg har oppbevart shotglass med vodka og tequila i to til tre dager i fryseren.

Tarmene eller tungen merket jeg ingen skader på etter inntaket, heller ingen av de jeg var sammen med. Må nevnes at vi bare tok tre til fire shotter hver. Temperaturen i fryseren var forøvrig rundt -18*C som er maks temperatur i fryseren min.
Er det ikke -17 grader slike jegermeister maskiner holder?
Jeg ville ihvertfall hatt vodkaen på en plastflaske før jeg satte den ute/i frysern i mange timer.
http://www.engineeringtoolbox.com/et...ter-d_989.html

Så hvis fryseren din er riktig innstilt burde 40% IKKE fryse.

Sleng et termometer inni.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg er svært interessert i å se regnestykket der 40% alkohol ikke fryser før -90C. Lyst til å vise oss?
Vis hele sitatet...
Beklager for feil informasjon. Bastant uttalelse på syltynt grunnlag. Riktig frysepunkt skal være -26.65 °C for 40% etanol og 60% H20
Hadde en flaske Smirnoff i frysern over natten en gang, dagen etter hadde halve innholdet fryst til is..

I denne kulden her er det ikke værre enn å legge den ut i snøen en time eller to før drikketid


Godt nyttår
Jeg hadde en flaske smirnoff i fryseren og glemte den..
Da jeg tok den opp var halve innholdet frosset og etter hvert ble vodkaen tyktflytende(fullt drikkbar) og iskald, utrolig kjekt siden jeg blandet det ut med varm drikke. Poenget var at jeg sved hendene når jeg tok på flasken og vil derfor ikke anbefale å drikke den bar når den er iskald. Dette er vel noe du forstår idet du tar i flasken.
Sitat av apx500 Vis innlegg
I stand corrected, maybe.

Hvorfor har du whisky i fryseren? Har aldri prøvd å fryse ned whisky, men det kan godt være. Jeg må også komme med at jeg har oppbevart shotglass med vodka og tequila i to til tre dager i fryseren.

Tarmene eller tungen merket jeg ingen skader på etter inntaket, heller ingen av de jeg var sammen med. Må nevnes at vi bare tok tre til fire shotter hver. Temperaturen i fryseren var forøvrig rundt -18*C som er maks temperatur i fryseren min.
Vis hele sitatet...
Offtopic, men planen var bare å kjøle den ned kjapt, men glemte den av når sjåføren vår kom for å hente oss.

Den ble ganske solid, litt væske igjen i flasken som jeg regner med var etanolen. Jeg synes å huske å lest en nyhetssak for ikke så altfor lenge siden hvor ungdommer hadde fådd skader i svelg pga underkjølt alkohol.
Litt oftopic her.. Men merker man tydlig forskjell da spriten bare er et par minus eller om den er 10 - 15 minus?. Jeg har neste altid drukket vodka som er temperert i fryseren. Men er det noe serlig forskjell på den da den er fra minus 5 og nedover?
Irriterer meg egentlig ganske mye at barer i norge ikke har vodkaen nedkjølt. Selv om jeg ikke er 20 enda:P

Farfar hadde altid Aquaviten i fryseren. Bør prøves hvis du er glad i aquavit!
Glemte en flaske vodka ute i snøen hele vinteren, var helt fin når jeg fant den igjen på sommeren neste år.
Det som er skummelt med nedkjølt sprit, er at det nesten ikke smaker noenting, og dermed går ned *veldig* fort :P

En kompis av meg nektet for at man klarte å fryse 40% sprit i vanlig fryseboks, han måtte trekke den påstanden tilbake da en annen kamerat hentet ut en bunnfrossen Jäger fra frysern. Var så frosset at man kunne skru av koren, snu flasken opp ned, og det eneste som "rente" ut var iskald luft.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Glemte en flaske vodka ute i snøen hele vinteren, var helt fin når jeg fant den igjen på sommeren neste år.
Vis hele sitatet...
Beklager men må bare komentere dette.
Hvist man er glad i aquavit, whiskey, cognac eller noe annet brennevin som er beregnet for å drikkes rent skal det serveres temperert.

Grunnen til att man kjøler ned brennevinen er att man ikke ønsker å kjenne smaken på det man drikker, dette gjærne i kombinasjon av att du shotter den for å kjenne minst mulig på kortest mulig tid.

(Før jeg slaktes her må jeg bare si, ingen regel uten untak, men da er det somregel beregnet å serveres kaldt slik att det blir alt for kraftik hvist det serveres for varmt.)

Selv har jeg erfart att en flaske med jagermeister har endt opp som slush etter å ha hengt den ute ved nermere 30blå.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Du kan se på denne skalaen når alkohol fryser.

-23°C ser ut til å være det magiske tallet.

http://i48.tinypic.com/m0m8l.jpg
Trådstarter
Takk Eplefisk Så det burde være trygt å ha den ute så lenge det ikke blir under -23?
Sitat av Ilmag Vis innlegg
Takk Eplefisk Så det burde være trygt å ha den ute så lenge det ikke blir under -23?
Vis hele sitatet...
Trygt, værste som skjer er at den fryser. Tar neppe lang tid å gjøre flytende igjen siden den blir fast/flytende ved -23.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Hvordan funker dette med flaska, knuses den ikke ved 23-24 grader da? pga. utvidelse?
Jeg har fryst vodka i glassflaske selv, og det gikk helt fint.
Og om den skulle knuse sitter du jo bare igjen med en stor etanolholdig isklump, ikke noe som renner overalt
Sitat av apx500 Vis innlegg
Beklager for feil informasjon. Bastant uttalelse på syltynt grunnlag. Riktig frysepunkt skal være -26.65 °C for 40% etanol og 60% H20
Vis hele sitatet...
Jaja, det var nå nesten, da.
Jobber selv i polet. Husker en gang en kunde som klaget på at akevitten hadde fryst i fryseboksen hans. Han mente han hadde blitt lurt da den umulig kunne holde 40% da. Men han forstod etterhvert at selv akevitt kan fryse i en vanlig fryseboks..