Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 10030
Hei! Jeg røyker hasj en gang i blant, var på sesjon forleden dag, og fikk vite at jeg var tjenestedyktig og mest antakelig kom til å bli innkalt til August 2010. Da lurer jeg på om noen her vet om de tar urinprøver på den mer omfattende helsesjekken på innrullering dagen?

Tenkte jeg kunne være godt i forveien, så jeg ikke får meg en smell og 'noier helt.

Beklager hvis jeg har postet dette feil/allere har blitt besvart (fant ikkenoe på de første søkene)
Du skal nok pisse, og du blir nok tatt.
Ja de tar pisseprøve og blodprøver. samtidig så lukter hunder på deg og bagasjen din, og lommer kan bli sprayet for å finne spor ved mistanke om ulovligheter.
Trådstarter
Oi dæven! Jaja, da får jeg vel holde meg unna før jeg skal inn, da. ;o
Når jeg var på innrullering i 2008 på madla, så trengte man ikke pisse så lenge de ikke fant noe ganja på deg under kontrollsjekken. Jeg slapp unna millitæret for et forelegg på 2500kr, og er offisielt stridsudyktig, blir det krig skal eg sitte heme og nyte noe god ganja, mens tullingne løper rundt og tar livet av hverandre.
En annen som var der sa han hadde røyket hardt tre dager før innrulleringen, han hadde slukt en flaske sitron på bussen til madla og testet ikke positivt på thc på urinprøven. Noe jeg gjorde selv om det var 7 dager siden jeg hadde røykt.
Sitat av the captain Vis innlegg
Når jeg var på innrullering i 2008 på madla, så trengte man ikke pisse så lenge de ikke fant noe ganja på deg under kontrollsjekken. Jeg slapp unna millitæret for et forelegg på 2500kr, og er offisielt stridsudyktig, blir det krig skal eg sitte heme og nyte noe god ganja, mens tullingne løper rundt og tar livet av hverandre.
En annen som var der sa han hadde røyket hardt tre dager før innrulleringen, han hadde slukt en flaske sitron på bussen til madla og testet ikke positivt på thc på urinprøven. Noe jeg gjorde selv om det var 7 dager siden jeg hadde røykt.
Vis hele sitatet...
Det var både pisseprøve/hårprøve når jeg var på madla ifjor.
Har et spørsmål i samme retning. Går på deca nå, å har hørt at dette sitter igjen i kroppen i opp til 6 måneder er dette noe jeg burde være urolig for vis jeg skal i militæret i mars?
De tar ikke hårpøve/urinprøve uten grunn. De har som oftest en narkobikkje som snuser på klære dine og baggen din. Hvis bikkja markerer på deg så kan de ta prøver for å sjekke deg for stoff/steroider. Tror ikke du skal bekymre deg for mye.
de første dagene blir man luktet på av hund og sjekket i lommer. Gjør hund eller annet treff på deg blir det nok flere prøver...
Som tidligere nevnt ovenfor.

Så har forsvaret sluttet å ta pisseprøver på sesjon, men når man møter opp tjenestested så vil de mest sannsynlige legge alle bagasje på rekke og rad og stille alt personell i en linje. Videre vil MP komme med en narkohund og sniffe på bagasje og personell.

Ved mistanke om bruk eller oppbevaring så vil du bli tatt til side og må avlegge blod/tisse prøve. Mest sannsynlig vil man bli dimitert samme dagen eller ila 2-3 virkedager!

hoit
Jeg kom rett fra Roskilde når jeg skulle inn i armyen og hadde røyka et par trekk i fylla på togstasjonen i København og de så det på prøven, men han fenriken som tok prøven ga faen... så om du virkelig vil inn i militæret hope for the best.

Personlig må jeg bare si at jeg er ikke så begeistra for militæret og du kan være glad om du slipper unna fordi det er bare pes med mindre du er en jævla idiot som liker å bli fortalt hva du skal gjøre hele tiden av pretensiøse idioter
Sitat av maggieg Vis innlegg
Har et spørsmål i samme retning. Går på deca nå, å har hørt at dette sitter igjen i kroppen i opp til 6 måneder er dette noe jeg burde være urolig for vis jeg skal i militæret i mars?
Vis hele sitatet...
Nei for det første er tiden på deca 18 måneder, med mindre du snakker om NPP, som er samme hormon (nandrolon) bundet til et raskere ester. For det andre er disse tidene kun aktuelle ved dyre tester etter metabolitter i blodet, og noe du ikke blir utsatt for med mindre du driver med toppidrett.

Standard tester etter steroider er heller ikke normal prosedyre i forsvaret, og om de skulle bestemme seg for å teste deg er det nok bare noen blodverdier de sjekker, som kun vil vise at du har tatt steroider om du er på kur eller nettopp har kommet av, uavhengig av hvilket steroid du tar.
Sist endret av Elefanten; 28. november 2009 kl. 20:38.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvor lenge kan lukta sitte i klærnee etter du har røyka?
Sitat av Muffayavel Vis innlegg
hvor lenge kan lukta sitte i klærnee etter du har røyka?
Vis hele sitatet...
Kommer an på mye det. Om du vasker klærne osv. Etter en vanlig vask i vaskemaskinen skal det nok ikke være nok lukt,
På innrykk går de gjennom alt du har med deg med hunder.

Hvis du er virkelig heldig havner du i en avdeling som samarbeider med narko nord/sør der de kontrollerer alle. Da tar de tar hårprøver, urinprøve og gjennomsøk med hund flere ganger i året.
http://bildr.no/thumb/545429.jpeg
Kos deg.
Pretty much bare bullshit det meste som står her. Ved innrykket så går man gjennom en screening prosess, det vil si at en hund fra enten narkosør eller narkonord går over all bagasje og personell. Det gjøre også noen stikkprøver på mobil og lommebok. Hvis du blir markert ved et av disse tilfellene må du avlegge pisseprøve. Hvis det viser seg at den er positiv blir du sendt hjem med en sivil tiltale og en faktura å betale.

Det er heller ikke helt unaturlig at narkosør/nord tar seg en tur innom basen og sjekker samtlige skap. Men det skjer mest ved direkte mistanke om misbruk. Du skal være bra dum om du benytter deg av f.eks. cannabis i grønt, da sannsynligheten for at det blir gjort stikkprøver er astronomiske i forhold til det sivile.

På generelt basis er det flere kontroller på store baser, typen Madla og de fleste i nord. Er du heldig å havne på en mikrobase et sted i landet er sannsynligheten for at du aldri ser en MP-soldat ganske stor. MP er forsåvidt hyggelige folk hvis du møter på de rette og hundene er kjempekoslige :-)
Trådstarter
Takk for et oppklarende svar, Deezire. : )
Ah. Så nå at innlegget mitt kunne missforståes. Selvsagt samarbeider alle avdelinger med narko nord/sør. Det jeg mente var at noen avdelinger er det kontroll av alle uansett om det ikke er noen mistanke. Da jeg var inne sende de inn hårprøver og urinprøve av alle 2 ganger, mens de i nabo kaserna gjorde ikke. Samt de var flere ganger med hunder.
Det kommer vel ann på om hvor mye penger de får for å ha generell kontroll av alle hvor ofte og hvilke steder dette skjer.
Sist endret av Rodwelt; 12. desember 2009 kl. 20:06.
Planet Funkotron
DildoJames's Avatar
Min historie fra innrulleringa på sessvollmoen:

Jeg ble innkalt til MP @ Sessvollmoen for noen år sida.

Lite motivert, dro jeg opp :P
Det første som skjer er at vi legger ytterjakkene og baggene mellom beina mens en narkobikkje snuser igjennom alle de nye rekruttene.

Består du der skal du videre til et nytt rom/hall og slå av en prat med en befal. Etter litt snikk-snakk spør han direkte "Har du røyka hasj?"
Jeg brydde meg ikke så mye og sa "Ja". Uten å tenke på at jeg er hos MP (de er veldig no-no på slikt), dreit jeg i at jeg kanskje fikk pes.
Befalet vinket til en politimann (for en gangsskyld en hyggelig betjent).
Etter å ha rodd meg unna med at jeg tok en jay på fest da jeg var drita bestemte onkel seg for å legge lapper i lommene mine.
Disse lappene sprayet han med noe cannaspray shiznit og de lyste tydeligvis ikke den fargen politimannen håpet på å se. (eller gjorde han? :S) altså positivt. (Har hatt en del i de lommene)

Jeg blir tatt til et nytt rom der det sitter en del rekrutter og er nervøse.
Der må jeg ta urinprøve som de sjekker på stedet. (Var 3uker sida sist jeg røyka, så den slo ikke ut)
Men ikke nok med det, de tok hårprøve av meg, og der er det EN DEL rester fra herbs Men politiet sa at det var KUN for å sjekke etter MDMA, Amf og cola. Dette stemmer nok ettersom jeg ikke hørte noe fra dem senere. Men de sa at de skulle ha meg under oppsyn på campen.

Synd for de at jeg dimmet senere på dagen hos legen.

EDIT: De som sa NEI til å ha røyka hasj, ble ikke testet for noe. Hverken lappene i lomma og tisseprøve.
Sist endret av DildoJames; 12. desember 2009 kl. 20:25.
kan også nevne at de tar kontinuerlige urinprøver av deg hvis du kommer inn.
disse blir tatt uten forvarsel og du må tisse mens et befal står utenfor og "ser på".
Sitat av ullsull Vis innlegg
kan også nevne at de tar kontinuerlige urinprøver av deg hvis du kommer inn.
disse blir tatt uten forvarsel og du må tisse mens et befal står utenfor og "ser på".
Vis hele sitatet...
Igjen - tilnærmet bullshit. Det gjelder kun hvis de har direkte mistanke om misbruk. Grunnen til at man gjerne tar prøver av hele kaserner når det kommer til hårprøver o.l. er at man ikke vil single ut en person, høyst sannsynlig tester de kun de personen som var av interesse og kaster resten av hårstråene.
Min erfaring er at de på inrykksdagen ikke tar årøver med mindre du blir markert på, som fler har sagt ovenfor.

Om du mot formodning kommer inn, kan de finne på å ta prøver når som helst. Spesielt da 1 dag etter en perm.
Sist gang jeg fikk pissings hadde jeg vært på perm i 4 dager. Ble vekt kl 4 på natta av befalet, for da måtte igrunn alle pisse uansett.
hårprøve er dyrt ( etter deg jeg er blitt fortalt). Så er virkelig det norske forsvaret interesert i å betale masse for å bli kvitt de dem tror holder på med stoff?

Jeg bare ser ikke det store poenget...
Jeg var innom Madla i fjor, og ble tatt. Det som skjedde var at vi måtte levere fra oss all bagasje så og si med en gang vi kom inn, men skulle ta med eiendeler vi kom til å få bruk for det neste døgnet. Tok med pengebok, mobil, sigaretter og lighter.

Så var det inn i en gymsal der vi måtte stå på en lang rekke mens en narkohund gikk frem og tilbake et par ganger. Etter det måtte vi en etter en til en slags bås der de spurte oss om hvilket forhold vi hadde til rusmidler. Jeg sa at jeg ikke hadde noe forhold til rusmidler, men de sjekket de eiendelene jeg hadde tatt med meg.(hadde aldri blitt tatt før dette) Fant spor av cannabis i pengeboka mi, og da var det rett til pisseprøve og hårprøve. Måtte sitte 5 timer i et avluk med andre "røykere", og vi hadde ikke lov til å åpne kjeften Senere utpå ettermiddagen måtte jeg til en kar til avhør. Der var det vel bare å spytte ut, siden jeg hadde røyka et par dager tidligere. 3000 i bot ;\

Så, om du har planer om å bli værende i militæret vil jeg anbefale å rense ting du tror kan vise spor av cannabis, da tror jeg det skal gå bra
Jeg opplevde ikke og ta noe som helst dop/piss/hår prøver under noe steg av innryksdagene. Det jeg opplevde var pH sjekk av urin. Dette skjedde også på sesjon, du bare pisser i en kopp, de stikker en strips ned i pisse ditt og sjekker pH'en. Det har iikke noe og gjøre med narkotiske stoffer og gjøre så det er ingen grunn til bekymring sånn sett.



Kan ta og fortelle om mine innryksdager så du kanskje får en noenlunde pekepin på hvordan det er, men til advarsel det er litt offtopic, men anbefaler likevell at du leser det siden det kan være litt nyttig info for deg.
Min historie om innrykk (den er litt i forskjell ifra andres, men pga måten jeg ankom leiren på så kan jeg tenke meg at jeg BURDE ha blitt bedre sjekket, noe jeg ikke ble)

Først noe grunn info:
Søkt meg inn selv (luftforsvaret)
Var på Madla (KNM harald haarfagre)
På dette tidspunkte hadde jeg røyka bare en par ganger før. så var ikke redd for noe positivt med tanke på tester.
Jeg kom for sein grunnet fly forskinkelser etc.


i


Ok, jeg forteller dette fra 2 forskjellige perspektiv , ettersom de som var på hovedinnrykket hadde en annen erfaring en det jeg hadde,

Nye rekrutter kommer til KNM HH (kaller det Madla fra nå) med en gang de kommer blir de tatt til en gymsal der de får beskjed om og sette ifra seg bagger/sekker o.l og ta ut eindeler som nevnt tidligere som man trenger for og klare seg 1 dag, for de fleste blir da dette : Toalettsaker, mobil, pengbok,håndkle og kanskje briller etc. Dette måtte de stå og holde i henda mens de sto ved siden av bagasjen sin på rekke og rad.

Mens de står der kommer mp med narkobikkjer som går og snuser på bagasjer og soldater. De gikk en par runder med hundene, og som nevnt tidligere ble ALLE som de markerte på tatt inn på siderom der det var befal og politi tilstede. (ettersom jeg kom forsein fikk jeg anledningen til og prate med de som var der inne, men forklarer det senere) Der inne ble de sport diverse spørsmål "forhold til narkotika, noen gang brukt narkotika?" etc, de vanlige spørsmål. En ting som er verd og nevne, INGEN av soldatene som ikke ble markert trengte og prate med noe befal/mp/politi under denne delen av innrykke, de vanlige dop spørsmålene til de andre kom under andre dag av innrykk, når det var en mer omfattende helsesjekk og vi var innom lege, som igjen husk har tausetsplikt, om du bestemmer deg for og si du har brukt narkotika, så kan man bli stemplet som tjenesteudyktig. Men denne er jeg litt usikker på at hvordan det fungerer om man får det på rulleblad o.l. Men uansett før helse sjekken ble ingen av oss "rene" sport om spørsmål angående narkotika.

ALLE som ble tatt inn på det side rommet , måtte pisse i kopp, det ble tatt slike "spray prøver" av de nærmeste personlige eindelene, pengbok o.l, ville de være veldig nøye kunne de ta baggen din og be deg åpne den , også ber de deg ta ut ditt og datt om de vill sjekke dette også. (dette hørte jeg bare skjedde i 1 tilfelle , så om det er vanlig rutine eller om det var noe spesielt med denne fyren vet jeg ikke) Uansett, avhenging av dine svar på spørsmålene som de stiller først sier om det blir masse testing av deg, sier du ja på alt så må du bare pisse, blir dimmitert , får bot og hele pakka, avhenging av situasjonen. Sier du nei på alt, (OG HUNDEN HAR MARKERT DEG TIDLIGERE) Tar de stortsett både, piss og hårprøver. (av de jeg pratet med opplevde ingen blodprøver, men eg pratet jo ikke da med alle de flere 100ish som ble markert) Og da får du vite ganske fort om du får være i militære eller ikke.

Vil også si at jeg anbefaler, om du er en dreven røyker og du har røyka en del igennom årdene, og har hatt stoffer på deg. At du invisterer i noe nye kler (trenger ikke akkurat mange siden du går i uniform stortsett hele tiden)
For det er helt sykt hvor små biter/frø etc kan hjemme seg og sette spor lenge etterpå , uansett om du har vasket klæra, man skal ikke undervurdere hunders loktesans =)

En annen ting, om du har gjenstander, klær o.l med eksempelvis Bob Marley, Cannabis blad og plante mønster på kan du bare glemme og få de med inn på rekruttskolen , det ble konfiskert gjenstander fra mange som eg snakka med , og hos noen resulterte dette i en piss og hårprøve uansett om hundene ikke hadde markert eller noe. (ja det er teit jeg vet, men sånn her det, dette gjelder ALLE gjenstander, pengbok,kortmappe etc. Også selvfølgeli om du har et ønske om og være i militære så anbefaler jeg også og ta din siste jointe LENGE før du skal inn i militære, helst litt over den "anbefalte" tiden som cannabis ligger i blodet. Tar de hårprøve er du nesten fucked uansett for det sitter lenge der Men ja som sagt, nye gjenstander som ikke har vært i kontakt med cannabis er og foretrekke, slik som pengbok/kortmappe/mobil etc.
Dette er jo ikke da suuuper nødvendig, men om du virkelig vill inn i forsvaret er det jo greit og være trygg.



Så ifra mitt perspektiv : Jeg kommer til Madla kanskje 5-10 timer for seint , er ikke 100% sikker på tiden siden dette er en stund siden Jeg ankommer vakta, med bag og hele sulamitten, jeg får beskjed om at innrykket har startet og jeg er for sein (doh, smarte vernepliktige i vakta) I vakta får jeg utdelt dynetrekk, putevar osv. Jeg spørr hvor jeg skal sette sakerne mine for jeg har hørt av andre at de sjekker etter narkotiske stoffer med hund etc. De sier jeg skal bare ta det med meg, og spøker "du har ikke noe dop i bagen din?"

Isteden for og bli fraktet til gymsalen eller for den saks skyld noe som helst befal eller noen ting blir jeg fraktet rett til en kasserna, hvor kanskje noen gjettet det. Ja der er ALLE som ble tatt for narkotika, mistenkt for narkotika og de som bare var uheldig (en på romme mitt havna der fordi han hadde et klistermerke av bob marley på pengboka, alle testa hannes var negative , men han måtte slite der 1 dag han også) Så jeg havna på rom hvor en del hadde tatt grejer for og bli tatt og sendt hjem med vilje (teit spørr du meg , men uansett) Noen hadde rett og slett vært uheldige, noen hadde spor av cannabis i boksa, som en hund reagerte på og da var det gjort, da ble det tester og hele sulamitten. Personen i dette tilfelle som jeg snakket med sa at han kunne aldri huske og hatt noe i den boksa, han hadde også vasket den ved flere anledninger som han husker at han i ettertid har aldri hatt noe i den. (kan jo være kontakt med andre gjenstander, som f.eks en pengbok men ja)

Så basicly hele kasserna som jeg var på var det bare "dophuer" som den vernepliktige vakta kalte det så pent. De hadde masse forskjellige historier om hvordan de havna der, men de mest ekstreme var jo de der de bare hadde gjenstander som var "pro cannabis" (f.eks som pengboka jeg nevnte)
Kunne fortsatt lenge med flere historier men dere skjønner tegninga.

Dagen etter , ble 90% av folkene på kasserna sendt hjem, noen ble sendt hjem uavhengig om prøvene var positive eller negative. Dette kunne være grunnet oppførsel når de ble sport om forhold til narkotika etc. Dette var da spesielle tilfeller der de personene har i tilegg sport om og få dimmitere, de fleste i de skoa fikk da dimmitere, og fikk beskjed om at de skulle bli innkalt igjen i løpet av de neste årene, mens de kan søke seg selv inn på nytt etter 6mnd.

Jeg ble henta av et nytt befal mens jeg var der, han sa bare ta med deg bagasjen og følg meg. Jeg ble da dratt til kasserna jeg skulle til, og plassert på rom med 9 gærne trøndere =) Poenget med dette var da at jeg ble aldri sjekket av hverken hund/politi/vakter eller noe slikt Men min historie er jo da litt spesiell, anbefaler ikke folk og komme for sent med vilje , det kan det fort bli ståhei av, jeg ringte og sa ifra til noen på forhond at flyne mine var forsinka, men fikk likevell en telefon fra et sint befal som maste på meg når jeg ikke hadde møtt opp til inrykket.


Og til de andre kommenterane om random piss prøve tester osv. Jeg var på Madla i 2mnd'er (rekrutten), Kristiansand i 2 uker (kurs) og i Bøde på Reitan (fjellanlegg) resten av førsteganstjenesten min. Jeg opplevde ALDRI random drug tests eller noe slikt. Det eneste jeg fikk oppleve var en promille test før vi gikk inn i rutina (forsvarets svar på en minibuss som kjører deg der du er stasjonert om det er et lengre stykke osv) Men denne var vi klar over , for befalet hadde sagt at vi måtte ikke bli for fulle den dagen, for det var nemlig strippe show i byen og nesten hele leiren var på vei dit) Så vi fikk en heads up om dette dagen før

En annen ting , som jeg kan si BITTE litt om, men orker ikke si noe serli, med tanke på at jeg har rett og slett ikke lov og si noe om hva jeg gjorde i min førsteganstjeneste. Kan si at eg var MIF assistent (meldingstjenesteiforsvaret) Og at i de fleste tilfeller, kom det inn meldinger om hvor narko nord/sør skulle ta "stikkprøver" og hvor de skulle ta en full sjekk. Det jeg kan si er at random tests er ganske skjeldne med mindre noen blir beskylt eller kraftig mistenkt for narkotika. Og om det er mistanke og de tar prøver av alle, sjekker de stortsett et par (snakk om 2-3 max) randoms, i tilegg til den/de mistenkte. En annen ting er at de fleste sjekker narko nord/sør hadde (standard rutine sjekker) var på de samme plassene. Gidder ikke si noe serlig mer etter som jeg går i en gråsone med hva jeg har lov og si her.


Det er det jeg kan si om temaet, kan edite om jeg kommer på noe mer.

Har bare noe offtopic jeg vil si her, er ikke relevant her , men kanskje noen som leser dette vil syns det er intresangt.
Om du er en person som IKKE vil inn i militæret , og du gjør hva som helst for og slippe. IKKE VÆR SÅ TEIT AT DU TAR NARKOTIKA ELLER GJØR ANDRE ULOVELIGE TING RETT FØR/UNDER/ETTER innrykk!!!! Dette er det desidert dårligste måten og slippe unna militæret på, ikke nok med at du får en herlig bot, det kommer både på ditt militære OG sivile rulleblad. Med andre ord, du kan få irriterende trøbbel etterpå når det gjelder jobbsøking o.l.

Nei , jeg kan si den måten som er best er stortsett den letteste også. Dikt opp en syyyk historie om problemer du har. Er masse du kan dikte opp, psykiske lidelser som depresjon og angst o.l. Bare fantasien setter grenser Når historia di er ferdimekka i tankene dine, anbefaler jeg og "øve" litt på den, tenk over på hva du skal si, slikt at du ikke dommer deg ut med og si 2 forskjellige ting på forskjellige tidspunkt i samtalen. Nå når alt er klart er du klar for siste steg, dra til felt presten, (presten som er i leiren, regner med ALLE rekruttskoler har dette, men skal ikke si det sikkert siden jeg bare har vært på Madla) si at du må prate med han etc om et problem du har. Også unload den syke historia di på han. Det som er med presten er at han kan dimmitere deg "uten grunn" selvfølgelig vet han grunnen, men han trenger ikke oppgi grunn på dimmisjonspapirer etc.
Andre befal, kan komme og klage på avgjørelsen og kreve en grundigere gjennomgang, dette er da noe jeg har hørt går, men aldri hørt at noen befal har giddet og gjøre dette, som oftest er befale på en rekruttskole nyutdannet befal og de vil ikke ha folk i troppen sin som ikke vill være der uansett. Men uansett hva som skjer er det bare presten som får vite det du har sagt.

Et par ting du IKKE burde si til presten:
At du er homo og takler ikke dusje lamme alle guttene(den er brukt som faen og 2 stykker i mitt kompani (flere tropper bygger opp et kompani, var stortsett 1 kompani per kasserne) hadde gått til presten for og prøve og slippe unna på det viset, det eneste som skjedde var at de ble sendt tilbake på kasserna, og presten hadde bett om og inndra helgepermen til de 2 soldatene i 1mnd. (DET ER SURT) nå vet jo jeg ikke alle omstendighetene men vil tro presten var litt smartere en den "geniale ideen dems". Eventuelt om du faktisk bruker denne ideen kommer den stortsett ALDRI til og resultere i dim, stortsett får du bare en privat dusj og/eller en egen dusjetid for fellesdusjene når de andre ikke er der.


Denne har faktisk min far fortalt meg men jeg slenger den med.
Ikke si at du fantaserer om og drepe folk med AG og slike våpen som du kan få utdelt i forsvaret, Denne funker ikke i det hele tatt. Eller du kan bli dimmitert, men som oftest ble du tvangshenvist til din lege/fastlege. Og må ha flere samtaler om ditt "psykiske" problem





Nå ble det en goood del offtopic inni her også, beklager for det, tankene mine bruker og løpe løpsk når eg svar på ting som jeg bryr meg om =) Har sikkert glemt en del og om jeg fortsatt kan skal jeg edite de inn, hvis iikke så kommer det sikkert andre og fyller inn hull. Men som sagt, dette er hvordan jeg opplevde innrykket i luftforsvaret og på de plassene jeg var på, det kan variere veldig fra plass til plass , så ikke ta dette som noe som helst guide eller noe slikt, men heller som en veiledning.



Håper i alle fall det hjelper.






PS : tenkte bare med noen (igjen offtopic , beklager) inspirerende ord til værnepliktige som kanskje leser tråden her.

Anbefaler de fleste og dra inn i militæret, ikke gå inn med instillingen at dette blir den værste tia i ditt liv, prøv og få en positiv vinkling på det. Da kan jeg garanter at på dimmisjons dagen din , kommer du til og tenke "jeg har aldri opplevd og få et så sterkt bånd til andre personer før og at du kommer til og savne dine troppkamerater". Dette kan jeg garantere med nesten 100% riktighet. Forsvaret er en glimrende plass for utdanning, videre jobbmuligheter, vennskap og en sammhørighet som man skal lete lenge etter. Ha en fin instilling til førsteganstjenesten din og du kommer til og ha det så morro at du kommer ikke til og tro det selv (bortsett fra de øyeblikkene du står i lange køer på innryksdagene) hehe. Kan nesten garantere at med rett instilling kommer tiden i militæret til og bli den beste tiden i livet ditt.
Sist endret av rolfeinarb; 16. desember 2009 kl. 08:53. Grunn: en til offtopic edit :p
Madla 27. Juli 2008

Det eneste som skjedde var at alle ble stilt på linje, og narkohunder gikk og snuste. Etterpå ble jeg bedt om å åpne bagen min og vise innholdet, hvorpå jeg påpekte alt som kunne brukes til kvelning eller produksjon av shanks bare på gøy.

Kun de som hundene markerte på ble testet.

Ingen papirlapper i lommebok eller lignende.
Sist endret av Bluebird; 16. desember 2009 kl. 18:40.
en kamerat av meg skulle inn i januar, Sessvollmoen.
der tok de pissprøver av alle. han kom ikke inn me andre ord. var ingen hunder der den gangen iaf.
Trådstarter
Jeg får lyst til å ta med meg haugevis av bob marley og ganja klær, luer etc! Haha, neia.. Takk for det, rolfeinarb. Virkelig oppklarende. Og joda, jeg gleder meg til førstegangstjenesten min. Hvis jeg da blir innkalt, selvfølgelig. Er ikke noe skikkelig nedtur om jeg ikke blir det heller.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen sier pisseprøver, andre sier blodprøver, hva er egentlig forskjellen og hvilken sporer lengst tilbake? Noen på setermoen som har erfaring med random pisseprøver/blodprøver etter perm o.l?
-Ikke røyk 1 måned i forveien!
-Kjøp deg nye klær, absolutt alt! (En kompis ble busta fordi han hadde på seg en lue han hadde brukt mens han røyka. Alt annet av klær var nytt).
-Skinn deg!
Sitat av Deezire Vis innlegg
Igjen - tilnærmet bullshit. Det gjelder kun hvis de har direkte mistanke om misbruk. Grunnen til at man gjerne tar prøver av hele kaserner når det kommer til hårprøver o.l. er at man ikke vil single ut en person, høyst sannsynlig tester de kun de personen som var av interesse og kaster resten av hårstråene.
Vis hele sitatet...
Deezire skriver mye bra her!

Jeg tjenestegjorde i 2008 i Panserbataljonen på Setermoen.
På innrykket (Sessvollmoen, like ved Gardermoen) så ble det høydesjekk,vekt, samtale med lege, blodprøve, dental hygiene og synsjekk. Det var alt.

Da vi landet på bardufoss så ble vi stilt opp på linje, med ryggen vendt mot bagasjen mens en hund sniffet på oss og bagasjen. Husker ikke om noen ble tatt..

Under tjenesten så ble vi testet (pisseprøve) ÉN gang i løpet av FGT (Førstegangstjenesten) . Da ble hele kasernen vekket klokken 5 (istedet for 6 som er vanlig) , da fikk man et sånt "kit", gikk inn på doen, pisset, leverte inn prøven og fortsatte med de daglige rutinene. Hørte aldri noe fra de testene, så antar at det gikk bra.. (Røyket ingenting mens jeg var inne, så var ikke bekymret.)

Det som var morsomt var at mitt rom ble ikke vekket av befalet av en eller annen grunn, så vi var de siste som ble sjekket.. Så det virket ikke som at det var så jævla alvorlig liksom..

Men for de som skal inn, så kan jeg berolige dere med at de ikke tester for bol, sånn med mindre du ser ut som en kroppsbygger.. Hadde selv en sjant som var "ganske" godt trent, (har sett "mindre" folk enn han som jeg vet har brukt steroider) men tror ikke han har/hadde blitt spesielt testet for steroider.

Det man også må tenke på er at steroide prøver, sånne som man gjennomfører på lance armstrong og de gutta der er SINNSYKT dyre. For et forsvar som har problemer med å kjøpe inn nok ammo til øvelse/utdanning, så skjer det ikke at de tester folk grundig for bol f.eks..

Det eneste jeg vet er at befal og grenaderer (vervede) blir "hår-testet", men de utgjør en liten del av forsvaret (ihvertfall på den operative delen.)

skapene våres ble heller ikke gått igjennom mens jeg var der..

Sånn som jeg ser det er det ikke noe problem å bole i forsvaret (man bør kanskje holde seg unna sprøyter) , så lenge man ikke skiller seg ut "altfor mye".. (dvs, øke markant i f.eks benkpress o.l på kort tid.. Noe som kan skje hvis man er skikkelig seriøs med treningen..)

Men man kan aldri være 100% sikker, så bedre å være føre var (holde seg unna ulovlige midler) !

Og lykke til til du/dere som skal inn i Force'n!

Gi gass!

Sitat av nilsern Vis innlegg
-Ikke røyk 1 måned i forveien!
-Kjøp deg nye klær, absolutt alt! (En kompis ble busta fordi han hadde på seg en lue han hadde brukt mens han røyka. Alt annet av klær var nytt).
-Skinn deg!
Vis hele sitatet...
Funker ikke å skinne seg. Det fins andre sted på kroppen der man har hår.
Det er ikke sånn at det bare er hår på hodet som funker i en narko-test.
(ikke det at de napper ut kjønnshåra dine, men hår på armen f.eks funker fint det.)
Jeg kan jo fortelle hvordan jeg hadde det ang. bruk av cannabis og militæret. Vi møtte opp til innrykket på Madla, hvor vi ble stilt opp på en rekke i gymsalen, og alle måtte legge ryggsekker, bagger o.l på en rekke ved siden av. Deretter gikk det en narkobikkje og snusa på alle folka og eiendelene våres. Var vel en 5/30 som ble plukket ut og måtte ta en større undersøkelse med pissings osv..

Etter det måtte alle gå til noen små "båser" hvor de sjekket igjennom alle sakene våres, og brute en spray og noe papir på mobil og lommebok, samtidig som de spurte høflig om vi hadde noe forhold til rusmidler.

Jeg hadde ikke røyka på en måned for sikkerhetsskyld, hadde rene klær og ny mobil. Men ryggsekken min hadde jeg hatt ned til amsterdam for ca 6 mnd siden, den hadde jeg hatt pot, piper og div i, uten at bikkjene merket noe til dette. Men en kompis av meg røyk ut av bikkjene med en bukse han bare hadde røyka i et par ganger, vaska den flere ganger og ikke en gang vært brukt på over 2 år.

Etter et par uker på rekrutten da vi hadde fått vite hvor vi skulle fortsette på tjenesten, måtte vi ha en grundigere legesjekk på hørsel, syn, hjerte, lungekapasitet, og de fleste som skulle på båt (inkl. meg.) måtte ta en "pisseprøve" hvor vi fikk svar etter et par minutter. Helgen før dette hadde jeg røyka mye, men jeg hørte ikke noe mer om dette, så jeg vet ikke helt hva de sjekket i denne pisseprøven.

Jeg ble sendt til en kystvaktbåt på KV nord. Her hadde vi ikke en eneste test for rusmidler, ingen bikkjer, ingenting (men på rekruttskolen, mens vi var ute og løp i skævven hadde vi hatt bikkjer på rommet som snuste, en på naborommet ble "tatt", og måtte avgi pisseprøve. Han testa negativt og fortsatte i tjenesten).
Siden jeg hørte fra de andre på fartøyet at de aldri hadde hatt noen narkobikkjer eller noe ombord så røyka jeg hver perm, uten å bli tatt

Derrimot en kompis på på en Minerydder-båt måtte pisse etter en perm, han hadde da selvfølgelig røyka og var livredd for å blir kasta ut. Dette skjedde heller aldri, kanskje var han bare heldig, han vet ikke selv en gang. Det eneste var at når han vaska kontoret til sjefen (alle har hver sin vaskeplass, som skal vaskes hver dag), så han at på kontorpulten lå det et dokument hvor det stod noe om "hva man skal gjøre med menige, som blir tatt for bruk av narkotika, når de har en viktig rolle/arbeidsoppgaver på fartøyet". men han hørte jo aldri fra de så fikk fullført med en bra tjeneste uttalelse.

Dette var i hvertfall slik jeg hadde det i militæret med tanke på cannabis bruk, men jeg har nok hvert veldig heldig. Jeg vil ikke anbefale å røyke mens du er i forsvaret om du vil fortsette der. Kjenner flere som har blitt tatt.
for å slippe millitæret da? hvis dem finner ut av at du har røyka heroin på pisseprøven eller noe da?
tror ikke dem vil ha heroinister i millitæret?
Sist endret av azoo; 28. desember 2009 kl. 07:57.
Sitat av azoo Vis innlegg
for å slippe millitæret da? hvis dem finner ut av at du har røyka heroin på pisseprøven eller noe da?
tror ikke dem vil ha heroinister i millitæret?
Vis hele sitatet...
Siden heroin er ulovlig kan du vente deg en innkallelse til en sivil domstol.
Driten sitter i kroppen i 6 uker, så det er bare å legge det av seg..
jeg var i militæret i 2001, og da ble det bare utført en pisseprøve, ingen hunder eller hår/blodprøve i det hele tatt. ser at tidene forandrer seg.
Sitat av Hippe Vis innlegg
hårprøve er dyrt ( etter deg jeg er blitt fortalt). Så er virkelig det norske forsvaret interesert i å betale masse for å bli kvitt de dem tror holder på med stoff?

Jeg bare ser ikke det store poenget...
Vis hele sitatet...
Var det jeg også stusset på. Ser ikke helt poenget med å ta 200 prøver, for å så kaste mesteparten av dem. Den testen som ble utført på alle når jeg var vernepliktig hadde de poser til hårstrå og prøvebeger til urin som ble forselget i en fancyboks med serienummer og så måtte man signere på utført prøve.
Vil ikke dette være en meget kostbar prossess for å kun teste enkeltpersoner, disse prøvesettene er vel ikke gratis?
Mitt inntrykk var i allefall at dette var generell testing av alt personell og at prøvene ble analysert.

Ellers så hadde jeg omtrent samme opplevelse som PassordH beskriver bare at det ble tatt hårprøver og alle ble testet to ganger samt de klippet låser og så i skapene når vi var på perm en gang.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Ilmag Vis innlegg
Hei! Jeg røyker hasj en gang i blant, var på sesjon forleden dag, og fikk vite at jeg var tjenestedyktig og mest antakelig kom til å bli innkalt til August 2010. Da lurer jeg på om noen her vet om de tar urinprøver på den mer omfattende helsesjekken på innrullering dagen?

Tenkte jeg kunne være godt i forveien, så jeg ikke får meg en smell og 'noier helt.

Beklager hvis jeg har postet dette feil/allere har blitt besvart (fant ikkenoe på de første søkene)
Vis hele sitatet...
Var selv på innrykk i august i fjord! ingen pisse prøve blir tatt, alt for tidkrevende å kostbart, ja blir tatt blod prøve, men dette for å sjekke hvilken blodtype du har! igjen, alt for mye penger om di skulle sendt flere tusen blodprøver til alle slags tester for å sjekke etter alle stoff! ikke mye å frykte! men blir nok en pisse prøve etter at du er kommet inn i militæret i blant!
Håper det var svar på spm ditt
Kan narkobikkjer lukte THC i svette?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Beklager, sikkert blitt spurt om veldig mange ganger før:
ca hvor lang tid sitter TCH (regner med det er THC verdiene de sjekker når de tar pisseprøve) i kroppen etter røykt? Tror jeg husker at det var en link her et sted på forumet der det stod at de ca er i kroppen 4-6 uker etter man har røyka?(hvis man røyker en gang iblandt) -- og hvis man røyker hyppigere så ligger det lengre.. Fleip eller fakta?
Sitat av Mr.Shaggy Vis innlegg
Beklager, sikkert blitt spurt om veldig mange ganger før:
ca hvor lang tid sitter TCH (regner med det er THC verdiene de sjekker når de tar pisseprøve) i kroppen etter røykt? Tror jeg husker at det var en link her et sted på forumet der det stod at de ca er i kroppen 4-6 uker etter man har røyka?(hvis man røyker en gang iblandt) -- og hvis man røyker hyppigere så ligger det lengre.. Fleip eller fakta?
Vis hele sitatet...
Erfaringsmessig så kan det dreie seg om alt fra 0-40 dager. Avhenger av metabolisme, livsstil, hvor ofte man røyker, kvalitet og cut-off limit på testene og ikke minst hvor "utvannet" urinet ditt er.

Med andre ord er det rett og slett for mange faktorer til at du kan gjøre noen kalkulert beregning.

For å kunne gi deg noe svar bør du si noe om aktivitetsnivå, hvem som tester deg, røykevanene, og hvordan testen vil foregå. Men uansett vil det i det store og hele bli mest synsing. Better safe than sorry
Sist endret av Elefanten; 3. februar 2010 kl. 19:07.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Noen sier pisseprøver, andre sier blodprøver, hva er egentlig forskjellen og hvilken sporer lengst tilbake? Noen på setermoen som har erfaring med random pisseprøver/blodprøver etter perm o.l?
Vis hele sitatet...
Det kommer ann på hvilken avdeling du er i og om du er soldat eller befal...og selvfølgelig hva du tok og når. Jeg husker da jeg var inne, ble sjelden befalet testet. Men, soldatene ble testet ca 1-2 ganger...

Sitat av Mr.Shaggy Vis innlegg
Beklager, sikkert blitt spurt om veldig mange ganger før:
ca hvor lang tid sitter TCH (regner med det er THC verdiene de sjekker når de tar pisseprøve) i kroppen etter røykt? Tror jeg husker at det var en link her et sted på forumet der det stod at de ca er i kroppen 4-6 uker etter man har røyka?(hvis man røyker en gang iblandt) -- og hvis man røyker hyppigere så ligger det lengre.. Fleip eller fakta?
Vis hele sitatet...
Det kommer veldig ann på hvor mye, ofte og når sist du røyket selvfølgelig. Hva er grunnen til du lurer og har du noe tidspunkt som du evt skal testes?
Hei, jeg var på innrulling 12. januar. Hadde før dette røyket ca hver dag i 1 år, sluttet 2 måneder før jeg skulle inn i tilfelle jeg måtte pisse. Jeg kjøpte nye klær (jakke, genser og bukse) og ble ikke av markert hunden. Det de gjør er å line opp alle på en linje, med bagasjen bak på en linje. Så må alle stå å se i veggen, samtidig som hunden går bak deg og lukter på alle samt bagasjen. Kommer man forbi dette stadiet tar de også prøver av mobil(i mitt tilfelle tok han av dekselet på mobilen og sjekket på innsiden av dekselet) og lommer, men dette var ikke et problem da alle klærne var nye og mobilen også var ny(gammel). Måten de gjør dette på er å bruke post-it lapper som de skraper på innsiden av lommer o.l og så sprayer de med noe som heter Cannaspray.

Senere går de også gjennom bagasjen din, men her bruker de ikke cannaspray(i hvert fall ikke på mine ting). De spør om du har noen t-skjorter e.l med cannabisblader eller ROLLING STONES t-skjorter(!!) hahaha
Sist endret av impo; 14. februar 2010 kl. 01:17.
Kanskje dumt spm men har ikke peiling på dette....
Hundene eller andre tester kan vell ikke finne spor etter weed i klærne hvis det er nærmere 1 år siden man røyket? :P
Da vil jeg spørre om noe.

Har hatt hajs i innerlomma på jakka mi (datt ut av plastikken). Det er 1 uke siden nå, og skal på sesjon 31 mars. Er det noe grunn til å være urolig?
Ikke på sesjon nei, sjekker ikke sånne ting der.
jeg skal på maddla 15 mars og røyka sist for 3 dager siden og så og si hver dag før d xD men jeg vil i millitæret så skal sattse på og trene d ut av fettet og heller sluke en flaske med sitron på bussen, nye klær og ny bag. men tenker og på sånn rense kur, har noen en de kan anbefale muligens link til en side?

viss jeg gjør alt dette er d da mulig og ha ren urin/blodprøve?
takker for svar på forhånd^^
Hei! det står mye forskjellig her! Jeg er i 2BN og på min innrullering ble var det bare en hund som luktet på deg og baggene, du fikk noen spørsmål også tok de noe på mobilen for å se rester etter thc eller annt. blod prøver kommer senere. jeg har ikke røyka så derfor fant de ingen ting og ble heller ikke urintestet, heller ikke blitt det enda i tjeneste