Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1481
Anonym bruker
"Avhengig Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
Lillebroren min blir nå 16 om noen måneder, og han har fått en vane av å røyke hasj hver helg.. Jeg synes dette er for ofte, men virker som han gir litt faen.. Han har toppkarakterer, og han har røyka hver helg i kanskje et halvt år nå..
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du får sikkert ikke en sta 16 åring til å slutte med det men prøv så godt du kan å holde han vekke fra å begynne hver dag åsånt, så lenge det ikke går utover skole så er det bedre enn at han drikker seg dritings hver helg hvertfall.
Synts ennå han er for ung men ungdommer er vanskelig å si sånt til for de hører aldri etter før det er for sent :P
Topkarakterer er vel en grei objektiv indikator på at han fungerer ganske greit.

Hadde du reagert ulikt om han var på fylla hver helg?
Sist endret av Picard; 11. mars 2018 kl. 15:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ganske likt ut som hvordan jeg begynte, har ikke tatt noe skade av det selv.

Hvis han holder på toppkarakterene, lever som normalt ellers og kun røyker i helgene ser jeg ikke et veldig stort problem i det. 16 år er selvfølgelige for ung alder til å begynne med rus, men jeg kjenner ikke mange som ikke drakk seg drita jevnlig på den alderen. Også ikke svært uvanlig å begynne med litt røyking rundt 16-17. De som ikke røyker hver dag hele dagen har jeg inntrykk av at klarer seg bra selv om de begynner tidlig.

Hvis du ser at han begynner å røyke oftere bør du kanskje prøve å gjøre noe, men som de andre sier er det jo ikke så lett å få gjort noe uansett.
Hva er egentlig problemet? Drakk du selv i helgene da du var rundt 16 år gammel? Isåfall så burde du i denne situasjonen heller se deg selv i speilet, da tross alt så er cannabis langt sunnere enn alkohol. Og hvordan ville du reagert om det var alkohol han nå inntok hver helg?

Visst han begynner å røyke daglig så kan du begynne å bli bekymret, men ikke finn på å melde han til politiet i et forsøk på å få han til å slutte eller redusere forbruket. Du vil bare ødelegge livet hans mtp. Både Jobb og Førerkort, for ikke å snakke om å ødelegge deres forhold hverandre totalt.
Samme gjelder å ta fra han cannabisen. Da kommer han uansett bare til å gå over til å gjemme det hos f.eks. Venner.

Dette minner litt om da jeg selv begynte med Rivotril som 16-åring og alle advarsler fra andre her, fastlege og bekymrede foreldre bidro ikke akkurat til noe.
Sist endret av Who?; 11. mars 2018 kl. 15:59.
New generation
colakork's Avatar
Hei.
Fraråder sterkt til å slå ned på det hardt. Har lillebror selv som røyker i helgene (18 år) og ellers en kompis på lik alder som meg 18+ som røyker hver dag.

Når storebroren til min venn gikk hardt imot bruken hans så distanserte jo han seg selvfølgelig fra han fordi det er hans valg og ingenting broren kunne gjøre med det utenom å anmelde han for bruk eller mase hull i øret. Noe som bare hadde dyttet dem lengre ifra hverandre enn det som allerede er gjort.

Broren din er 16, du kan snakke med foreldrene deres som sikkert slår hardt ned på det i pris mot at han ikke kommer til å ha tillit til deg på en god stund. Tenk hvordan du hadde følt deg hvis broren din sladret.

Ellers kan du prøve å oppmuntre han til å holde det til en helge-ting. Se om han vil ta å fyre med deg en lørdags kveld, få det til en vane. Meg og broren min pleier å ta en tur på lørdag når det passer. Da går vi foreks en fjelltur, fyrer og snakker med hverandre om alt som foregår i livet, det er en fin måte å "bonde" på selv når livet drar dere i hver sin retning+du dytter han ikke ifra deg. Husk at selv om du ikke er komfortabel med det så betyr det ikke at det er feil for han!

Bare ikke vær rar og tving han med på noe han ikke vil så går det fint skal du se.
Hvordan er ditt eget forhold til hasj røyker du eller ikke? Og hvis du røyker, vet lillebror det?
Beste du kan gjøre er å bestemt, men ikke strengt fortelle lillebror at helgerøyking er greit selv om han er litt ung, men at han skal gi faen i å røyke i hverdager! Denne approachen funker bedre på sta tenåringer enn og bare være streng å bli oppfattet som kjip for da kommer du hvertfall ingen vei.
16 er litt ung for rus, men jeg og mange jeg kjenner startet tidligere enn det uten å ha tatt noe skade av det. Hasj er ikke så ille, det er når man begynner å røyke hver dag og begynner å prioritere rus at man havner i en dårlig spiral.