Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2421
Jeg bodde sammen med en uavhengig filmskaper som filmet meg hele tiden. Han visste at jeg hadde problemer med dette, særlig fordi visse ting kan føre til ubehagelige konsekvenser for meg dersom han en dag slår gjennom og filmen blir tilgjengelig, men tok bare ikke hensyn.

Han jobber helt uavhengig, er ikke tilknyttet et produksjonsselskap, og benytter ikke kontrakter, men henvender seg ofte til folk i filmbransjen i håp om at noen skal se verket og hjelpe ham til å distribuere det. Han har vært i kontakt med regissører høyt oppe i systemet i det uavhengige miljøet. Han driver på i isolasjon, men han er et stort talent, og det skulle ikke forundre meg om noen får lyst til å hjelpe ham med å få filmen vist.

Vi havnet helt på kant, og han flyttet ut. Han er ikke norsk, og bor nå i et annet land i Europa. Tanken på at han sitter på sensitivt materiale av meg, gjør meg svært nervøs og frustrert. Dersom filmen skulle få støtte og bli vist, kan det bety at mitt privatliv eksponeres, og jeg har ingen anelse om hvilke snutter av meg som er med i filmen.

Er det sånn at et selskap vil tørre eller har rett til å vise en film der det ikke foreligger noen kontrakter med samtykke fra personene som figurerer i filmen?

Jeg tror ikke jeg har psyke til å henvende meg til advokat og gå den vegen, men dersom jeg kommuniserer at jeg har retten på min side, kan det hjelpe. Jeg håper noen her med innsikt i det juridiske rundt filmproduksjon kan svare meg. På forhånd takk!
Sist endret av Navle Loe; 10. februar 2018 kl. 14:14.
Nei, han har selvfølgelig ikke lov til å publisere intime filmer av deg mot din vilje. Mer her:
https://www.datatilsynet.no/rettighe...ilder-pa-nett/

Hjemmet er forøvrig heller ikke offentlig rom, så skal du filme noen i deres eget hjem skal det skje etter samtykke. Det ble heller ikke gitt i denne saken.
Tusen takk. Det ble filmet mye hjemme og andre steder utenfor det offentlige rom (hvis airbnb regnes som utenfor). Jeg sa ikke tydelig: "Jeg nekter deg å filme nå", men det fins altså ingen skriftlig kontrakt av noe slag der jeg samtykker. Han kan ha inntrykk av at jeg samtykket ettersom jeg ikke sa klart fra at jeg ikke ønsket å bli filmet. Men han visste som sagt veldig godt at jeg ikke likte det, og at det kunne få store konsekvenser for meg dersom materialet havnet foran feil par øyne.
Dette er med andre ord noe som ville blitt veldig diffust skulle det absurd nok skje en rettslig høring (kan ikke jusspråk); fordi det er så mye som blir basert på oppfatninger og tolkninger. Det vesentlige for meg er at jeg tydelig kommuniserte at jeg ikke ønsket at private ting ble vist, og at det ikke fins noe håndfast dokument hvor jeg samtykker. Men personen er forstyrret og narsissistisk, og nekter å forholde seg til "slike ting". Det er derfor min redning vil være om det er slik at alle som velger å vise en film på et offentlig sted forholde seg til regler om kontrakter, og at de forteller ham det. Jeg vil helst ikke ha noe mer med personen å gjøre.
Da har du svaret ditt og trenger ikke gruble mer på dette.

Hadde tatt en runde på selvhevdelse etter dette, ettersom det er på sin plass å be vedkommende som dytter et kamera opp i fjeset på deg i ditt eget hjem "mot din vilje" om å slutte omgående. At du ikke har sagt klart i fra etter så lang tid er et mysterium for meg. Dette er ikke kritikk av deg, men en støtteerklæring! Begynn å sette klare grenser for deg selv ASAP om det ikke har bedret seg allerede.

Hadde noen dyttet i kamera i fjeset på meg når jeg satt og slappet av hadde de fått en advarsel, og kun en.
Takk. Jeg er veldig klar over at du har rett. Historien i sin helhet er lang og sammensatt, og jeg valgte bevisst å utelate alt unntatt det jeg trengte innsikt i. Personen herjet voldsomt med meg, til jeg brøt sammen. Og så dyttet han nettopp kameraet i trynet mitt fordi han ville filme ekte reaksjoner. Noen kunstnere blir så besatt av skapelsen at de begynner å dehumanisere andre.

Det er veldig vanskelig å forholde seg til en person med narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Man mister seg selv og er etterhvert så brukken at man ikke tør å si noenting. All energi brukes til å slippe å bli mentalt angrepet. Men man blir det likevel.
Sist endret av Navle Loe; 11. februar 2018 kl. 00:21.
Ja, jeg har forståelse for at det er mye lettere å miste seg selv enn hva mange kanskje innser. Samtidig kan man velge å sitte og beklage seg opp og ned i mente over noe som har skjedd, ellers så kan man la det gå og tenke på hva man kan lære av det man har opplevd. Det var det som fikk meg til å tenke på selvhevdelse. Let go, lær av det, move on. Lykke til!
Takk. Man har en ufattelig evne til å overleve. Hvordan livets hendelser innvirker på sinnet, om man styrkes eller svekkes eller endres på annen måte, er dog ikke alltid selvvalgt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei,

Kan denne tråden slettes? Jeg ønsker det. Blir takknemlig om den fjernes.

Mvh. Navle Loe
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei tror jeg svaret er
har ikke freak en greie med å ikke slette noen poster?
Eller er det profiler de ikke vil slette?
Utdrag:
" Når du poster et innlegg på forumet, har du 5 minutter på deg til å redigere eller slette innlegget. Etter dette låses innlegget, og kun moderatorer kan redigere eller slette. Man må stå for det man har sagt, av hensyn til alle andre som leser og deltar i debatten. Dette er ikke facebook, men et anonymt debattforum, og det er ikke god debattkultur å endre på meninger man har postet i etterkant. Da får man heller poste et nytt innlegg og si at man har endret mening. Hvis det gjelder en veldig irriterende skrivefeil, feil i en link eller lignende, så kan du få hjelp til å redigere innlegget av oss. Send en PM.

Vi kan også utvise skjønn når det gjelder behov for sletting i helt spesielle tilfeller, for eksempel hvis man har vært dum og utlevert personlige detaljer om mindreårige, samt andre situasjoner som kan få alvorlige konsekvenser for en uskyldig part. Det går an å spørre om dette via PM, men hovedregelen er at du må tenke deg om før du poster."